Hej Metamorfos!
Det stämmer nog som du säger, att Merkurius i Fiskarna inte har så mycket behov av tydlighet och exakthet utan istället föredrar det mer diffusa och otydliga, där saker och ting mer eller mindre flyter samman med varandra. Jag minns när jag var ung - långt innan jag kände till något om astrologi - hur jag med flit avstod från att använda glasögon, som jag egentligen behövde, just för att jag gillade att se världen lite suddigt (ungefär som i en impressionistisk målning)!
Kanske är det så att man med Merkurius (och i mitt fall även Ascendenten) i Fiskarna ser något "allförsonande" i själva det suddiga, medan det alltför tydliga kan verka skrämmande, kanske för att saker och ting då inte längre "flyter samman" utan så tydligt avgränsas och fjärmas från varandra. För mig är den poetiska dimensionen av livet och tillvaron mycket betydelsefull. Jag har skrivit om det på min blogg:
http://gondolbloggen.blogspot.com/2008/ ... poesi.htmlMen struktur spelar ändå en stor roll och är viktigt för mig, mer och mer med åren, tycker jag. Kanske speglas det i att Saturnus bildar en trigon till min Ascendent. Kanske har det att göra med att jag med åren införlivat mer och mer av polaritetstecknet Jungfrun.
Sedan har jag ju Solen i Väduren i första huset och det blir en väldigt konstig kontrast till Ascendenten/Merkurius i Fiskarna - framfusighet och tillbakadragenhet på samma gång, lite som att gasa och bromsa samtidigt... Jag var nog mera Fiskarna när jag var yngre (väldigt känslig och tillbakadragen). Med åren har Väduren lättare att komma fram, känns det som. Kanske beror det också på att jag mer och mer åtminstone i någon mån har lärt att hantera det besvärliga T-korset, som du nämner. Visst är det en svår låsning av energier som det innebär en stor utmaning att komma till rätta med. Det är stora och svåra saker, känns det som.
Bland annat handlar det väl om mitt jag och mina relationer (Solen i första huset i opposition till Jupiter i det sjunde), om auktoritet, disciplin och hämningar (Saturnus), om att uttrycka mig fritt och vara kreativ (Mars och femte huset) och hur allt det här motverkar vartannat...
Under livets gång har det trots allt varit utvecklande, tycker jag, och jag upplever det inte längre som någonting som är "helt omöjligt" att lösa. En nyckel till att "låsa upp" det hela tror jag har varit att jag gradvis och med stigande ålder mer och mer har blivit min egen auktoritet. Det är nog den utmaningen som kvadraturen mellan Saturnus och Solen framför allt handlar om.
Du har istället Saturnus i opposition till Jupiter, ser jag. Det gäller väl kanske då att förena begränsning och växande, verkar det det som, eller kanske att acceptera verkligheten som den är. Jag lägger ut ditt horoskop här:
Metamorfos, 11 december 1969, 23:36, Odorheiu Secuiesc, RumänienFramför allt lägger jag märke till T-korset mellan Solen i Skytten i det fjärde huset och de båda Månnoderna längs horisontlinjen. Det finns en spänning och utmaning i polariteten mellan Jungfrun och Fiskarna. Du har Norra månnodens styrare Neptunus i tredje huset i Skorpionen, som styrs av Pluto i första huset. Merkurius i saturnusstyrda Stenbocken härskar över såväl Ascendenten och Södra Månnoden i Jungfrun som MC i Tvillingarna.
Som du själv påpekade, så spelar en välstrukturerad Merkurius en stor roll i ditt horoskop, samtidigt som den neptunusstyrda Norra månnoden i Fiskarna visar på den motsatta polen där det istället handlar om att lösa upp strukturen eller att förena det strukturella och logiska med ett mer intuitivt uppgående i helheten eller hur man ska uttrycka det. Här tror jag att ditt intresse för astrologin kommer in i bilden! Den handlar ju mycket om att strukturera verkligheten/helheten, att kunna se in i det osynliga mönster som genomtränger vår verklighet. Den förenar i mångt och mycket det logiska och rationella (Merkurius och Jungfrun) med det intuitiva (Fiskarna, Neptunus). Så jag tror att astrologin är till stor hjälp för dig i din personliga utveckling. Evolutionär astrologi, där man särskilt tittar på Månnodernas och Plutos roll i horoskopet, kan nog vara extra intressant för dig när du har Månnoderna så nära Ascendenten-Descendenten axeln och dessutom Pluto i första huset!
Roligt att du tycker om att utbyta tankar och idéer här på forumet. Ta gärna upp sådant som du vill resonera om!
Allt gott!
Mats i det blå