Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 2:45 am

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kosmobiologi
InläggPostat: mån apr 27, 2009 2:43 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Tack vare Ragdoll, som här på forumet för lite sen tipsade om boken "Combinations of Stellar Influences" av Reinhold Ebertin, blev jag påmind om att jag faktiskt har boken, och dessutom i svensk översättning från det tyska originalet. "Kombination av planeternas inflytande" heter den på svenska.

Efter att jag rotat fram den ur gömmorna, har jag läst en del i den. Reinhold Ebertin, som var verksam i Tyskland redan före andra världskriget, anslöt sig till den på den tiden framväxande "kosmobiologin". Denna gren av astrologin beskrivs så här i boken:

"Kosmobiologi är en vetenskaplig disciplin, som arbetar med de möjliga korrelationerna mellan kosmos och det organiska livet samt med inverkningarna som de kosmiska rytmerna och himlakropparnas rörelser har på människan och hennes anlag, karaktär och ödestendenser.
Dessutom undersöker kosmobiologin dessa korrelationer och inverkningar på växt- och djurlivet och på planeten jorden som en helhet."

På sätt och vis tilltalas jag ganska mycket av den här "vetenskapligt" inriktade formen av astrologi, där man på ett direkt sätt undersöker hur livet på Jorden speglas av de cykliska rörelserna hos himlakropparna och deras inbördes positioner. Tänkte därför att jag skulle fråga, om det är någon som känner till lite mer om kosmobiologin eller som har egen erfarenhet av den.

Har själv sökt en del på internet men inte hittat så särskilt mycket om det här ämnet. En del böcker finns tydligen på engelska och det verkar också finnas en del som arbetar vidare med de kosmobiologiska metoderna.

Någon på forumet som är förtrogen med eller intresserad av kosmobiologin? Ragdoll? Anders? Någon annan?

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Kosmobiologi
InläggPostat: tis dec 08, 2009 7:47 pm 

Hej Mats! Det var längesen jag var inne här på forumet - det blir tyvärr så för mig ibland att jag inte orkar ägna så mycket tid åt astrologin.

Ditt inlägg är förvisso gammalt men jag vill ändå säga att jag tycker det är roligt att höra att du återupptäckt Ebertins bok som jag har haft mycket nytta av genom åren. Det är just denna typ av "konkret" astrologi som tilltalar mig mest. Jag anser att astrologi ska vara just så och inte något slags vag flumpsykologi som är så allmänt hållen att den kan stämma på vem eller vad som helst vilket den i mitt tycke ibland tenderar att bli. Jag tycker det är betydligt mer intressant att se hur verkliga händelser, t.ex sjukdomar, viktiga konkreta livshändelser och liknande avspeglas i de astrologiska konstellationerna och det är bland annat till detta som Ebertins tolkningar är så bra att ha till hands.

Man kan använda dessa tolkningar inte bara mittpunktskonstellationer i radixhoroskopet utan även till transiter, solbågedirektioner och progressioner och gång på gång få bra förslag att ta som de är eller bygga vidare på med egna observationer.

Hoppas du får glädje av din återupptäckta bok!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Även Kosmopsykologi
InläggPostat: tis dec 08, 2009 9:58 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ragdoll!

Roligt att du tittar in ibland. Jodå, jag har glädje av boken! Önskar bara att jag hade mer tid, så att den räckte till allt intressant som jag skulle vilja fördjupa mig i.

Jag lyckades också hitta på biblioteket en annan bok av Ebertin, även den översatt till svenska. Jag skannade in hela boken och skrev ut den på skrivaren. Den heter "Kosmopsykologi - Planeternas verkan i Zodiaken" och innehåller också mycket som är intressant och värdefullt. Som sagt, bara tiden räckte till allt!

Ha det bra! Och välkommen att skriva mer på forumet!

Mats i det blå

InläggPostat: lör dec 12, 2009 9:40 am 

Man kan kanske förledas att tro att de astrologiska tolkningarna borde bli bättre med tiden och att gamla böcker därför inte skulle vara lika värdefulla men jag tror inte att så är fallet och om Ebertins handfasta tolkningsförslag är lika bra i denna bok som de är i "Combinations of Stellar Influences" finns det all anledning att tro att du kommer att få nytta av den. Jag ska själv kolla om jag hittar den på biblioteket där jag bor.

Inläggsrubrik: Fjärrlån
InläggPostat: sön dec 13, 2009 5:14 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ragdoll!

Boken finns nog bara på några enstaka bibliotek. Jag fick tag i den via fjärrlån från Göteborgs Universitetsbibliotek. Originalets titel är "Kosmopsychologie", utgiven av Ebertin-Verlag 1973. Den svenska översättningen är gjord av Jonny Grönvall och är utgiven av Föreningen för Astrobiologi 1977.

Största chansen att få tag i den är nog om du på ditt lokala bibliotek ber att få ett fjärrlån av boken.

Lycka till!

Mats i det blå

InläggPostat: lör dec 19, 2009 12:12 pm 

Hej!

Jag vet kanske inte så mycket mer om kosmobiologi på något djupare plan. Däremot kan jag säga att jag med jämna mellanrum återvänder till Ebertins oerhört matnyttiga tolkningar, som är grundade i ett mycket omfattande arbete.

Jag minns inte på rak arm om jag har läst något om Ebertins vetenskapliga metodik, men med tanke på den träffsäkerhet som ofta förekommer, så vågar jag nog säga att det inte är något fel på resultatet.

Skeptiker från vetenskapligt håll inriktar sig oftast på den "vanliga" födelsehoroskopin, dvs den som använder sig av hus, tecken osv. Men kosmobiologerna använder sig av mittpunkter, förkastar hus och är heller inte så intresserade av tecken, och jag vet inte om någon vetenskapsskeptiker har granskat kosmobiologins tolkningssätt.

Det hade varit intressant att veta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]