Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:47 pm

Sida 1 av 2 [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kul o generöst!
InläggPostat: fre dec 03, 2010 8:04 pm 

Skulle bli mycket glad över en tolkning!!

16/6 1974 klockan 20.20 i Borås.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Kul o generöst!
InläggPostat: lör dec 04, 2010 7:13 pm 

Jag kan en del om grunderna i ett horoskop. Är inte så bra på månnoder, MC, IC, Ciron mm o att tolka horoskopet i helhet.
Har du lust, ork o tid så shoot!
Alla har vi våra "smutsiga" hörn. Känn dig fri o lägg ut!

InläggPostat: sön dec 05, 2010 2:36 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Tash74!

Ditt horoskop:

Bild

Tash74, 16 juni 1974, 20:20, Borås

Aspekter:

Bild

Jag får intrycket av att du är en mångsidig person. Många sidor balanseras mot varandra i ditt horoskop. Relationer och kommunikation tycks spela en stor roll i ditt liv. Du har en starkt sensuell sida och verkar tycka om livets goda (Månen och Venus i Oxen). Mars i Lejonet i åttonde huset i sextil till Pluto tyder på en stark drift. Samtidigt med den kraftfulla, stabila sidan (Oxen) tycks det också finnas en del häftighet i temperamentet (Mars kvadratur Månen), kanske blir du lätt irriterad när saker går dig emot. Å andra sidan visar Månen och Venus i Oxen på en mer lugn, stabil och ömsint sida. Venus i Oxen styr ditt femte hus, huset för din kreativitet och ditt självuttryck.

En annan mer individualistisk och frihetsälskande sida hos dig antyds av att Solen i Tvillingarna bildar en trigon till Uranus i Vågen i nionde huset. Kanske har du en del unika talanger. Du har flera planeter i ditt sjunde hus, vilket tyder på att nära, intima relationer spelar en viktig roll för dig. Med Solen i Tvillingarna är du förstås nyfiken och kommunikativ. Din partner blir din spegel varigenom du lär mycket om dig själv. Merkurius och Saturnus i Kräftan i sjunde huset visar på behovet att kommunicera känslor i dina nära relationer. Goda förutsättningar finns eftersom Merkurius formar en sextil till din Måne. Det är viktigt för dig att hjärtat får vara med i den nära kommunikationen. Saturnus placering här kan innebära att du upplevt en viss hämning på det här området men också att det är något som du lär dig behärska mer och mer under livets gång.

Merkurius bildar även en trigon till Jupiter i Fiskarna i ditt andra hus. Det visar på att det också finns en filosofisk eller andligt intuitiv sida hos dig, ett sökande efter mening i livet. Jupiter styr din Ascendent i Skytten och bildar samtidigt en kvadratur - ett T-kors - med Månens båda noder. Det finns en motsättning mellan att vara mer fokuserad och inriktad (Norra noden i Skytten i första huset) och mer uppsplittrad och ofokuserad (Södra noden i Tvillingarna i sjunde huset). Du kan behöva rikta in dig mer på en sak (Ascendenten i Skytten) men ändå vara öppen och flexibel i relation till andra (sjunde huset i Tvillingarna).

Det här har också med ditt identitetssökande att göra, med vem du är, eftersom Solen i Tvillingarna är i opposition till den Norra månnoden i konjunktion med din Ascendent. Jupiter i Fiskarna speglar ditt intuitiva sökande efter sanning och mening. T-korset (kvadraturerna) med Månnoderna i konjunktion med din Ascendent och Sol visar att det här sökandet är viktigt för att du ska hitta din identitet och lära känna dig själv. I den här ständigt pågående processen samspelar ditt självhävdande (Ascendenten/Norra noden i Skytten i första huset) med ditt relaterande till andra (Södra noden i Tvillingarna i sjunde huset). Båda sidorna är viktiga för dig i din utveckling som människa.

Hoppas att det här kan vara till någon nytta och att du känner igen dig i något av det jag skriver. Det är ingen fullständig horoskoptolkning utan bara lite synpunkter på ditt horoskop. Fråga gärna om du undrar över något eller om det är något särskilt som du vill ta upp och resonera om.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: sön dec 05, 2010 8:40 pm 

Hej o tack för det snabba svaret! Jag uppskattar verkligen din sida o din generositet!
Det var en bra sammanfattning och jag kände igen mig i allt!
Jag har intresserat mig för astrologi mm så länge jag kan minnas. Jag har amatörstuderat ämnet i minst 20 år. Läste att du började för 12 år sedan. Det får mig att fundera, varför jag inte är bättre på det :)
Jag beskriver mig som en person med kontraster, motsatta sidor i så mycket. Jag kan nämna att mina favoritfärger är svart o rosa.
Angående mitt temperament är det så att jag blir lätt arg. Detta gäller mina människor i min närmaste närhet, familjen alltså. Att jag exploderar innan jag hinner stoppa det. Inte utan orsak o inte att det är ett jätteproblem. Ändå så att jag har funderat på hur jag ska bli mer obrydd o lite mer av vatten på en gås.

Min mars i åttonde huset oroar mig lite. Jag har läst att det ökar risken för en våldsam död. Kan man skjuta fram ett ev. sådant öde, genom att undvika åka (säger jag halvt på skämt) bil, mucka med folk, kasta sig nedför stup o sådana grejer?? :)

Att jag har en liten hämning i konverstionen med min lovepartner stämmer. Jag kräver full trygghet o tillit till relationen för att öppna mig. När jag väl öppnar mig finns å andra sidan inga hemligheter.

Jag undrar också hur konjunktionen Neptunus/Asc i tolfte huset påverkar mig. (för det e väl en sådan där??)

Detta är vad jag har för denna gången, jag lär återkomma!!

...kommer med min systers (hon har godkänt) horoskop. Hon har stellium i lejonet i första huset o hon/jag skulle vilja ha en liten tolkning.

Tack än en gång!

Senast redigerad av Tash74 ons feb 23, 2011 8:04 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre dec 10, 2010 12:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Roligt att du kände igen dig i min tolkning.

Jag tror inte att du behöver oroa dig alltför mycket över Mars i det åttonde huset, att det nödvändigt måste innebära en våldsam död, som du skriver. Den astrologiska symboliken är ju väldigt mångfasetterad och varje planetposition, aspekt, osv, kan betyda väldigt många olika saker. Pluto, åttonde huset, Mars, Saturnus - "elakingarna" i horoskopet - behöver ju inte betyda bokstavlig död utan kan syfta på mycket annat.

Sedan är det ju en annan sak att vi alla ska dö på det ena eller andra sättet och vilket sätt som är "bäst" eller "värst" kan vara svårt att säga. Men visst är det alltid bra att vara lagom försiktig, som du nämner, inte ta onödiga risker. Fast det gäller ju oss alla.

Att din ilska drabbar familjemedlemmar kan kanske speglas i horoskopet av att Mars bildar en kvadratur till Månen i det fjärde huset (hem och familj). Mars i Lejonet kanske ryter till och skräms ibland men det finns ju också mycket generositet, vänlighet och värme i det här tecknet, så förhoppningsvis går vredesutbrotten över ganska fort. Månen och Venus i Oxen visar på lugn och och trygghet i familjelivet, samtidigt som marsstyrda Väduren på fjärde husspetsen antyder lite mer "liv i luckan". Venus på femte husspetsen kan spegla kärleken till barnen.

Neptunus, som du undrar över, ligger en bra bit från Ascendenten, runt nio grader, så det är en vid konjunktion, om man nu räknar den som en sådan. Kanske kan man säga att din Neptunus ligger mer i det inre, omedvetna (tolfte huset). Den styr ditt tredje hus och är i "ömsesidig reception" med Jupiter i Fiskarna, dvs. de är i varandras tecken. Så Neptunus hör till din inre, mer intuitiva sida. Naturligtvis påverkar det också ditt yttre liv (den vida konjunktionen till Ascendenten). Genom Neptunus trigon till Mars i Lejonet kan den inspirera din kreativitet och du kanske också kan upplevas inspirerande av din omgivning.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre dec 10, 2010 5:34 pm 

Hej igen o tack!
Jag har läst mycket på nätet av olika astrologer om mars i åttonde huset. O alla har ju sin syn på saken. Prinsessan Di o någon av Kennedys´hade visst mars i åttonde men i ett jordtecken. Di hade månen i andra huset. Detta skulle visst öka risken ytterligare. Jag tar det nog inte så allvarligt. Det är ju som du säger, man ska vara försiktig oavsett.

Ja, så är det. Ryter o skräms men det går fort över. O då blir jag så snäll så...:)

Ok, det står ett konjunktionstecken i aspektrutorna, mellan Neptunus o Asc när jag skriver in mitt födelsedata på Astro.com

På återseende!

InläggPostat: mån dec 13, 2010 12:03 pm 

Hej Tash74!
Min son har både Mars och Pluto i 8. huset (29 resp 27 grader i Skytten) och jag blev riktigt skräckslagen när jag först såg det. Han är knappt fyra år men han är rena dynamiten - på gott och ont. Han är driftig, intensiv och orädd. Jag skyddar honom så gott jag kan och hoppas och ber att hans skyddsänglar är aktiva och uppmärksamma :wink: Det återstår att se vad han bjuder på för upplevelser framöver.
Det hade varit lärorikt att iaktta vad som händer vid intressanta transiter - det ger nog en vink om hur energin manifesterar sig.
Soliga hälsningar,
Metamorfos

InläggPostat: mån dec 13, 2010 12:49 pm 

Hej igen!

"Jag undrar också hur konjunktionen Neptunus/Asc i tolfte huset påverkar mig. (för det e väl en sådan där??)"

Jag vill kommentera lite på Neptunus/Asc konjunktionen eftersom jag har två nära kompisar som har den konstellationen i sitt horoskop. Den ena av de har Asc i Skytten precis som du, och Neptunus bara 1 grad från Asc ( i 12. huset). Jag upplever min kompis som mycket intresserad av livets stora frågor, med särskild inriktning på det andliga och det ockulta - det hör till både Skytten och Neptunus. Han är en riktig visionär som drömmer om en bättre framtid för hela mänskligheten (Neptunus i 12.). "Avigsidan" av den här konstellationen - tycker jag själv - är att man är mindre förankrad i den "hårda" verkligheten, man kan sväva och flyta omkring då optimismen och en sorglös attityd tar fullständigt över och man är benägen att strunta i hur vardagen går ihop rent praktiskt.

Din Neptunus ligger - som sagt - lite långt ifrån Asc för att kallas en nära konjunktion och så tillkommer olika aspekter till andra planeter som också nyanserar bilden såklart.

Min andra kompis har Asc i konstnärliga Vågen med Neptunus bara 3 grader ifrån Asc i 12. huset - och mycket riktigt är hon en konstnär :)

Ha det gott!
Bästa hälsningar,
Metamorfos

InläggPostat: mån dec 13, 2010 6:54 pm 

Hej! :) Va roligt med feedback!
Ja, min lilla tjej har pluto i 8 huset. De första veckorna jag såg, min mars o hennes pluto i 8, var jag nog också skräckslagen. Mer för hennes skull än min egen. Sig själv kan man ju alltid försöka kontrollera. Pluto läste jag kunde stå för "försvinnande" vilket ytterligare spann på min fantasi. Vågar jag över huvudtaget lämna henne på dagis? :) Senare har jag tänkt ut några lugnande "tankesidospår". (Bortförklaringar?) .
12 huset o 8 är väl de husen som intresserat mig mest, de som jag "fattade" först. Jag skulle vilja få en djupare känsla för vad de betyder. Har du/någon något förslag på litteratur? Jag har nog läst varenda grundläggande bok inom astrologi och känner att jag nog är mogen för lite mer avancerad skrift inom ämnet, vad som helst, bara det är mer fördjupande.

Många tack o hälsningar från mig!

InläggPostat: tis dec 14, 2010 10:03 am 

Hej Tash74!

Jag vill rekommendera dig en bok av Stephen Arroyo: Astrology, Karma and Transformation (The Inner Dimensions of the Birth Chart). Det är ett riktigt mästerverk full av information och djup. Istället för att ta varje liten aspekt och konstellation för sig beskriver han stora livscykler och därmed knyter han ihop mycket av det som "hänger löst" i nybörjarastrologens huvud. Texten är relativt enkelt skriven men samtidigt tar det tid att smälta och integrera allt man läser. Det finns ett litet kapitel om "vatten-husen" men frågan återkommer dessutom i olika skepnader genom hela boken.

Planeter som man upptäcker i "vattenhusen" både fascinerar och skrämmer. Jag har själv Saturnus i 8. huset vilket ska betyda en ganska utdragen och plågsam död - enligt den gamla/klassiska astrologin - hur roligt är det? Men samtidigt har samma planet och placering också att göra med mitt osinande intresse för det ockulta, livets dolda mönster och det är jag tacksam för. Varje planet och placering kan levas ut på många olika sätt beroende på "ägarens" medvetandenivå och mognad. Det gäller att göra det bästa utav situationen och så länge man lär sig av sina upplevelser så är det ok. I slutändan är det bara våra erfarenheter och insikter som vi tar med oss vidare från den här världen :wink:

Glada vinterhälsningar,
Metamorfos

Inläggsrubrik: Välkommen!
InläggPostat: tis dec 14, 2010 5:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Metamorfos!

Vill hälsa dig hjärtligt välkommen till Astrologi-Forumet! Intressanta iakttagelser du gjort kring Neptunus i konjunktion med Ascendenten i olika tecken! Och fint boktips du kommer med. Roligt när astrologiintresserade hittar hit till forumet. Välkommen att skriva mer :)!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tis dec 14, 2010 10:27 pm 

Tack, Mats!

Jag är själv väldigt glad att ha hittat till det här forumet. Jag följde en länk från astrologiföreningen Vintergatans hemsida. Det blir roligt att snacka astrologi för det finns mycket kompetens samlad på forumet ser jag. Jag måste passa på att fråga om kursen som Anders håller i: det sista jag kunde hitta var övning 6 från omkring september. Har det kommit något mer sedan? Vad finns det för planer och upplägg? Det hade varit roligt att hänga med där - övningarna håller hög nivå, det känns som en utmaning och jag älskar utmaningar :)

Bästa hälsningar,
Metamorfos

Inläggsrubrik: Evolutionär astrologi
InläggPostat: ons dec 15, 2010 9:43 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Anders håller i två avdelningar på forumet, dels "Grunderna i astrologi" och dels "Evolutionär astrologi". Det verkar vara den senare av dem som du syftar på. Tanken med den avdelningen är att där ska rymmas både övningar (som Anders brukar leda) och diskussioner (som ännu inte har kommit igång) kring det här intressanta och spännande området inom astrologin - hur horoskopet kan spegla vårt liv i ett reinkarnationsperspektiv.

Tyvärr har vår vän Anders haft problem med en krashad dator, men han har lovat "komma igen". Så det får vi hoppas att han gör. Anders har länge intresserat sig framför allt för den "evolutionära" astrologin, där man utgår från Plutos placering och Månens båda noder och på så sätt får fram ett tidigarelivsperspektiv. Om du är intresserad av den här formen av astrologi, så finns det flera bra böcker att läsa. Framför allt "klassikern" på området Pluto - The Evolutionary Journey of the Soul av Jeff Green och även Evolutionary Astrology - Pluto and Your Karmic Mission av hans dotter, Deva Green.

Anders har betytt och betyder mycket för forumet eftersom han har lyft fram den här spännande formen av astrologi - och dessutom många andra viktiga och intressanta saker! Så vi får hoppas att han kommer igen med nya friska tag.

Vänliga hälsningar,

Mats i det blå

InläggPostat: ons dec 15, 2010 11:46 am 

Hej Mats!

Tack för ditt utförliga svar! Evolutionär astrologi verkar jätte spännande och högst intressant för min del som har Pluto i första huset samt Månens noder bara en grad från Asc/DC axeln. Just med tanke på Putos position i mitt horoskop har jag redan skaffat Jeff Greens bok - nu blir det dags att fördjupa mig i det också :) . Jag har inte definitionen på evolutionär astrologi men på tal om tidigarelivperspektiv så kan jag inte låta bli att nämna A. T. Mann som bl.a. skrivit "The Divine Plot: Astrology, Reincarnation, Cosmology and History" och "Life Time Astrology". Hans holistiska syn på saker vidgar vyer och tänjer på horisonten man har varit van vid tidigare.

Jag ser verkligen fram emot att Anders dyker upp på forumet igen! Tack för Er som är så engagerade och håller det här forumet levande!

Hälsningar,
Metamorfos

InläggPostat: ons dec 15, 2010 8:40 pm 

Hej igen!
Tack för boktipset. Verkar vara precis en sådan jag behöver.
Ja, o jag är verkligen glad över att ha hittat hit!
Vi får hålla det kokande :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 2 [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa