Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:28 pm

Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mina frågor
InläggPostat: ons nov 24, 2010 5:05 pm 
Användarvisningsbild

Hahaha.

Helt enkelt, allt är samma sak för mig. Har frågat allt om mitt födelsehoroskop tills jag inte kunde mer, så det är ganska mycket. Vad händer mellan frågorna? Mår nästan dåligt av att jag själv läser in något om horoskopet, det känns inte som jag, snarare absurt. För ungefär 4 år sen var jag besatt av att använda det i utvecklande syfte och blev förtvivlad.. läste igår något Mats skrev om den södra noden men hittar det inte, minns inte riktigt vad det stod, men ungefär som en neutralt resultat/fram-bringande plattform, kanske stämmer det på placeringen för min södra nod i Jungfrun som styrs av Merkurius i Stenbocken..

Jag är född den 13e februari 89 kl 00:02 i Solna.

Om det är något jag vill begrunda nu så är det noderna pga dess roll i evolutionär-astrologi.

Kan ungefär förstå vad min koncentration på och personliga arbete med horoskopet skapade, men det är liksom i bilder eller något tagit för givet, den frambringande känslan symboliserat främst genom Pluto och södra noden. Det känns på något sätt ..inte klokt. Har liksom avtrubbats av något skäl från att förstå evolutionen i mina erfarenheter... Men är det detta jag vill och behöver veta? Jag förnekar ju inte att arketypen finns (södra noden i Jungfrun). Mellan jul och nyår 06 upplevde jag något som för mig, just då, var en extrem realisering eller extas i mötet med den estetiskt gripande enheten, ur min lika extrema förtvivlan i studien av min horoskopskarta (definierade det subjektiva minnet självt i relation till barndomspsykologi).. mina gamla strukturer med en mening meningslös ("depression") kom senare "tillbaka" vilket ledde till stark smärta...

Tror min norra nod en kapitulerad relation till auktoritära möten och samtidigt en ansvarslöshet pga gränslöshet, gammalt minne.. eventuellt besvikelsen inför ideal (mentalt förflutet, drömmar, självständigt tänkande) representerat av Neptunus konj Saturnus i 3e huset...

Jag vet inte vad det mer än i dåtiden spelar för roll om jag eller någon åt mig räknar ut att det finns en stark spänning/problematik genom min Venus-aspekt till Pluto i första huset t.ex...

Jag har ingen aning om hur jag kan ARBETA med mitt horoskop, hur jag nu genom min relativa kunnighet inom astrologi skulle kunna hoppa framåt och studera något när jag samtidigt måste vara ärlig mot mig själv... Jag upplevde intresset för astrologi som ett personligt missbruk förut men slutade tänka på det men har högre ideal med det idag.. känner mig lite lat dock..

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Mina frågor
InläggPostat: ons nov 24, 2010 8:02 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, disney_requiem!

Hm, det här får vi allt försöka reda ut! :D Intressant att notera, till att börja med, att du har Venus i Vattumannen i väldigt nära synastrisk konjunktion med Ken Wilbers Sol, eftersom du verkar fascineras av eller tycka om (Venus) Wilbers filosofi (hans utstrålning eller Sol). Du har ju också din Sol i samma tecken.

Om du vill, så kan vi se på ditt horoskop ur ett evolutionärt perspektiv (framför allt se på Pluto och på Månnoderna och deras tecken- och husplacering, deras styrare, osv). Är det ok ifall jag lägger ut horoskopet här, så att vi lättare ser vad vi pratar om? Jag är lite upptagen de närmaste dagarna, men sedan, kanske till helgen, att jag har lite mer tid att resonera kring ditt horoskop. Ok?

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre nov 26, 2010 1:47 pm 
Användarvisningsbild

Javisst får du publicera min karta, jag har ju redan lagt ut min födelsedata.

Jag har egentligen ganska stor förståelse för astrologins arketyper. I Jungfrun; analys, raffinering, bortretuchering, "tröghet".. 10e huset; uppfattningen om var vi är påväg, ambition, naturligt ansvar... Ihop skapar ett tjänande, torrhet, viss inskräning, besserwisserroll.. rädslan att bara "komma framåt" på ett speciellt sätt.. då genom Merkurius i Stenbocken som förstärker den intellektuella svagheten för "framgång"... begränsningar och dålig självinsikt, intresse för strukturer och en flack "identifikation" med kollapser... en tvångsmässig roll eventuellt hjälparroll i självförnekande snäva bedömningsmodeller... "vad är brister och vad är begränsningar?" och fortsatta försök att upprätthålla de envisa rollerna, en bisarr nyfikenhet... och ett motstånd för att gräva... andningen i dualiteterna leder till ett kroniskt misslyckande... Varma känslor för "samhället" genom Neptunus konj Saturnus, ett självcentrerat försök att fly rakt ur verkligheten/tankeslottet genom andlighet och dualiteten.. dåligt självförtroende med intellektet (i Stenbockens identitet) eller "pga intellektet"... en förvirring..

Skrev bara på lite och alltså INTE ur mitt personliga liv och sammansättande substans/själ.. men förstås tar arketypen jag pratar om en plats, en transparent plats.. allt i och med min Vattuman-energi och centreringen i sökandet/uppfattningen av vad som är mitt hjärta...

Jag vet faktiskt inte om jag ska fortsätta med astrologi.. det är så jag känner och söker, jag vill veta djupare vad vi eller jag faktiskt behöver... med insikten om att vi bara kan agera instinktivt.. det är var nämnda arketyp (i och med södra noden) står antar jag... Allt har sen ett tag just blivit "tror jag".. "antar jag"...

InläggPostat: lör nov 27, 2010 12:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Jag har nu tittat en del på ditt horoskop, som du själv också verkar ha "arbetat" med väldigt intensivt under flera år. Kanske kan jag inte tillföra så mycket nytt, du verkar redan ha vänt ut och in på det flera gånger om. Men jag gör ett litet försök i alla fall. Först horoskopet:

Bild

"disney_requiem", 13 februari 1989, 00:02, Solna

Aspekter:

Bild

Kanske har ditt "astrologimissbruk" med den Södra Månnoden i Jungfrun i tionde huset att göra, styrd av Merkurius i Stenbocken i det tredje huset - tendensen och behovet att bygga en rigid tankebyggnadsstuktur utåt. Norra Månnoden i Fiskarna i fjärde huset representerar motsatsen, en inre upplösning av strukturen, en inre befrielse och vila från den yttre strukturens tvång. Fiskarna representerar motsatsen till de verbala tankekonstruktionerna som du byggt upp i relation till "samhället", representerat av tionde huset.

Jag tror det är oerhört viktigt för dig att hitta ett kreativt utlopp. Fiskarnas styrare Neptunus är ju i ditt horoskop paradoxalt nog oskiljaktig från Saturnus och dessutom "instängd" i men också i färd med att upplösa Saturnus eget tecken, Stenbocken. Neptunus styr din Norra Månnod och ditt femte hus - din kreativitet och ditt självuttryck. Huset kan tyckas "skrämmande tomt" likt en vit duk eller pannå. Men kanske är det tystnaden ur vilken musiken uppstår!

Du har oerhörda resurser men de riskerar "fastna" i de yttre verbala tankestrukturerna. Den allra viktigaste resursen är den undangömda Solen i ditt inre. Den lyser i det inre djupet i en vid konjunktion med den Norra Månnoden. Det är här i djupet av ditt väsen som läkedomen finns att hämta (Solens och Nodens trigon till Kiron i Kräftan i det åttonde huset), kanske i form av (inre) försoning med - och samtidigt frigörelse från - föräldrarna och barndomen (Kräftan och Solens kvadratur till Månen). Solen är viktig för din centrering, för att allt inte ska flyta iväg åt alla håll!

Ett intressant aspektmönster växer fram i ditt horoskop om man betraktar Pars Fortunae i solstyrda Lejonet i nionde huset i quincunxrelation både till Uranus i Stenbocken i andra huset och till den Norra Månnoden i Fiskarna i fjärde huset (som bildar en sextil sinsemellan). Uranus i Stenbocken kan ju - bland mycket annat - representera astrologi och Norra Månnoden i Fiskarna står för den inre "förlösningen". Tillsammans lyser de fram i Lyckopunkten i det nionde huset, som samtidigt är i kvadratur till Ascendenten i Skorpionen - ständig transformation och förnyelse. Något som säkert är en svår utmaning för dig eftersom jordelementet överväger kraftigt i ditt horoskop liksom betoningen på de fasta tecknen.

Å andra sidan - om transformationen och förnyelsen är ständigt pågående (Ascendenten och Pluto i Skorpionen i första huset) så blir den ju så att säga en konstant i ditt liv. Dvs. det enda oföränderliga och bestående är förändringen! Och det är väl så livet är egentligen.

Önskar dig allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån nov 29, 2010 2:24 am 
Användarvisningsbild

Tack för svaret Mats! Det känns som det räcker just nu.

Min fråga är... med en intoning på astrologi, hur kan behovet av att säga "jag vet inte" (Neptunus?) äga rum? Hur länge har jag inte brottats med detta (Asc-Skorpionen osv). Jag vet inte om jag har rätt men jag tror att jag hade en liten kontakt med de totala energierna när jag började studera astrologi och min horoskopskarta, med ett barnsligare sinne och detta kanske förvrids till något verkligt barnsligt. Ett så vet jag inte mycket om naturlagarna/vetenskapen, jag tror på en närvaro, en närvaro som söker närvaro, det som gav upphov till det här, nu pratar jag inte om mig själv. Jag tror alla känner att vi inte vet var vi är påväg -men är detta min identitet som jag speglar (Saturnus/Stenbocken; MC-Solen): är det inte då min mission att projicera detta och upplysa om det i sin oskuldsfullhet? Jag anser att allting är mer flytande än vi bjuder in till primärt. Den individuella upplevelsen av invävningen i fantasins drömsubstans känns angelägen, i byggandet av en ny identitet genom känsligare ideal.

Personligen känns det som jag tappat något: tappat "matematisk" tankefunktion, engagemang inom mina krav... Är dessa tankebyggnander relevanta frågar jag mig själv..

Du skriver om norra noden i exemplet för orb:ens vidd.. har ganska länge räknat 6 grader orb, så detta visste jag inte.. Allt du skriver om Saturnus & Neptunus i Stenbocken känns väldigt ..tja, jag känner igen mig i det helt klart. Hmm.. kom att tänka på att jag tänkte frenetiskt för några år sen.. och förstod att det fanns en estetik bortom estetiken som står i relation till allting inom sig själv, en estetik utanför detta; det allomfattande principlösa vi bjöd in utav oss själva, världssjälen, den nakna/avklädda närvaron och mänsklighetens djupaste ideal. Nej det känns som jag har tappat någonting och jag kan inte gräva i det mer än så. Jag vet knappt vad anden är.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ]