Aktuellt datum och tid: ons apr 25, 2018 8:31 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mundan astrologi
InläggPostat: tis jun 15, 2010 2:09 pm 

Hej-hej!

Sedan mer än ett halvår har jag på olika plan sysselsatt mig med en slags mental vårstädning med avseende på min inställning till astrologin. Mycket har ”rensats” bort och jag försöker nu sysselsätta mig med och ge näring åt den gyllene kärna som en gång drog mig till astrologin. Mitt intresse för hur människor tänker och resonerar kring ”verkligheten” – kunskapsfilosofiska frågor är dock större än någonsin och jag tänkte därför förhöra mig lite kring hur ni på forumet tänker kring det här med mundan astrologi. Jag har aldrig förstått logiken bakom mundan astrologi och jag har inte heller kommit över några analyser eller prediktioner som imponerat på mig. Jag har tidigare nämnt min förvåning över hur få astrologer som vågade sig på en prediktion när det vankades val till president i USA senast och detta är, enligt mig, symtomatiskt för hela denna del av astrologin, tycker jag. De få gånger man kommer över en tråd som rör en framtida händelse blir man ofta övervälvd med diverse placeringar och spekulationer som till slut ändå brukar utmynna i något ganska diffust. Efter händelsen kan man dock ända ner i minsta detalj förstå och se varför det som inträffade verkligen inträffade. För mig är detta ett tecken på att något inte stämmer i ”teorin”. En fråga som jag undrat över, som jag själv tycker trycker på det något orimliga i den mundana astrologin, är sport i största allmänhet och fotboll i synnerhet. Kan man med hjälp av mundan astrologi predicera kring en specifik match i allsvenskan? En del skulle kanske säga att frågan verkar oseriös eftersom det finns ännu bättre fakta och statistik att ta hänsyn till än astrologin. Det sunda förnuftet säger ju att ett nykomlingslag med många skadedrabbade spelare kommer få väldigt svårt att slå ett topplag. Inte behöver man väl använda astrologin här!? Det räcker väl med det sunda förnuftet!? Likadant borde det rimligtvis vara när det kommer till andra världshändelser? Varför ska vi använda astrologin när vi klarar oss lika bra utan den? Att hantera en persons horoskop är ett jättearbete. Att hantera två (synastri – komposit) är dubbelt så svårt – bokstavligt talat. Att sedan utifrån ett visst, ofta ganska godtyckligt födelsedatum, predicera framtiden, när miljontals människor på olika sätt är involverade, med, vill jag betona, alla sina separata födelsehoroskop, känns som ett ganska hopplöst uppdrag. Så tänker jag, hur tänker ni? (om jag upplevs som lite provokativ så skyller jag 100% på min Pluto i elfte huset – jag kan inte hållas ansvarig alls 8) ).

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Mundan astrologi
InläggPostat: ons jun 16, 2010 10:17 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredrik!

Roligt att se dig här igen! Vore intressant att höra vad den "gyllene kärnan" som blev kvar efter din astrologiska vårstädning består av! :D

Den mundana astrologin tycks i varje fall helt och hållet ha hamnat på soptippen. Men det är synd, tycker jag, så värdelös är den nog inte.

Själv sysslar jag ju en hel del med mundan astrologi, framför allt i projektet Sverige i tiden. Logiken bakom den mundana astrologin är, som jag ser det, ungefär densamma som logiken bakom personastrologin. Dvs. precis som en människa kan ses som ett "solsystem i miniatyr", så kan det mänskliga samhället också betraktas på liknande sätt.

Det finns alltså enligt astrologin en överensstämmelse mellan solsystemet, världen/samhället och människan. Så motsvarar t.ex. Solen människans inre identitet, vilja och vitalitet, liksom även samhällets eller nationens centrala ledning (statsöverhuvud, regering). Månen motsvarar människans växlande känsloliv och i det stora samhällsperspektivet landets befolkning och den allmänna opinionen med dess svängningar. På motsvarande sätt är det med alla de olika planeterna.

I själva verket är det ju de här motsvarigheterna som är hela förutsättningen för astrologin och horoskoptolkningen. Samspelet mellan de olika planeterna i förhållande till Jorden speglas i människan och i det mänskliga samhället. Det som händer i det stora speglas i det lilla.

Att astrologin sedan överhuvudtaget fungerar kan ju ses som ren magi! Men det beror naturligtvis på att vi inte ser eller uppfattar hela sammanhanget. Vi lever i vår sinnevärld och uppfattar bara vad våra sinnen tillåter oss att uppfatta. Astrologin däremot, får vi föreställa oss, verkar i en för oss dold dimension, "bakom kulisserna", så att säga.

När det sedan gäller förutsägelser, så är det inte vad astrologin i första hand handlar om eller är lämpad för. Man kan alltså inte avfärda mundan astrologi bara för att den är dålig på att förutsäga saker. Vem har sagt att astrologin måste förutsäga saker?

Den mundana astrologin är bra på att förutsäga eller beskriva allmänna trender, "vad som är på gång" i välden i stora drag, men urdålig på att förutsäga bestämda händelser. Varför? Som jag ser det helt enkelt därför att saker och ting inte är förutbestämda! Vad vore det för mening med livet om allt var i detalj förutbestämt?

Alla aktörers fria vilja och fria valmöjligheter gör att ingenting är förutbestämt. Vad som händer är alltså inte beroende av något detaljerat manus som alla följer utan är resultatet av vad var och en väljer att göra.

Inte minst gäller det i fotboll! Bollen är ju som bekant rund! :D Allt kan hända, matcherna är inte "uppgjorda" på förhand. Olika viljor ställs mot varandra. I stundens ingivelse gör varje spelare en massa spontana val. Som jag uppfattar det, är det omöjligt att astrologiskt förutsäga utgången av en fotbollsmatch. Möjligen skulle ett lags eller en spelares dagsform kunna utläsas ur ett horoskop - däremot inte exakt hur en match ska sluta.

Men det här går inte att använda som argument mot den mundana astrologin. Den har - liksom personastrologin - helt andra värden än just att förutsäga händelser. Att kunna spegla händelser och trender i det mänskliga samhället med hjälp av den astrologiska symboliken bidrar framför allt till djupare insikter och en mer mångfasetterad förståelse.

Det ger en känsla av och insikt att vi lever i ett kosmos där allt hör samman, pulserar tillsammans och speglar vartannat. En sådan fördjupad känsla eller insikt tror jag kan vara väldigt värdefull och på sikt ha stor betydelse för framväxten av en ny världsbild. Den nuvarande materialistiska och fragmenterade "världsbilden" stinker! Något nytt behöver växa fram och där tror jag astrologin har en betydelsefull roll att spela.

En bok som jag vill rekommendera - fastän jag själv bara har läst knappt hälften ännu - är "Cosmic Loom - The New Science of Astrology" av Dennis Elwell. Den ställer astrologin mot den nuvarande vetenskapliga och materialistiska världsbilden och visar vilken fördjupad livsförståelse astrologin erbjuder.

Kolla gärna in en del av våra mundana tolkningar och resonemang i projektet Sverige i tiden: http://www.starsandherbs.se/pst/index.htm
Kanhända kan det i någon mån hjälpa dig att se den här formen av astrologi i en mer positiv dager! :D

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jun 23, 2010 2:46 pm 

Hej Mats!

Tack för ditt svar! Du är som vanligt väldigt svår att provocera! Jag har med hjälp av Ockhams rakkniv försökt skära bort allt det som jag inte tror på och där jag inte har några egna erfarenheter som styrker en viss tes/teori. Kvar blev lite psykologisk astrologi och det är väl kanske inte så illa. Min kritiska, smått materialistiska inställning till livet, kryddat med lite nybakad ateism, med 2 dl andlighet gör att jag inte känner mig hemma någonstans – varken hos de andliga eller ”vetenskapsmännen” (även om jag känner mig mer hemma där just nu).

Jag håller med om att logiken bakom astrologin som helhet vacklar en hel del den också (du använder ordet magi). Min största invändning mot den mundana astrologin är väl just vad den egentligen bidrar med. Jag har alltid tyckt att astrologin bör kunna bidra med något extra och det är väl det du tycker att den gör. Jag håller inte med och så är det ju livet, vi har alla vår egen väg att vandra.

Trevlig midsommar!

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: ons jun 23, 2010 6:04 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredrik!

Jag tycker det är bra att du rensar bort sånt som du inte tror på men bevarar det som du har egen erfarenhet av. Fascinerande beskrivning du gör av din "vilsenhet" mellan vetenskap och andlighet. Man bör ju aldrig gå emot sitt sunda förnuft, så du är nog på rätt väg.

Du verkar inte vara så lättprovocerad du heller. Jag försökte ändå med att "den nuvarande materialistiska och fragmenterade 'världsbilden' stinker"! Men du verkar inte ens lyfta på ögonbrynen. :D (eller missade du den formuleringen?).

För undvikande av missförstånd: jag skrev inte att logiken bakom astrologin "vacklar" - det är helt din egen tolkning. Jag skrev inte heller att astrologin är "magi", utan bara att det faktum att den överhuvudtaget fungerar kan ses som, dvs. uppfattas som, ren magi - men att det i sin tur beror på att vi med våra begränsande sinnen inte förmår se hur den fungerar "bakom kulisserna"!

Visst har vi alla vår väg att vandra, som du så klokt säger. Därför är det ju heller ingen idé att käbbla om vem som "har rätt". Men det kan ändå vara intressant och givande att utbyta tankar, funderingar och synpunkter - med bibehållen respekt för olika synsätt.

Ha en trevlig midsommar du också!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]