Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:27 pm

Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite hjälp med mitt horoskop
InläggPostat: tor maj 12, 2011 8:06 pm 

Hej!
Jag har så smått börjat läsa lite astrologi och skrivit ut mitt och några vänners horoskop. Skulle gärna vilja ha lite hjälp med tolkning och sånt. Jag har flest planeter i hus 9-12 medan en vän till mig har sina mest i de första husen. Innebär det då att jag är mer utåtriktad/social än min vän som är mer inriktad på familj mm ?
Planeterna hamnar också i lite olika hus beroende på hussystem. Tex har jag solen i hus 10 på Placidus men i hus 11 på likahus. Min vän får nästan alla sina planeter i hus 2 på Placidus men uppblandat i hus 1-5 på likahus. Vilket ska man tro på?
Sen har jag inte riktigt förstått skillnaden mellan hus 3 och hus 11. Båda handlar vad jag förstår om sällskapsliv och umgänge med andra. Ja, det känns lite rörigt :-)
Här är mina uppgifter om någon har lust att titta:
750902 kl. 10:57 i Uppsala.
/Viem

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Lite hjälp med mitt horoskop
InläggPostat: fre maj 13, 2011 5:45 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Viem!

Välkommen till astrologiforumet! Roligt att du börjat intressera dig för astrologi. :)

Ja, det stämmer, som du säger, att spridningen av planeter i ditt horoskop tyder på en utåtriktad läggning. De flesta planeter är över horisonten och särskilt i husen 9-12, som du säger. Det yttre livet spelar en viktig roll och säkert vill du vara med och påverka och forma det.

Som motvikt till detta har du Ascendenten i Skorpionen och den Norra månnoden i samma tecken i det första huset. Det visar att även det inre livet spelar en roll för dig, att du så att säga har en inre, mer privat sfär, som också är viktig för dig.

När det gäller tredje och elfte husen, som du nämner, så är skillnaden den att det tredje huset handlar mer om närmiljön, grannskapet, syskonen, skolan, liksom kommunikation och kunskapsinhämtande (det hör ihop med Merkurius och Tvillingarna) medan det elfte huset istället handlar om vänskap, vänner, grupper eller organisationer som man engagerar sig i. Det handlar även om de ideal och livsdrömmar man har. Elfte huset hör mer samman med Vattumannen och Uranus.

Beträffande de olika hussystemen, så är Placidus det vanligaste. Det fungerar i allmänhet mycket bra. Likahus-systemet är ett äldre system som fungerade bra i de sydligare trakter runt Medelhavet där det en gång utvecklades men som inte fungerar lika bra längre norrut. Ascendenten/Descendenten och MC/IC är desamma oberoende av vilket system man använder men de mellanliggande husen hamnar lite olika beroende på vilket system man använder. Placidus (och andra likartade system) ger en astronomiskt och matematiskt korrekt fördelning av husen, medan likahus blir mer schematiskt. I vissa sammanhang kan likahus vara att föredra men vanligen använder astrologer Placidus eller något liknande system (som Regiomontanus eller Koch).

Är det ok ifall jag lägger ut ditt horoskop här, så att vi lättare ser vad vi talar om? Tag gärna upp om det är något du undrar över eller vill resonera om!

Jag har lite material för nybörjare i astrologi på min hemsida. Kolla in om du vill: http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... torial.htm

På forumet har vi tidigare diskuterat en del om olika hussystem:
hussystem-t77.html
hur-forandras-en-persons-astro-genom-olika-hussystem-t93.html

Ha det så bra och välkommen med flera funderingar! :)

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 13, 2011 8:16 pm 

Ja, lägg gärna ut horoskopet.Jag har massa funderingar, framförallt kring aspekterna. I nionde huset har jag saturnus och månen i kräftan. Vad kan det stå för? Nionde huset står bl.a. för förändringar, kan det vara så att det kan spegla en rädsla för förändringar, framförallt på det känslomässiga planet (månen och kräftan)? Var har jag södra noden? Är den i oxen i sjunde huset?

InläggPostat: lör maj 14, 2011 5:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Viem!

Här är ditt horoskop:

Bild

Viem, 2 september 1975, 10:57, Uppsala.
Placidus

Vi kan titta igenom det och resonera lite om det som du funderar kring. Nionde huset står i första hand för expansion, att vilja vidga vyerna och nå bortom vardagen - resor till främmande länder, högre studier, filosofi och religion. Det handlar om att finna en mening med livet, att se sammanhang, men också om rättvisa och sociala frågor.

I horoskopet är din Måne på väg mot en konjunktion med Saturnus i Kräftan i det nionde huset. Månen bildar också kvadraturer med Jupiter och Kiron i Väduren i sjätte huset. Även Saturnus bildar de här kvadraturerna och dessutom en kvadratur till Uranus i Vågen nära Ascendenten i tolfte huset. Mellan Saturnus, Uranus och Jupiter/Kiron formas ett T-kors.

Men om vi börjar med Saturnus och Månen i det nionde huset: Månen handlar ju om känslor och Saturnus om struktur och ansvar. Kräftan är Månens eget tecken och förstärker känsligheten och också sårbarheten som uttrycks genom Månen. Saturnus i Kräftan och i konjunktion med Månen ger stark känsla av ansvar. Kräftan handlar ju också mycket om det som är närande, det som stärker och bygger upp, det moderligt närande.

I nionde huset tror jag det kan handla om att du antagligen söker trygghet och näring i en fördjupad livsförståelse eller i en bärande livsfilosofi. Det kan röra sig om att söka livets mening genom religion eller olika kunskapssystem - där ju astrologin är ett :). Det här behovet av att söka efter mening i tillvaron kan stämma väl överens med din Skorpion-ascendent, som ju också handlar om att utforska och förstå livets dolda sidor.

Jag tror jag kanske stannar upp lite här och inväntar din respons, ifall du känner igen dig i det här. Vi kan sedan, om du vill, se vidare på kvadraturerna till Uranus och Jupiter/Kiron och vad de kan innebära.

Södra månnoden, som du undrar över, är i Oxen i sjunde huset, alltså mitt emot den Norra noden i Skorpionen i första huset.

Vi får se, kanske får du fler synpunkter på horoskopet från andra också.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 14, 2011 6:20 pm 

Hej!
Tack för ditt svar. Det stämmer väl på mig att jag är ansvarskännande. Det avspeglar sig i allt och kan nog begränsa mig ibland. Får lätt dåligt samvete över saker och ting. Känner också igen mig i att jag är sökande och vill söka mening. Sitter gärna och diskuterar sådana ämnen med vänner och familj. Har försökt analysera mitt horoskop men känner nog att jag fastnat och har svårt att greppa det "viktiga". Vilka aspekter väger tyngst? Det där T-korset hade jag missat :)
Kan man någonstans i horoskopet se min pedantiska ådra? Det borde man, för jag har ett starkt behov av ordning och reda inom alla plan. Har även alltid haft en känsla av att vilja äga så lite saker som möjligt och därmed känna mig fri. Rensar ofta och gärna.

Vad kan man tro om ett tomt sjunde hus? Min man blev lite oroad när jag berättade att det området inte var så viktigt för mig i horoskopet :) Är gift och har tre barn.. Känner inte heller igen mig alls i oxens tecken där.
Ser fram emot dina synpunkter!
Hälsn. Viem

InläggPostat: sön maj 15, 2011 8:59 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Det kan vara svårt att få grepp om sitt eget horoskop. Det gäller mig själv också. Samtidigt som man kanske känner igen sig i det mesta, så kan det ändå vara saker som man inte förstår, kanske ”blinda fläckar” man har när det gäller att förstå sig själv.

Du undrar om man kan se en ”pedantisk ådra” i ditt horoskop. Ja, det är inte så svårt att se, eftersom du har Solen, Venus och ”Lyckopunkten” i perfektionistiska Jungfrun. De är alla i det tionde huset. Jungfrun har ett utpräglat ordnings- och detaljsinne och strävar efter det perfekta och fulländade.

Det är ganska intressant att du säger att du alltid velat äga så lite saker som möjligt för att kunna känna dig fri. Det speglas tydligt av att du har Neptunus (upplösning, att avstå från saker) i Skytten (frihet) i det andra huset (ägodelar)!

När det gäller det ”tomma” sjunde huset, så kan du lugna din man! Att det inte är några planeter i ett hus betyder inte nödvändigtvis att det inte är viktigt område i livet. Det betyder snarare att tecknet som huset är i får verka ostört, så att säga. Din man kan vara lugn. Oxen är ett bra tecken här – stabilt, pålitligt, men också sensuellt och livsbejakande. Och kom ihåg: inga planeter = inga störningsmoment!

Du har många intressanta aspekter och aspektmönster i ditt horoskop. Om du vill, kan vi se närmare på dem, lite i taget. För att aspekterna ska framgå tydligare lägger jag till dem till ditt horoskop här:

Bild

Viem, 2 september 1975, 10:57, Uppsala.

Aspekter:

Bild

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån maj 16, 2011 1:32 pm 

Tack för dina reflektioner! Nu ser jag detta med Neptunus klart, stämmer ju jättebra. Har läst att i ett t-kors är det ofta en planet som "vinner" över de andra, den som är starkast. Kan det vara Saturnus i mitt fall? Fast ingen planet är ju i sitt hemmahus. Vad Jupiter i sjätte huset står för har jag inte lyckats klura ut. Den är ju inblandad i flera aspekter. Vad betyder alla aspektsymboler? Jag kan se kvadraturen (som en kvadrat), oppositionen (en röd tråd som förbinder två ringar), trigonen (trekanten), konjunktionen ( ring med ett streck). Men de andra vet jag inte vad de står för. Ser även att MC står i kvadratur med både norra och södra månnoderna, det kan väl inte vara bra?
/Viem

InläggPostat: tis maj 17, 2011 3:56 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Viem!

När man betraktar ditt horoskop så är det mycket som pekar på ett sökande efter mening och sanning. Där finns även ett starkt behov av frihet och självständighet. Sanningssökandet och frihetsbehovet tycks också höra ihop med varandra.

Ett T-kors - som det du har mellan Saturnus, Uranus och Jupiter/Kiron - innebär en inre spänning, en inre konflikt som behöver lösas. Man kan säga att det är en inre kamp där olika intressen drar åt olika håll.

Om vi ser på oppositionen mellan Uranus och Jupiter/Kiron, så tycks det tolfte huset med Uranus i Vågen handla om din inre, intuitiva sida. Sjätte huset mittemot, där Jupiter och Kiron befinner sig, är istället det yttre vardagslivet, där rutiner, arbete och hälsa spelar viktiga roller. Så någon motsättning verkar finnas mellan det inre och yttre livet. Tycker du att du känner igen dig i det?

Jupiter i Väduren visar på frihetsbehov och ett spontant och självständigt sökande efter sanning. Konjunktionen med Kiron antyder en idealistisk och ivrig sida. Kanske strävar du efter att forma det vardagliga livet, vardagsrutinerna och det dagliga arbetet, efter din övertygelse om vad som är sant och rätt? Nu är både Jupiter och Kiron retrograda (rör sig skenbart bakåt) vilket antyder att det mer handlar om inre saker än yttre.

Det är svårt att peka på exakt vad oppositionen till Uranus i Vågen i tolfte huset innebär, men kanske det handlar om en önskan att förändra de vardagliga rutinerna? Kanske vardagsrutinerna står i någon slags motsättning till det uraniska/intuitiva?

Sedan tillkommer i T-korset kvadraturerna till Saturnus i Kräftan i nionde huset. Kanske speglar Saturnus placering på något sätt en känsla av oro eller osäkerhet kring sådant som rör livsfilosofi eller religion (nionde huset) och hur det relaterar till ditt inre (tolfte huset) och till din vardag (sjätte huset)? Tolfte huset står också för ensamhet och tillbakadragande. I Vågen kan det kanske handla om en önskan att dra sig tillbaka till en lugn och harmonisk "retreat" undan världens larm.

Man brukar söka lösningen på T-korskonflikterna i det tecken och hus som är motsatta den planet som bildar kvadraturerna. I det här fallet blir det Stenbocken och tredje huset. Stenbocken innebär struktur, ansvar, disciplin och ordning och tredje huset handlar om hur vi kommunicerar med vår omvärld. På religionens område står tredje huset för en mer privat sfär i motsats till nionde husets mer officiella religionsutövande. Tredje huset är mer vardagsnära än det nionde.

Vet inte om jag har träffat rätt när det gäller att tolka det här T-korset i ditt horoskop. Du kan väl fundera igenom ifall du känner igen dig något i det jag skrivit eller om du kanske kommer på något annat sätt att tolka och förstå det hela.

När det gäller aspektsymbolerna, så är de fyra som du indentifierade de vanligaste och viktigaste, med tillägg av sextilen (här återgiven som en blå sexuddig stjärna, t.ex. mellan Venus och Uranus i ditt horoskop). Övriga aspekter är kanske lite överkurs och kan gärna vänta tills man blivit mer förtrogen med astrologin. Jag har skrivit en del om aspekterna här: http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... kterna.htm

Det finns fler T-kors och andra aspektmönster i ditt horoskop, bland annat det du nämnde mellan MC och Månnoderna. Men vi kanske kan vänta lite med dem.

Berätta gärna vad du själv tror om det första T-korset, det som jag har försökt bena ut här. Känner du igen dig något i det jag skrivit eller har det kanske någon helt annan innebörd för dig?

Vissa saker har vi gemensamt. Jag har också Saturnus i Kräftan i kvadratur med en retrograd Jupiter i konjunktion med Kiron (men i Vågen istället för Väduren). Min Saturnus ingår också i ett T-kors, men med Solen i Väduren och Jupiter/Kiron i Vågen. Mitt horoskop är här: post565.html#p565

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tor maj 19, 2011 6:57 pm 

Ja, det var mycket att tänka över :) Vad jag har förstått så är väl födelsehoroskopet något som så att säga gäller "hela livet". Det gör ju det hela lite svårt att greppa, svårt att bena ut saker som kan tänkas vara aspekter som man behöver jobba med på lång sikt. Jag känner igen mig delvis i det du skrev och fick mycket hjälp att själv tänka lite. En teori som jag har är att jag alltid (och fortfarande) påverkats mycket av förändringar, små som stora. Som liten förlorade jag aptiten när jag skulle resa nånstans och mådde illa fysiskt. Skulle detta kunna vara kopplingen till sjätte huset (hälsa). Alltså förändringar, resor och känslomässiga förändringar (Saturnus/Månen i 9:e) påverkar mig fysiskt med illamående mm. (Jupiter och kiron i hus 6) samtidigt som jag i själ och hjärta önskar dessa förändringar (Uranus i 12:e).

Det stämmer mycket bra att jag är en sökare. Jag är (och har alltid varit) intresserad av det övernaturliga, meningen med livet, vart rymden slutar osv..
Kom på en annan sak också angående oppositionen mellan neptunus och mars. Neptunus i andra står för mitt behov av att inte äga så mycket saker. Hus 8 kan väl handla om arv och sånt? I så fall kan jag mycket väl tänka mig att det kan handla om mina föräldrars alla saker (de är motsatsen till mig) som jag kommer att få ta reda på när de gått bort. Fasar redan för detta och var jag ska göra av allting..
Du får gärna gå vidare om du vill med de andra aspekterna, det är jättekul med dina reflektioner!
/Viem

InläggPostat: fre maj 20, 2011 8:26 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Visst är det som du säger, att aspekterna i horoskopet - och särskilt sådana aspektmönster som T-kors - är sådant som man har att "arbeta med" hela livet. Samtidigt betyder det att det sätt som aspekterna yttrar sig i livet förändras över tiden. Med stigande ålder och mer erfarenhet lär man sig kanske "hantera" energierna och de olika aspekterna yttrar sig då på ett annat sätt.

En opposition t.ex. innebär två motstridande sidor som man kanske med åren lär sig överbrygga och förena med varandra. Kvadraturer innebär utmaningar, något man kan behöva övervinna, och som då leder till att man växer och mognar som människa.

Det som du nämner om svårigheter med förändringar speglas ganska tydligt i ditt horoskop av Saturnus i Kräftan i kvadratur med Uranus i Vågen. Uranus står ju för plötsliga förändringar medan Saturnus är motsatsen - det stabila, bestående, oföränderliga. Nionde huset är ju bland annat resor, så det du beskriver om illamåendet kan stämma bra med T-korset. Men samtidigt har det förstås också en djupare innebörd i ditt liv.

Oppositionen mellan Neptunus och Mars, som du nämner, ingår i ett annat T-kors i horoskopet, med Solen i Jungfrun i tionde huset i kvadratur till de båda andra planeterna. Det verkar handla mycket om kreativitet. Kan det ha något med ditt yrke eller karriär att göra eftersom Solen är i tionde huset (karriär, livsmål) och dessutom styr MC i Lejonet? Det finns mycket kreativ potential i det här aspektmönstret.

Du har ett väldigt dynamiskt och spännande horoskop med många kvadraturer. Det kan innebära en del utmaningar och prövningar men därmed också stora möjligheter att växa och utvecklas!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån maj 23, 2011 9:42 pm 

Ja, jag tycker faktiskt att jag har många kvadraturer i jämförelse med andra. Men egentligen känns det inte som att jag har fler problem än andra. Trivs överlag bra med det mesta. Kreativitet finns det nog en del av, men då jag hör ordet kreativitet tänker jag först på skapande som i konst o sådant och det är inte alls jag. Däremot är jag väldigt kreativ i tanken och har många idéer om hur man skulle kunna lösa saker och ting. Jag är sjuksköterska och har vidareutbildat mig för några år sedan.
Vad kan månnodernas kvadraturer med MC och venus stå för?

Har börjat titta lite på transiter och det är ju intressant. Såg bla att Saturnus var vid mitt 8:e hus då min mormor och morfar dog för några år sedan...
Kan man lita på de uträkningar av transiter som man kan få på astro.com?
Mvh Viem

InläggPostat: ons maj 25, 2011 3:43 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Viem!

Javisst, kreativitet kan handla om väldigt många olika saker, inte bara konstnärligt skapande. Jag upplevde själv en av mina mest kreativa perioder när jag en tid hade egen firma och sålde frukt och grönsaker på torget! :D

Att du arbetar som sjuksköterska passar ju bra in på att du har Venus, Solen och Lyckopunkten (Pars Fortunae) i Jungfun (att vårda och hjälpa andra) i det tionde huset (yrke, karriär). Även vidareutbildningen stämmer bra in med nionde huset (utbildning) i Kräftans omhändertagande tecken där du också har Månen och Saturnus. Det finns också, som du kan se, trigoner från Venus till Jupiter och Kiron i sjätte huset (arbete). Kiron har att göra med läkekonst.

Exakt vad Månnoderna i Skorpionen och Oxen i kvadratur till Venus och MC i Jungfrun och Lejonet kan betyda för dig är svårt att säga. MC står ju för karriär och livsmål och Venus i Jungfrun i ditt tionde hus anknyter, tycker jag, väldigt tydligt till ditt yrke som sjuksköterska. Kvadraturer till noderna brukar antyda något om att man behöver arbeta med det som båda noderna representerar och försöka integrera dem med varandra. I annat fall - när där inte är någon kvadratur - står Norra noden för nya möjligheter i livet, det nya som man behöver fokusera på och lära sig, medan den Södra noden står för sådant som man så att säga redan är förtrogen med. Men när det finns en kvadratur till noderna, så behöver man försöka förena eller integrera de områden som de båda noderna representerar.

Norra noden i Skorpionen i första huset stämmer också bra med ditt yrkesval och Södra noden i Oxen i sjunde huset styrs av Venus i Jungfrun. Så det här T-korset med noderna verkar ha mycket med karriär och yrke att göra. Första och sjunde husen handlar ju om dig själv, din egen person (första huset) och dina relationer, framför allt relationen till din man (sjunde huset). Antingen finns en konflikt på något vis i det här eller också så lyckas du bra med att balansera de här sakerna i ditt liv. Kan du känna igen dig i något av det?

Ja, transiter kan vara mycket intressant och lärorikt att studera, särskilt hur de yttre planeterna transiterar husen i horoskopet. Astro.com, som du undrar över, är en mycket bra och tillförlitlig webbsida om astrologi, så den kan du allt lita på!

Ha det bra och lycka till med dina astrologistudier!

Fråga gärna mer om du vill.

Mats i det blå

InläggPostat: tor maj 26, 2011 8:20 pm 

Hm, ja det finns en del att begrunda det står ju klart! Haha jag som tyckte att mina månnoder stämde så bra. Att jag behöver lära mig att släppa det som inte fungerar längre (oxen) och lära mig att följa mina känslor och intuition mer för att utvecklas (skorpionen). Nu ska jag alltså integrera dessa på något vis. Tänka både praktiskt och känslomässigt och både ha kvar och gå vidare, det blir en utmaning :D Nej, men skämt åsido. Jag ska fundera vidare på detta och försöka att inte analysera sönder mig..

Mvh Viem

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ]