Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:30 pm

Sida 3 av 3 [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kluven som person - kan horoskopet vara orsaken?
InläggPostat: tor jan 06, 2011 10:11 pm 

Hej Mats-i-det-blå!

Jag har lite funderingar kring transiter för det här nya året - 2011.
Kan du se ifall det kommer några bättre/sämre transiter framöver.
Kan vara bra att ha koll på.
Så om du har tid och lust så får du gärna skriva några rader som
kan vara intressanta att klura på.

Stort tack i förhand!

Ha det fint och god fortsättning!
/Nowhere

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Aktuella transiter
InläggPostat: fre jan 07, 2011 6:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere!

Det är drygt ett år sedan vi kollade dina transiter, så du kan ju jämföra det jag skrev då med det jag skriver nu (kolla inläggen i den här tråden från slutet av november till början av december 2009).

Om vi börjar med de långsamma yttre planeterna, som uppehåller sig länge i varje tecken och hus och som formar mer långvariga aspekter, så transiterar Pluto (transformation, "död/pånyttfödelse") fortfarande genom ditt andra hus (värderingar, tillgångar) men är nu på väg mot en kvadratur till din Sol och en sextil till din egen Pluto i tolfte huset.

Kvadraturen till din Sol kan nog medföra en viss identitetskris, där du får tillfälle att omvärdera vem du är och vad du vill. Det i sin tur kan komma att innebära en "pånyttfödelse", kanske en känsla av att du mer vet vad du vill. Sextilen till din natala Pluto är med och stöder den här omvandlingsprocessen.

Transiterande Neptunus, som likt Pluto tar lång tid på sig i varje hus, är kvar i ditt tredje hus (kommunikationer). Och Uranus är kvar i ditt fjärde hus (hem, familj).

Transiterande Saturnus är nu i ditt elfte hus (grupper, vänner med gemensamma ideal). Den är på väg att forma en sextil till din Uranus. I det elfte huset kan saturnustransiten innebära en del begränsningar och kanske svårigheter just på det här området. Kanske kommer du mer underfund med vilka grupper du tillhör eller inte tillhör, med vilka du delar ideal och visioner och med vilka du inte gör det, osv. Sextilen till din natala Uranus i andra huset handlar också om en omvälvning och kanske att nya och oväntade lösningar dyker upp.

Jupiter på himlen har passerat genom nästan hela ditt fjärde hus och är på väg mot ditt femte (nöjen, glädjeämnen, kreativitet, självuttryck). Så på de områdena kanske du märker av en del positiva saker det närmaste året.

Sedan kommer vi till de mer närliggande planeterna. Deras transiter är rätt snabbt övergående så det är inte så mycket att säga om dem. Kan ändå nämna att transiterande Mars är på väg att forma en kvadratur till din Merkurius och en konjunktion med din egen Mars i tredje huset. Det låter som ett tillskott av energi men kanske också en utmaning hur du ska använda energin. Venus, som är i Skorpionen, passerar genom ditt första hus och bildar framöver en konjunktion med din Saturnus. Men det är, som sagt, en mer övergående transit.

Riktigt vad allt det här tillsammantaget kan komma att innebära, kan vara svårt att säga. Men nog verkar det handla om en del omställningar och en slags nyorientering i ditt liv.

Ta gärna upp om det är något särskilt av det här som du undrar över eller vill resonera kring.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tor jan 20, 2011 9:42 pm 

Hej Mats-i-det-blå!

Ja, det stämmer att det var ett år sedan.

Kvadratur med sol = Identitetskris. Intressant.
Jag har nog mer eller mindre känt av en identitetskris, i alla fall,
de senaste 10 åren. Men vad trevligt att få tillfälle att omvärdera
sig själv, vem man är och vad man vill. Kanske kan jag för en gång
skull "bli någon som jag vill bli."
Känslan av att veta mer vad man vill är också otroligt inflytande i positiv bemärkelse. Bara det inte påverkar en till att sudda ut det man trodde på tidigare. Då kan det bli lite jobbigt, i alla fall för min skull.
Är hela tiden rädd för att jag en dag ska ge upp konsten för att jag är
för oambitiös och har dåligt med kreativitet/fantasi/uthålighet/koncentration när jag försöker skapa.

Saturnus är alltså i mitt elfe hus som handlar om grupper och vänner med gemensamma ideal...
Om saturnustransiten står för begränsningar och svårigheter vad gäller det området, vad innebär då sextilen till Uranus för detta?
Det där med att komma underfund med vilka grupper man tillhör eller inte tillhör läste jag om som fanns i en långvarig transit i mitt horoskop
för något/några år sedan och det stod samma sak om att jag skulle upptäcka vilka grupper jag tillhörde samt inte gjorde.
Men resultatet blev att det inte blev någon skillnad alls på den fronten,
det blev precis på samma sätt som tidigare.

Egentligen så tillhör jag ingen grupp eller sammanhang då jag är alldeles för inbunden för att fungera som något "syfte" i en grupp, därför är jag nästan alltid för mig själv. En ensamvarg.
Kan detta ha något syfte med att jag har väduren i femte huset samt i norra noden?

Jupiter på ingång till femte huset; om det är lika med kreativitet och självuttryck så välkomnar jag det med öppnar armar, det är precis vad jag behöver just nu.

När det kommer till de närliggande planeterna; Hur länge påverkar dom?

Om Mars formar en kvadratur till min Merkurius och bildar en konjunktion med Mars i tredje huset, skapar alltså ett tillskott av energi men också svårigheten med att kunna använda energin.
Hur ska man beskriva det tillståndet? Rastlöshet?

Om Venus, i Skorpionen, passerar genom mitt första hus och bildar
en konjunktion med Saturnus; hur blir påverkan då?
Begränsning och svårigheter i kärlek?

Att det kommer att handla om omställningar gläder mig då
jag är rastlös av mig och behöver nya orienteringar efter ett tag.

Tack så mycket för din information!!!Det är alltid lika givande!
Tack ska du ha!

Mvh,
Nowhere

InläggPostat: fre jan 21, 2011 8:56 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere!

I ditt födelsehoroskop har du Solen i kvadratur till Neptunus. Det kan innebära en viss så att säga "medfödd" osäkerhet (Neptunus) om dig själv (Solen) och om vad du ska ägna dig åt, osv. Så det kan spegla det du säger, att du "känt av en identitetskris de senaste tio åren". Samtidigt får man inte glömma att den här Sol-Neptunus kvadraturen också innebär en stark skapande potential!

Kanhända innebär den nuvarande Saturnus-transiten till din Sol en tillfällig stegring av den här "medfödda" identitetskrisen (Solen kvadratur Neptunus). Saturnus är Neptunus motsats, så kanske "krisen" blir belyst från ett annat håll, så att säga. Neptunus är mer osäkerhet, otydlighet och förvirring. Saturnus innebär istället mer av en nödvändig anpassning till verkligheten, sådan den är. Du har också i födelsehoroskopet en sextil (en positiv aspekt) mellan din Sol och din Saturnus. Samtidigt har du ju Saturnus i ditt första hus.

Så hela det här mönstret, både i födelsehoroskopet och genom den aktuella transiten, verkar handla mycket om vem du är, vad du vill, vilka förmågor och talanger du har, vad du ska ägna dig åt, osv. Kanske Saturnus på sätt och vis blir till hjälp här för att skingra den neptuniska osäkerheten och visa på vad som så att säga är mest realistiskt och verklighetsgrundat.

Saturnus i första huset i födelsehoroskopet kan nog innebära en hel del gnagande tvivel på dig själv, din förmåga, osv. Det speglar också en (ibland kanske för mycket) försiktig läggning. Men också pålitlighet och ansvarsfullhet, positiva egenskaper som nog kommer att känneteckna dig och medföra framgång ju äldre du blir (där Saturnus är i horoskopet är ett område för utveckling och växande).

Det är nog alldeles riktigt som du säger, att femte huset (kreativitet) i Mars-styrda Väduren där också den Norra månnoden befinner sig, antyder lite av "ensamvarg". Men framför allt visar det också att du behöver tro på dig själv i kreativa sammanhang! Jupiters transit genom femte huset kan komma att innebära en period av mer optimism på det kreativa området!

Mars transitkvadratur till din Merkurius kan innebära en viss rastlöshet, som du säger, men kanske också i en mer positiv mening ett "energitillskott"! Venustransiten genom första huset handlar nog mest om positiva "vibbar", så det är inget att oroa sig för.

Överhuvudtaget är det inte bra att oroa sig för de olika transiterna. De hör så att säga till vårt liv och växlar hela tiden ungefär på samma sätt som vädret växlar. Det kan vara bra att vara medveten om transiterna, och då mera se dem som positiva möjligheter och utmaningar som får oss att växa och hitta oss själva mer och mer!

Om du har lust kan du testa den här nya sidan med tolkningsförslag till olika aspekter och transiter: http://www.starsandherbs.se/aztro/index.htm

Allt gott!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Saturnus i Första Huset
InläggPostat: tor maj 12, 2011 6:36 pm 

Hej Mats-i-det-blå!

Läste en artikel om att ha Saturnus i första huset i sitt
födelsehoroskop. Det var skrivet på engelska så
jag översatte lite snabbt så om du märker någon
märkligt formulerad mening så är det mitt fel. :)

Artikeln löd så här:

"Om saturnus är i första huset tyder detta på att under de
första åren av ditt liv kommer du att vara mycket inåtriktad
då saturnus rör sig genom hus ett, två och tre. Vid ungefär
7 eller 8 års ålder kommer den att komma fram till det
fjärde huset som då gör en vändpunkt uppåt i diagrammet.
Från denna tidpunkt, runt 15 år framåt, så kommer den att
röra sig genom hus 4, 5, 6, 7, 8 och 9.
Från denna tidpunkt kommer en successivt ökande känsla
av förtroende byggas inom dig och vända sig bort från
en mer aktiv tid mot en mer passiv och social upplevelse.
När Saturnus når det 7:e huset kommer du att vara tonåring
och då kommer en mer utåtriktad och medveten tid, socialt
sett i ganska tidig ålder.
Du kan vara socialt framträdande, kanske någon typ av
ledare eller centrum för social uppmärksamhet.
Denna sociala status kommer att fortsätta öka fram till
Saturnus når allra högst upp i diagrammet, runt 21 år, så
kommer du att flyga högt och har stigit till någon slags
verklighetsframträdande. Påpekas bör att då Saturnus
når toppen av diagrammet så markerar detta en vändpunkt,
slutet av den stigande cykel och början på en ny cykel tar vid
då Saturnus rör sig nedåt genom diagrammet igen.
Du måste låta det förflutna få vila och inte försöka driva
fram saker, eftersom saker och ting inte kommer att gå på samma
sätt som de gjort tidigare.
Du kommer att ta en vändning från det som var, från tidigare
framgångar, och mycket gradvis lära dig att lyssna på ett nytt
och mer inre budskap. Ett budskap som kommer att växa
sig starkare då Saturnus rör sig nedåt i diagrammet
som slutligen leder till en helt ny cykel av personliga
investeringar och eventuell avkastning.
Så det borde inte förvåna dig att vid cirka 30 års ålder,
då alla andra verkar lanseras ordentligt i en eller annan
riktining, så blir det för dig att ta en sväng inåt, gå tillbaka
till skolan så att säga, och blir upptagen med att bygga
eller investera, medan andra verkar skörda resultaten
av sitt arbete. Resultaten för din del kommer i såna fall
senare i 30-årsåldern när Saturnus korsar det 4:e huset
och börjar att stiga i diagrammet, så att en ny cykel av
social betydelse och resultaten av alla de investeringar
som inneburit arbete blir märkbara.

Vid första anblicken kan du uppträda som något
försiktigt och nervöst vilket kan få dig att få en
mer butter och hård framtoning då du framstår
som kall och beräknande. Du kan sky rampljuset
och framstå som att det inte betyder något för dig
bland människor som du inte känner väl.
Ändå, under allt detta, har du möjlighet och förmåga
att arbeta hårt så att du kan lyckas, även om det tar
en lång tid, så kommer du åtminstone få framgång."

Jag tyckte det kände väldigt mörkt att läsa det här men
samtidigt kände jag igen mig i nästan allting som
beskrevs förutom att jag skulle ha haft någon
märkvärdig social status under tonåren för det
hade jag inte. Att ha saturnus i första huset
lät som helhet rätt tragiskt faktiskt.
Vad är det för "fel" som gör att man utvecklas
i ett sånt här långsamt tempo egentligen?
Jag kände igen mig ypperligt i de här beskrivningarna.
Jag trodde att ascendenten i skorpionen hade en
stor del i mina bekymmer men nu visar det ju
faktiskt på att Saturnus i det första huset hade
svaren på mina funderingar på varför det är som
det är.

Det märkliga är att jag alltid har haft en föraning på
något sätt om att det kommer att gå väldigt trögt
för mig men varför vet jag inte. Skulle vara intressant
att få reda på vad felen berodde på men det kommer
jag inte att veta förrän efteråt, dvs. om ca 15 år.
Är det att jag måste lära mig att lyssna på mig själv?
Jag har försökt i många år men aldrig fått något "svar".

Är Saturnus för övrigt välaspekterad eller försvagad till något annat i mitt födelsehoroskop?

Vad tyckte du om denna text om Saturnus i Första huset?
Kändes den igen utifrån dina egna kunskaper?

Tack för mig!
/Nowhere

Inläggsrubrik: Saturnus i första huset
InläggPostat: lör maj 14, 2011 10:58 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere86!

Tack för ditt inlägg! Ja, det kan kännas prövande att ha Saturnus i sitt första hus eftersom den representerar begränsning och hämning. Första huset är ju vår början, starten på vår levnad så att säga. Att ha Saturnus i första huset kan ju då upplevas som att man inte kommer någon vart.

Så du har en väl vald signatur, ”no-where” :) . Men, som jag har för mig att jag skrev som svar på ditt allra första inlägg, ”nowhere” kan också läsas som ”now-here”! :D Så någonstans har du ändå kommit!

Saturnus ses som begränsning och hinder, men det är i sig inte något ont, som man kan tycka, utan en nödvändig del av vår verklighet. Man kan säga, att Saturnus ÄR själva verkligheten, den verklighet som ofta sätter stopp för våra kanske alltför högtflygande eller ogenomförbara planer. Eller, kanske man ska säga, den verklighet vi har att ta hänsyn till och som vi måste respektera, den verklighet som vi så att säga inte kommer undan utan behöver lära oss att leva med.

Men någonting inom oss vill gå vidare :). Vi vill vidga vår horisont och nå längre! Saturnus motpol är Uranus, planeten vars omloppsbana ligger utanför eller bortom Saturnus (bortom begränsningen).

I kabbalans ”astrologiska livsträd” intar de båda planeterna väldigt talande positioner. Saturnus är placerad högst upp i den på bilden vänstra kolumnen medan Uranus toppar den högra kolumnen:

Bild

Den vänstra kolumnen står för materia och struktur medan den högra står för energi och rörelse. Det är tillvarons båda motpoler, ande och materia. Båda är lika nödvändiga i vårt liv.

Det är intressant att du har båda de här planeterna – Saturnus och Uranus – i samma tecken i ditt födelsehoroskop. De är båda i Skyttens tecken, Saturnus i det första huset och Uranus i det andra. Skytten handlar om att vidga horisonten och expandera. Första huset står för ens person och möte med omvärlden. Andra huset beskriver ens värderingar och resurser. Med andra ord: din person har vissa begränsningar (Saturnus) men du har också resurser att utvecklas och gå vidare (Uranus)!

Nu representerar det hus där Saturnus är i vårt horoskop ett område i livet där vi har något mycket viktigt som vi behöver lära oss. Det går trögt till en början men vi lär oss undan för undan att behärska det här området i livet och till slut blir det som var vår svagaste sida istället vår styrka!

Så Saturnus är inte där bara för att ”djävlas” utan för att lära oss det vi behöver lära. Livet är en hård skola – även om det kanske leker ibland. I grunden är vår tillvaro ”obeveklig” - vi har att följa naturlagarna och böja oss inför verkligheten.

Ändå drivs vi till förändring. Vi ”vill vidare”! Och här kommer Uranus – Saturnus motpol – in i bilden. Ser vi till hela mänskligheten så var Saturnus länge förhärskande. Det var den yttersta, för ögat synliga, planeten, gränsen för vårt solsystem. Människorna levde med livets begränsningar. Men så – på 1700-talet – upptäcktes Uranus och världen blev sig aldrig mera lik. Utvecklingen tog fart och ingenting tycktes omöjligt för människan. Begränsningarna tycktes övervunna.

Men i myten kastrerade Saturnus (grekernas Kronos) sin far Uranus (grekernas Ouranos)! Verkligheten gör sig påmind, begränsningarna finns där. Människan behöver sansa ner sig om inte hela Jorden – i myten Gaia, Kronos/Saturnus mor – helt ska ödeläggas och förstöras!

Så det behövs en balans mellan livets motpoler, mellan Saturnus och Uranus. Det är det som illustreras med kabbalans livsträd, där Solen i den mellersta kolumnen intar den centrala platsen mellan alla motpoler. Den centrala kolumnen representerar medvetandet (som alltså behöver balansera tillvarons motpoler, rörelsen och strukturen).

I ditt horoskop bildar Saturnus en sextil till Solen i Vågen. En sextil är en positiv aspekt, en möjlighet att ta vara på. Samtidigt är Saturnus i kvadratur till din MC i Jungfrun. Det kan tolkas som att dina livsmål fördröjs (kvadraturen till MC) men att du har goda möjligheter att lära känna och förstå dig själv (sextilen till Solen). Man kan säga, att sextilen till Solen släpper in en hoppfull ljusglimt in i ditt första hus.

Solen är i Vågen i det elfte huset. Så det tyder på att du kan lära mycket om dig själv (Solen) genom umgänget med andra (Vågen och elfte huset). Elfte huset är grupper och man kan ju säga att astrologiforumet här är en slags grupp, där du med astrologins hjälp kan lära en hel del om dig själv. :)

Saturnus är inte dåligt aspekterad i ditt horoskop. Sextilen till Solen är mycket positiv och kvadraturen till MC innebär en utmaning för dig att nå dina mål i livet. Saturnus är i sig inte bara negativitet utan representerar också positiva saker som ansvar, disciplin, tålamod, erfarenhet, ödmjukhet och visdom.

Texten om Saturnus – som du översatt så bra – beskriver på ett bra sätt hur planeten under livets gång transiterar eller passerar genom horoskopets alla olika hus och den utveckling och mognad som det innebär i livet. I ditt fall transiterar Saturnus just nu genom ditt elfte hus och har passerat en konjunktion med din natala Sol. Kanske har du haft en del erfarenheter med olika grupper eller vänner (elfte huset och Vågen) den senaste tiden? Elfte huset handlar också om ideal och framtidsdrömmar.

De närmaste åren kommer transiterande Saturnus att färdas vidare genom ditt elfte och sedan tolfte hus innan den når fram till sin födelseposition i ditt första hus. Det är det som brukar kallas Saturnusreturen, när man är runt 29-30 år, och då man når fram till en slags plattform där man kan överblicka och utvärdera sitt liv så långt.

Hoppas du får ut något av det jag skrivit här. Det jag framför allt velat säga är att Saturnus är en viktig sida av livet och att det alltid leder till framgång när man till slut ”blir vän med” Saturnus. Det ligger en stor hemlighet och belöning i detta att genom prövningar och hinder till slut bli sin egen auktoritet (Saturnus). Med Saturnus i första huset i Skytten och i sextil till Solen har du stora förutsättningar att lyckas med detta. Vägen kan vara lång, men Saturnus lär ut tålamod och uthärdande!

Vi har behandlat Saturnus en del på forumet tidigare. Bland annat i de här trådarna:

saturnus-ansvar-och-begransningar-t94.html

andlighet-hur-uttrycker-planeterna-olika-andlighet-t100.html

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tis nov 29, 2011 12:22 am 

Hej Mats-i-det-blå!

Jag undrar lite vad planeter och transiter har haft för sig den här hösten för jag tycker att allt bara har varit ett enda kaos.
Det har inte blivit ordning på någonting och kaoset har kvarstått på ett sätt men nu börjar jag bli lite mer "van" vid att det
är så. Sen har jag på sätt och vis gett upp min stora "passion" här i livet för jag känner att det bara har varit som en börda
för mig innerst inne så det har jag beslutat mig för att lägga på hyllan. Vet inte om det kan ha att göra med att det var någon
transit i början av det här året som leder till att man omvärderar sitt liv.
Vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst men något större mål har jag inte i nuet.
Tror du att det är några större transiter i födelsehoroskopet som har spelat in till allt kaos som funnits i mitt liv den här hösten.

Ha det så jättebra!
/Nowhere

InläggPostat: ons nov 30, 2011 12:03 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere!

Ser man till dina planettransiter under hösten (från september och fram till nu) så är det en hel del som ser besvärligt ut. Några ljusglimtar finns dessbättre också.

Inblandade planeter är framför allt Saturnus, Jupiter, Uranus och Pluto. Ett genomgående tema tycks vara detta att släppa ohållbara projekt och att hitta en ny färdriktning i livet. Några av de här transiterna, som varit verksamma under hösten, kommer att återkomma under senvintern i början av nästa år (beroende på planeternas växlande retrograda och direkta rörelser). Det ger så att säga en ny möjlighet för dig att tampas med energierna och då förhoppningsvis med bättre resultat.

Här följer några av de viktigaste transiterna under hösten. (Datum inom parentes anger när transiten var exakt och i vissa fall när den blir exakt nästa gång. Transiternas verksamma period växlar men är som intensivast runt det datum de är exakta):

Transiterande Saturnus quincunx Radix (födelsehoroskopets) Jupiter (3/9): Handlar bl.a. om att släppa taget om ohållbara projekt.

Tr. Uranus kvadratur R. Neptunus (12/9 + 28/2 2012): En period då du kan vara offer för en del illusioner och uppleva en del osäkerhet och förvirring och då det kan vara bäst att försöka ta det lugnt, vila och slappna av.

Tr. Saturnus halvkvadratur R. MC (30/9): En transit som nog kan ha inneburit en del frustration kring vad du ska göra i livet (MC = mål, karriär). Du kan ha känt av hinder och förseningar (Saturnus).

Tr. Saturnus halvkvadratur R. Saturnus (15/10): Här kan du ha känt av ytterligare förvirring och osäkerhet när det gäller dina mål i livet, en oklarhet om vart du är på väg. Kanske hjälpte det dig ändå att se dina planer och livsmål i nytt ljus.

Tr. Jupiter quincunx R. Solen (17/10 + 29/2): Här kände du nog av att en del förändringar och anpassningar behöver göras i ditt liv, kanske att du behöver släppa taget om en del av det som varit och gå vidare i livet med delvis nya mål.

Tr. Saturnus konjunktion R. Södra månnoden (20/10): Det här är en transit som på något sätt kan ha inneburit ett möte med det förgångna. Kanske du konfronterades med saker som du inte längre kan blunda för.

Tr. Jupiter halvkvadratur R. Kiron (21/10 + 26/2): En tid av frustration, då det känns som att ens mål i livet blockeras.

Tr. Jupiter opposition R. Pluto (23/10 + 24/2): Här kanske du kände dig hindrad av andra. Kanske upplevde du att du ville göra stora förändringar i livet men att du saknade rätt ”timing”. Det är en period då du mår bäst av att vara återhållsam och ”ligga lågt”.

Tr. Uranus sesquikvadratur R. Venus (31/10 + 18/1): En tid av friktioner i förhållande till andra och då du kanske kände dig hindrad.

Tr. Jupiter sesquikvadratur R. Uranus (8/11 + 10/2): Ännu mera frustration och irritation. Också här kan du ha upplevt att andra stod i vägen för din frihet.

Så följer – som omväxling – en serie positiva transiter:

Tr. Jupiter trigon R. MC (10/11 + 8/2): Här kan dörrar öppnas när det gäller karriär och mål i livet.

Tr. Jupiter trigon R. Neptunus (14/11 + 4/2): Här känner du dig (förhoppningsvis) ett med livet, kreativ och intuitiv.

Tr. Saturnus sextil R. Månen (19/11): En period när du har möjlighet uppleva känslomässig frid och harmoni.

Så de allra senaste, som du nog är mitt uppe i:

Tr. Saturnus konjunktion R. Merkurius (20/11): En tid för allvarlig eftertanke, då du nog tänker över ditt liv och kanske beslutar dig för att avsluta vissa projekt.

Tr. Pluto sextil R. Pluto (26/11): En positiv transit som kan ge möjligheter till positiva förändringar i livet.

Tr. Saturnus kvadratur R. Mars (28/11): En jobbig transit, när du kan uppleva att saker går snett. Det är en tid som kan medföra ilska och frustration. Antagligen upplever du att du inte ”kommer någonvart” (getting Nowhere :? ) och kanske att andra står hindrande i vägen. Bästa rådet är att du försöker vara tålmodig och lugn.

Det är en hel del jobbiga transiter med andra ord. En hel del av problematiken antyds också i ditt födelsehoroskop. Saturnus i första huset kvadratur MC visar på hinder för dina mål i livet. Solen kvadratur Neptunus antyder osäkerhet kring din identitet, vem du är och vad du ska inrikta dig på. Samtidigt finns en sextil mellan Solen och Saturnus som visar på goda möjligheter till självinsikt.

Du har en del viktiga transiter den närmaste tiden framför dig som vi också kan titta på, men då behöver jag lite tid först. Jag kan återkomma med det om du vill.

Jag känner ju inte till så mycket om din sociala situation. Men om du upplever problemen som väldigt stora, så kan ju någon form av professionell hjälp vara att rekommendera, allt från yrkesvägledning till någon form av stödsamtal för att komma bättre underfund med din livssituation.

Önskar dig allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: ons nov 30, 2011 5:34 pm 

Ett stort tack till dig först och främst som tog dig tid att redovisa dessa transiter. Tack!

Vad jag spontant känner är att den här hösten har varit väldigt motig och förstod nästan att det hade
att göra med div. planettransiter. Det var ett bra tag sedan jag kände sådan djup vilsenhet som jag har
gjort under den här hösten...
Jag har försökt att fokusera och planera för nya steg och mål men det har liksom blivit att jag inte har
kommit någonstans. Och det har varit väldigt frustrerande men jag har i alla fall kommit underfund med,
under den här hösten, att musiken inte kan få ta sån stor plats som den gjort tidigare för den har bara
burit med sig bekymmer och ångest. Så det verkar ju stämma med att "släppa ohållbara projekt".
Och sen och andra sidan så har jag haft noll koll på vad jag vill göra istället...
Går också i terapi för att komma underfund med min personlighet så jag har tagit del av den hjälpen som finns.
Men än så länge har jag inte kommit så långt men är just nu uppe i att försöka se negativa mönster från barndomen
som kan ha format mig till att ha fått avsaknad av egenvärde och osäkerhet som person.

Det här med att jag "kan ha känt mig hindrad av andra personer" vet jag inte riktigt då jag har försökt att hålla mig
för mig själv och försöka tänka under hösten...

Ang. en del andra viktiga transiter längre fram som också var viktiga...Är dom lika jobbiga?

Om jag uppfattar dessa transiter rätt så har det handlat mycket om personlig omorientering trots att ingenting vettigt har kommit fram?
Har kärlekslivet haft något inflytande den här hösten eller varit allmänt neutral såpass till den grad att den inte har märkts så mycket.
Eller det kanske kommer flera sådana inflytande under nästa år?

Hursomhelst, stort tack för ditt engagemang Mats! Tack!

Hälsningar,
Nowhere

Inläggsrubrik: Kiron-transiter
InläggPostat: lör dec 03, 2011 2:06 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Ja, flera av de här transiterna kan verkligen upplevas som besvärliga. Men du bör inte uppfatta det som att det är något ”ondskefullt” som ”drabbar dig”. Liksom vädret ständigt växlar under de olika årstiderna, så växlar också olika planettransiter hela tiden, ständigt, hela livet igenom. Det handlar alltså om hur vi möter energierna, hur vi svarar på dem.

Istället för att se dem som något negativt som du ”drabbas av”, försök att se dem som utmaningar och möjligheter att utvecklas och som tillfällen att lära om livet och om dig själv!

Det är alltså till stor del – för att inte säga helt och hållet – din egen attityd som avgör ”hur det ska gå”. Svåra transiter innebär stora möjligheter att lära, utvecklas och mogna! Ungefär som att man kan bli härdad och stärkt av att leva i ett kärvt klimat.

De transiter som ligger närmast framför dig kanske inte ser så roliga ut ”på papperet” men, som sagt, med en rätt inställning kan du gå stärkt genom dem! Två prövosamma transiter står för dörren:

Tr. Pluto kvadratur R. Solen (20/12)

Tr. Jupiter halvkvadratur R. Jupiter (21/12)

Återigen kan du känna det som att allting går dig emot. Det verkar kanske inte finnas någon framkomlig väg och kanske känner du dig tvingad att ompröva allt. Men även om det är två svåra transiter, så kan det ändå medföra något positivt, just genom att du tvingas tänka i nya banor och komma på nya lösningar. Med tålamod kan du gå segrande ur det hela!

Mycket bra att du just nu går i terapi för att bättre komma underfund med dig själv och din livssituation. Det är ett bra sätt att använda den här tiden med så många svåra och prövosamma transiter. Det mest intressanta och hoppfulla är två Kiron-transiter som ligger framför dig och som tycks vara väl ”timade” med tanke på terapisamtalen:

Tr. Kiron sextil R. Neptunus (23/1 2012)

Tr. Kiron konjunktion R. IC (31/1)

Den första av dem är gemensam för hela din åldersgrupp medan den andra är unik för dig. Kiron, som står för de sår vi bär med oss i livet (från barndomen eller tidigare inkarnationer) och också hur vi kan bli helade och läkta, passerar under slutet av januari IC i ditt horoskop. IC är horoskopets lägsta punkt – mitt emot MC – och representerar ditt innersta, det mest privata, liksom din grund – allt det som du växt fram ur – och därmed också din familj, ditt hem.

Att Kiron transiterar den här punkten i horoskopet innebär en period då du har stora möjligheter att bättre förstå dig själv och ditt eget allra innersta. Det kan innebära ett smärtsamt – men samtidigt helande och läkande – möte med djupa inre sår, särskilt sådana som är knutna till din uppväxt och din familj. Det kan medföra en djup förändring i ditt liv och att en ny förståelse för hela din situation kan växa fram.

Ta alltså väl vara på möjligheten att under den här perioden använda terapisamtalen till att få ny klarhet och förståelse. Det ser bra ut och jag tror att utsikterna är goda för dig att hitta din väg i livet!

Allt gott!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Kärlekslivet
InläggPostat: lör dec 03, 2011 2:20 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Oops! Höll på att glömma om kärlekslivet, som du undrar över. Nu visar transiterna just ingenting om det. Koncentrationen ligger på den omorientering i livet som du genomgår. Men just en sådan omorientering och att du kommer bättre underfund med dig själv och din livsväg är ju något som i sig kan öppna dörren till en mer stabil kärleksrelation! Lyckosamma Jupiter transiterar nu ditt sjätte hus, men så småningom - lagom till våren :wink: - träder den in i ditt sjunde hus för nära relationer!

Så nog finns det hopp alltid! :D

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 3 av 3 [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3