Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 10:58 pm

Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fortuna
InläggPostat: tor jul 01, 2010 7:41 pm 

Hej!

Skoj att läsa era inlägg om Fortuna. (Se luna-t210.html) Jag kanske kan ge en lite annorlunda vinkel på tolkning av Fortuna. Denna punkt som hängt med under lång tid inom astrologin, precis som dess spegelbild "Part of Spirit". Det finns en pågående diskussion från de astrologer som studerar den Grekiska och medeltida astrologin, och de anser att Fortuna är äldre än husen. Faktum är att Fortuna ibland användes för att beräkna hus, och då i relation till "fortune" eller lycka, såklart.

Denna cirkel kallades för "Circle of Athla", och utgångspunkten var Fortuna som blev den nya ascendenten. De följande husen började på samma grad i respektive tecken, alltså det så kallade lika hussystemet (Araberna använde detta hussystem). Grekerna däremot använde hela tecken hussystem, så det tecken där Fortuna befann sig, blev första huset. Man kunde sedan utläsa hur och var "lycka" skulle infinna sig i livet i relation till husens respektive dignitet.

Många av de arabiska punkterna användes på samma sätt, dvs punkten blev början på hussystemet och man utläste sen hur de olika områdena skulle gestalta sig i förhållande till den punkt man utgick från. (T ex part eller lot of mother (the condition and circumstances of the mother), lot of father, eller lot of spirit (vilket vi skulle använda för att bedöma psykologiska faktorer), etc).

Således användes lyckopunkten för två ändamål, alltså som lyckopunkt i sig, och som ascendent i relation till hur lycka kom att gestalta sig till de andra områdena i horoskopet. Robert Hand har pekat ut att det grekiska ordet horoskopai, som är grunden till ordet horoskop, egentligen borde användas och förstås som punkten som markerar det första huset (horo - timme).

Betydelsen av Athla kommer från roten Athlete, vilket betyder "pris", som i att vinna ett pris i en tävling. Men betydelsen av ordet utvecklades och kom att representera liknande synonymer som relaterade till att få någonting, typ en "reward" av något slag, en "boon" eller lyckosam "belöning". Både Lee Lehman och Rob Hand pekade ut när vi talade om Fortuna på Kepler College att denna lycka är relaterad till någon form av vinst på det materiella planet, typ i form av pengar eller andra fördelar som gör livet lättare och bekvämare. Rob sa bl a att om man har Merkurius i aspekt till Fortuna kan man försörja sig som astrolog. Kom i håg att Merkurius är den planet som representerar astrologi traditionellt sätt.

Fortuna är en lyckopunkt, eller en gynnsam punkt i horoskopet. Men hur gynnsam är den? Eftersom Fortuna i sig inte är en "aktiv" energi, som planeterna, så brukar man se vilken planet som "disposes" Fortuna, och sedan beräkna dess styrka i relation till dignitet. T ex om du Mats har Fortuna i Skorpionen, så är Mars den planet som "disposes" (Mats, kan du finna ett bra ord att översätta? Vi måste börja finna bra översättningar för dessa termer.) din Fortuna. Om sen Mars är stark i horoskopet och dessutom aspekterar Fortuna, så ger detta styrka till din Fortuna, och den blir mer framträdande i horoskopet. Det finns andra placeringar som ger styrka till Fortuna, t ex om den befinner sig i ett hörnhus eller i ett gynnsamt tecken (anses stark i Oxen och Fisken), i aspekt med en gynnsam fix stjärna, eller i aspekt till Venus eller Jupiter (om välplacerade), etc..

Det ansågs också gynnsamt om "the sect lights", dvs Solen på dagen och Månen på natten, aspekterade Fortuna. Men bättre än det var om Fortunas dispositor aspekterade både sect light OCH Fortuna. Om dessutom Fortuna var placerad i ett hörnhus så "BINGO"!

Jag är glad att se att ni delar upp Fortuna i dag och natt, vilket också de traditionella astrologerna gjorde. Många moderna astrologer använder enbart dagberäkningen för Fortuna, men denna förenkling introducerades av Raphael 1 under tidiga 1800 talet.

Den mer esoteriska betydelsen av relationen mellan Solen, Månen och ascendenten kommer från Rudhyar. Han säger t.ex:
"If now we consider the part of Fortune from the point of view of action, we can define it as the focal point for the expression of the power generated by the soli-lunar relationship. This power manifests in various ways, as sex, as love, as personal magnetis, as radiant health: in short, as any and all kinds of personal expression which pertains to the level of human activity where the dualism of "life" reigns supreme. And because it is also at this level that we can discover the root of what men call "happiness", the connection between the Part of Fortune and the individuals capacity for happiness/ and the special nature of this happiness/ becomes explainable (Rudhyar, Dane, person centered astrology, p.65-66).

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Fortuna
InläggPostat: fre jul 02, 2010 4:52 pm 

Hej Katarina!

Tack för en intressant och lärorik historisk genomgång av ”fortuna”! Jag håller med dig att "disponenten" av "fortuna" informerar om hur den kommer att aktualiseras.

”Dispositor” översätter jag med svenskans disponent (chef eller avdelningschef), och ”dispose” med svenskans disponera (förfoga över, bestämma, ordna, fördela, vara mottaglig för). Ordet ”dispositor” kommer, enligt Alan Oken, från det latinska verbet disponere som betyder ”to put in different places” medan dispositum indikerar ”things that are arranged in order” (s.30 i boken ”Rulers of the Horoscope”).

Med dessa betydelser fastställda låter det i mina öron rätt att på svenska använda orden disponent och disponera – men jag kan ha fel, naturligtvis...

Disponenter är ju egentligen samma sak som styrare/härskare med skillnaden att styrare, om man ska vara petig, enbart refererar till det faktum att ett tecken styrs av en eller flera planeter, medan en disponent refererar till förmågan att förfoga över den eller de planeter som är placerade i det eller de tecken som den disponerar eller bestämmer över och förflytta dessa planeters energi till ett område där disponenten är.

Signifikator brukar man använda ibland då man refererar till att en viss planet disponerar över ett visst hus, d.v.s. ett hus där det tecken som en viss planet styr över är placerad.

Själv använder jag oftast endast termen styrare för alla tre funktioner, för att undvika ett alltför invecklat och tungt språk.

Du citerar Dane Rudhyar och vad han har att säga om ”fortuna”. Men boken där han skrev om det som du citerar finns i boken ”The Lunation Cycle” (för de som själva är intresserade att läsa mera om vad han skriver).

Ser fram emot flera intressanta inlägg och diskussioner med dig!

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: lör jul 03, 2010 7:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Tack för dina intressanta synpunkter! Jag uppfattar det som att Fortuna uttrycker den samlade verkan av Solen, Månen och Ascendenten i horoskopet, en slags syntes av de tre faktorerna. Hur vår individualitet och vitalitet (Solen) samverkar med våra känslor, vårt psyke (Månen) och med vårt sätt att möta omvärlden (Ascendenten). Och eftersom Ascendenten är knuten till den här punkten så handlar det om hur vi samverkar med (den fysiska och sociala) omgivningen.

Om Fortuna är väl placerad och har viss dignitet genom sin planetstyrare anses den, som du framhåller, medföra framgång i livet (förmodligen då därför att vi i så fall kan samverka på ett bra och konstruktivt sätt med världen runt omkring).

Själv - med Fortuna i Skorpionen - har jag väl kanske inte den här punkten i någon riktig "bingo-position", eftersom den traditionella "disponenten" (med Anders terminologi) är Mars som är i fall i Kräftan. Men paradoxalt nog är den moderna styraren av Skorpionen, Pluto, i mitt horoskop istället upphöjd i Lejonet. Så hur ska man tolka detta? Kan det kanske handla om att jag skulle ha större utsikter till framgång i den mån jag kunde inkorporera eller uttrycka Pluto-arketypen i mitt liv? Sedan ser jag att jag har Fortuna i kvadratur till Månen men i en stortrigonformation tillsammans med Ascendenten och Saturnus - om nu det har någon betydelse?

Det verkar intressant det du skriver om "Circle of Athla" med Fortuna som Ascendent (eller 'horoskopos')! Som jag förstår det, så menar du att det i ett sådant horoskop inte längre är Part of Fortune som utvisar "framgången" utan istället de olika husens varierande grad av dignitet.

När jag ställer ett sådant horoskop, blir det i mitt fall de sjunde, tionde och tolfte husen som får en viss dignitet (husstyrare i eget tecken eller upphöjd). Eventuellt också de första och fjärde husen, om jag ser till de moderna teckenhärskarna. Hm... tja, kanske är de mina "framgångshus"... Mina "fallfärdiga" hus borde då vara de tredje, sjätte, åttonde och elfte husen (styrare i fall eller försvagade). Men om jag förstår det hela rätt så innebär det snarare att jag får anstränga mig mer om jag vill nå framgång på de här områdena av livet. I de förra husen skulle då framgång komma lättare eller mer av sig själv.

Vad som sedan verkligen är "framgång" och "lycka" kan säkert variera i det oändliga. I vår "mediadominerade" värld framstår ju framgång och lycka mer eller mindre alltid som synonyma med "kändisskap", "karriär" eller "pengar". Men som jag uppfattar Part of Fortune, så handlar det i första hand och på ett djupare plan om att - på något område i livet - samverka på ett naturligt och konstruktivt sätt med den fysiska och/eller sociala omvärlden. Och kanske också, som Anders framhöll i ett tidigare inlägg, att vi också på detta område då har förmåga eller potential att integrera upplevelserna med vårt inre. Eventuell "karriär" eller "rikedom" kanske då kan ses som en "bieffekt" eller ett synligt resultat av detta?

Tack än en gång för det intressanta inlägget!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: En tilläggsfundering
InläggPostat: lör jul 03, 2010 8:48 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Kom på en sak jag måste fråga om! Har husen i en sådan här "Circle of Athla" samma innebörd som de "vanliga" husen, som normalt utgår från Ascendenten? Det verkar inte riktigt logiskt att det skulle vara så, tycker jag. Eller?

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: sön jul 04, 2010 3:13 pm 

Hej och tack för era kommentarer. Disponent och styrare låter bra. Det finns en hel lång lista på ord som behöver svensk översättning. Kanske vi tillsammans kan göra detta? Sorry for the confusion med Rudhyars titel.

Circle of Athlas hus har annorlunda mening: Den traditionella betydelsen enligt Manilius är följande:
1. Res familians Fortune, in the usual sense of the word
2. Militia peregrinatio Military service and (foreign) trips
3. Officia publica Civil affairs
4. Opera forensia The profession of law or advocacy
5. Conjugia: socii: hospites Marriage and other affactionalte associations
6. Opes: Salus Riches aquired
7. Pericula Perils or dangers
8. Nobilitas: fama: gratis Nobility or reputation
9. Nate infantum Education of children
10. Actus Dominica imperia Action, authority
11. Valetudo morbi, medicatio Health, sickness
12. Volorum effectus Realization of hopes

Vi får naturligtvis relatera detta till den tid som rådde, och nu skulle förstås cirkeln omvärderas till vår tid. Jag är dock väldigt försiktig med att spekulera kring förändringar, och därför är jag också väldigt försiktig med att läsa in Uranus, Neptunus och Pluto som härskare över hus och tecken. Dessa tre yttre planeter är inte personliga planeter utan står för det kollektiva, transcendenta och är krafter bortom vår kontroll. Personligen föredrar jag de traditionella härskarna och det intrikata system som våra föregångare etablerat under årtusenden.

T ex så är din Mars i både fall och triplicitet, Mats, vilket ger din Mars en blandad kvalitet av både problematik men också tur. Triplicitet står för tur i den bemärkelsen att man kan befinner sig på rätt plats vid rätt tidpunkt och därför får fördelar av situationen. En planet i fall behöver mer medvetet arbete. På ett mer psykologiskt plan är motivationen känslomässigt relaterad, vilket gör att aktivitet kan bli sporadisk och obeständig. Lee Lehman pekar ut att försvagade planeter står för en liknelse ungefär som att man börjar några steg bakom alla andra i relation till vad planeten symboliserar, så man får lägga mer energi på att nå samma resultat som andra. Dessa "några steg bakom" kan ha att göra med händelser och situationer som fått oss att behöva ta en "detour", och sen får vi alltå hinna i fatt genom hårdare arbete. Samtidigt kan denna energi utvecklas eftersom man får lägga ner så mycket mer arbete på att få den att fungera. Planeter med dignitet är gående av egen kraft och smälter lätt in i "systemet", ungefär som att man fått en instruktionsbok med sig som förklarar allting, så man behöver inte göra så mycket själv på egen hand för att fundera ut hur det hela fungerar. Detta kan dock göra att man är mer omedveten om dessa krafter, eftersom allting bara flyter på ganska lätt.

Kolla in de tidpunkter då pengar eller andra fördelar kommit som varit kännbara, och se om Fortuna varit inblandad.

Hej så länge,
Katarina

InläggPostat: mån jul 05, 2010 5:16 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Tack för din förklaring av Athla-cirkeln! Ja, det kan vara svårt att ”översätta” Athla-husens innebörder till våra nutida förhållanden. Man får kanske känna och pröva sig fram.

Om jag får fortsätta att använda mitt eget horoskop som exempel, så har alltså Athla-husen nummer 7, 10 och 12 en viss dignitet:

Bild

Circle of Athla för Mats Bergman, 11 April 1946, 04:20, Stockholm

Hus 7 tycks stå för något negativt, en ”fara” av något slag – kanske därför att det hamnar i opposition till ”Fortuna” på ’horoskopos’? Då undrar man vad det innebär att huset har dignitet? Mindre risk för ”faror”, kan jag ju alltid hoppas på. Huset styrs i mitt fall av Venus i egna tecknet Oxen, men där finns också Uranus i Tvillingarna.

Hus 10 (”auktoritet” enligt Manilius) styrs av Solen som är upphöjd i Väduren. I huset finns Månen i Lejonet i trigon till Solen. Det bör vara ett ganska positivt område i mitt liv, men kanske lite växlande eller osäkert med Månen där?

Hus 12 (att nå sina mål) styrs också av Venus i Oxen och där finns Jupiter i Vågen, visserligen retrograd och i opposition till Solen och kvadratur till Saturnus, men ändå… Huset har en viss dignitet i varje fall.

Kan man sedan se Mars som delvis i dignitet tack vare ”tripliciteten” i Kräftan, då kanske även de första och sjätte husen åtminstone delvis har dignitet. Viss framgång/lycka (hus 1) kanske och i bästa fall viss tur med tillgångar/resurser (hus 6)….

Men sedan kanske det är minst lika viktigt, eller snarare ännu viktigare, att uppmärksamma de hus som har låg dignitet, och se på vilka områden i livet man behöver ”rycka upp” sig. Hus 11 (hälsa, sjukdom) verkar lite ”ruckligt” med Merkurius försvagad i Fiskarna som ”disponent”. Samma tvivelaktiga disponent har hand om hus 8 (nobilitet, rykte).

Det där med ”triplicitet” är jag väldigt lite bekant med. Det vore intressant att veta mer om det, liksom överhuvudtaget om den gamla antika grekiska astrologin, som väl är på väg att återupptäckas. Det är spännande, tycker jag.

Jag har en idé! Skulle vi kanske kunna arbeta med att hitta lämpliga svenska ord för olika astrologitermer, som en del av Sverige-projektet? Eventuellt skulle det kanske behövas en helt ny forumkategori för detta. Om listan på ord är lång kan det leda till många förslag och diskussioner. Kanske kunde en sådan forumavdelning heta "Astrologiska termer på svenska - diskussioner och förslag"?

Där kunde vi som deltar i Sverige-projektet – och alla som är intresserade – vara med och hjälpas åt att finna på bra svenska ord! Det blev ju samtidigt också ett tillfälle att sätta sig in i olika astrologiska begrepp och tolkningsmetoder och liknande. Vi kunde ha som mål att tillsammans skapa en svensk astrologisk ordlista med definitioner och kommentarer! Vad sägs om det? Jag tror fler skulle vara intresserade av det.

Forumet är ju en lämplig plats där vi kan föreslå och diskutera olika svenska benämningar för de astrologiska termerna. Vi kan ju ha en lång lista med termer som vi undan för undan ”betar av”.

Vore roligt att höra vad du och andra tycker om idén!

Ha en skön sommar!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 07, 2010 1:41 am 

Hej Mats.
Jag kan tänka mig att diskutera begreppen. För min del känns det viktigt att diskutera kring tradition och vad lång erfarenhet visar, så att vi inte "uppfinner" nya definitioner som inte är beprövade eller grundar sig på vad vi "känner för", som i sin tur kan förvirra tolkningsarbetet för astrologin i framtiden. Jag personligen är mer intresserad av att finna rätt översättning på svenska av de termer som redan existerar och inte så mycket att finna ny definition av orden (det menade du säkert inte heller, Mats. Vill bara klargöra vad jag tycker är viktigt). Men att diskutera ordens betydelse utifrån tradition och erfarenhet kan vara intressant, tycker jag. Egentligen kanske en liten grupp astrologiska experter tillsammans ska bestämma vad terminologin ska vara på svenska, så vi inte får en massa olika ord, begrepp och i slutändan total kaos i den svenska astrologin. Ledsen om jag låter väldigt Saturnisk här, men jag anser att detta är väldigt viktigt. Jag har redan stött på spekulativa översättningar av astrologer som inte alls är insatta i den traditionella astrologin. Vi behöver helt enkelt skapa en svensk astrologisk organisation som representerar den svenska astrologin och som är sammankopplad med andra organisationer som ISAR och NCGR, som också arbetar för den seriösa astrologin. Det finns redan en förvirring av ordet peregrine på grund av att Noel Tyl gjorde sin egen översättning. Han gav definitionen "oaspekterad planet", men den traditionella betydelsen är att en peregrine planet saknar dignitet (befinner sig inte i eget tecken, är inte upphöjd, har inte triplicitet, term eller fas - dessa 5 olika kategorier som kan ge dignitet till en planet). Peregrine betyder "pilgrim" och en person med flera planeter eller viktiga personliga planeter i peregrine saknar ofta sammanhang i tillvaron och är liksom ute och "vandrar", utan att ha en fast punkt eller "connection" till det sammanhang han/hon befinner sig i, och känner sig därmed försvagad av situationen. Vi behöver definitivt Mark Beal med som översättare och debattör i detta sammanhang eftersom han både kan mycket om traditionell astrologi och är en duktig översättare också.

Vilket ord ska vi använda för peregrine, tycker ni? Ska vi behålla samma ord eller vilket svenskt ord ska vi välja? Har någon lust att skriva ihop några olika definitioner av ordet (från intressanta källor), så vi får en klarare uppfattning vad detta begrepp innebär. Låt oss också diskutera källorna vi använder. Snälla, låt oss skippa Noel Tyl i detta sammanhang, please...

Angående Fortuna och sjunde huset, så står det för "open enemies", även i det natala horoskopet, vilket är intressant eftersom det också är relaterat till äktenskap och intima relationer (vilket man kan grunna på. Hur ofta blir inte en partner tyvärr också en fiende). Med "open" så är man i alla fall medveten om vad personen tycker och tänker. Det är värre med 12:e huset som traditionellt står för "secret enemies". Oftast tolkas Fortuna mer på ett praktiskt sätt, där den helt enkelt ger tur eller materiella fördelar. Den mer psykologiska/själsliga tolkningen brukar ges till Part of Spirit - dess spegelbild, om jag har förstått det rätt.

Menar du, Mats, att Fortuna visar på djupare egenskaper som har med essensen av personen att göra? Det kunde vara intressant att jämföra några olika astrologiska uppfattningar: t ex Rob Hand har skrivit ett litet häfte om Fortuna. Vad säger Ptolemy, Lilly, Ebertin, Rudhyar, etc..Vad är era erfarenheter när något aspekterar Fortuna t ex i progression etc..

Inom horary (när man ställer en fråga och utläser svaret i horoskopet) anses det gynnsamt om Fortuna är i första eller andra huset, då detta ger ett positivt svar.

Sorry, för att jag pladdrat på så mycket....

InläggPostat: ons jul 07, 2010 1:57 am 

Hej Mats,
Eftersom din Mars styr både första och sjätte huset, som står för happiness 1:a, and riches aquired i the circle of Athla 6:e, (kanske på grund av sjätte husets urspungliga betydelse - aquired på grund av hårt eller vardagligt arbete helt enkelt), och Mars ligger i nionde huset, som har med utbildning att göra (och även utbildning inom det filosofiska/själsliga - traditionellt kallat "the house of God"), så kanske man kan tänka sig att din "Fortune" är relaterad till högre kunskap och utbildning. 9:e huset står vanligtvis också för publicering. Du översätter ju en hel del och är väl publicerad? Jag är nyfiken på hur circle of Athla relaterar till vår modernare tolkning av husen, och ska försöka forska lite i detta.

InläggPostat: ons jul 07, 2010 4:08 pm 

Hej!

”Peregrine” kommer från latinet och betyder ”över, genom, eller bortom gränsen”, eller ”bortom fältets gränser”, där fältet refererar till hemterritorium. Ordet ”pilgrim” härleder sig på ett liknande sätt från latinets ”pelegrinus”, som är en alternativ form av ”peregrinus”. Känslan av betydelse är något utländskt, främmande, och olikt (being foreign, alien). Man kan också översätta termen med engelskans ”wandering” (Kevin Burk ”Astrology – A Comprehensive Guide to Classical Astrology” s. 85) som kan översättas till svenskans: (kring)vandrande; kringresande; kringflackande; kringströvande; vilsekommen. Kanske ett passande namn hade varit flackande, d.v.s. en planet som planlöst strövar eller driver omkring?

Om jag har förstått saken rätt så refererar en ”flackande” (peregrine) planet, i klassisk eller traditionell astrologi, till att den inte har någon inneboende dignitet (”essential dignity”) och att man, i dessa sammanhang, brukar likna planeten vid en kung. En kung flackade aldrig (var aldrig vilsen) när han reste inom områden som han styrde över eller som höjde upp honom (eller där han hade triplicitet, term, eller fas/(dekanat – enligt Ptolemaios system, inte det hinduiska). Han kände sig hemma och var inte någon främling i dessa områden. Om en kung besökte ett land som han inte styrde över och där han inte blev upphöjd, då var han en främling där, d.v.s han flackade, och strövade omkring mållöst och kände sig inte hemma på något sätt alls (Anthony Louis ”Horary Astrology” s. 100).

Kevin Burke (Burke s. 85-86) skriver att en flackande planet är mindre förutsägbar och mindre typisk i sitt uttryck, och att den tenderar att ta en mer tillkrånglad väg när den ska ta sig från punkt A till punkt B. Han fortsätter med liknelsen om en skådespelare som blivit tilldelad en roll mot hans eller hennes speciella typ, med resultatet att skådespelaren närmar sig gestaltandet och framförandet av denna roll på ett atypiskt och ovanligt sätt; ett sätt som det kan ta tid att vänja sig vid och acceptera (en Jonas Gardell i rollen som Gunvald Larsson i Beck-filmerna, kanske?).

Katarinas förklaring att dessa planeter upplevs som att de saknar sammanhang och förbindelse eller koppling och därför utan någon fast punkt tycker jag ger en tydlig, och bättre, bild av hur de förmodligen uppfattas av klassiska astrologer.

Noel Tyl är naturligtvis medveten om vad klassisk astrologi menar med termen ”peregrine”, och jag håller med dig Katarina att det är slarvigt, och kanske t.o.m. nonchalant av honom att börja använda den termen på sitt eget vis. Han erkänner styrkan i planeter som är placerade i sitt eget tecken (och till viss del planeter som är upphöjda) men menar att den fenomenologi som förknippas med ”peregrine planets” i klassisk astrologi istället märks på ett tydligt sätt för planeter som saknar Ptolemaisk aspekt (konjunktion, opposition, kvadratur, trigon, sextil) oavsett om denna planet har dignitet eller inte. Så även om Merkurius är i t ex Tvillingarna men utan någon Ptolemaisk aspekt (6 graders orb för konjunktion, opposition, kvadratur, trigon, och 4 graders orb för sextil) så anser han att Merkurius beter sig på ett ”peregrine” sätt, d.v.s. att den inte har någon tillflykt eller utväg och anknytning med var den är. Vad planeten (eller kungen, för att fortsätta med vår liknelse) gör som kompensation är att den ställer till med en massa liv, för att få saker och ting att fortskrida så som den är van vid att göra när den är på hemmaplan. Noel Tyl menar att en ”ptolemaisk oaspekterad planet” kommer att dominera personligheten med sin planetära arketyp (Noel Tyl ”S&C s. 155-156). Uppenbarligen lägger han större vikt vid aspekter (eller avsaknad av aspekter) än olika tecken- och gradplaceringar.

Jag kan bara instämma i hans observation! Men, visst borde han, och vi som delar hans observationer i denna fråga, kalla denna oaspekterade fenomenologi för något annat så att vi inte blandar ihop hans definition med den klassiska astrologin. Förr brukade jag kalla en oaspekterad planet för ”vild och otämjd”, den har litet av en Uranisk excentricitet över sig, tycker jag. Jag har ännu ingen erfarenhet av ”peregrination” enligt den klassiska astrologins definition, så jag kan inte yttra mig om det.

Så jag föreslår, preliminärt, att vi skulle kunna översätta ”peregrine” med flackande. Hur låter det? Flera förslag, och synpunkter, hade varit intressant att ta del av!

På tal om definitioner: Hur definierar du "seriös astrologi", Katarina? Och vilken typ eller form av astrologi menar du kan kallas för, ”seriös astrologi”, och vilka inte?

Med vänlig hälsning,
Anders

Senast redigerad av Anders ons jul 07, 2010 5:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Diskussionsgrupp
InläggPostat: ons jul 07, 2010 5:47 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina och Anders!

Jag tycker det här med en diskussionsgrupp kring svenska astrologitermer låter spännande och jag tror att forumet – med en ny forumkategori avsedd för de här diskussionerna – kan fylla en funktion här. Det finns behov av en enhetlig och korrekt svensk terminologi inom astrologin.

Framför allt gäller det mindre vanliga begrepp och termer – bortom det mest elementära – där svenska astrologer antingen använder engelska ord eller hittar på egna svenska. Jag håller helt med dig Katarina om att de svenska benämningarna i möjligaste mån bör ligga nära redan etablerade termer på andra språk.

Nu är ju språk som företeelse någonting levande som har ett behov av att få växa fram och utvecklas på ett naturligt och fritt sätt i relation till den verklighet det beskriver och de människor som använder det. Men de astrologiska termer och begrepp som vi diskuterar här utgör facktermer och då är det naturligtvis viktigt att det finns en enhetlighet när det gäller vad som kallas vad. Inte minst viktigt är det för dem som börjar studera astrologin och som behöver lära sig olika begrepp och förstå vad de olika termerna står för.

De vanligaste astrologiska företeelserna har ju redan en ganska etablerad och enhetlig svensk terminologi (ord som zodiaktecken, planeter, aspekter, transiter, trigoner och kvadraturer). Men så snart vi kommer till de lite mer ovanliga eller inte helt elementära begreppen, så blir osäkerheten och förvirringen fort ganska stor. Hur säger man sesquisquare eller quincunx på svenska? Eller peregrine som Katarina tar upp. Och vad innebär de?

Forumet kan vara en lämplig plats för diskussioner och förslag angående passande svenska termer för olika astrologiska begrepp. En ”informell arbetsgrupp” kan förhoppningsvis bildas kring den här uppgiften.

Katarinas exempel – peregrine – är ett bra exempel på ett ord som behöver dels en svensk benämning dels en klar definition av vad som menas med uttrycket. Särskilt viktigt blir det i det här fallet eftersom ordet har fått olika betydelser i den engelskspråkiga astrologin.

Vad ett begrepp ska heta på svenska blir en avvägningsfråga. Hur har det kallats hittills? Bör det utländska ordet översättas till svenska eller bör det kanske istället försvenskas?

I fallet peregrine låter kanske inte ”pilgrim, vandrare, främling” särskilt lyckat på svenska. Anders förslag ”flackande” låter bättre då, tycker jag. Men ordet kan också med fördel försvenskas till peregrin – det låter bra på svenska och det är ju så många svenska ord har tillkommit! Latinets peregrinus tycks betyda ”främmande, utländsk”.

Det du, Katarina, nämner om en svensk organisation som representerar den svenska astrologin och som är kopplad till ISAR, NCGR, osv. låter som ett bra mål att sikta mot. Ett samarbete här på forumet kring lämpliga och enhetliga astrologitermer på svenska kunde ju vara en liten blygsam början.

Så jag föreslår att vi kör igång. Först öppnar jag en ny forumavdelning, ”Astrologitermer på svenska” (eller om någon har ett bättre namn) och sedan kan vi börja resonera kring de olika termerna. Det vore bra, tror jag, om vi redan från början har en lista med termer att utgå från. Har du Katarina möjligen en sådan lista att lägga ut?

Ha det gott så länge!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 07, 2010 6:10 pm 

Hej Mats!

Låter som ett bra förslag med en ny forumkategori – bara det inte blir för många! Kanske någon kategori som inte används längre eller så ofta kunde placeras in under en annan, för att göra ”tablån” litet mer lättöverskådlig? Bara ett förslag!

Jag tycker termen peregrin är minst lika bra eller kanske bättre än flackande, och jag tänkte själv först på den. Samtidigt så kanske termen flackande informerar litet mer om vad det är som avses.

Här kommer några flera termer som behövs översättas:

Intercepted (när ett tecken är ”inklämt” eller ”avskuret” i ett hus).

Applying (när en planet applicerar (eller applikerar?) till en annan planet. En del använder tilltagande).

Seperating (när en planet separerar; vissa säger att den avtar).

Waxing ( tilltagande; när aspekten närmar sig en opposition).

Waning (avtagande; när aspekten passerat en opposition och vänder tillbaks till en ny konjunktion).

För de sista fyra termerna använder jag det ordet som är kursiverat. Vad använder ni?

Flera termer kommer!

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: ons jul 07, 2010 6:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Oj, då! Då är det bäst att jag skyndar mig att öppna den nya kategorin innan den här tråden blir alldeles översvämmad av termer att diskutera! :D

Jag hoppas det inte blir för många kategorier. Har också tänkt på det. Men i det här fallet handlar det ju om en ganska specialiserad avdelning som kräver ett eget utrymme!

Vi hörs!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 07, 2010 10:36 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Katarina och Anders!

Nu är den nya kategorin "Astrologitermer på svenska" på plats! Se alldeles under "Sverige i tiden"-kategorin. Välkomna till den nya "tummelplatsen" för de här diskussionerna!

Vi får väl ta med oss 'peregrine' och de andra orden som du Anders föreslog.

Väl mött!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Circle of Athla
InläggPostat: tor jul 08, 2010 6:36 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Tack för din tolkning av min "Athla-cirkel"! Jag hittade en hänvisning till de här "Athla-husen" i boken "Mundane Astrology" av Baigent, Campion och Harvey. Där ges snarlika betydelser för de tolv husen (antagligen bara lite annorlunda översättningar av de latinska orden).

Så här ser deras version ut:

1 Home, Fortune, Land Owned.
2 Warfare and Foreign Cities
3 Business Friendships
4 Lawyer's Courts
5 Marriage Alliances
6 Personal Resources
7 Danger
8 Social Rank, Privilege
9 Children
10 Character
11 Health, Strength
12 Success, Achievement of Ambitions

När jag försöker förstå det här, undrar jag lite över den bakomliggande (astro)logiken. De vanliga husen, som utgår från Ascendenten, hör ju samman med teckenarketyperna, på så vis att första huset hör ihop med Väduren och dess styrare Mars, andra huset med Oxen och dess styrare Venus, osv. runt hela cirkeln.

Men de här Athla-husen, som utgår från Fortuna, hur kan man förstå deras olika innebörder? Det är ju inte längre fråga om samma eller snarlika hus, eftersom de inte utgår från Ascendenten. Det måste finnas någon logik bakom.

Ascendenten, Descendenten, MC och IC ger ju en begriplig mening åt de vanliga husen. Men varur kommer Athla-husens mening och innebörder? Har du någon idé om det?

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ]