Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:19 pm

Sida 2 av 3 [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dina aktuella transiter
InläggPostat: tor nov 26, 2009 4:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

De yttre planeterna transiterar just nu ditt horoskop på så sätt att

Jupiter passerar genom ditt tredje hus
Saturnus genom ditt tionde
Uranus genom ditt fjärde
Neptunus genom det tredje
Pluto genom det andra

När de här planeterna passerar genom (transiterar) de olika husen i horoskopet påverkas de områden i livet som husen representerar. De transiterande planeterna aktiverar också, på sin färd genom Zodiaken, de olika planeterna i födelsehoroskopet genom att bilda olika aspekter till dem.

Var och en av de transiterande yttre planeterna har sitt tema som gäller vår utveckling och mognad i livet.

Jupiter handlar om växande och står för optimism och framgång. Saturnus står också för växande och mognad, men inte på samma lättsamma och obehindrade sätt som Jupiter, utan genom svårigheter och begränsningar som vi behöver övervinna. Uranus handlar istället om plötsliga förändringar och omvälvningar, om sådant som vi inte kan kontrollera utan som bara händer vare sig vi vill det eller inte. Neptunus är upplösningens planet. Allt som är fast och stelt kan behöva lösas upp för att livet ska flyta vidare och ta ny form. Pluto, slutligen, står för den transformation som ”död” och ”återfödelse” innebär.

Jupiter (optimism, framgång), som färdas genom hela Zodiaken på tolv år, passerar alltså genom ditt tredje hus det här året. Det kan innebära ökad nyfikenhet, mer kunskap, mer utbyte av information och ökat socialt umgänge. Nu passerar Neptunus samtidigt genom det här huset och det innebär en mer djupgående process i ditt liv. Neptunus färdas väldigt långsamt och tar ca 180 år på sig genom Zodiaken!

Neptunus står för upplösning av gränser, gör att allt blir mer flytande och genomträngande. Det handlar mycket om djupa känslor och drömmar ur det undermedvetna. En Neptunus-transit kan upplevas på flera olika sätt. Det kan medföra en del osäkerhet och förvirring men också ögonblick av klarsyn. Det kan också väcka kreativa sidor hos oss.

Eftersom Neptunus är så långt borta och rör sig i en så stor bana kring Solen, så tar det lång tid för den att passera genom husen i horoskopet. Det är alltså under många år som den har färdats genom ditt tredje hus. Om du kollar i ditt horoskop, så kan du se att Neptunus var i Stenbockens tecken i ditt andra hus när du föddes. Sedan dess har den så passerat vidare genom resten av Stenbocken och genom större delen av Vattumannen som är ”inbakat” i ditt tredje hus. Vet inte hur bekant du är med de astrologiska symbolerna, men Neptunus ser ju ut så här:

Bild

Jag tror att Neptunus färd först genom ditt andra och sedan ditt tredje hus är något som har påverkat dig ganska mycket – även om du så att säga är så van vid det att du kanske tar det för givet.

En väldigt neptunisk berättelse är berättelsen om sångaren och musikern Orfeus som sjöng och spelade med sådan känsla att träden grät och stenarna smälte. Neptunus står för poesi och musik, liksom för tårar och ”smältande”.

Nu och den närmaste tiden bakåt och framåt bildar transiterande Neptunus en opposition till Månen i ditt födelsehoroskop och en trigon till din Merkurius. Dessutom formar den en sextil till den Norra månnoden i ditt femte hus. Så du bör känna av det här neptuniska inflytandet en hel del i ditt liv just nu. Neptunus styr också ditt fjärde hus, som är i Fiskarna, Neptunus tecken.

Om du vill, kan vi fortsätta resonera om de olika transiterna. Men det är nog bäst att ta lite i taget.

Ha det bra! :)

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Kluven som person - kan horoskopet vara orsaken?
InläggPostat: mån nov 30, 2009 3:02 pm 

Hallå och tack för informationen om transiterna!

När du beskrev att Jupiter färdas genom mitt tredje hus, menade du det här året (2009) eller nästa?

Att Neptunus står för upplösning av gränser låter bra. Jag vet inte hur länge den har haft inverkan på mig men jag överdriver inte om det har varit så de senaste 2 åren för mig. Och där osäkerhet och förvirring har varit två grundläggande faktorer. När det gäller den kreativa fasen har den snarare fått mig att ifrågasätta mycket istället för ökat sinne för detta, men det är nog som du skrev, olika för person till person.

Men visst lär den ha påverkat mig en hel del. Neptunus färd genom det andra och tredje tecknet. Kan du med hjälp av horoskopet se hur länge ,på ett ungefär, som det har tagit för Neptunus att gå igenom de här tecknen?

Intressant att Neptunus står för poesi och musik, liksom för tårar och ”smältande” då den verkar haft mycket som talar emot det för mig.
Orfeus har jag hört talas om också. :)

Alla transiter är ju mer eller mindre givande för mognad och utveckling men så länge Neptunus lite mer svårare energier gör sig påminda så tror jag inte att jag märker det förrän den är över. Kan man se hur länge den kommer att finnas där som en påtaglig influens?

Ha det fint tillsvidare!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Mer om Neptunus
InläggPostat: tis dec 01, 2009 4:04 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej nowhere86!

Om vi börjar med Jupiter, så passerar den genom ditt tredje hus det här året (2009) och ungefär en månad in i nästa år (2010) innan den går vidare in i ditt fjärde hus.

Neptunus rör sig väldigt sakta (ur vår synvinkel sett), så den har bara rört sig från ditt andra hus till ditt tredje sedan du föddes. De områden i livet som framför allt har berörts av Neptunus inflytande är alltså resurser, tillgångar, förmågor, talanger, värderingar (andra huset) och kommunikation, inlärning, skolan, närmiljön (tredje huset).

Neptunus passerade från ditt andra till ditt tredje hus när du var i åttaårsåldern. Sedan dess har den sakta färdats genom det här huset. När du var runt 13 år bytte Neptunus tecken från Stenbocken till Vattumannen. Någon gång 2013/2014 lämnar den det tredje huset och fortsätter genom ditt fjärde hus. Så det är en lång process.

Som jag skrev i förra inlägget så bildar transiterande Neptunus nu en del aspekter till planeter i ditt födelsehoroskop. Den är i opposition till din Måne, i trigon till din Merkurius och sextil din Norra månnod. När de "personliga planeterna" aspekteras av transiterande planeter (och särskilt av de yttre, "opersonliga" planeterna) så brukar det vara något vi märker av på olika sätt.

Att Neptunus nu transiterar i opposition till din Måne kan innebära svårigheter att urskilja riktigt vad som är sant och vad som är falskt. Det uppstår en osäkerhet (Neptunus) i sinnet eller känslorna (Månen). Det kan vara en period då man lätt missförstår saker eller blir allmänt förvirrad och osäker.

Å andra sidan kan Neptunus transitaspekt (trigon) till Merkurius i ditt födelsehoroskop innebära en möjlighet att använda inspiration (Neptunus) på ett konstruktivt sätt. Det kan vara något att ta vara på. Likaså kan transiterande Neptunus sextil till Norra månnoden (och trigon till Södra månnoden) vara något positivt.

Positivt och negativt är förstås alltid relativt. Ingenting är helt och hållet bra eller dåligt. Det som verkar bra kanske inte alls är så bra och det som verkar dåligt kanske är det som visar sig vara bra. :) Det är ju så livet är.

Om du känner att astrologin har något att ge dig och om du känner att du vill förstå det hela lite mer på djupet, tror jag att du skulle ha nytta och glädje av att läsa någon bra astrologibok. Ett par sådana på svenska, som jag rekommenderar, är:

Anna Granberg: Astrologi - En väg till inre harmoni.
Gunnel Söderström: Livshjulet.

Den första är en bra nybörjarbok, den andra handlar mycket om olika transiter och vad de kan innebära.

Fråga gärna vidare om det är saker du undrar över. Vi kan också titta vidare på de andra transiterna till ditt födelsehoroskop, om du vill.

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tis jan 05, 2010 3:51 am 

Hej Mats-i-det-blå!

Jag upptäckte, på en hemsida på internet, att man kunde kolla sitt födeleshoroskop och se sina födelsepositioner och där märkte jag att jupiter stod i retrograd...Var Jupiter den planeten som stod för tur?
Betyder det i så fall att turen inte är på min sida? Kan bli svårt att utveckla tur...

Man kunde också se vad för transiter som var aktiva och det jag kommer ihåg var att det stod Pluto sextil Pluto...Vad nu det kan innebära.

Jag råkade stänga ner det hela av ett misstag och nu minns jag inte och kan inte hitta tillbaka till den hemsidan. Du kanske vet vad för hemsida?

Hoppas du har haft en god jul och ett gott nytt år och får en god fortsättning!

Inläggsrubrik: Retrogad Jupiter
InläggPostat: tis jan 05, 2010 6:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej nowhere86!

Det är jättesvårt att säga vilken astrosida du kan ha varit inne på, för det finns så många att välja mellan. Kanske var det den här: http://www.astro.com/ ?

Jag lägger in ditt horoskop här på nytt eftersom vi har kommit så långt bort från det:

Bild

Nowhere86, 30 september 1986, 09:42, XXX

Ja, beteckningen Rx betyder att Jupiter är retrograd i ditt födelsehoroskop. Det är ju så med planeterna att de ibland verkar röra sig baklänges när man ser dem från Jorden. Egentligen gör de naturligtvis inte det men det ser ut så. Eftersom astrologin hela tiden handlar om planeternas rörelser i förhållande till Jorden, så har de här retrograda rörelserna också sin betydelse vid tolkningen.

Allmänt kan man säga att retrograda planeter uttrycker sig mer på vårt inre plan. Det blir vårt inre som utvecklas, snarare än att det händer så mycket i det yttre livet. Jupiter retrograd kan alltså innebära att man inte bryr sig så mycket om att utveckla sitt yttre liv. I andras ögon - och ibland även i sina egna - kanske man verkar stå stilla och just inte komma någon vart. Men utvecklingen, växandet sker istället inombords, man lever ett rikt och "äventyrligt" inre liv även om de yttre omständigheterna kan verka torftiga. Inre medvetenhet och förståelse blir viktigare än händelser i det yttre. Man kanske tvekar att "lägga sig i" livet utanför.

Känner du igen dig i något av det här? Det verkar ju hänga ihop en del med de "hinder" du säger att du upplever.

Jag har själv Jupiter retrograd i mitt födelsehoroskop och det jag har beskrivit är egentligen hur jag själv upplever det. Med Jupiter retrograd kanske man inte vinner högsta vinsten på lotto. Men man har heller inte så stort behov av det eftersom man upplever att man har ett rikt och expanderande inre liv.

Transiterande Pluto i sextil till din natala Pluto är en positiv förstärkning av Plutoenergin. Den är inte riktigt aktuell ännu, utan ligger lite längre fram i tiden (Pluto rör sig ju väldigt långsamt sett ur vårt jordiska perspektiv). Däremot är transiterande Pluto nu i trigon med din MC (livsmål, karriär, social ställning). Det tyder på förändringar (Pluto) som gör att du kan lyckas i dina ambitioner och mål (MC). Det skulle t.ex. kunna vara att ett nytt jobb (MC) dyker upp där du får användning för dina talanger och förmågor. Antagligen kommer du att känna (eller känner kanske redan) att du har mer kraft (Pluto) att göra det du vill (MC).

Hoppas du hittar tillbaka till hemsidan du stängde ner av misstag.

Ha en god fortsättning på det nya året du också!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jan 27, 2010 2:27 pm 

Hej hej!

Javisst! Tack ska du ha för länken! Det var mycket riktigt den sidan jag hittade! Nu kommer jag inte att behöva tappa bort den igen, tack ska du ha!

När jag ser på födelsehoroskopet så ser jag fler Rx beteckningar.
Men jag måste medge att jag har lite svårt för att kolla vilken symbol som är vilken. Det finns 3 stycken till retrograder förutom den med Jupiter. Har de lika stor betydelse som Jupiters retrograd?

Beskrivningen med Jupiters retrogradd kände jag igen allt för väl för att det inte skulle stämma in på mig.
Jag upplever mer när jag är för mig själv än när jag är bland andra människor. Kan ju vara intressant då det inre utvecklas men jag antar att det inte blir så mycket relationer till andra människor om man är lagd åt detta håll.
Jag har funderat mycket på det här och trott att det skulle vara övergående när jag blev lite äldre men det har fortsatt så här.

Men blir det inte jobbigt i längden att alltid bli sedd som en som "står still" i utvecklingen i andras ögon? Det har jag upplevt väldigt mycket och hämmar mig och gör därför att jag nästan undviker människor.
Så blir inte det här en väldigt ond cirkel till slut?
För jag är en sån människa med väldigt rikt fantasiliv men ger inte ett tecken på det till andra människor utan är istället väldigt partisk.
Är det så för dig också?

Det här är definitivt ett hinder för mig då jag vill utveckla mig och skapa mig en plattform inom konsten då konst till viss del ligger i att dela med sig till andra människor men vilket jag alltså avstår/inte vågar med tanke på att jag är under den här retrogradens makt.

En människa föds ju inte direkt perfekt utan alla har ju brister eller bättre och sämre sidor.
Men att ha mycket vilja men samtidigt väldigt mycket tvivel gör att man står still. Inte minst i utvecklingen då man står helt still.
Så är det för mig och så har det varit de senaste 2 åren.

Jag har kollat lite på transiter nu den senaste tiden och det är väl lite sådant som också styr hur vissa perioder i ens liv blir.
Det verkar som om jag har haft någon långdragen transit då jag tycker att det har varit så här så pass lång tid. Man kan beskriva tiden som väldigt stillastående, inaktiv och utan någon vidare utveckling.

Tror du att det kan vara någon större transit som är boven?

Tack för din information än en gång!
/Nowhere

InläggPostat: tor jan 28, 2010 1:31 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej nowhere86!

Roligt att du hittade tillbaka till sidan som du hade tappat bort. :D

Två av de tre retrograderna som du observerat i ditt horoskop är sådana som alltid är retrograda, det är "Månens noder" som är de rörliga skärningspunkterna mellan Månens bana och Solens skenbara väg över himlen (ekliptikan) och som alltid rör sig baklänges i förhållande till planeternas normala riktning. I ditt horoskop är de placerade i de femte och sjätte husen. De befinner sig alltid exakt mitt emot varandra.

Den tredje retrograden däremot är en retrograd planet. Det är Kiron som är i Tvillingarna i det åttonde huset (symbolen liknar litegrann en nyckel). Kiron rör sig i en bana mellan Saturnus och Uranus. I astrologin står den för ett "sår", en "öm punkt" som kan behöva läka eller helas. När Kiron är retrograd antyder det att "läkningen" eller "helandet" i första hand är en inre process, något som pågår inom dig, eller att du söker dig inåt för att läka.

Eftersom Kiron är i Tvillingarna som överensstämmer med det tredje huset kan det visa på en problematik i kommunikationen med andra. Åttonde huset kan också handla om sexualitet.

Du undrar om det är någon transit som är "boven". En långvarig transit som kanske har bidragit till din känsla av isolering och inaktivitet är Neptunus genom ditt tredje hus, som vi ju har varit inne på.

De hus som mest handlar om relationer till andra människor är det tredje, sjunde och elfte huset. Tredje huset står för människor i ens närhet, syskon, grannar och liknande, sjunde huset är parrelationer och det elfte står för grupper och sammanslutningar, men också egna ideal, drömmar och visioner.

Du har ju både Solen, Södra Månnoden och Merkurius i ditt elfte hus (även om Merkurius är på gränsen till det tolfte huset och egentligen kan räknas dit). Det visar att det här är ett viktigt område i ditt liv. Huset är också - liksom Solen - i Vågens tecken, så det handlar mycket om relationer till andra. Vågen styrs av Venus som du har i första huset.

Allmänt kan man väl säga, om vi återgår till de retrograda planeterna, att dessa, liksom Saturnus, som du har i första huset, representerar sådant som man upplever som svårt och motigt tidigt i livet men som sedan undan för undan blir bättre. Ditt horoskop visar på stor kreativ potential men också just på det här "dröjandet" och yttre "stillaståendet" som du upplever som ett hinder. Det kan förstås kännas väldigt jobbigt ibland.

Jag känner igen en del av det du beskriver, när det gäller Jupiter retrograd, som jag också har. Men det behöver inte bli någon "ond cirkel" eftersom kreativiteten hela tiden finns där och nog "hittar ut" så småningom!

Eftersom du intresserar dig för astrologin, så tror jag du skulle ha nytta av att läsa någon bra bok i ämnet, t.ex. den jag tipsade om tidigare, "Livshjulet" av Gunnel Söderström. Den handlar mycket om de olika planeternas transiter genom horoskophusen. Kanske går den att hitta på biblioteket.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre feb 05, 2010 4:40 pm 

Hej Mats-i-det-blå!

Ja! Jag observerade retrograden i Chiron som är i Tvillingarna och den liknade mycket riktigt en nyckel. Verkar vara en obehagligt inflytande.
Gäller det för alla människor som har retrogradiga Chirons?
Tror du att det kan ha att göra med att det är något man tar med sig ifrån ett tidigare liv för det vore ju onödigt att födas med ett "sår" utan anledning.

Om man sammanfattar det för mig så kan jag väl säga att jag till 95 % i hela mitt liv har sökt mig inåt, utan att egentligen finna någon lösning.
Att tala om det för andra blir bara fånigt och leder aldrig till något konkret så jag antar att det i högsta grad är en inre process för min del.
Eller det kanske mer har koppling till Jupiter som också var retrograd.
Men Kiron i Tvillingarna handlade också om kommunikation med andra så det stämmer ju rätt så bra det med. Men eftersom att man upplever sånt här så blir det att man väljer bort sitt sociala umgänge men då får man räkna med att leva som "ensamvarg". Jag vet inte riktigt hur jag ska balansera detta men jag vill inte påstå att jag egentligen vill vara det.
Och det avslöjas ju också i horoskopet då det står att det är en viktig del i mitt liv.

Hoppas verkligen att jag kan få nytta av mina "kreativa potential".
Att det ska dröja för mig är bara irreterande men jag antar att jag måste bli klar med nånting inom mig först, eller nåt. Något måste det ju vara.
Det är nog det jag funderat mest på genom åren. Varför jag är placerad under ett dröjsmål.
Men istället för att fokusera på de mest "introverta" och stillastående transiterna. Kan man med hjälp av horoskopet när det dyker upp influenser som för med sig tur och perioder med mera "vind i seglen"?

Tack för boktipset! Jag letade på biblioteket men den verkade inte finnas där. Jag får kolla om jag hittar den på annat håll.

Tack ska du ha, förresten, för din vänliga attityd som på ett konkret sätt har velat hjälpa mig med detta, då astrologi kan vara en riktig dimma för nybörjare. Man lär sig otroligt mycket om sig själv när man analyserar sitt horoskop. Allting blir så självklart helt plötsligt och det är befrielse i positiv bemärkelse.

MVH,
Nowhere

Inläggsrubrik: Tidigare liv och det nuvarande livet
InläggPostat: tis feb 09, 2010 7:00 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere!

Javisst, du har alldeles rätt i att de "sår" vi föds med (Kirons placering i horoskopet) - liksom för övrigt hela horoskopet - visar på vad vi "bär med oss" från tidigare inkarnationer. Horoskopet speglar dels vad vi bär med oss, dels hur vi bäst kan gå vidare!

Tydligast visar Månnoderna (och de planeter som styr de tecken de befinner sig i) på våra tidigare jordeliv och vår karma. Men också Pluto, Saturnus, Månen, retrograda planeter och, som sagt, egentligen hela horoskopet visar på ett tidigare sammanhang som nu, i och med det här livet, får sin fortsättning.

Som du själv säger, visar ditt horoskop (som har många intressanta och spännande aspekter) att du behöver bli klar med något "inombords". Samtidigt visas på din kreativa potential, dina skapande möjligheter och din önskan att samspela med andra människor.

Det kan ju ligga en viss motsättning i det här att dels "gå inåt" och dels "nå ut" till andra människor. Men om du tänker efter kanske du hittar möjligheter att kombinera det "inre arbetet" med den yttre kommunikationen. Du gör ju egentligen det redan i liten skala genom att du resonerar om ditt horoskop och ditt inre här på forumet :D . Kanske finns det möjligheter att utveckla något liknande i större skala.

På sikt tror jag också att det "inre arbetet" banar väg för det kreativa och sociala livet. Nu vet jag ju inte så mycket om dina livsomständigheter men du skrev förut att du spelar något instrument och att musiken betyder mycket för dig. Kanske kan musiken också vara en förbindelse mellan ditt inre och yttre liv? Kanske genom att spela tillsammans med någon grupp eller genom att nå ut till andra med musiken?

Du undrar om det inte finns några positiva influenser som kan ge dig lite mer "vind i seglen". Jo, jag nämnde väl några sådana transiter förut (se inlägget som gjordes den 5 januari om Pluto-transiten i sextil till din natala Pluto och dessutom i trigon till din MC (ditt livsmål). Det är ganska kraftfulla positiva influenser som du kan dra nytta av. Och säkert kommer det fler framöver! :D

Roligt att du uppfattar astrologin som givande och som en möjlighet att lära om dig själv för att kunna gå vidare!

Fråga gärna mer om du undrar över olika saker. Jag är utan internet just nu (har flyttat och det tar lite tid att få igång uppkopplingen) men jag kan låna en dator ibland så jag hoppas kunna svara. :D

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 11, 2010 4:40 pm 

Hallå Mats-i-det-blå!

Tack för alla svar du gett. Det här kommer verkligen att komma väl till
pass om man nu som jag, vill ta itur med sig själv och sitt liv.

Jag har för mig att det inte har nämnts här men vad gällande koncentration/koncentrationssvårigheter: Är det något man kan se
i horoskop?
Jag tror att det skulle kunna vara en orsak också.
Kan man inte koncentrera sig så blir det ju inget gjort.
I många fall tidigare så har det varit så för mig i alla fall.
Vad tror du?

Hälsningar,
Nowhere

InläggPostat: ons maj 12, 2010 5:45 pm 

Hejsan

Jag noterade att du uttrycker en tendens att känna dig splittrad.

Jag la märke att din ascendent ligger i en av de 27 konstelltionerna i den indiska astrologin som kallas "Swati"

Swati är en konstellation som har en tendens att bli splittrad ibland.
Symbolen för 'Swati' är "ett frö som svävar i vinden"
Dess shakti (energi) är:
"kraften att spridas för vinden"
En vilja att uttrycka sig över många områden.

Din vediska ascendent är 17 grader vågen.
Swati är belägen i 6'40-20'00 vågen.

15. Swati. The Wind God 06 degrees 40’ – 20 degrees 00’ Libra

This is a very independent and restless sign that exudes lightness, flexibility and adaptability. You will have a natural love of learning and appreciation of artistic endeavors in general such as art, literature and music. In addition you are likely to have some business skills. You do have the ability to glitter like Chitra, but with a more generous and charitable nature, that gives strong integrity beneath the charm. There is also a restlessness about you that may make you a bit scattered and distracted, so that you may find it hard to stay on track and prefer to travel or wander instead. Having a delicate constitution you will need regular periods of peace and solitude.

Citat från en googling på swati.....

http://www.vedicastrology.net.au/lunar_mansions.html

En liten oberoende observation bara.....

Shanti

Inläggsrubrik: Koncentration
InläggPostat: ons maj 12, 2010 5:55 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere!

Mental koncentration kan i horoskopet representeras av Merkurius och det tredje huset.

En del problem med koncentrationen kan kanske skönjas i ditt horoskop. Merkurius är placerad i Vågens tecken på gränsen mellan det elfte och tolfte huset i kvadratur till Mars i det tredje huset, och det tyder på att du har många tankar och idéer men kan ha svårt att koncentrera dig och fokusera på en sak i taget.

Merkurius är också i konjunktion med Södra månnoden i Vågen. Det visar att du har förmåga att kommunicera men att du kanske lätt sprider ut energin i olika riktningar istället för att fokusera på en sak. Mitt emot Södra månnoden, i Väduren i femte huset är den Norra månnoden. Det är här du har möjlighet att fokusera kreativ energi och uttrycka dig konstnärligt eller musikaliskt. Norra noden är visserligen i opposition till Merkurius och i kvadratur till Mars men den ingår samtidigt i en stor "eldtrigon" med Månen i Lejonet och Uranus i Skytten, som visar att du kan få flyt (trigon) och energi (eld) i det skapande uttrycket (femte huset).

Månen är också i sextil (gynnsam aspekt) till Merkurius och det är positivt eftersom det visar att du kan förena tanke (Merkurius) och känsla (Månen), eller hjärna och hjärta.

Så där finns kreativ begåvning men också den här tendensen att splittra upp dig som du kan behöva kompensera genom extra ansträngning och inriktning på att fokusera på det du ska göra.

En annan sak som kan bidra till din känsla av att inte vara tillräckligt fokuserad är det vi redan varit inne på, att Neptunus sedan många år transiterar genom ditt tredje hus. Det är ju en långsam transit och kan kanske bitvis upplevas som "förvirrande" eller "besvärlig", men den kan också i positiv mening medföra en gynnsam tid för konstnärligt eller musikaliskt mognande och skapande. Kanske känner man sig inte särskilt koncentrerad eller fokuserad medan Neptunus färdas genom ens tredje hus - men desto mer inspirerad kanske (åtminstone ibland).

Hoppas jag kunnat svara något så när på din fråga. Fråga gärna mer om det är annat du grunnar över. Tror du skulle ha nytta av att läsa någon bra astrologibok. Min rekommendation - jag har väl sagt det förut tror jag - är "Livshjulet" av Gunnel Söderström, som bl.a. handlar om planettransiter och olika perioder i livet.

Lycka till!

Mats i det blå

InläggPostat: mån maj 31, 2010 3:53 pm 

Hej Mats-i-det-blå och tack för dina ord!

Det du har beskrivit om koncentrationen stämmer precis in på hur
det är i verkligheten för mig.
Många tankar och idéer - MEN! - i för många olika riktningar som i slutändan slutar med att det sällan blir något resultat av varken det ena eller andra.

Som du också skrev så finns potentialen för ev. kreativitet i horoskopet men samtidigt visa faktorer som visar på att det lätt rör ihop sig.
Stämmer också ypperligt.

Det är intressant att du skriver att det finns en viss möjlighet till att få det här att fungera via extra ansträngning och fokusering.
Det tror jag också men hur menar du ungefär när du skriver "extra ansträngning", syftar du på att man ska anstränga sig mentalt då i första hand? Eller ligger det i första hand för mig att ta "första steget"?

En annan sak jag funderar på är det här med gradbeteckningar i ett horoskop. Om jag ska ta ett exempel på mitt horoskop så är det t.ex:

Solen i Vågen 6 ° 53'42
Mars i Stenbocken 25 ° 27'16
Neptunus i Stenbocken 3 ° 06'19

Är det någon skillnad på dess inverkan beroende på gradantalet eller hur fungerar det ungefär med de här gradbeteckningarna?

Tack för ditt svar förresten!

MVH,
Nowhere

InläggPostat: tis jun 01, 2010 7:11 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nowhere!

Roligt att tolkningarna verkar stämma. När det gäller extra ansträngning och fokusering, så handlar det kanske om att vara målmedveten, att du låter en sak - det du vill åstadkomma - få företräde, att allt det andra får vänta så länge. Men det är ju förstås också viktigt att du fokuserar rent mentalt på uppgiften.

Du har ju, som vi har varit inne en del på, Merkurius - som står för mental koncentration - i Vågen i det elfte huset i opposition till den Norra månnoden i Väduren. Det här kan göra att du tänker mer (Merkurius i Vågen) än du handlar (Norra månnoden i Väduren). Väduren står för handling och koncentration och Vågen för motsatsen.

Samtidigt har du ju Merkurius i kvadratur till Mars i tredje huset som styr Väduren och ditt femte hus med den Norra noden. Det här tillsammans gör att det ofta stannar vid tankar (Merkurius i Vågen) och "inte kommer längre". Men utmaningar (kvadraturen mellan Mars och Merkurius) är också det som leder till utveckling och resultat! En kvadratur innebär en konflikt som kräver handling för att man ska komma någon vart.

När det gäller graderna i horoskopet, som du undrar över, så anger de var i tecknet en planet befinner sig (varje tecken har 30º). Man använder dem mest för att kolla planeternas aspekter till varandra. En sextil, t.ex, är 60º. Om du kollar ditt horoskop, så är din Merkurius och din Måne båda på den 25:e graden (24º39' respektive 24º30') i sina tecken och 60º från varandra (en sextil). En kvadratur är 90º. Din Merkurius är på den 25:e graden och din Mars på den 26:e graden (25º27') i sina tecken, ca 91º från varandra (en kvadratur). Man tillåter en viss avvikelse (orb) från det exakta gradtalet.

Ha det bra i det sköna försommarvädret!

Mats i det blå

InläggPostat: tis jun 01, 2010 8:27 pm 

Hallå Mats-i-det blå!

Javisst! Tolkningarna stämmer fantastiskt väl.
Det här är egentligen nyckeln till hela problemet.
Jag har en enorm inre vilja men som tyvärr alltid (i alla fall hittills)
har stannat i just bara tankar så det du skrev nu stämde på pricken!

Tack också till Stefan som hade skrivit ett inlägg som jag noterade
alldeles nyss och inte sett tidigare om den indiska astrologin.
Swati alltså. Det som du hade hittat där stämde ypperligt som jag själv upplever det!
Tack för din observation!

Stort tack till både Mats och Stefan alltså!

MVH, Nowhere

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 3 [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa