Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:48 pm

Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Luna
InläggPostat: tor maj 13, 2010 3:29 pm 

Hej alla!
Jennie heter jag, 35-årig förskollärare som alltid älskat och fascinerats av astrologi men först på senare år gått in för att fördjupa mig i vetenskapen. Förutom astrologi är jag intresserad av tarot (framför allt Crowles Thoth-lek) där också astrologiska korrespondenser är framträdande, rituell magi, meditation...ja allt som har med andlig utveckling att göra, skulle man kunna säga :wink:
Jag kallar mig Luna pga att månen är min klara favorit. Har solen i kräftan, ascendenten i vågen och månen i första hus och inga planeter alls i något jordtecken. Vet inte hur vanligt/ovanligt det är (att vara jordbefriad alltså), men det kanske finns någon mer erfaren här som vet?

Ser fram emot intressanta diskussioner. :)

Inläggsrubrik: Re: Luna
InläggPostat: tor maj 13, 2010 4:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Jennie/Luna och välkommen till forumet!

Roligt att du intresserar dig för astrologi och tarot mm och att du är diskussionssugen! :D

Det passar ju bra att du kallar dig Luna när du har Månen i första huset. Är den också i Vågen då, liksom Ascendenten?

Det är ju rätt ovanligt att inte ha någon planet i något jordtecken. Hur upplever du det? Kan det vara så att du har lite svårt med vardagliga rutiner och inte känner dig riktigt "grundad" här i det jordiska? Glömmer bort att äta och sova och så? Själv har jag bara en enda "jordförbindelse" - Venus i Oxen - och är i övrigt för det mesta "uppe i det blå". :D

Men kanske har du ändå något hus i något jordtecken?

Än en gång, välkommen!

Med vänliga hälsningar,

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 18, 2010 3:57 pm 

Svårt med vardagliga rutiner? Jo du, haha. Jag är rätt vimsig av mig och har svårt att organisera saker och ting. Jag glömmer och tappar ofta bort saker. Det kan bli rätt frustrerande för min "jordiga" sambo.

Äta och sova? Nja, jag brukar inte direkt glömma bort det, men har svårt för att ta mig tid att äta om jag är stressad...

Jaså du har Venus i Oxen? Men där ligger den väl bekvämt!

Månen ligger i Vågen ja.
Fritt för tolkning: 27/6 1974, Umeå. kl. 12:04.

InläggPostat: tor maj 20, 2010 2:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Luna!

Bästa sättet att presentera sig på ett astrologiforum är förstås med sitt horoskop :D. Jag lägger ut ditt horoskop här med de födelsedata du anger, så kanske olika tolkningsförslag droppar in.

Bild

Luna, 27 juni 1974, 12:04, Umeå

Aspekter:

Bild

Ser att du i alla fall har Lyckopunkten i ett jordtecken! I fjärde huset - hemmet - som är i Stenbocken. Kanske din "jordiga" sambo har något med det att göra?

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån maj 24, 2010 3:09 pm 

Lyckopunkt? Mad menas med det?
Du menar var jorden ligger? Jag brukar faktiskt inte ha med jorden när jag kollar på horoskop, så det har jag inte tänkt på:) Jag vet nämligen inte hur man tolkar detta med jorden i ett horoskop. Utgår mest från Julia och Derek Parkers stora astrologibok (1991), som jag tycker är mycket bra!

Min jordiga sambo ja (sol i oxe, asc i jungfru), och min mamma är även stenbock ;)

Inläggsrubrik: Part of Fortune
InläggPostat: ons maj 26, 2010 9:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Luna!

Det är inte Jorden som avses med symbolen i ditt fjärde hus (Jordens symbol är snarlik men har korset i cirkeln upprätt, som i ett s.k. keltiskt kors). Den aktuella symbolen (med ett "kryss" i cirkeln) står istället för Pars Fortunae (på engelska Part of Fortune), som på svenska ofta kallas Lyckopunkten.

Det är en intressant punkt som uttrycker förhållandet mellan Solen, Månen och Ascendenten (och alltså har en hel del att göra med det vi diskuterade i en annan tråd: ascendent-och-soltecken-t49.html )

"Lyckopunkten" är nog ett ganska missvisande namn eftersom det inte är så enkelt som att punkten bara visar på "lycka". Något ligger väl i det, men punkten representerar något mer komplext än bara så. Kanske "Fortuna" är ett bättre namn på svenska.

Jag har på senare tid haft ett lite nyvaket och spirande intresse för den här punkten eftersom den bör ha något viktigt att tillföra vid horoskoptolkningen. Den representerar ju ändå en slags syntes av de tre kanske viktigaste faktorerna i horoskopet: Solen, Månen och Ascendenten!

Den moderna användningen av Part of Fortune är en återupptäckt av den antika grekiska användningen av punkten.

Den räknas ut genom genom att man lägger samman Ascendentens och Månens placeringar i zodiakcirkeln och sedan drar ifrån Solens placering (om födelsen är mellan soluppgång och solnedgång, alltså på dagen). Om födelsen ägde rum på natten, mellan solnedgång och soluppgång, så lägger man istället ihop Ascendentens och Solens placeringar och drar ifrån Månens.

Vad visar då Part of Fortune (PF)? Den anses beskriva hur vi samverkar med den omgivande världen. Väl placerad anses den medföra framgång. Det kan gälla hälsa, välstånd och karriär eller samhällsställning och anledningen anses då just vara att vi (på det område i livet som anges av hustillhörigheten och på det sätt som anges av tecknet) kan samverka bra med vår (fysiska och sociala) omgivning.

Om PF är illa placerad (svårt aspekterad) anses det innebära att man får anstränga sig mer eller har svårare att finna vägar till framgång.

Jag tycker jag har sett flera intressanta exempel på hur det här verkar stämma in i många personers horoskop. Och i mitt eget fall (PF i Skorpionen) stämmer det in ruskigt bra. Så den här punkten kan vara intressant att hålla koll på! (Tycker mig själv ha lagt märke till att den ofta visar ett område i livet som personen känner sig dragen till eller är "lycklig" med).

Vänliga hälsningar,

Mats i det blå

InläggPostat: mån jun 14, 2010 2:44 pm 

Hej Mats!

Kan bara tillägga att ”krysset” i cirkeln för glyfen för Pars Fortuna kan ses som att det symboliserar aktiverandet av ”kraftpunkterna” som jag nämnde under lektion 1 och som utgörs av 15° Oxen, 15° Lejonet, 15° Skorpionen, och 15° Vattumannen. Mittpunkten för de fasta tecknen alltså. Dessa fyra symboler finns, som du vet, ofta representerade på diverse alkemiska bilder, mandalor, och andra symboler som beskriver själens invigning till en annan nivå. Dessa tecken, och framförallt deras mittpunkter, fixerar, koncentrerar, och för in till ett center energier som behövs för att ”lyfta” eller föda fram den andliga själen på dess olika nivåer eller stadier.

Så, det är intressant att Pars Fortuna, som ses som en integration mellan Sol, Måne, och ascendent, har blivit symboliserat så som den har. ”Krysset” eller det fasta korset inom andens cirkel symboliserar alltså förmågan och potentialen att föda fram anden genom att koncentrera och föra in till ett center krafter när de är som starkast.

Jag tycker, precis som du, att denna punkt i horoskopet är intressant och värd att studera! Själv har jag min i Tvillingarna i tolfte huset, och att skriva, läsa, och tänka kring esoteriska, ockulta, och metafysiska ämnen är där jag känner att jag lättast kan finna integration och tillfredsställelse. Den sabianska symbolen ligger på den 23:e graden i Tvillingarna: ”Three fledglings in a nest high in a tree”. Keynote: The growth of spiritually creative processes in an at least intgrated mind – creative integration.

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Part of Fortune
InläggPostat: mån jun 14, 2010 6:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina mycket intressanta påpekanden! Det har jag aldrig tänkt på förut, men när du säger det så ser jag ju att symbolen för Pars Fortunae faktiskt associerar till det fasta korset.

Man kan ju då kanske se det som att syntesen av Solen, Månen och Ascendenten - alltså Part of Fortune - utvisar var, på vilket område, i livet (hustillhörigheten) och hur, på vilket sätt (tecknet) vi har de bästa förutsättningarna inte bara att samverka bra med omgivningen utan också att integrera upplevelserna/färdigheterna med vårt innersta och berika anden.

Part of Fortune står ju då också för det område där vi känner störst lycka och tillfredsställelse i livet - både, kan man föreställa sig, genom det givande samspelet med omgivningen och genom det mer djupgående förandligandet av upplevelserna. Samtidigt blir det ju då (i bästa fall) ett område där vi också lyckas och har framgång i livet ("Fortuna").

Liksom du har jag min lycka i trädtopparna! :D

Sabianska symbolen för nittonde graden i Skorpionen: "A parrot repeats the conversation he has overheard." Keynote: The capacity to transmit transcendental knowledge.

Annars läste jag en beskrivning av Part of Fortune i Skorpionen/åttonde huset som stämde in på pricken: Att man upplever det nödvändigt att helt och hållet skaka av sig allt man "påtrugats" utifrån för att sedan istället "omskola" sig i egen regi och därigenom finna sin egen väg (det beskriver mitt liv mycket bra). Jag har också definitivt "min lycka" i en fördjupad och grundlig eller kompromisslös utforskning av livet och tillvaron/verkligheten - inte minst genom astrologin (men också genom sådant som kabbala, vedanta, konst, poesi och naturupplevelse).

Vi får återkomma till den här intressanta punkten!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån jan 17, 2011 8:58 pm 

Mats i det blå skrev "Ser att du i alla fall har Lyckopunkten i ett jordtecken! I fjärde huset - hemmet - som är i Stenbocken. Kanske din "jordiga" sambo har något med det att göra?"
Så PF skulle i sådana fall i mitt horoskop innebära att jag känner mig som mest lycklig i mitt hem? Vilket i sig också stämmer in på Kräftan i allmänhet :wink:
Jo, om det är någonstans jag trivs/känner mig trygg så är det i mitt hem. Men jag tänkte att det kanske också då kan ha att göra med min kära mor som är stenbock. (Kan också tillägga att jag alltid kommit bra överens med stenbockar, men jag har alltid tänkt att det har att göra med att stenbocken är oppositionstecken till kräftan.) Min jordiga sambo är förresten Oxe.

Luna

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ]