Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:26 pm

Sida 2 av 3 [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kan jag få hjälp med att tolka mitt horoskop?
InläggPostat: tis jul 09, 2013 8:03 pm 

:idea: Du skriver att jag har stortrigoner i mitt horoskop och har läst om det att det innebär gynnsamma förutsättningar /begåvning inom vad kan denna treplanets mönster gett mig begåvning inom tro?

Du har några dominerande aspektmönster i horoskopet. Först ett par stortrigoner, dels mellan Jupiter, Neptunus och Solen, dels mellan Jupiter, Neptunus och Kiron. Den senare kompletteras med sextiler till Uranus och bildar då en s.k. ”drake”. Sedan ett par T-kors, dels med Månen i kvadratur till Venus och Mars och dels med Månen i kvadratur till de båda Månnoderna. Eftersom du särskilt undrar över aspekterna i horoskopet, så kan vi titta lite närmare på dem sedan.

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tis jul 09, 2013 8:11 pm 

Det här hittade jag om T-korset här på din sida:

T-kors
I ett T-kors bildar två planeter i opposition till varandra var sin kvadratur till en tredje planet. Det är ett ganska vanligt förekommande mönster som indikerar att det finns spänningar och motsättningar, att det är en inre konflikt som behöver lösas. Mönstret är stressfyllt men antyder också en möjlig väg ut ur konflikten. ”Benet som fattas” - punkten på Zodiaken mitt emot planeten som bildar kvadratur till de båda andra - antyder genom sin teckentillhörighet vilken egenskap som behöver utvecklas. På samma vis anger huset vilket område i livet det gäller.

Då blir frågan hur ligger mitt/mina t-kors och hur kan jag utröna vad som behöver utvecklas för min del och inom vilket området det handlar om?

Detta är viktig bit för mig.

Tack på förhand! :P

InläggPostat: ons jul 10, 2013 10:33 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Kicki!

Vad bra att du har fått bättre grepp om vad de här aspektmönstren, draken och T-korset, innebär. När jag skrev att fjärde, sjätte och elfte husen är mest utmärkande eller framträdande, så menade jag att det är flera viktiga planeter där – Solen, Merkurius och Saturnus i elfte, Månen i fjärde huset och Mars och Neptunus i sjätte. När man tolkar horoskopet så ser man på i vilka tecken och hus planeterna befinner sig och hur de är aspekterade till varandra. Tecknen visar hur, på vilket sätt, planeterna uttrycker sig, husen pekar på var, på vilka områden i livet, de är mest verksamma.

En del placeringar och aspekter kan ses som gynnsamma eller positiva (sextiler, trigoner), andra som mer utmanande eller ”svåra” (kvadrater, oppositioner). Vid tolkningen handlar det om att försöka se helheten, hur alltsammans samspelar i horoskopet.

Om du inte är så insatt i astrologin ännu, kanske det bästa för dig är att läsa någon bra nybörjarbok som förklarar det hela från början (t.ex. Anna Granbergs bok, ”Astrologi – En väg till inre harmoni”). Astrologi är väldigt intressant och givande men man måste sätta sig in i grunderna ordentligt innan man kan ge sig på att försöka tolka sitt horoskop!

Med Solen i Väduren är du säkert ivrig att vilja förstå allt på en gång :D . Men det krävs att man sätter sig in i grunderna, så att man har allt klart för sig.

Transiterna, som du undrar över, har jag kollat upp med mitt astrologiprogram. Det krävs ett sådant för att både ställa horoskopet och sedan kolla transiter. Kanske kan du hitta något på astro.com om dina transiter. Annars är kanske det lättaste att fråga mig här :D ! Dina viktigaste transiter just nu tog jag upp i mitt förra inlägg.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 10, 2013 2:11 pm 

Hej igen!

Jag känner nog att jag fått mer förståelse men det jag inte vet har jag ställt frågor om vad detta innebär för mig men det verkar du inte vilja svara på så jag vet vem Anna Granberg är :P
Om du inte hjälper mig vidare med det här så ska jag kontakta henne för en personlig astrologigenomgång för att få svar på mitt eget horoskop.
Hennes bok kan jag ju börja med absolut men trodde du ville hjälpa mig att utröna dessa frågor men då har jag väl kanske uppfattat fel?!
När jag närmar mig det jag vill ha reda på så känns det ju snopet att du inte sagt det tidigare. :(

Det är ju nu mina intressanta frågor kommer och det ser ju gynnsamt ut.

Ha det gott! :)

InläggPostat: ons jul 10, 2013 4:20 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Ursäkta mig, jag missade dina två sista inlägg! :shock: Uppfattade inte att att tråden fortsatte på en ny sida! Så jag svarade på ditt sista inlägg på föregående sida... Det är inte så att jag inte velat svara på något, utan jag missade tyvärr de inläggen! Ok? :)

Ska svara på de andra när jag läst igenom dem!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 10, 2013 6:07 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Nu då, ska vi se. :)

Jag kan förstå ifall du uppfattade det som nonchalans från min sida att jag inte verkade bry mig om frågorna i dina senaste inlägg. Men så var det alltså inte, utan jag missade dem eftersom jag inte uppfattade att tråden fortsatte på en ny sida! Hoppas du överser med min blunder! :)

Trigonerna med Jupiter, Neptunus och Solen/Kiron visar på stor känslighet i en positiv mening (eftersom det är en stortrigon och planeterna, utom Solen, är i känsliga vattentecken). Att detta är något du kan använda i skapande/kreativ verksamhet visas av draken med sin ”spets” (Pluto/Uranus) i det femte huset för kreativitet!

När det sedan gäller de betydelsefulla T-korsen med Månen och Venus/Mars respektive Månen och Månnoderna, så handlar det också mycket om känslor men här på ett mer konfliktfyllt sätt. Som du själv antyder så har det nog med barndomen att göra (Månen i fjärde huset för hem och familj). Jag har ju skrivit lite om det tidigare.

Den viktiga punkten mitt emot Månen landar i Vattumannens tecken i ditt tionde hus för karriär och livsmål. Man kan säga att den punkten åtminstone till viss del innehåller lösningen på problematiken. Vattumannen är - trots namnet – ett lufttecken och luft representerar tanke (i motsats till vatten/känsla). Vattumannen står bland annat för ett lite mer distanserat förhållningssätt till saker och ting. I tionde huset handlar det om dina strävanden i livet och ditt yrkesliv. Som du beskrivit så vill du arbeta med att hjälpa andra att bli friska och finna sig själva och det kanske då också innebär nyckeln till en förståelse av ditt eget inre, dina egna känslor och hur du förhåller dig till dig själv. Jag tror att du är på rätt väg där och att du har möjligheter och förutsättningar att ta vara på din känslighet och konstnärliga begåvning i det du vill arbeta med.

Det är också möjligt att just astrologi kan vara till stor hjälp för dig (bara du sätter dig in ordentligt i grunderna :D ) i detta att få lite ”distans” till känslolivet. Uranus, som härskar över Vattumannen, står bland annat för astrologi - Uranus som du har i ”spetsen” på din framgångsdrake! Astrologi är ett bra hjälpmedel för självinsikt och hjälper en att strukturera den egna självbilden.

Vad roligt, känner du Anna Granberg personligen? Hennes bok är en väldigt bra introduktion i ämnet och kan du sedan resonera med henne själv så är det förstås så mycket bättre!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 10, 2013 8:38 pm 

Det är okej kändes bara lite snopet! Jag har ju funnit det jag velat i horoskopet och nu återstår det att få reda på vad det står för.

Jag har en fråga om horoskopshjulet på atro.com och det hjulet du lagt in kan du skriva länk till det du har gjort mitt natala horoskop? (Det du har lagt /bilden av mitt horoskops positioner)

Det är så att jag har tagit mitt från www.astro.com och det skiljer sig avsevärt i vad som finns med i horoskopet. :shock:

Jag har lånat hennes bok på bibblan och har talat med henne i telefon vi skulle bokat tid men min dotters katt låg död i trädgården just den dagen hon ringde upp mig så jag fick skjuta på det, nu får jag ta en konsultation så jag reder ut det här som jag har undrat över så mycket och länge alltså sysselsättningen och arbete.

Ha det gott!
:P

InläggPostat: ons jul 10, 2013 9:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jag förstår inte riktigt hur du menar med horoskophjulen. Det horoskop jag lagt ut är från mitt astrologiprogram (Solar Fire). Här är en länk till det: https://lh5.googleusercontent.com/-Jslu ... /kicki.jpg

Jag gick till http://www.astro.com och knappade in dina uppgifter där. Här är länken till det horoskopet: http://www.astro.com/cgi/showgif.cgi?la ... 1372256383

De är väl lika, tycker jag. Vad menar du att det är som skiljer mellan dem?

När det gäller sysselsättning och arbete, så har jag skrivit lite om det, bland annat här: "Planeterna i ditt sjätte hus för arbete och hälsa, alla i Skorpionen, antyder lite om ditt intresse för psykologi, healing och medialitet. Mars i Skorpionen visar på styrka, uthållighet och kampvilja. Här finns mycket självständighet, oräddhet och handlingskraft. Skorpionen står för intensitet och koncentrationsförmåga, men även känslighet och sårbarhet. Det finns ett intresse för det outforskade och för tillvarons dolda sidor." (från mitt inlägg 2013-07-01). Jag nämnde också i inlägget efter att Saturnus nu transiterar ditt sjätte hus, så att det blir en hel del fokus på det området i ditt liv (arbete och hälsa) de närmaste åren. Och i mitt förra inlägg skrev jag en del om betydelsen av "karmapunkten" mitt emot din Måne, som faller just i det tionde huset för karriär och livsmål och i Vattumannens tecken och som representerar ett område där du har möjlighet att också lösa dina egna inre konflikter, kanske samtidigt som du arbetar med att hjälpa andra. Sjätte och tionde husen handlar om arbete (sjätte) och yrkesinriktning (tionde).

Om du har någon särskild fråga kring det, så kan vi resonera om det.

Mats i det blå

InläggPostat: tor jul 11, 2013 9:01 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Ser att länken till horoskopet jag tog fram på http://www.astro.com inte fungerar längre. Men du kan ju knappa in dina uppgifter där själv och då bör du få fram ett horoskop som motsvarar det jag tagit fram från mitt astrologiprogram (med Ascendenten på 24° i Tvillingarna och MC på 7° i Vattumannen).

Mats i det blå

InläggPostat: tor jul 11, 2013 12:17 pm 

Hej

Jag vil ju gärna ha reda på vad denna begåvning är det är ju bara så :D och eftersom jag inte funnit min väg så undrar jag vad arbetsmöjligheterna ligger och det hör ju ihop med vad jag är ämnat till vad begåvningen. Vart vilket område det handlar om för min del.

Astro.com är struligt och de länkar du gett fungerar inte på heller men jag tyckte det fattades i den så vill helst ha en annan men jag har iaf sparat ned mitt horoskop från astro. Verkar som ingen utlagt länk fungerar för mig som jag har fått. Kanske är min data som krånglar?

Det 'r ju detta jag vill utröna i mitt horoskop som skulle ge mig den utveckling jag behöver för att komma framåt.

Allt gott till dig
Kicki

InläggPostat: tor jul 11, 2013 6:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Kicki!

Det horoskopet visar på och som du själv också har antytt är att du passar för ett arbete där du både kan hjälpa andra att må bättre och hitta sig själva och där du också får användning för din starkt känsliga och konstnärliga sida. Med MC (Medium Coeli), högst på himlen, i Vattumannen, mår du säkert bäst i ett yrke där du upplever att du har frihet och möjlighet att ta egna initiativ (detta stärks också av att du har Solen i Väduren), ett yrke där du är i kontakt med människor och där din personlighet kan komma till sin rätt och blomma ut.

Spontant får det mig att tänka på arbete som lärare/ledare inom någon form av konstterapi eller något liknande. Eller, i varje fall, som du själv nämnde tidigare, något arbete där du kan hjälpa människor att att finna sig själva och sin väg. Det kan nog också vara något som du skapar själv, någon form av terapi eller metod som du känner för och vill lära ut. På något sätt ser det ju ut som att du skulle kunna kombinera detta att finna dig själv och din egen väg med att hjälpa andra med samma saker.

Tror samtidigt att det är viktigt att du inte kör på för hårt och tröttar ut dig själv, för då kommer det nog inte att funka. Det behöver finnas en lätthet i det hela. Du skrev att du på senare tid har börjat ta hand om dig själv och att du ser på dig själv på ett annat sätt än tidigare. Det är ju jättebra och jätteviktigt! Kanske kan du arbeta på något sätt med att hjälpa andra med samma sak.

Vad gäller begåvning, så visar ditt horoskop just på stor känslighet, konstnärlighet (vilket också kan handla om musik, poesi, dans, osv.) och även medkänsla med andra (Merkurius i Fiskarna, Neptunus i sjätte huset, Jupiter i Kräftan). Horoskopet visar dessutom att du är nyfiken och kommunikativ (Ascendenten i Tvillingarna). Solen i Väduren visar på ett behov av att få vara fri att uttrycka dig själv och vara den du är.

Jag tycker det ser positivt och bra ut, både horoskopet och det du själv beskriver, att du ”hittat dig själv” på ett bättre sätt än tidigare och att du börjar bli mer klar över vad du vill göra i livet.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: fre jul 12, 2013 1:15 pm 

Ok tack för det! :wink: Jag vill ha tag på program att ladda ned finns det några bra tips på websidor med födelsehoroskop, transiter, mm som inte är allt för dyra?

Allt gott till dig!

Kicki

InläggPostat: fre jul 12, 2013 5:28 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Den bästa astrosidan är nog den du redan varit inne på, http://www.astro.com. Andra du kan prova är t.ex: http://www.cafeastrology.com/astrologyreportsfree.html och http://www.astrologyonline.eu/Graphic/T ... ecasts.asp. Jag har ingen egen erfarenhet av dem men du kan ju kolla och se. När det gäller gratisprogram att ladda ned kan kvaliteten variera väldigt mycket. Men du kan ju kolla de här, kanske: http://www.astrowin.org/astrology_software.php.

Lycka till och ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: lör jul 13, 2013 3:35 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Kicki!

Ett litet "ebjudande": :D

Du nämnde tidigare lite som hastigast om din dotter och hennes horoskop. För inte så länge sedan gjorde jag en liten kortfattad tolkning av Dianas dotters horoskop. Du hittar den här: nagon-som-vill-tolka-t475.html. Jag tyckte själv att det var roligt att göra en sådan tolkning och som förälder kan det vara både roligt och värdfullt att känna till något lite om det egna barnets horoskop.

Om du vill, kan jag göra en motsvarande liten "minitolkning" av din dotters horoskop. Det handlar ju inte om någon fullständig tolkning, utan bara lite helt kort, där ändå det viktigaste finns med. För att i så fall göra tolkningen behöver jag förstås hennes födelsedata.

Erbjudandet gäller naturligtvis även andra som vill få en liten kommentar till eller "minitolkning" av det egna barnets horoskop! :D

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: sön jul 14, 2013 2:02 pm 

Hej igen

Jag tack det vill jag gärna ha tack så mycket för erbjudandet! Här kommer hennes födelsedata :D

Född : 11.15 Linköping

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 3 [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa