Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:45 pm

Sida 1 av 3 [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan jag få hjälp med att tolka mitt horoskop?
InläggPostat: tis jun 25, 2013 10:50 am 

Hej

Har alltid varit intresserad av astrologi men i mitt eget horoskop kommer jag inte mer än till en viss punkt sen förstår jag inte allt troligtvis för att jag inte har den kunskapen helt som jag behöver men nu behöver jag hjälp att äntligen få reda på varför mitt liv är som det är!! Haft mycket motstånd i mitt liv och inte kommit dit jag vill kanske planeterna ställer till det för mig? :roll:

Jag är född: 1967 03 22 K l: 8.40 i Linköping

Tackar så mycket på förhand till den som vill hjälpa mig nu detta skulle betyda mycket för mig har fyllt i på astro.com men har inte länken dit kvar men kan lägga in den om det hjälper ./Kicki

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Kan jag få hjälp med att tolka mitt horoskop?
InläggPostat: tis jun 25, 2013 3:59 pm 

Jag behöver hjälp med de olika aspekterna för att kunna förstå mitt horoskop. :wink:

InläggPostat: ons jun 26, 2013 6:13 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Kicki!

Välkommen till astrologiforumet! Roligt att du är intresserad av astrologi och att du vill lära dig mer om det. Om du vill kan jag kolla ditt horoskop och skriva lite allmänt om det och sedan kan du fråga om sånt du undrar över. Blir det bra?

Det tar ett tag men jag lovar att återkomma!

Mats i det blå

InläggPostat: fre jun 28, 2013 9:09 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, Kicki!

Här kommer ditt horoskop:

Bild
Kicki, 22 mars 1967, 08:40, Linköping

Du har Solen i Väduren, Månen i Lejonet och Ascendenten i Tvillingarna. Det beskriver dig som en självständig, aktiv och viljestark person (Väduren) med intensiva och starka känslor (Lejonet) och som är kommunikativ, nyfiken och utåtriktad (Tvillingarna).

Horoskopet har en ovanligt bra balans vad gäller de fyra elementen och fördelningen av kardinala, fasta och föränderliga tecken. De mest framträdande husen är det fjärde (hem, familj, egen grund), sjätte (arbete, hälsa, vardagsrutiner) och det elfte (vänner, grupper, ideal och visioner).

Du har några dominerande aspektmönster i horoskopet. Först ett par stortrigoner, dels mellan Jupiter, Neptunus och Solen, dels mellan Jupiter, Neptunus och Kiron. Den senare kompletteras med sextiler till Uranus och bildar då en s.k. ”drake”. Sedan ett par T-kors, dels med Månen i kvadratur till Venus och Mars och dels med Månen i kvadratur till de båda Månnoderna. Eftersom du särskilt undrar över aspekterna i horoskopet, så kan vi titta lite närmare på dem sedan.

En annan viktig aspekt är konjunktionen mellan Solen och Saturnus. Det visar på ansvar och pålitlighet, liksom självdisciplin och strävsamhet. Risken är att du tar saker för allvarligt och har för höga krav på dig själv. Men med Saturnus blir saker och ting ofta bättre med åren. Solen är också samtidigt mycket positivt aspekterad dels till Månen och dels till Jupiter och Neptunus! Utan tvekan har du ett spännande horoskop! Allmänt sett kan man säga att ett horoskop visar både på de svårigheter och problem man ställs inför OCH de möjligheter man har att övervinna svårigheterna och lyckas med det man vill göra i livet.

Merkurius i Fiskarna visar på god inlevelseförmåga och önskan att hjälpa människor som har det svårt. Det innebär också stor känslighet och sårbarhet. Poesi, bildspråk och musik tilltalar dig säkert. Din Merkurius har flera positiva sextil- och trigonaspekter till Venus, Mars och Månnoderna.

Eftersom du är intresserad av astrologi och känner till en del om planeter och tecken, så tror jag det bästa är att du ställer några frågor kring det du undrar över, så kan vi resonera vidare om det. Vad säger du, låter det bra?

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör jun 29, 2013 11:15 am 

Heej!! :P

Tack snälla Mats för att du tagit dig tid, mitt liv har varit allt annat än lätt, jag får ofta höra att mitt horoskop är speciellt.

Jag är väldigt känslig person en urtyp av HSP och det gör ju förstås att jag måste ta hand om mig själv mycket emellanåt för att orka leva här på jordklotet. :)
Kreativ och konstnärligt inriktad, skriva, texter/musik älskar att arbeta med människor och hjälpa dem finna sig själva och sin väg.
Bakåt har det varit mycket och har rest mig varje gång, tackar min stjärna för att jag har en grund positivitet. Idag tar jag hand om mig själv och ser på mig själv på annat sätt än tidigare och det hjälper.

Jag har mycket frågor om aspekterna för jag förstår inte sambandet och vad det ger i mitt horoskop så - ska försöka mig på några frågor kring det;
- De dominerade aspektmönstren - Vad innebär det för mig att Uranus bildar en drake i mitt horoskop och vad innebär t-kors?
Konjuktionen mellan Solen och Saturnus, ja jag tar saker alldeles för allvarligt och har för höga krav på mig själv jättejobbigt. Så kommer det att bli bättre med åren med arbete eller just att jag inte är lika hård?

Min Merkurius - vad innebär det för mig att jag har flera positiva sextil och trigonaspekter till venus för mig när det gäller realtioner och till Mars och Månnoderna?

Tacksam till tusen för att du hjälper mig med det här. :D

Hur är mina planeters kombination i förhållande till varandra och vad innebär det för mig när det gäller:

Hem och familj: Horoskopet visar ju att jag är mycket hemmaperson.

Jag har gått ifrån mycket vänner i början av livet till motsatt dragit mig undan mer och mer - kommer det förändras eller? :o

Kärleken kommer den in i mitt liv igen?

Arbete kan jag få skriva den där boken snart utan motstånd och kan jag få arbeta med det jag brinner för äntligen?

Hur är det med hälsan för min del kommer det vara blodcirkulations problem som mitt största hot?

Jag undrar över kommer det arbetsmässiga möjligheterna att öppna sig mer ju äldre jag blir har motståndet äntligen släppt?

InläggPostat: lör jun 29, 2013 11:18 am 

Det här var konstigt..det kom inte med hela mitt avslut så jag skriver det igen.

Jag är tacksam för att du hjälper mig betyder såå mycket för mig.
:P

Ha det så gott!

/Kicki

InläggPostat: lör jun 29, 2013 11:50 am 

Är min månnod positiv alltså kupad uppåt som jag läst mig till här? ;) :lol:

InläggPostat: lör jun 29, 2013 9:33 pm 

Jag undrar inte endast över aspekterna vill ha reda på allt jag kan! Som vad allt betyder på den utritade horoskopkartan ser ju olika symboler mm samt det du tagit upp vad det innebär. :)

InläggPostat: mån jul 01, 2013 12:55 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Kicki!

Oj, det var många undringar på en gång! :D Tror vi får dela upp dem lite och ta några åt gången. Jag börjar med frågorna om draken, T-korsen och Solens och Merkurius aspekter. Vi får återkomma lite senare till de andra frågorna.

Planeterna kan ju, som du säkert vet, ha många olika sorters aspekter till varandra (konjunktion, kvadratur, opposition, osv) men ibland så bildas hela mönster med flera planeter inblandade. Varje sådant mönster har sina särskilda kvaliteter. En drake, t.ex, är ett mycket gynnsamt aspektmönster. Likt en pappersdrake ”lyfter” den energierna på de områden planeterna, tecknen och husen antyder.

Din drake omfattar Solen i Väduren (där den är upphöjd och mår bra), Jupiter i Kräftan (där den också är upphöjd), Neptunus i Skorpionen samt Uranus i Jungfrun. Det är som att Solen, trots den annars ganska tunga konjunktionen med Saturnus (och även den potentiellt problematiska konjunktionen med Kiron) ändå får ”lyftkraft” genom att ingå i drakmönstret tillsammans med optimistiska Jupiter och känsliga och konstnärliga Neptunus. Jag tror det har mycket att göra med det du beskriver själv, att du trots motstånd och motgångar rest dig på nytt och lyckats bevara en positiv inställning. Det är också positivt att Solen är i trigon med Månen.

Uranus, i andra änden av draken, är i sin tur i konjunktion med Pluto – en mycket kraftfull och omvälvande aspekt som du delar med hela din generation. I ditt horoskop är den här konjunktionen placerad i det femte huset för kreativt skapande, och genom att den ingår i drakformationen så finns särskilt gynnsamma förutsättningar på det området. Uranus och Pluto tillsammans är en oerhört revolutionerande och omvälvande energi som kännetecknade 60-talet då du föddes. Man kan säga att du – liksom andra som är födda vid den tiden - bär med dig något av av detta inom dig. Exakt vad de här planetplaceringarna och drakmönstret innebär i ditt liv kan vara svårt att säga så här direkt, men föreställ dig det som ett väldigt kraftfullt och omvälvande men ändå gynnsamt mönster.

T-kors är en annan typ av aspektmönster. Här befinner sig en planet (Månen i ditt fall) i kvadratur (alltså en 90-graders vinkel) till två andra planeter i opposition till varandra (Venus-Mars samt de båda Månnoderna i ditt fall). Det här är ett mer spänningsfyllt och problematiskt mönster, där man kan säga att olika planeter på något sätt ”står i vägen för” eller hindrar varandra (kvadratur) eller ”drar åt olika håll” (opposition). Det speglar en inre konflikt – något som behöver kommas till rätta med. Även om ett T-kors är ett problemfyllt mönster, så innebär det ändå samtidigt en god möjlighet att växa och utvecklas, bara man lyckas vända konflikterna till något konstruktivt.

Månen i T-korsformation med Venus och Mars handlar mycket om dina känslor (Månen), att du är en mycket känslig person, som du säger, och att du bär på en del inre spänningar som sedan också kan ta yttre form i ditt liv. Förmodligen reagerar du ibland mycket kraftfullt på saker och ting. Andra gånger kanske du istället har svårt att riktigt visa dina känslor utåt. Även här är det svårt att säga något bestämt om exakt vad det här aspektmönstret handlar om och hur det visar sig i ditt liv. Men kanske kan du känna igen dig själv något i detta?

Oppositionen mellan Venus i det tolfte huset och Mars i det sjätte speglar en konflikt mellan det inre (tolfte huset) och det yttre (sjätte huset). Det kan handla om behovet av avskildhet, att få vara dig själv, ägna dig åt egen skapande verksamhet i kontrast till det yttre livet i kontakt med andra. Att finna en bra balans i det här kan vara viktigt för dig. T-korset med Månen visar att det också kan finnas en konflikt mellan behovet att visa dig stark och kompetent utåt (Mars i sjätte huset för arbete och hälsa) och att få vara svag och sårbar (Venus i tolfte huset för det inre livet). Även här gäller det att söka finna en balans. Du är alla gånger på helt rätt väg när du skriver att du idag tar hand om dig själv på ett annat sätt än tidigare och att du numera ser på dig själv på ett annat sätt.

Din konstnärlighet och din önskan att hjälpa andra människor att hitta sin väg speglas i horoskopet av Venus i det tolfte huset. Samtidigt kan de stressfyllda aspekterna till Månen och Mars visa på en viss problematik när det gäller ditt känsloliv. Månen i Lejonet tyder på intensiva och starka känslor liksom värme och ömhet som du gärna vill dela med dig av till andra. Lika viktigt för dig är det att du i allt detta mår bra själv. Kanske det är just detta som är lärdomen i T-korsformationen.

Merkurius i Fiskarna i elfte huset för vänner, grupper, ideal och drömmar förstärker din känslighet och din konstärliga sida inte minst tack vare de positiva aspekterna till både Venus och Mars och Månnoderna. Fiskarna innebär – förutom konstnärlighet - också vänlighet, god inlevelseförmåga och önskan att hjälpa andra människor som har det svårt på olika sätt. Merkurius är viktig i ditt horoskop eftersom den – via sitt tecken Tvillingarna - härskar över din Ascendent och därigenom färgar mycket av din personlighet.

Planeterna i ditt sjätte hus för arbete och hälsa, alla i Skorpionen, antyder lite om ditt intresse för psykologi, healing och medialitet. Mars i Skorpionen visar på styrka, uthållighet och kampvilja. Här finns mycket självständighet, oräddhet och handlingskraft. Skorpionen står för intensitet och koncentrationsförmåga, men även känslighet och sårbarhet. Det finns ett intresse för det outforskade och för tillvarons dolda sidor.

Det här var lite till att börja med om aspektmönstren i ditt horoskop. Det finns naturligtvis mycket mer att säga. Men du kan väl fundera kring det och kanske ta upp saker som du vill resonera kring. Sedan kan vi gå vidare till de andra frågorna du hade.

Jag är inte riktigt säker på hur mycket du är insatt i astrologin. På min hemsida, Galaktiska Gondolen, har jag en avdelning om astrologins grunder. Kolla gärna där om du behöver veta mer om planeter, tecken, hus, osv: https://sites.google.com/site/galaktisk ... undbegrepp

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 03, 2013 12:40 pm 

Hej Mats!

Tack respons :P Har varit inne och läst igenom flera gånger för att ta god tid på mig och ställa frågor därefter. Det är dock inte enklaste för jag kan inte alla termer och så men vad jag skrev från början så är det ju antagligen transit för framtiden hur ser jag möjligheter för att arbeta, mer energi, ev depressioner och så undrar jag om kärleken kommer att komma förstås! ;)

Du beskriver jag har en drake och det låter ju positivt med gynnsamt aspektmönster men jag vill gärna veta vad det är som ser gynnsamt ut. :)
Jag har iom detta alltså klarat mig tack vare min positiva attityd i livet men fortsätter motgångarna även framöver??
T-kors

Har jag en inre konflikt och på vilket sätt hur kommer jag tillrätta med vad det är? Enda jag vet är min tuffa barndom och svek som dragits med ända upp i vuxenålder när det gäller min ursprungsfamilj. Är det sånt det handlar om tro? :?
Jag har vuxit oerhört genom alla livets prövningar och är en god mor själv men när jag slår in min dotters analys (astroanalys) så finns det positiva saker men även att hon skulle ha en hård uppfostran vilket jag inte känner igen mig i alls. Jag har istället avslutat min släkts beteende och klarat det trots vad jag själv varit med om och kunna ge massor av kärlek till henne.

Jag undrar vad som hänt i den här åldern för nu känner jag skillnad själv och tror att motståndet i arbetsliv och privatliv har släppt, har jag rätt?
Jag läser på under tiden lär mig allt mer men kan inte uttrycka mig helt i dessa termer eller veta exakt vad det är jag undrar över ens vet att jag undrar vad det är som utmärker sig i mitt horoskop men jag återkommer mer om dessa frågor måste tänka till lite först. Tackså mycket :wink:

InläggPostat: ons jul 03, 2013 12:40 pm 

Hej Mats!

Tack respons :P Har varit inne och läst igenom flera gånger för att ta god tid på mig och ställa frågor därefter. Det är dock inte enklaste för jag kan inte alla termer och så men vad jag skrev från början så är det ju antagligen transit för framtiden hur ser jag möjligheter för att arbeta, mer energi, ev depressioner och så undrar jag om kärleken kommer att komma förstås! ;)

Du beskriver jag har en drake och det låter ju positivt med gynnsamt aspektmönster men jag vill gärna veta vad det är som ser gynnsamt ut. :)
Jag har iom detta alltså klarat mig tack vare min positiva attityd i livet men fortsätter motgångarna även framöver??
T-kors

Har jag en inre konflikt och på vilket sätt hur kommer jag tillrätta med vad det är? Enda jag vet är min tuffa barndom och svek som dragits med ända upp i vuxenålder när det gäller min ursprungsfamilj. Är det sånt det handlar om tro? :?
Jag har vuxit oerhört genom alla livets prövningar och är en god mor själv men när jag slår in min dotters analys (astroanalys) så finns det positiva saker men även att hon skulle ha en hård uppfostran vilket jag inte känner igen mig i alls. Jag har istället avslutat min släkts beteende och klarat det trots vad jag själv varit med om och kunna ge massor av kärlek till henne.

Jag undrar vad som hänt i den här åldern för nu känner jag skillnad själv och tror att motståndet i arbetsliv och privatliv har släppt, har jag rätt?
Jag läser på under tiden lär mig allt mer men kan inte uttrycka mig helt i dessa termer eller veta exakt vad det är jag undrar över ens vet att jag undrar vad det är som utmärker sig i mitt horoskop men jag återkommer mer om dessa frågor måste tänka till lite först. Tackså mycket :wink:

InläggPostat: ons jul 03, 2013 8:06 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, Kicki!

Det är många saker du vill ha svar på med en gång, men vi får nog ta lite i taget. :D Som jag skrev, ”draken” är ett positivt aspektmönster i ditt horoskop och speglar nog att du under livets gång har lyckats ”resa dig” på nytt efter motgångar och svårigheter. Du undrar om motgångarna kommer att fortsätta. Det är naturligtvis svårt att säga något bestämt men det är möjligt att du nu genom din livserfarenhet och ökade självinsikt är bättre rustad att möta de svårigheter som kan komma i din väg. Svårigheter är ju en del av vår jordiska tillvaro, det kommer vi nog inte ifrån – men det gör skillnad hur vi möter dem och hur vi tar det.

Du skriver om din tuffa barndom och den speglas i horoskopet dels genom T-korset, som jag skrev om i förra inlägget, med Månen i fjärde huset (hem, familj) i kvadratur till oppositionen Venus-Mars, och dels genom Saturnus konjunktion med Solen, som kan stå för en hårt fostran, som du antyder att du fått. Saturnus representerar stränghet (i synnerhet från pappan). Samtidigt kan Saturnuskonjunktionen visa på perioder av nedstämdhet och svårmod. Solen är också i konjunktion med Kiron, vilket ytterligare antyder något traumatiskt. Man kan säga att din Sol (inre identitet, vitalitet och livskraft) har en tuff position, men som jag beskrev förut också med goda möjligheter – tack vare ”draken” den ingår i – att klara av svårigheterna.

När det gäller aktuella transiter, som du också undrar över, så passerar optimistiska och framgångsskapande Jupiter just nu genom ditt första hus, Jupiter som via Skytten styr ditt sjunde hus för nära relationer – så se där, det finns hopp när det gäller att finna en partner! :D Samtidigt transiterar Saturnus genom ditt sjätte hus för arbete och hälsa, så det kommer säkert att vara en hel del fokus på de områdena de närmaste åren. Neptunus transiterar din Merkurius i Fiskarna i det elfte huset, så kanske du känner dig både inspirerad och lite förvirrad eller osäker på samma gång just nu?

Det är så med astrologin att saker och ting visas eller speglas i stora drag i horoskopet, men det går inte alltid att säga något exakt (särskilt inte i förväg när det gäller vad som kommer att hända). Allt beror på individen bakom horoskopet – du själv! Du bestämmer ditt liv och hur det ska gestalta sig. Horoskopet kan i allmänna drag visa på olika svårigheter och hur de kan övervinnas. Men det visar inte i detalj exakt vad som ska hända.

Jag tror du kan ha nytta av att försöka förstå vad T-korsproblematiken som jag beskrev i förra inlägget kan innebära för dig. Din Måne har samtidigt två mycket positiva aspekter – en trigon till Solen och en till Saturnus. Det visar på konstruktiva vägar att använda dina starka känslor och också på ett inre självförtroende som kan vara till stor hjälp.

Efter hur du beskriver ditt liv och din nuvarande situation så tycker jag det låter som att du är på väg att reda upp saker och ting och att du har en positiv inställning till dina framtidsmöjligheter, något som också horoskopet och dina nuvarande transiter stöder! Så fortsätt vara vid gott mod! :D

Titta gärna igenom i lugn och ro det jag skrivit – här och i det förra inlägget. Kanske kommer du då till klarhet över saker du undrar kring. När du låtit det ”sjunka in” lite, så kan vi gå vidare med andra frågor du kan ha. Ok?

Mats i det blå

InläggPostat: tis jul 09, 2013 6:00 pm 

Hej igen! :P

Hoppas du har en fin sommar! Jag har läst på och har samlat på mig lite frågor :)

De mest utmärkande skrev du var hus 4 och hus 6 samt 11 förklara gärna om det var något mer som du beskriver framträdande kring det annars går jag vidare med frågor kring hus 5 som står för kreativitet & självförverkligande, Där ser jag både kvadruter och trigoner hur ska jag tolka det?
När jag tittar på helheten så ser det ut som att jag har sex stycken kvadraturer totalt i hela och /men fler trigoner. Ska jag tolka det som att det hindrar min kreativitet ?

Jag ska fortsätta skriva men måste lära mig hur jag klipper in det du skrivit så jag slipper återkomma med egen text för jag har rätt dåligt minne ;)

InläggPostat: tis jul 09, 2013 6:22 pm 

Ska nog trycka på quote här ovan men hör inte till den kunnigaste och vill inte att mina frågor ska falla bort nu så jag fortsätter här med frågor
kring gynnsamhet i hus 4 samt hus 6 ser själv att det är sextiler i båda de husen :P och det var kanske det du menade när du nämnde att de här husen var utmärkande 4,6,11 ?
Jag undrar på vilket sätt är det gynnsamt och vad säger hus 11 som kan var gynnsamt?

Är det i hus 1,3 och 5 som de flesta av kvadruterna ligger och det är där det hindrande effekterna blir?

Tycker det är svårt att utläsa exakt i vilken av tårtbitarna i horoskopshjulet som de olika aspekterna mm hör hemma. Hur vet jag säkert är det genom att dra räta linjer?

Tack i´l bee back! :wink: Hoppas du orkar med du behöver inte skriva långa utlägg jag är mest inriktad på att förstå hur de olika aspekterna, symbolerna ligger i horoskopet och vad det kan innebära för mig.
Hoppas du orkar lite till.
Tack kram Kicki

Senast redigerad av andlig tis jul 09, 2013 7:52 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis jul 09, 2013 7:51 pm 

Du skrev detta tidigare:
Du skriver om din tuffa barndom och den speglas i horoskopet dels genom T-korset, som jag skrev om i förra inlägget, med Månen i fjärde huset (hem, familj) i kvadratur till oppositionen Venus-Mars, och dels genom Saturnus konjunktion med Solen, som kan stå för en hårt fostran, som du antyder att du fått. Saturnus representerar stränghet (i synnerhet från pappan). Samtidigt kan Saturnuskonjunktionen visa på perioder av nedstämdhet och svårmod. Solen är också i konjunktion med Kiron, vilket ytterligare antyder något traumatiskt. Man kan säga att din Sol (inre identitet, vitalitet och livskraft) har en tuff position, men som jag beskrev förut också med goda möjligheter – tack vare ”draken” den ingår i – att klara av svårigheterna.

När det gäller aktuella transiter, som du också undrar över, så passerar optimistiska och framgångsskapande Jupiter just nu genom ditt första hus, Jupiter som via Skytten styr ditt sjunde hus för nära relationer – så se där, det finns hopp när det gäller att finna en partner! Samtidigt transiterar Saturnus genom ditt sjätte hus för arbete och hälsa, så det kommer säkert att vara en hel del fokus på de områdena de närmaste åren. Neptunus transiterar din Merkurius i Fiskarna i det elfte huset, så kanske du känner dig både inspirerad och lite förvirrad eller osäker på samma gång just nuote][/quote]

Jag kan säga att det stämmer det du förklarat om mitt t-kors och jag tror jag fått kläm på det och draken nu. :P
När det gäller transit så undrar jag hur ser du detta i mitt horoskop, hur kan jag se och lära mig mer om det? :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 3 [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa