Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:45 pm

Sida 1 av 2 [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mitt horoskop!
InläggPostat: tis maj 18, 2010 8:48 pm 

Hejsan!

Det är så att jag vill ha en djup analys av mitt horoskop. Även tankar och åsikter kring detta uppskattas!

910613 11:20 Bollnäs

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Mitt horoskop!
InläggPostat: ons maj 19, 2010 8:26 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Jag börjar med att lägga ut ditt horoskop här, så att vi kan titta på det medan vi resonerar om det.

Bild

Nemesis, 13 juni 1991, 11:20, Bollnäs

Aspekter:

Bild

Jag vet inte riktigt hur bekant eller obekant du är med att se på ett horoskop? Vore bra för mig att veta, så att jag lättare kan anpassa mig till det när jag tar upp olika saker.

Vi får nog ta lite i taget och titta på några saker i sänder. Hur "djuplodande" det hela blir får vi väl se :D. Andra är naturligtvis också välkomna med synpunkter och tolkningsförslag!

Det vi tar upp och resonerar om ska inte vara mer självutlämnande än du själv vill. Du bestämmer den nivån. Är det något du känner att du inte vill ta upp här på forumet men ändå vill resonera om, så har du möjlighet att skicka ett personligt meddelande eller mail till mig.

Ok?

Jag börjar med en liten kort beskrivning av det jag först lägger märke till i ditt horoskop. Sedan kan vi utveckla olika saker vidare.

Du har Ascendenten i Jungfrun, Solen i Tvillingarna och Månen i Kräftan. Det är de tre allra viktigaste faktorerna. Tvillingarna står för tanke och Kräftan (som är Månens eget tecken) står för känsla. Så det här är två framträdande sidor som finns hos dig och som du behöver ha balans mellan. Jungfrun antyder en viss försiktighet och tillbakadragenhet - och det kan tyckas motsäga Solen och Merkurius i Tvillingarna som istället är utåtriktade, nyfikna och kommunikativa sidor hos dig. Kanske känner du igen dig något i den här motsättningen mellan utåtriktad nyfikenhet och en mer återhållsam och tillbakadragen sida?

De dominerande tecken i ditt horoskop är Tvillingarna och Lejonet. Du tycks vara kommunikativ, mångsidig och snabbtänkt (Tvillingarna) och samtidigt ha självförtroende och vara generös och varmhjärtad (Lejonet). Kan det vara en bra beskrivning av dig?

De dominerande husen i horoskopet är de tionde, elfte och femte husen. Tionde huset representerar hur du vill synas utåt, din sociala ställning, din karriär, osv. Att du har både Solen (i konjunktion med Merkurius) och Månen i det här huset gör att det här området i livet är starkt betonat i ditt horoskop.

Samma gäller det elfte huset där du har flera planeter (Jupiter, Mars och Venus i Lejonet och Kiron och Södra månnoden i Kräftan). Elfte huset står för vänner och vänskap, grupper och föreningar, osv. men också ideal och drömmar man har i livet. Också det här området tycks vara viktigt för dig. Kanske ingen tillfällighet att du i den förra tråden (under Astrologi allmänt) främst valde att resonera om två av dina vänrelationer?

Det femte huset har du också ganska starkt markerat. Det representerar ditt sätt att uttrycka dig, din kreativa sida. Vi får återkomma till det sedan. Det här var, som sagt, bara ett kort inledande resonemang kring horoskopet.

Fråga gärna saker eller ta upp något du vill att vi ska kolla på. Det kan ta lite tid men jag lovar att svara (så gott jag nu kan :D).

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons maj 19, 2010 10:21 pm 

Jag är inte helt obekant med analys av horoskop, men vissa uttryck och funktioner i husen samt placeringar är fortfarande lite främmande för mig men jag läser om det samtidigt för att hänga med.

Att jag både är utåtriktad och samtidigt återhållsam stämmer ganska bra, vilket också är en bra balans. Men hur mycket påverkas jag av Jungfrun i Ascendenten?

Hur är mina placeringar när det kommer till Kräftan i månen? För det känns inte som att jag är lika påverkad av Kräftan som förr i tiden vilket är postiivt enligt mig eftersom jag avskyr Kräftans dåliga egenskaper så som att vara svag för andra människor, inte kunna säga emot för att inte såra andra utan stänger in sig själv istället och vara beroende av andra människor. Såna typiska drag har jag lyckats ändra på och det klarar jag av utan dåligt samvete. Till exempel är det inga problem för mig att såra någon nu även om jag skulle ha fel, men det är helt av egen fri vilja. Vad kan det bero på?

Av någon anledning är jag mer självständig och tävlingsinriktad vilket jag inte brukade vara förut. Kan det vara att jag har Vattuman i mig och kanske vädur/lejon i mig?

Som jag nämnde tidigare är jag mer tvilling av mig nu än jag någonsin varit. Dessa förändringar har skett på senaste tiden. Finns det någon förklaring?

InläggPostat: lör maj 22, 2010 7:15 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Ett horoskop visar på flera olika sidor man har och hur de förhåller sig till varandra och hur man kan integrera dem i sin person. Planeterna befinner sig i olika tecken och olika hus och har olika aspekter till varandra. Ur det här mönstret framträder en bild av personen.

Men livet är ju också förändring/utveckling och även det speglas i horoskopet. Det visar på vilka utmaningar man har, vilka motsatser inom en som behöver balanseras, osv.

Ur ditt horoskop framträder en bild som stämmer väl med det du säger om dig själv. Horoskopet visar, precis som du beskriver, på en rörelse bort från den moderliga Kräftan och mot en mer självständig och respekterad ställning. Det visas tydligast genom de båda Månnoderna (de hästskoformade symbolerna i femte och elfte husen). De är viktiga punkter som räknas ut matematiskt (skärningspunkterna mellan Jordens och Månens omloppsbanor).

Den Södra månnoden (som du har i Kräftan i ditt elfte hus) pekar på sådant som du är på väg att lämna bakom dig - vare sig man med det avser barndomen eller ser det som tidigare liv. Den Norra månnoden (som du har i Stenbocken i ditt femte hus) står istället för det nya som du är på väg mot, det du behöver lära dig eller integrera med din person.

Så du tycks vara på väg mot mer självständighet och större mognad och egen ansvarskänsla, i horoskopet representerat av ditt femte hus som är i Stenbockens tecken (motsatsen till Kräftan).

Men samtidigt har du också Månen - som bl.a. står för ditt känsloliv - i Kräftan. Det är också en del av dig som behöver ingå i helheten. Månen är bra placerad i Kräftan (som är Månens eget tecken) men samtidigt har du den i opposition till Uranus i Stenbocken och det speglar nog ganska väl den "avsky" du beskriver att du har för "Kräftans dåliga egenskaper". Det är naturligt att du upplever det så eftersom du i din utveckling och mognad är på väg att söka dig bort från de här "dåliga egenskaperna".

Samtidigt är det så att ingenting i horoskopet i sig själv är bra eller dåligt, gott eller ont i någon absolut mening. Även Kräftans tecken representerar något du behöver integrera i din personlighet - men då kanske "Kräftans goda egenskaper" (känslighet, intuition, inlevelseförmåga, omtanke, osv). Kanske får du tillfälle i ditt yrkesliv eller i din samhällsroll (tionde huset) att låta tanke (Merkurius och Solen i Tvillingarna) och känsla (Månen i Kräftan) samverka på ett positivt sätt.

Du har även Kiron (symbolen liknar en nyckel) i Kräftan i konjunktion med Södra Månnoden. Kiron symboliserar ett "sår", en problematik vi kan bära på och även hur det här "såret" kan läka och helas. I ditt fall tycks det ha med Kräftans arketyp att göra (känslolivet, familjen, hemmet, föräldrarna, särskilt modern).

Till hjälp att utvecklas bort från "Kräftans dåliga egenskaper" har du Jupiter, Mars och Venus, alla i Lejonets tecken i elfte huset. Den här trion handlar - i elfte huset - om att umgås med andra, ha roligt och upptäcka saker tillsammans med andra. Att de är i Lejonets tecken antyder att du nog gärna vill ta ledningen eller spela en central roll i gruppsammanhang. Mars kan också göra dig tävlingsinriktad, särskilt i en grupp eller bland vänner (elfte huset). Enda problemet är att de här planeterna är i opposition till Saturnus i Vattumannen i ditt femte hus.

Saturnus, som står för hinder och begränsningar - särskilt i unga år - styr via sitt tecken Stenbocken ditt femte hus. Eftersom femte huset handlar om att kreativt uttrycka sig själv och att roa sig, så kan det lätt bli frustrerande med den stränge Saturnus vid rodret. Men häri ligger också din stora möjlighet till mognad! Saturnus är läraren som får oss att växa.

Du kommer att kunna växa och mogna i livet genom att utveckla ditt eget värdesystem och din kärlek till både dig själv och andra (Saturnus opposition till Venus), integrera framåtanda och återhållsamhet (oppositionen till Mars) och genom att förena växande med strukturering och ansvar (oppositionen till Jupiter).

Jag tror jag stoppar här, så att det här inlägget inte blir för långt. Kommentera gärna hur du uppfattar det jag skrivit, ifall du tycker att det stämmer in eller inte, och ta gärna upp sådant du vill utveckla vidare.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 22, 2010 1:58 pm 

Det stämmer riktigt bra. Kan man se om framgång i kärlek finns i mitt horoskop eller framgång överhuvudtaget?

InläggPostat: sön maj 23, 2010 7:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Hm... framgång i kärlek - antagligen den allra vanligaste frågan som astrologer får. :D

Ändå är den svår att svara på. Det är ju mycket som spelar in i en människas liv och det är svårt, för att inte säga omöjligt, att förutsäga något med säkerhet.

Framgång i ditt liv - både på kärlekens och andra områden - hänger nog djupast samman med den utveckling och mognad som horoskopet beskriver och som jag antydde i mitt förra inlägg. Ju mer du växer och mognar som människa desto större blir förutsättningarna för framgång.

Vad som kan vara viktigt för dig i mötet med andra - och framför allt i en djupare relation - är balansen mellan tanke och känsla, att du lyckas förena de här båda sidorna.

Tvillingarna är ju ett dominerande tecken i ditt horoskop och det visar att du är kommunikativ och utåtriktad. De många planeterna i elfte huset gör det säkert lätt för dig att dra till dig många vänner och Lejonets tecken som också är framträdande hos dig visar på generositet och värme. Goda förutsättningar finns alltså att attrahera andra.

När det gäller en partner kanske du föredrar en person som är konstnärligt eller musikaliskt lagd? Jag tänker på att du har ditt sjunde hus i Fiskarnas tecken. Mars och Venus i Lejonet tyder på att du vill ha en partner som du beundrar mycket och blir beundrad av! Nog finns det allt förutsättningar för framgång i kärlek! :D

Framgång i yrkesliv och social ställning antyds genom att du har flera planeter i det tionde huset (karriär, livsmål). Många planeter i elfte huset visar att du kan nå framgång inom någon grupp eller i något föreningssammanhang. På sikt kan du också nå framgång vad gäller att uttrycka dig kreativt (femte huset), men det kanske kräver en del ansträngning, utveckling och mognad (Saturnus och Stenbocken).

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: mån maj 24, 2010 7:42 am 

Det stämmer helt. Har jag möjligheten till ledarskap fastän Kräftan är i känslorna? Eftersom jag har mitt dominerande Lejon och min "framtids Stenbock" som förmodligen ska komma fram? Jag kan själv vara väldigt disciplinerad när det gäller att nå vissa mål och har förmågan att övertyga andra människor omkring mig med Tvillingarnas språk, inte nog med det har jag Kräftan som också ger mig förmågan till att förstå mig på andra människor. Vad tror du?

InläggPostat: tis maj 25, 2010 2:38 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Mars i Lejonet i elfte huset visar på ledarskap och särskilt då i något gruppsammanhang (elfte huset). Konjunktionerna med Jupiter och Venus tillför generositet och vänlighet, som ju är tilltalande egenskaper hos en gruppledare.

Saturnus i trigon med MC kan översättas med just de ord som du använder, "disciplinerad när det gäller att nå vissa mål".

Ja, Tvillingarna och Kräftan är en bra kombination för att kunna kommunicera med men också förstå andra människor. Bara du kan kombinera dem, så att båda sidor får vara med.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 28, 2010 9:18 pm 

Hejhej!
Jag har av någon orsak alltid älskat tvillingarna och merkurius. Luna blir dock lite ledsen i ögat när det talas om kräftan som negativ :(
Det bör understrykas att alla har vi negativa sidor och att dessa kan motarbetas bara vi blir på det klara med vilka de är :wink:
Personligen har jag på senare tid lärt mig att uppskatta och lyssna på månen i mig.

När det gäller ditt horoskop Nemesis skulle jag vilja säga att det vore bra om du välkomnar din måne i kräftan! Personer med solen och merkurius i tvillingarna har ofta en tendens att inte riktigt lita på sina känslor och därför ifrågasätter dessa. Med månen i kräftan är det bra om du lär dig att lita på känsla och intuition, då dina instinkter med all sannolikhet inte kommer att svika dig. Månen i kräftan medför gärna en rik fantasi som vid negativ stimulans kan leda till oro. Det är inte omöjligt att du drabbas av magproblem vid stress/oro, så som magkatarr eller annan form av matsmältningsproblem...
Lunas råd: Det bästa är att inte oroa sig alls. Att helt enkelt påminna sig om att oro endast är slöseri med energi, som man istället kan lägga på att t ex ha kul och att ta livet som det kommer :P
Om vi tror tillräckligt mycket kan vi få vad som helst att inträffa. Det hela handlar om att identifiera och att lyssna till vår sanna vilja!

Senast redigerad av Luna fre maj 28, 2010 9:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre maj 28, 2010 9:30 pm 

Förresten, apropå detta med att nå mål: solen i konjunktion med merkurius kan ge optimism, entusiasm och en ökad längtan efter att slå sig fram i världen;)

InläggPostat: mån aug 02, 2010 4:01 pm 

Jag känner att Kräftan i min Måne påverkar mig väldigt mycket och det stör mig, jag hade helst velat vara mer Tvilling. Går det och se hur mycket jag blir påverkad av Kräftan och av min ascendent i Jungfrun och om det kommer fortsätta så här längre fram? Det känns som om jag börjar framhäva mina sidor av Tvillingarna nu än förut, kan det vara därför jag avskyr Kräftans överkänslighet och Jungfruns uppträdande som jag tycker blir ett hinder för mig? Man kan undra om Solen kanske börjar framhäva sig mer än ascdenten och andra planeter vilket får mig tänka så här just nu. Nu känner jag mig som en kritisk Jungfru. Men kan det här förklara någonting?

InläggPostat: mån aug 02, 2010 9:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Tack för ditt inlägg!

Det är ju så att vi har alla planeterna och alla tecknen i vårt horoskop. Sedan kan de samspela på olika sätt beroende på var de är placerade och hur de är aspekterade till varandra. En del planeter är genom sina placeringar och aspekter mer framträdande än andra. En del tecken blir mer framträdande om där är många planeter i dem.

Man kan säga att planeterna representerar olika funktioner i vårt psyke, tecknen representerar olika sätt som de kommer till uttryck på och husen, slutligen, representerar olika områden i vårt liv.

Att du då har Månen i Kräftan innebär att det Månen representerar - framför allt ditt känsloliv - kommer till uttryck genom det Kräftan representerar, antingen i positiv mening som värme och omtänksamhet, trygghet och lyhördhet eller i negativ mening som ängslighet, oro, sårbarhet, osv. Vilken vändning det tar beror på hur du själv (som alltså representeras av horoskopet som helhet) agerar eller reagerar. Och det är naturligtvis något som varierar över tiden och med olika omständigheter.

Kanske är du nu inne i en period när du upplever känslorna som jobbiga, som att de hindrar dig eller ställer till det på något sätt? Kanske gör det att du upplever det som Solen och Merkurius i Tvillingarna representerar - sällskaplighet, nyfikenhet, intellektuell stimulans, kommunikation, osv - som något mer positivt, som något du hellre vill identifiera dig med. Det är väl ungefär så du beskriver det.

Både Kräftan och Jungfrun - som du verkar ha problem med - står ju för något känsligt, sårbart (Kräftan) och lite avvaktande, tillbakadraget (Jungfrun). Du har ju samtidigt en hel del i ditt horoskop som motsäger det här. Jupiter, Mars, och Venus i Lejonet och Solen och Merkurius i Tvillingarna representerar alla något mer utåtriktat och framåt som du kanske hellre vill kännas vid. Ändå är det - som jag väl har framhållit tidigare - så att det är viktigt att samordna och integrera alla de olika sidorna av horoskopet - allt det som tillsammantaget är du. Även Kräftan och Jungfrun kan få ett positivt uttryck i ditt liv, bara du kommer underfund med deras positiva sidor och kan uttrycka dem.

Just nu kanske det inte känns så. Om man ser på transiterande planeter - alltså hur planeterna på himlen just nu förhåller sig till planeterna i ditt horoskop - så kan man se att din natala Måne är lite utsatt just nu. Den är i kvadratur till transiterande Mars, Saturnus och Jupiter och dessutom i opposition till transiterande Pluto.

Det tyder på en period av känslomässig stress som också kan innebära en utmaning att hitta bättre balans i livet. Om du upplever det så just nu så kan det kanske vara tröstande att veta att det är övergående och att det om allt vill sig väl kan leda till mer balans och harmoni i ditt liv framöver.

Ha en fin fortsatt sommar!

Mats i det blå

InläggPostat: tis aug 03, 2010 6:57 am 

Det kan vara så som du säger, men jag undrar också om man påverkas mycket av husen. Hur fungerar mitt hussystem och hur är det lagt samt påverkan?

InläggPostat: tor aug 05, 2010 10:40 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Husen i horoskopet representerar olika livsområden. Du ser husen numrerade i den inre ringen i ditt horoskop.

Första huset representerar själva personen, andra huset ens värderingar, tillgångar och resurser, tredje huset närmiljön, syskon, grannar, skola utbildning, kommunikation.

Fjärde huset är hemmet, den privata sfären, femte är ens kreativitet och sättet man uttrycker sig inför andra, sjätte står för hälsa, arbete och vardagsrutiner.

Sjunde huset handlar om nära relationer, äktenskap och partnerskap. Åttonde huset står för delade resurser, förändringar, sexualitet och död. Nionde handlar om högre utbildning, resor, filosofi och vidgande av vyerna.

Tionde huset visar på karriär och livsmål, elfte vänner, grupper och även ideal och drömmar. Tolfte huset, slutligen, står för tillbakadragande, avskildhet, ens inre och det omedvetna.

Husen handlar alltså om olika sfärer i livet. Visst kan du påverkas i högre eller mindre grad av olika områden, men du är också själv med och påverkar dem! De är livets olika "arenor". Vad som försiggår i dem antyds av planeternas placering i husen och i vilka tecken de befinner sig.

Ser man på ditt horoskop, så är en del hus mer framträdande än andra, beroende på planeternas placering. Femte, tionde och elfte husen dominerar. Det är inte så att de andra husen är utan betydelse men de här tre framträder extra mycket.

Ditt sätt att uttrycka dig, hur du framträder inför omgivningen (femte huset), dina livsmål och strävanden (tionde huset) och dina vänner liksom dina drömmar och visioner (elfte huset) bör alltså vara särskilt viktiga områden i ditt liv. Stämmer det, tycker du?

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: tor aug 05, 2010 12:24 pm 

Det stämmer faktiskt riktigt bra, skulle man kunna gå in djupare på det här? Jag finner det här väldigt intressant, sen är det olika teckens egenskaper som representeras i varje hus eller hur funkar det? Får man veta vilka tecken som finns var och i de mest dominerande husen? Jag har själv läst lite förut och har för mig att Stenbocken finns i mitt femte hus, Tvillingarna i tioende och Kräftan i elfte. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 2 [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa