Aktuellt datum och tid: fre apr 20, 2018 8:21 pm

Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Liten aptitretare
InläggPostat: sön sep 20, 2009 5:35 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej! :D

Det här får bli en liten aptitretare för dem som är intresserade av projektet.

När jag började studera horoskopet för kungautnämningen och utfärdandet av det s.k. "frihetsbrevet" vid Mora sten i Uppland år 1319 hamnade jag snart i en märklig och främmande värld av riddare, tornerspel och kungliga gästabud. :shock:

Två dramatiska och inbördes relaterade händelser från den här tiden ger två mycket fascinerande horoskop, tycker jag - den s.k. "Håtunaleken" och "Nyköpings gästabud".

Vid den förra (som utspelade sig 1306) urartade ett gästabud genom att de båda hertigarna och bröderna Erik och Valdemar överföll och fängslade sin tredje bror, kung Birger, som sedan satt fängslad i två år innan han fritogs av sina anhängare.

Därefter var landet splittrat med Erik och Birger på varsin tron fram till 1317, då kung Birger tog en gruvlig hämnd på sina båda bröder vid det s.k. "Nyköpings gästabud". Vid jultid bjöd han sina båda bröder till ett gästabud som pågick flera dagar, tills plötsligt natten mellan den 10:e och 11:e december de båda hertigarna greps och kastades i fängelse, där de senare dog.

Kung Birger var åter ensam herre på täppan, men lyckan varade inte länge. Hertigarnas sympatisörer satte sig till motvärn och striderna böljade vidare.

Horoskopen för de båda händelserna är väldigt talande, tycker jag. Klockslagen är ungefärliga, men ger en så bra bild av händelseförloppen att de verkar stämma bra. Lägg märke till Skorpion-ansamlingen i fjärde huset (familjen) vid "Håtunaleken" och hur Mars i tredje huset (attacken mot brodern, kung Birger) transiteras av samme Mars elva år senare vid Nyköpings gästabud!

Bild

Håtunaleken, 29 september 1306, 23:00, Håtuna (nuvarande Upplands Bro)

Bild

Nyköpings gästabud, 11 december 1317, 00:00, Nyköping

Ha gärna synpunkter på horoskopen!

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ]