Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 10:07 am

Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stämde prognosen in?
InläggPostat: tis mar 30, 2010 7:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Har öppnat en ny avdelning på projektets hemsida där vi kan studera hur astrologiska förutsägelser eller prognoser stämmer in.

Först presenteras en förutsägelse/prognos och sedan, när tiden som den avser har passerat, följer kommentarer angående hur den eventuellt stämde in. Meningen är att fokus ska vara på astrologin och inte på astrologen. Han eller hon behöver alltså inte stå i skamvrån om förutsägelsen skulle slå fel. :D

Som ett första försök använder vi en prognos som Mark gör i Astrologiföreningen Vintergatans Kalender för april 2010 utifrån Ny- och Fullmånen den månaden.

Mark visar där att Fullmånen i Skorpionen den 28 april har "potential att bli betydelsefull för hela Sveriges vidkommande".

Så här ser Fullmånehoroskopet ut för den 28 april:

Bild

Fullmånen, 28 april 2010, 14:18:16, Stockholm

Och så här förhåller sig Fullmånen till Sverige-horoskopet för 1523:

Bild

Inre ring. Sverige, 6 juni 1523 OS, 10:55, Strängnäs.
Yttre ring: Fullmånen, 28 april 2010, 14:18:16, Stockholm.

Mark skriver vidare: "Solen befinner sig konjunkt Merkurius, och oppositionsaxeln mellan Solen och Månen faller kvadratur Mars. Vinklarna (horoskopet ställt för Stockholm) ligger påfallande nära deras position i Sveriges grundhoroskop (för Gustav Wasas kröning) - i det horoskopet ligger Mars konjunkt Asc, varför dess strategiska läge i fullmåneshoroskopet blir extra intressant.

Fullmånen faller faktiskt exakt på graden i opposition till (Sol/Merkurius konjunkta) Sveriges natala Venus, som råder över landets ekonomi (härskar över 2:a huset) och religion och universitetsvärlden (9:e huset). Detta ser också ut som en tanke när man ser hur Venus i fullmåneshoroskopet är konjunkt MC på de för Sverige så viktiga tidiga graderna i Tvillingarna.

Eftersom Saturnus och Uranus i fullmåneshoroskopet är i en exakt opposition över 2:a och 8:e husspetsarna, så ser det först och främst ut som om ekonomin hamnar i blickfånget. I och med att Saturnus återvänt till Jungfrun kan man tänka sig att ekonomiska prognoser plötsligt visar att återhämtningen inte är lika snabb eller stabil som man trott.

Det är heller inte omöjligt att t.ex. strejker kan påverka landets ekonomi. Det kanske är en tröst att Venus trots allt är konjunkt MC och stark i Sveriges grundhoroskop, vilket antyder att Sverige uppmärksammas för något venusiskt. Dessvärre ligger också risken för våldsamheter nära till hands, med tanke på Mars strategiska läge i fullmåneshoroskopet. Valborgsfirandet kan säkert bli rätt stökigt i år."

* * *

Kommentera gärna prognosen eller komplettera den. Sedan, om drygt en månad - och med facit i hand - kan vi summera det hela och se hur prognosen stämde in.

Här är länken till prognosavdelningen på hemsidan: http://www.starsandherbs.se/pst/prognoser.htm (avdelningen nås annars via en länk från Sverige i tiden/2000-talet).

Ha det bra alla!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Stämde prognosen in?
InläggPostat: mån apr 05, 2010 3:17 am 

Hej Mats!

Hoppas allt är bra med dig och att du överlevt påskhelgen!

Jag tycker det låter intressant och roligt att införa en ny avdelning där vi kan ställa och studera astrologiska förutsägelser och prognoser för Sverige!

Vad gäller fullmånen i Skorpionen den 28 april skulle jag vilja lyfta fram Sverige-horoskopet från 1865 också. Jag tycker det horoskopet alltför ofta faller bort i astrologiska diskussioner om Sverige. Jag ställer ingen prognos för denna fullmåne utan vill endast att vi ska veta att denna fullmåne lägger sig i exakt konjunktion med Sveriges Saturnus i Skorpionen i sjätte huset (styr åttonde och nionde husen). Faktum är att orben är mindre än oppositionen till 1523 års Venus i Oxen. Mars är också i kvadratur med Pluto i tolfte huset.

Jag är osäker på lunationers styrka i mundan astrologi så det skulle vara intressant att lägga till dessa till de ack så hala men intressanta ingress-horoskopen! Vi måste också komma överens om hur lång tidsorb vi ska arbeta med. Kanske t.o.m. nästa nymåne i mitten av maj då den t ex lägger sig i exakt konjunktion med Mona Sahlins södra nod i nionde huset. Eller vad säger du?

Bild

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: mån apr 05, 2010 1:39 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina synpunkter! Roligt att du gillar idén med en avdelning för prognosstudier.

Det är bra att du "försvarar" 1865 års Sverige-horoskop! :D Det verkar ju, liksom 1523 år horoskop, fungera bra. Tyvärr har jag - ännu - inte satt mig in tillräckligt i det historiska skeendet kring 1865. Men att adeln, tydligen med viss folklig påtryckning, gick med på att rösta bort den gamla ståndsriksdagen innebar naturligtvis ett stort och avgörande steg in i den "moderna tiden". Det är ingen tvekan om det.

Ändå infördes den nya representationsreformen och riksdagsordningen inte förrän året därpå, den 22 juni 1866 (se Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Representationsreformen )

Även detta datum blir ju då betydelsefullt och borde ge ännu ett Sverige-horoskop... :shock: Det är här jag känner en viss osäkerhet kring 1865 års horoskop, samtidigt som jag måste medge att det verkar fungera bra.

Intressant i alla fall, tycker jag, att Fullmånen i Skorpionen den 28 april har signifikans både för 1523 och 1865 års Sverige-horoskop.

När det gäller lunationernas varaktighet eller giltighetstid verkar det rimligt som du föreslår att Fullmånens "bäst-före-datum" sträcker sig till den följande Nymånen. Vi kan nog ha det som en riktlinje.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre apr 30, 2010 3:53 pm 

Hej!

Det är svårt det här med att veta vilka händelser som är riktigt viktiga för en nation, tycker jag! Den har ju ingen ”själ” på samma sätt som en person, så vi kan inte fråga landet Sverige vad det var som det upplevde vara viktigt under en viss bestämd tid. Men landets ”folksjäl” är väl den sammanlagda interaktionen eller gemensamma diskurs mellan medlemmarna i landet. Så, kanske händelser i media ska räknas dit även om det inte är fråga om några jätteomvälvande händelser.

Jag vill därför, redan nu, lyfta fram två händelser som slog mig igår. Lunationen varar säkert ända fram till mitten av maj då den avlöses av nymånen i Oxen och vi kan därför kanske förvänta oss flera händelser som reflekterar fullmånen i Skorpionen än de som jag nämner här.

I programmet ”Debatt” igår diskuterades, ännu en gång, hur polis och rättsväsendet är korrumperade och håller varandra om ryggen när poliser står åtalade till en sådan grad att många åklagare till och med lägger ner förundersökningarna. Röster höjs om hur ”åklagare ska stå fria från polisen och vara det allmännas ombud i förundersökningar och rättsprocesser”. Vi ser detta problem tydligt i Sveriges horoskop från 1865 där Saturnus i Skorpionen är i sjätte huset (polisväsendet styrs av sjätte huset) och styr åttonde (korruption och maktfaktorer) och nionde (rättsväsendet). Denna Saturnus är dessutom i opposition med Pluto i Oxen i tolfte huset (organiserad brottslighet). Oppositionen visar på ett evolutionärt behov av att medvetandegöra dessa två faktorer och bringa dem i bättre balans för rättvist agerande och omdöme. Fullmånen lade sig i exakt konjunktion med denna Saturnus. En annan besläktad händelse är den korruption och de muthärvor som uppdagats inom Göteborg kommuns förvaltningsapparat de senaste dagarna. Det är samma symbolik som ovan.

Vi kan också se i vårt personliga horoskop var fullmånen hamnar. Jag konsulterade precis en kvinna som ringde mig och berättade om den kris som hon just nu de senaste dagarna hade gått in i. Fullmånen lade sig i konjunktion med hennes frustrerade Mars i Skorpionen i femte huset, och hon hade konfronterat hennes man angående hans oförmåga att förstå och bemöta hennes intensiva emotioner. Hon upplevde honom som kall, distanserad, och icke-involverad, och han bemötte också hennes anklagelser med kylig likgiltighet, enligt henne själv. Det är uppenbart att deras relation är på väg in i en rejäl kris, och som jag kan se tydligt i deras övriga horoskop.

Med vänlig hälsning,
Anders

Senast redigerad av Anders lör maj 01, 2010 1:47 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre apr 30, 2010 8:04 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina intressanta iakttagelser kring Fullmånen i Skorpionen och 1865 års Sverige. (Antar att du avser Fullmånen i Skorpionen i det andra stycket och även i det sista stycket av ditt inlägg).

Måste få med dina reflektioner kring Fullmånen och 1865 års horoskop också på projektets hemsida (har missat det). Det du nämner här om korruption inom polis och åklagarväsende och muthistorien i Göteborgs kommun hör definitivt till det som kan förväntas när Fullmånen i Skorpionen triggar det som ligger latent i 1865 års horoskop. Vi får hålla utkik efter fler händelser som kan spegla hur Fullmånen relaterar till de här båda Sverige-horoskopen!

(Hur man ska hinna med att kolla alla de andra Sverige-horoskopen vet jag inte :shock: ).

Ha det så bra, Anders!

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 01, 2010 1:56 pm 

Hej Mats!

Oops….fullmånen i Skorpionen ska det naturligtvis vara, inlägget igenom. Jag har redigerat det till det rätta.

Nej, det är naturligtvis svårt att hinna med eller känna lust att gå igenom alla föreslagna Sverige-horoskop och hur de påverkas av olika lunationer, transiter, mm. Man måste nog antingen vara pensionär, arbetslös, eller i avsaknad av ett liv för att kunna göra det. :D

Det ska bli intressant att se om det dyker upp några liknande händelserna i första halvan av maj eller om det är några händelser som reflekterar det som Mark har skrivit om relativt till horoskopet för 1523 års Sverige.

Tack för dina kommentarer!

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Summering
InläggPostat: fre maj 21, 2010 12:56 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Jaha, det har blivit hög tid att summera läget och se hur vår prognos eventuellt stämde in.

Prognosen var alltså att Sveriges ekonomi skulle komma i fokus på något sätt under den tid då Fullmånen i Skorpionen var verksam. Fullmånen föll på graden i opposition till Sveriges (1523) Venus, som härskar över landets ekonomi (styr andra huset). Dessutom var Saturnus och Uranus i fullmånehoroskopet i exakt opposition över de andra och åttonde husspetsarna (se första inlägget i den här tråden).

Så vad säger facit? Hamnade ekonomin i blickpunkten under den aktuella perioden?

Dagarna omedelbart efter Fullmånen i Skorpionen den 28 april rapporterade media om den svenska arbetsmarknaden och återhämtningen i ekonomin med rubriker som:

"Långt kvar till nyanställningar trots att hjulen börjat snurra igen"

"Återhämtningen går saktare än väntat"

och

"Vi närmar oss en normal lågkonjunktur underifrån". (!)

Sedan kom i början av maj de alarmerande rapporterna om krisen i Grekland och det hot den innebär för EU:s och därmed också Sveriges ekonomi.

Den 8 maj rapporterade DN: "Värsta börsraset sedan oktober 2008" och "Fondbolagen hinner inte med". Politiker beskrev situationen för Sveriges del som "ett allvarligt hot mot återhämtningen".

Stockholmsbörsen "störtdök" med 11% på fem börsdagar. Hela årets börsuppgång var utraderad till följd av den turbulens på finansmarknaden som oron för den grekiska ekonomin satte igång. Statsminister Fredrik Reinfeldt konstaterade att "kriser utifrån påverkar Sverige. Vi minns att hösten 2008 ledde det till en tvärnit i den svenska exportindustrin".

Så det är väl knappast någon tvekan om att Sveriges ekonomi verkligen kom i blickpunkten på ett speciellt sätt den här perioden medan Fullmånen var verksam. Dessutom var det ju inte fråga om det vanliga ältandet om ekonomin inför valet i höst, utan det hände verkligen något - ett hot utifrån orsakade kraftig turbulens och oro på den svenska finansmarknaden.

Vi hade ännu en iakttagelse där Fullmånen i april relaterades till 1865 års Sverige-horoskop på så vis att Fullmånen låg i exakt konjunktion med Sveriges (1865) Saturnus i Skorpionen i sjätte huset (som styr åttonde och nionde husen).

Detta kan sättas i samband dels med korruption inom polis och åklagarmyndigheten, något som ligger latent i det här Sverige-horoskopet och som kom att aktualiseras i debatten under fullmåneperioden, och dels med den omfattande muthärva som rullats upp i Göteborgs kommunförvaltning.

En tanke jag får - men tyvärr inte har tid att närmare undersöka just nu - är om turbulensen i ekonomin på något sätt också går att avläsa i 1865 års horoskop samtidigt som aktualiserandet av polis- och åklagarkorruptionen också går att se i 1523 års horoskop? :shock:

På något sätt borde det väl vara så? Någon som kan se i fall det är på det viset?

Kommentera och komplettera gärna min summering!

Mats i det blå

InläggPostat: mån jun 07, 2010 3:46 pm 

Hej Mats!

Det var bra att du följde med i skeendet, för jag hade en del annat att stå i, och hängde inte riktigt med där - Merkuriusstyrd som jag är går jag ju inte precis på högvarv när den planeten tillbringar en evighet i Oxen (i mitt 12:e hus). Var dessutom extremt upptagen av det brittiska valet.

Noterar att kopplingen mellan 2:a och 9:e huset vad gäller Sveriges ekonomi (1523 års horoskop) är mycket intressant, eftersom den svenska ekonomin är extremt omvärldskänslig, och var det redan innan man började prata vitt och brett om "globalisering". Så det var ju intressant att en kris i ett helt annat land (som väl inte är en av Sveriges största handelspartners?) anses vara ett sådant stort hot mot den svenska ekonomin att börsen störtdyker. Får hänga med lite bättre, känner jag, för jag tror inte att historien slutar där.

Hälsningar, Mark.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ]