Aktuellt datum och tid: mån okt 22, 2018 5:02 am

Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny inriktning
InläggPostat: mån maj 26, 2014 4:56 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Efter ett längre uppehåll och en tids tvekan ifall jag var på rätt väg eller inte, har jag nu för avsikt att fortsätta att undersöka den sideriska astrologin. Inriktningen blir dock delvis annorlunda än den var för ett år sedan. Då riktade jag in mig på den form av siderisk astrologi som presenteras av Nick Anthony Fiorenza på hans webbsida Lunar Planner (se http://www.lunarplanner.com/). Det jag framför allt fascinerades av var hans sätt att visa på de kosmiska sammanhangen, hur vår kosmiska tillvaro kan beskrivas genom samspelet av de tre kosmiska planen: himmelsekvatorplanet, det ekliptiska planet och det galaktiska planet.

Under det 26,000 år långa precessionsåret eller stjärnåret - då den norra himmelspolen beskriver en full cirkel kring den ekliptiska polen och vårdagjämningspunkten samtidigt färdas ett varv baklänges genom den sideriska zodiaken – så visar samspelet mellan de tre planen också på hur jordaxelns läge skiftar i förhållande till det galaktiska planet, vilket genererar skilda epoker med olika förhållande till det galaktiska ljusplanet. (Se mina tidigare inlägg kring detta).

Allt detta finner jag fortfarande lika fascinerande att studera. Det jag kom att tveka kring var istället Fiorenzas definition av den s.k. ayanamshan (gradavståndet mellan vårdagjämningspunkten och sideriska 0° Väduren, dvs. hur långt vårdagjämningspunkten har färdats från ”utgångsläget”). Till att börja med använde jag Fiorenzas ”galaktiska ayanamsha” i mitt (lite överilade) försök att ställa ett horoskop för Fiskarnas tidsålder (se exempelhoroskop-fiskarnas-tidsalder-t471.html). Även om det horoskop jag fick fram visade mycket tydligt på egenskaper och aspekter hos Fiskarnas tidsålder, så blev jag ändå väldigt tveksam till att använda Fiorenzas ”galaktiska ayanamsha” i det här sammanhanget. Trots att den får allting att falla på plats på det mest eleganta sätt (kanske lite för elegant!), så ger den ingen rimlig förklaring till och definition av den sideriska zodiaken. Vidare funderingar fick mig att inse att den nog stämde väldigt bra i det sammanhang där Fiorenza använde den – i modellen med de tre kosmiska planens samspel – men inte lika bra i andra sammanhang. Det jag efterlyste var en klar och tydlig definition av den sideriska zodiaken.

Det finns utan tvekan mer frågetecken och oklarheter kring den sideriska, stjärnhimmelsrelaterade zodiaken än den tropiska, årstidsrelaterade som vanligen används i västerländsk astrologi. Den senare är närmast rationellt begriplig vid en jämförelse. En djupare förståelse av den sideriska zodiaken kräver ett mer mystiskt, esoteriskt förhållningssätt. Det gick så långt att jag nästan kom i tvivel om att den sideriska zodiaken överhuvudtaget har någon giltighet. Ett sätt att förklara zodiakens uppkomst i det mänskliga medvetandet är ju att se tillbaka på den period då de båda zodiakerna sammanföll (vid inledningen av ”Fiskarnas tidsålder” då vårdagjämningspunkten befann sig exakt vid 0° sideriska Väduren). Då fanns bara en zodiak, men med två sidor, en siderisk (relationen till stjärnhimlen) och en tropisk (relationen till årets gång och de olika årstiderna). Det är lätt att föreställa sig att årstidssymboliken då färgade av sig också på stjärnbildernas symbolik. När sedan den tropiska delen - till följd av vårdagjämningspunktens långsamma vandring bakåt genom de tolv stjärnbilderna - lösgjorde sig från den sideriska delen (knuten till själva stjärnbilderna), då kan man också föreställa sig att endast den tropiska zodiaken fortsatte vara giltig (med sin årstidssymbolik) medan den sideriska delen lämnades kvar som en relik eller ”spökzodiak”.

Men är det så det har gått till? För att fördjupa min förståelse behövde jag sätta mig in i de historiska (men också esoteriska) aspekterna av hur zodiaken uppkommit i människans medvetande. Efter en tid av intensiva studier kring detta har jag kommit till insikt om att mycket tyder på att den sideriska zodiaken trots allt är den ursprungliga, att föreställningen om den växte fram redan i den gamla babyloniska stjärnkunskapen långt innan den tropiska zodiaken i människans medvetande ”lösgjorde” sig från sambandet med stjärnhimlen.

Den nya inriktning som mina studier och efterforskningar har fått och kommer att ha innebär bland annat undersökandet av den sideriska zodiakens såväl historiska som esoteriska grund (och som jämförelse då också den tropiska zodiakens framträdande och hur den kom att ersätta den sideriska). Några mål i den ”nya inriktningen” är:

1. att studera den sideriska astrologin och zodiaken ur såväl historisk som esoterisk mening,
2. att nå fram till klara och tydliga definitioner av de båda slagen av zodiaker (den sideriska och den tropiska),
3. att jämföra siderisk och tropisk astrologi, jämföra personers och företeelsers både tropiska och sideriska horoskop och se hur de skiljer sig åt, vilka som tycks ”stämma in” bäst och hur de skiljer sig åt i fråga om att stämma in,
4. nå fram till djupare insikter om den esoteriska, andliga bakgrunden till den sideriska astrologin.

Det blir spännande att se vart detta kommer att leda. De tidigare inläggen från före den ”nya inriktningen” får stå kvar samtidigt som nya inlägg får belysa nya sidor av det här omfattande och viktiga ämnet. De gamla inläggen kan behöva kommenteras och ses i en ny belysning. Välkomna att följa med i detta spännande äventyr! :)

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ]