Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 2:46 am

Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Joyce Carol Oates
InläggPostat: sön jun 12, 2011 9:22 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej och välkommen till veckans profil!

Joyce Carol Oates hör till de mest hyllade nutida amerikanska författarna. Hennes produktion är oerhört omfattande – och allt håller samma höga litterära standard. Till de senaste årens romaner hör ”Mitt i livet” (2002), ”Den tatuerade flickan” (2004), ”Svart flicka, vit flicka” (2007), ”Dödgrävarens dotter” (2008), ”Älskade syster” (2009).

Till hennes litterära influenser räknar hon bland andra Sylvia Plath, Henry David Thoreau, Bob Dylan, och William Faulkner. Hon säger sig också vara influerad av Franz Kafka och inte minst James Joyce, som hon känner sig besläktad med i sitt skrivande. Men den allra mest djupgående litterära influensen i sitt liv säger hon vara Lewis Carrolls ”Alice i underlandet”, som hon fick i gåva när hon var åtta år. Det var den stora skatten i hennes barndom.

Bild

Joyce Carol Oates föddes den 16 juni 1938 i Lockport i den nordvästra delen av delstaten New York, där hon växte upp på föräldrarnas lantgård. Hon visade tidigt sin litterära begåvning och uppmuntrades till fortsatta studier. När hon var 14 år fick hon sin första skrivmaskin och började skriva berättelser – ett skrivande som alltjämt pågår.

Hennes romaner handlar om människors relationer och desillusioner och skildrar det amerikanska samhället. Vanliga teman i hennes böcker är lantlig fattigdom, att växa upp som flicka, sexuellt utnyttjande, klassmotsättningar, maktbehov, kriminalitet och ibland också det övernaturliga. Hon väjer inte för livets mörka sidor.

Sedan 1978 undervisar hon i kreativt skrivande vid universitetet i Princeton. Hon har varit gift först med litteraturprofessorn Raymond Smith och, efter dennes död 2008, med Charles Gross, som är professor i psykologi. Ibland har hon skrivit under pseudonymen Rosamund Smith.

Sitt äktenskap med Raymond Smith har hon beskrivit som en förening av likasinnade. ”Både min man och jag är så intresserade av litteratur och vi läser samma böcker; först läser han en bok och sedan läser jag den – vi utbyter tankar om vårt läsande vid måltiderna... det är ett väldigt samarbetsfullt och fantasifullt äktenskap.” Efter hans död yttrade hon i en intervju: ”Mitt äktenskap – min kärlek till min man – tycks ha kommit först i mitt liv, inte skrivandet. Nu när han är död, intresserar mig för stunden inte mitt framtida skrivande.”

Trots att många varje år tippar henne, har hon ännu inte erhållit Nobelpriset i litteratur.

Så här ser hennes horoskop ut:

Bild

Joyce Carol Oates, 16 juni 1938, 00:27, EDT, Lockport, New York, USA

(Källa: Astro DataBank)

Att det är en författare som vi har att göra med blir ganska tydligt redan när vi ser hennes Sol och Merkurius, båda i Tvillingarnas litterära tecken. Stark betoning ligger också på Kräftans tecken och fjärde huset (båda hemmet, familjen och själva den egna grunden) där Solen och Merkurius befinner sig.

Hemmets betydelse för hennes skrivande framgår av hennes egna uttalanden dels om barndomsboken ”Alice i underlandets” stora betydelse för hennes framtida författarskap och dels den litterära gemenskapen i det egna hemmet tillsammans med den litteraturintresserade maken. Solen i Tvillingarna styr också det sjunde huset för äktenskap.

Planeterna i horoskopet är till övervägande del placerade i den norra hemisfären, alltså under horisonten. Det visar att det är den egna identiteten och de personliga förmågorna som ligger till grund för hennes framträdande i världen. Att känna en egen inre säkerhet är nödvändigt för att hon ska lyckas i livet.

Den avtagande Fullmånen i Stenbocken i det tolfte huset styr femte och sjätte husen – hennes kreativitet och arbetsrutiner. Pars Fortunae (Lyckopunkten) i Kräftan i femte huset på sjätte husspetsen rimmar väl med hennes egna ord: ”Jag upplever inte att jag arbetar särskilt hårt, eller ens att jag 'arbetar' överhuvudtaget. Att skriva och undervisa har alltid för mig varit så givande att jag inte betraktar det som arbete i ordets vanliga mening.”

Mars i det femte huset visar på en stark drift att uttrycka sig kreativt och Venus konjunktion med Pluto i det sjätte huset antyder något om vilken intensitet, passion och drama författaren lägger ned i sitt dagliga skrivande. Venus styr det tredje huset för författarskap och skrivande.

Ascendenten i Uranus-styrda Vattumannen speglar Joyce Carol Oates originalitet och okonventionella personlighet. Det antyder också att hon ser med viss distans på livet. Konjunktionen med Jupiter i Fiskarna visar på en expansiv person som utvecklas genom resor, studier, undervisning och filosofi, en person som gör ett starkt intryck på andra och som har en inspirerande förmåga – en naturlig lärare kanske man kan säga. Jupiter styr MC i Skytten (karriären, livssträvandena).

Månnodernas placering är intressant eftersom deras styrande planeter är Venus (Södra noden) respektive Pluto (Norra noden), vilka i sin tur bildar en nära konjunktion i Kräftan i det sjätte huset. Dessutom bildar de en trigon och sextil till Månnoderna, liksom Månen själv gör från andra hållet – alltsammans formande sig till en s.k. ”mystisk rektangel”. Tolka det, den som kan!

Välkommen med synpunkter på horoskopet!

Här är några länkar till videoklipp med Joyce Carol Oates:

http://www.youtube.com/watch?v=CqfMMVVa ... re=related
(berättar om sitt skrivande)

http://www.youtube.com/watch?v=LgJ809QK ... re=related
(talar om att skapa litterära gestalter)

http://www.youtube.com/watch?v=-fm77PDKgn8
(läser en av sina noveller, ”The Knife”)

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ]