Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:39 pm

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ken Wilber
InläggPostat: ons nov 24, 2010 1:57 am 
Användarvisningsbild

Om man jämför Ken Wilbers "All quadrants all levels"-holism med den astrologiska cirkeln blir man väldigt nyfiken på honom... Har läst "No Boundary" och lyssnat på en del videor, har en till bok hemma och några i datorn...

Wilbers horoskop enligt astrotheme:

Bild

AQAL:
Bild

Ken Wilber on astrology:
http://www.youtube.com/watch?v=gjR_4q6H ... re=related

"Transpersonal Theory & and Astrological Mandala
An Evolutionary Model":
http://www.islandastrology.net/contents.htm

Känns som sagt väldigt genuint.. hur har han förstått allt det här? Bland annat...

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Ken Wilber
InläggPostat: ons nov 24, 2010 2:15 am 
Användarvisningsbild

En annan fråga som jag själv egocentriskt agerar modell för i min "identitetskris", som enligt mig är intressant, olika typer av projektioner... Min fråga är: Vilken planet eller tecken arketyp/energi signalerar min entré ang Wilber? Jag tror nämligen att Pluto i den kollektiva/generationella eller whatever nivån, överdunklar de andra långsamma planeterna i stor utsträckning.. Min Skorpion-ascendent kanske kan ge mig förståelse för detta, oftast söker vi i Solens och Månens tecken framför något annat för att identifiera någon-något men jag ser det som förvirrat.. Vore kul att utveckla om någon förstår vad jag menar.

InläggPostat: ons nov 24, 2010 1:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej disney_requiem!

Välkommen till Astrologi-Forumet! Håller med dig om att Ken Wilber och hans tankar och ideer verkar intressanta och spännande. Han har också ett intressant horoskop, som vi kanske kan kommentera lite längre fram.

Tyvärr har jag inte läst något av Wilber (hur jag nu har kunnat missa honom under alla år). En liten skrift har jag för mig att jag har bläddrat i någon gång och tyckt vara intressant. Men det är allt. Så jag får allt försöka sätta mig in i hans tankar i all hast om jag ska kunna resonera med dig i det här ämnet. :)

Under tiden får du gärna utveckla något mer om det hela. Integral filosofi låter ju intressant. Och egentligen borde väl all filosofi och allt tänkande överhuvudtaget, kanske, vara integralt (inkluderande, allomfattande).

Helt obekant är jag kanske ändå inte med en del av de begrepp Wilber använder, t.ex. begreppet holon - att varje ting dels är en helhet i sig, dels ingår i en större helhet (och i förlängningen i ännu större helheter). För länge sedan läste jag boken "Earth Ascending - An Illustrated Treatise on the Law Governing Whole Systems" av José Argüelles, där han använder begreppet.

Jag ska ta en titt på Ken Wilbers "All Quadrants All Levels" och också kolla lite på online-boken som du hänvisar till. Under tiden, som sagt, är du välkommen att utveckla lite mer om vad du tycker är intressant med Wilbers ideer och hur de relaterar till astrologin!

Tack för spännande inlägg!

Mats i det blå

InläggPostat: ons nov 24, 2010 3:43 pm 
Användarvisningsbild

Hej Mats!

Jag har inte känt till Wilber så länge, har velat läsa fler böcker men är ganska lat.. Han verkar helt klart vara ett geni.

En till länk: http://integrallife.com/

Jag har hållt på med astrologi i 5 år ungefär och är "relativt kunnig", saknar några att prata med på en högre nivå så jag tycker det är roligt att jag hittade hit :) Min upplevelse var tidigare att det pga känslorna för astrologi innebär att det blir svårare att förstå/begripa AQAL, det känns konstigt.. Jag kan inte förklara för någon annan än att hänvisa till länkar (en kortfattad summering av integral filosofi finns på wiki) och det verkar ju som folk på det här forumet är ganska insatta i astrologi.

Eftersom det skrivs ganska mycket om evolutionär astrologi här pekade jag på något som jag tror integral filosofi (och astrologi) handlar om.. Min uppfattning säger att Solen och vidare Månen som identitet är uttryck för en identitetskris, något som jag upplever sårande. Eftersom allt börjar med Pluto och vidare, är det inte den kollektiva andliga identiteten som frammejslar kärnnaturen, något som blir samma sak? Kan inte Solen och Månen vara mer opersonliga än vi tror, eftersom alla människor känner och behöver uppmärksamhet och närhet? Att det potentiella svar/den näring vi söker är oskuldsfullare än vi tror. De långsamma planeterna har ju både introverta/inre och extroverta/yttre egenskaper, t.ex. Saturnus struktur. Jag känner att det är VÄLDIGT viktigt att inte använda fel information eftersom det är väldigt känsligt. Alltså första gången när jag var liten och läste om mitt tecken blev jag helt kär i det.

Mitt intryck av integral filosofi som den meningsskapande funktion den har för många idag, är att den handlar om att uttrycka en andligare kärlek.

InläggPostat: sön feb 06, 2011 3:16 pm 
Användarvisningsbild

Hej igen Mats och alla andra!

Mitt försvar för både astrologi och integral filosofi:

Som det framgår har jag börjat läsa och försökt förstå integral filosofi på sistone, jag omvärderade astrologi som system mitt i allt jag höll på med. Tänkte på Wilber, alltså man förstår det av sig självt långsamt och det är väl "meningen" med systemet, det är "mänskligt" på det högsta sättet som det kan vara -det handlar om att rå individualitet är något som centreras inom gruppen som är samma sak (vilket astrologin beskriver och hänvisar till), men det borde egentligen handla om att samtidigt förstå att vi alla har samma estetik och mening som Ken Wilber och eller det han säger när vi förstår det integrala systemet, det är ingen praktik, det är ingen religion, i så fall är den förnedrad, men så holistisk och fylld att den är omöjlig för det finns ingen möjligheten förutom det här. Jag menar alltså: det högsta yttersta mest abstrakta och goda i skönhet och humor eller vad som helst, det förstår alla, samtidigt som alla missförstår det, men det ser vi bara som att titta snett igen, det är allas produktion och meningslöst, men det finns en absurditet i ansvar. Så, människors högsta mening och vision med livet, en renad renhet, den brinner upp och blir en sjuk gåta, om vi inte stannar istället för att ständigt vinna och försöka vinna på nästa ställe och station där vi blir galna (oaspekterade planeter? varför?), vi har redan löst upp oss såhär och det finns bara en kontrasterad skörhet kvar. Det människor söker är något de själva förnekar, när de speglar det för det finns inget där, det blir ett bihang som speglar sig i den sentimentala resursen, med visdomen är allt nytt så ingen kan veta något, det känns som människan redan varit med om det här, det är ingenting vi egentligen vill. Man blir psyksjuk tror jag när man faller mellan två olika meningskapanden som ett primärt, ett ideal av två liv eller "incestuösa" dualiteter, ett för stort kliv, en aggressiv respons på en evolutionär impuls -någon?

I bland annat min nyfikenhet i viljan att förstå och respektera Wilbers integrala system eftersom mitt huvud var så fullt av godtyckliga astrologiska referensramar, slutade jag plötsligt med min fixering av astrologi. Insåg att ingen auktoritet (astrologen/jag) kan vara obunden kausaliteten och det böjda/vinklade sammanhanget som denna auktoritet tror, och att i fall man skulle "ta ner sig" på jorden som horoskopskartan inom begränsningens egen narcissismsymptom/förvirring skulle man bli "gud" men detta är överbevisat. Förstod att det trots dynamikerna i förloppen är kränkt, att det finns längre ingen nåd.

Det var svaret jag fick på min primära längtan efter att hitta en mening i de ihopblandade färgerna. Att inte vilja stagnera i olika hopar med grundskolematten liksom. Läste igår en sida en poesi och astrologi på Den astrologiska gondolen och tänkte att mening trots allt är svar mellan två poler graviterande mot en occult/dold dualitet genom etiken. Vill inte gå fobisk i onödan.

Länkar mer om någon inte förstod bilden i det första inlägget (AQAL):

Citera:
Planets in Quadrant #1 (Houses 1, 2 & 3)
AWARENESS OF SELF

Many planets in Quadrant #1 indicate that in this lifetime, your primary attention is focused on yourself - on developing a heightened awareness of your personal identity and inherent values, learning to be more at ease in communicating your ideas to others.

You probably need more time alone than other folks in order to stay in touch with your own identity and experience yourself personally- recognizing your own impulses and learning to discriminate when and how to appropriately assert yourself. Staying grounded is important, as things do not turn out well when you ¨leave yourself¨ in order to impress others.

When someone has an opinion different from yours, you are learning to ¨check it out¨ inside yourself and take the time to think things through, rather than making an impulsive retort based on wanting to impress. You are learning the value of staying centered inside yourself while relating with others.

This is a lifetime designed for learning more about your personality, how you feel inside yourself, and where you really stand. You are learning to get in touch with what makes you feel comfortable, what you inherently value, and what gives you a true sense of self-worth.

It’s also a learning/teaching lifetime, and through interacting with a variety of people you will grow and discover more about yourself.

Planets in Quadrant #2 (Houses 4, 5 & 6)
INTEGRATING WITH YOUR IMMEDIATE ENVIRONMENT

A majority of planets in Quadrant #2 indicates that, in this lifetime, you are learning to effectively integrate your identity into your relationships with others. You are consciously developing a new personal foundation that can support you in doing so.

To this end, it is helpful to involve yourself in studies that assist you in shifting your frame of reference from unconscious negative childhood conditioning to a more mature, positive, stable ¨home base.¨

This is a lifetime where a focus on personal pleasure is encouraged and, as you learn to express your creative will in ways that lead to experiences of vitality and joy, everyone is blessed.

Increased awareness regarding the importance of a greater level of health and well being in all areas of your life will require developing new routines of diet and exercise. You are also learning to analyze your experiences so that you grow and make choices that reflect a more efficient use of time.

In this lifetime the primary focus is on your personal life; learning through the relationships in your immediate environment - your family, children and co-workers - how to interact with others in ways that produce more effective and happier results as the years go by.

Planets in Quadrant #3 (Houses 7, 8 & 9)
AWARENESS OF OTHERS

A majority of planets in this Quadrant indicate that, in this lifetime, you are learning to become more objectively aware of others... their identity, as apart from your own.

You yearn to ¨be part of¨ someone else and to do things in shared partnership. For success in this area you must begin to tune in to others and be willing to allow their values and ideas to help you grow. As you open to their energy and allow it to change you, your transformed energy will produce an opening in them.

This process creates a “middle ground¨ that will actually be more satisfying for you than if you had gotten what you wanted without having gone through this transformation. You are destined for partnership this lifetime, so there will never be a lack of candidates.

Close one-to-one interactions teach you how to refine your manner in a way that is more acceptable to others. Therefore, it is to your advantage to embrace others feedback, change your presentation and successfully link.

If your commitment to the partnership is strong enough, you will be open to learning from him/her, which will allow you to develop and refine the expression of your own identity.

As you grow, your horizons will expand and you will actually gain more than you may have imagined going into the union. You are learning the importance of finding out about - and honoring other’s values, what motivates them, their philosophies and different ways of viewing life.

Planets in Quadrant #4 (Houses 10, 11 & 12)
INTEGRATING WITH SOCIETY

Many planets in the fourth Quadrant show that, in this lifetime, you are primarily focused on learning how to integrate yourself with society on an impersonal level, taking responsibility for working with others for the public good.

You are learning to develop a true sense of friendship, to awaken to humanitarian interests, and to love others unconditionally - thereby becoming a healing influence in the world.

You are likely to be goal-oriented and be able to see the ¨bigger picture¨ that others are unaware of, which allows you to more easily attain that which is important to you. There is a longing for something higher than the strictly personal life, and a desire to lose yourself in causes that have a wider impact than your own personal comfort and pleasure.

In personal relationships, success depends on your continuing to allot time to pursuing other friendships and public activities. You ¨march to a different drummer¨ than most others, and are willing to follow your own path without being daunted by societies opinions.

You are motivated by your own private vision of the impact you can have on the world, and are learning how to successfully translate that vision in a way that society will accept.

Citera:
North 1,2,3,4,5,6 subjective, personalized, self-absorbed
South 7,8,9,10,11,12 objective, externalized, group-oriented
East 10,11,12,1,2,3 answerable to self, independent
West 4,5,6,7,8,9 answerable to others, dependent

Bild

InläggPostat: mån feb 07, 2011 2:54 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej disney_requiem!

Tack för ditt inlägg. Det finns mycket intressant och givande att lära av Ken Wilbers "integrala filosofi". För den som vill veta mer såg jag att det också finns lite på svenska: http://www.integralworld.net/ahlgren.html

När det gäller horoskoptolkning, så har ju redan planeternas fördelning i horoskopets fyra kvadranter en hel del att berätta om personen. Så tack för det du klistrade in om det. Det är mycket användbart.

Tjusig och färgglad spiral du bifogade också! :D

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]