Aktuellt datum och tid: tis dec 18, 2018 11:51 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mor Kräfta
InläggPostat: mån jul 27, 2009 11:56 pm 

Hej Mats!

Jag läste precis din fina artikel om Kräftan med namnet ”Mor Kräfta” på din blogg från den 5 juli 2009.

http://gondolbloggen.blogspot.com/

Kräftan är ett tecken och en arketyp som jag känner allt mer för ju äldre jag blir. Den första nymånen som du nämner lade sig exakt på min Ascendent i Kräftan som jag har på vädurspunkten (+/- 2 graders orb till noll grader kardinala tecken), och dessutom är transiterande Pluto i opposition med min Ascendent just nu, så det är inte så konstigt att jag känner av Kräftans arketyp mer än någonsin. Och eftersom min Ascendent är på vädurspunkten får Kräftans arketyp, och hur jag projicerar min personlighet (Ascendenten), kanske en ännu mer framträdande roll och influens i mitt liv och medvetande.

Vädurspunkten – eller noll grader kardinala tecken – är ju kopplade till solstånden och dagjämningarna då yin och yang (vars skiftande relationer till varandra utgör och informerar zodiakens tolv tecken) antingen är i balans (dagjämningspunkterna) eller når sina extremer (solstånden). I samtliga fall sker en öppning till den tredje och neutrala energi eller faktor/monopol runt vilken de bipolära yin- och yangenergierna kretsar; den energi som taoisterna kallar för yuan chi. Och det som är bortom yin och yang är också bortom tid och rum. Så inte att undra på att planeter eller punkter på vädurspunkten anses, och förstås, av många astrologer få ökat appliceringsomfång och mottagande, ofta bortom den egna socio-kulturella matrisen. Vädurspunkten blir ett index för ”kändisskap” - en högst missvisande och begränsande term (!) för något mer ”ockult” och potentiellt andligt transformativt.

Den sabianska symbolen för min Ascendent (2:a graden Kräftan) är: ”En man på en magisk (flygande?) matta observerar väldiga områden under sig”. Denna symbol ska förmodligen förstås som en uppmaning att försöka höja sig över, frigöra sig från, och att objektivt betrakta den släkt/familj-matris och lokala miljö inom vilken man föddes och växte upp i. Jag känner att denna symbol hjälper, eller samarbetar med, min Sol i Skytten som söker expansion av medvetandet. Kräftan riktar in denna expansion till det personliga, det subjektiva, det inre, och det konkreta. Naturmysticism kan bli resultatet, som för poeten och konstnären William Blake som också hade Solen i Skytten och Ascendenten i Kräftan. Jag sympatiserar personligen med filosofer som t ex Friedrich von Schelling (1775-1854) som i hans Naturphilosophie försökte gå bortom motsättningarna idealism och realism genom att uppfatta verkligheten som organisk (Kräftan), förstådd och realiserad genom estetisk och ”religiös perception”, inom vilken den absoluta anden, enheten, och de former som den utgör, ses som evolutionär. Han var naturligtvis inspirerad av figurer som Plotinus och Giordano Bruno.

Kräftan utgör ju också ett av de fyra kardinala tecknen. Och det kardinala korset är nära förknippat med bl a de frågeställningar och problem som feministisk teori sysselsätter sig med. När vi hör uttryck som ”reproduktion före produktion”, eller att sträva efter ”ett överordnat politiskt mål för jämlikhet och demokrati i reproduktion, omsorg, konkreta livsprocesser, och sexualitet”, då hör vi Kräftans röst som försöker uppnå balans med, eller i vissa fall, omstörta Stenbockens dominans (patriarkatet) för vilken, historiskt sett, politik endast ses som något offentligt och icke-privat.

Kopplat till Kräftans glyf, och som man sällan (eller aldrig) läser om, är symbolen för Tai Chi i kinesisk filosofi, där fröet till motsatsen finns inom de två bipolära energierna yin och yang då de uppnår sin maximala dominans eller styrka. Relativt till Kräftan kan vi förstå denna glyf som en dynamisk och ständigt växlande organisk helhet – livets ebb och flod. Helheten ses genom att de två bipolära energierna går in i varandra och skapar en loop, en container, en vagga. Men denna helhet ska förstås, relativt till Kräftan, som personlig, subjektiv, och organisk, och inte Universell (jämför med Fiskarnas glyf). Kräftan symboliserar ju hur vi integrerar, befäster, och konkretiserar vår personlighets liv genom assimilation, och att växa och genomgå metamorfos genom att tugga och smälta våra livsupplevelser. Tid och att följa vår egen biorytm är förutsättningar för att denna process ska bli hälsosam och ge optimala resultat.

Om vi fortsätter med vår liknelse med Tai Chi symbolen och översätter den till vår kropp-sinne komplex kan vi förstå Kräftan som det som taoisterna kallar för en ”liten himmelsk cirkel” eller ”den mikrokosmiska omloppsbanan” (Xiao Zhou Tian), som är en energetisk loop runt kroppen, och som består av en yang meridian (Du meridianen) som går från perineum längs ryggraden upp till huvudet och som slutar på ovansidan av gommen. Därifrån går den över, med hjälp av tungan som hålls upp mot gommen för att energin ska kunna flöda igenom, till yin meridianen/kanalen (Ren meridianen) längs främre sidan av kroppen och som slutar vid perimeum där energin ändrar polaritet och går över till yang som inleder en ny lopp.

Barnet i livmodern sägs instinktivt ha tungan upp mot gommen så att energin kan flöda fritt och så att det kan assimilera näringen den absorberar från sin moder genom navelsträngen. Och navelsträngen och magen är ju, som vi vet, också kopplat till Kräftan. Nappen, de första åren efter födelsen, fungerar som en förlängning av denna funktion men även som ett försök att återfå den helhet (loopen/vaggan) som den delvis förlorat efter att ha fått en egen oberoende existens (navelsträngen kapad) och egen rytm. Kräftan söker ju emotionell trygghet, och att hitta denna "vagga" eller "krubba" och omslutenhet verkar kräva ett fritt och starkt och balanserat flöde mellan yin och yang energierna i denna "mikrokosmiska omloppsbana" inom en själv och därför också möjliggöra reducerandet av beroende till andra strukturer och personer i det yttre (som alltid följer sin egen rytm och som följd därför alltid upplevs som oberäkneliga och som skapar otrygghet istället för trygghet och förutsägbarhet). Fram tills vi lärt oss detta får vi fortsätta att frustrerat projicera olösta trygghetsbehov från vår tid som barn på andra personer (oftast våra vuxna partners och barn, men även våra föräldrar) med manipulationsbeteende, emotionella utbrott, lynnighet, och en extrem subjektivism, som resultat.

Glyfen för också tankarna till det som kallas för 69:an i sexuella sammanhang, som är en ställning för två partners som samtidigt ger varandra oralsex (fellatio och cunnilingus i heterosex) där de två cirklarna får representera huvudena. Man kan i glyfen tydligt se hur en partner ligger ned på rygg (oftast mannen) medan den andre (oftast kvinnan) ligger ovanpå. Kräftan kan därför ses som kopplat till oralsex och de psykologiska processer och emotionella behov som förs över till eller associeras med denna form av sex. (Ett utmärkande drag för personer med mycket Kräft-energi är just deras stora och fylliga läppar, och många kvinnor inom denna kategori spelar ofta på deras putande mun, och ofta även deras bröst, precis som Lejonet).

Jag gillar din liknelse med modern och barnet, Mats! Och speciellt för män, som pojkar, blir denna arketyp speciellt komplex som bl a psykoanalytikern och sociologen Nancy Chodorow skriver om, och jag sympatiserar med mycket av hennes tankar och teorier om formandet av könsidentitet. Dessa frågor om hur, eller om, identitet är kopplat till kön, och relationen mellan genus/kön, och hur svårt många feministiska teoretiker verkar ha med att lösa och förstå dessa frågor, kan vi se astrologiskt genom det kardinala korset och hur Väduren (själv/identitet) är i dynamisk men utvecklande "stress" med Kräftan och Stenbocken. Vågen visar hur dessa svårigheter utspelar sig i våra vuxna relationer.

Hoppas att dessa små betraktelser om Kräftan kan ge någon av er nya insikter och ökad förståelse av detta komplexa men fruktbara och rika tecken.

Med vänlig hälsning
Anders

Senast redigerad av Anders ons jul 29, 2009 12:54 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Mor Kräfta
InläggPostat: tis jul 28, 2009 7:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Roligt att du hittade min bloggartikel om "Kräftmor"! Tack för att du delar med dig av dina egna upplevelser av att ha Ascendenten i Kräftan. Intressant att den store poeten William Blake hade samma kombination av Solen i Skytten och Ascendenten i Kräftan som du har.

Sweet dreams, form a shade
O´er my lovely infant´s head;
Sweet dreams of pleasant streams
By happy, silent, moony beams.

Sweet sleep, with soft down
Weave thy brows an infant crown.
Sweet sleep, Angel mild,
Hover o´er my happy child.

Sweet smiles, in the night
Hover over my delight;
Sweet smiles, mother´s smiles,
All the livelong night beguiles.

Sleep, sleep, happy child,
All creation slept and smil´d;
Sleep, sleep, happy sleep,
While o´er thee thy mother weep.

- Från William Blakes "A Cradle Song" (Songs of Innocence).

Tolkningen av Kräftans symbol som en mor som håller sitt lilla barn i famnen är helt min egen (så vitt jag vet). En dag såg jag det bara :) .

Intressant jämförelse du gör med den kinesiska Tai Chi symbolen. Det är ju faktiskt samma symbol egentligen! En bild av livets ständigt växlande ebb och flod.

Väldigt intressant också det du nämner vidare om energiflödena i kroppens eteriska meridianer enligt taoistisk syn och uppfattning.

Det är märkligt, men precis som du säger, så har jag också blivit mer medveten om Kräftans arketyp - och poesi! - ju äldre jag har blivit. "Upptäckte" t.ex. ganska nyligen att jag ju har Kräftans tecken på både femte och sjätte husspetsarna. Och att det är ett tecken som jag är ganska präglad av framgår också av att jag har både Saturnus och Mars där (i femte huset).

Dessa båda i konjunktion formar ju sedan ett T-kors till Solen-Jupiter/Kiron oppositionen från första huset/Väduren till sjunde huset/Vågen. Tycks handla en del om manliga-kvinnliga energier (Mars/Saturnus i Kräftan) och polariseringen jag själv (Solen/Väduren/första huset) i förhållande till andra människor (sjunde huset/Vågen). Här har vi ju också det kardinala korsets dynamik, som du nämner. Kanske "benet som saknas" i T-korset (beläget i Stenbocken) har en slags nyckelroll i den här problematiken?

Oj, vad astrologin omfattar allt! En slags livets spegel, kan man kanske säga.

Ha det gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]