Aktuellt datum och tid: lör jan 20, 2018 3:07 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hussystem?
InläggPostat: fre mar 23, 2007 11:45 am 

Hejsan. Är nu inne på min andra bok om astrologi. Den jag läser nu heter Horskopet och är skriven av Margaretha Granström. Hon berättar att beroende på vad man vill få fram så har man olika hussystem. Vilket är det bästa att använda rent allmänt? Jag hämtar mina kartor från http://www.astro.com

Ljus,
Gaby

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 24, 2007 12:59 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej och välkommen, Gaby!

När det gäller hussystem, så är Placidus det allra vanligaste och mest allmänna. Det är också det som används på www.astro.com (som förresten är en bra webbsida för astrologi). Andra förekommande system är t.ex. Regiomontanus och Koch, men skillnaderna är ganska obetydliga.

Ascendenten och descendenten, liksom MC och IC, är ju alltid fastställda oberoende av hussystem och bestämmer var 1:a och 7:e samt 10:e och 4:e husen börjar. De olika hussystemen är sedan olika sätt att beräkna hur de övriga husen skall falla på plats.

Placidus är som sagt det vanligaste hussystemet och i vanliga fall fungerar det mycket bra. Men för platser norr om polcirkeln kan det bli problem och konstigheter. Då kan man behöva använda ett annat system, t.ex. Alcabitus som fungerar bättre för sådana platser.

Ett helt annat system är det indiska bhavasystemet som används i deras sideriska (stjärnhimmelsrelaterade) astrologi. Där uppfylls varje hus av ett zodiaktecken och hela det första huset betraktas som ascendent. Men, som sagt, det är en annan form av astrologi än vår västerländska.

Roligt att du hittade hit! Lycka till med dina fortsatta astrologistudier och välkommen att ställa frågor eller diskutera olika sidor av astrologin.

Ett par boktips (eller du kanske redan känner till dem):
Anna Granberg: Astrologi - En väg till inre harmoni.
Gunnel Söderström: Livshjulet.

Ha det så bra!

Vänliga hälsningar,
Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 24, 2007 9:49 pm 

Tack så mycket!
Placidus är den jag börjat använda nu då den verkade vara den författaren talade om. Dock blir jag lite förvirrad över hennes förklaringar av husen då de skiljer sig en del från den förra boken jag läste - Stefan Stenudds "Ställ och tolka ditt horoskop - astrologins grunder".
Stenudd säger att 3:e huset står för vänner och umgänge, medan Granström säger att det är mental aktivitet. Iofs har de ju med varandra att göra, men det känns ändå som en stor skillnad.
Sedan säger Granström att 10:e är ambitioner (Stenudd säger social status), 11:e social umgänge (ideal hos Stenudd), 12:e självinsikt (offer, lidande enligt den andra författaren).
Jag har redan "översatt" flera horoskop enligt Stefan Stenudds bok och det har dock funger utmärkt. Där nämndes inget om hussystemen alls utan han gjorde alla hus lika stora. Nåja..
Hur ser du de olika husen? Jag är endast inne på min andra bok och har kollat runt lite på internet. Inte mer.

All lycka,
Gaby

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 25, 2007 9:50 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Gaby!

Det kan verka lite förvirrande i början med husens innebörder. Men det klarnar så småningom. Varje hus står för flera saker som är olika men ändå hör ihop på något sätt.

10:e huset, t.ex, som du nämner, handlar om livsmål, inriktning, strävanden, karriär (och därmed också social status). 11:e huset rör både socialt umgänge, vänner, gemensamma intressen, föreningar (och därmed också ideal), osv.

Man kan säga att varje hus har sitt särskilda tema. Husen handlar ju om olika områden i livet och allt är egentligen väldigt logiskt och naturligt ordnat från det 1:a till det 12:e huset.

Först kommer vår egen personlighet och hur vi möter omvärlden, i det första huset. Andra huset är våra resurser och tillgångar (på olika plan) och också våra värderingar, hur vi värdesätter saker. I tredje huset kommunicerar vi med andra, utbyter idéer och tankar med syskon, grannar, vänner, osv. Fjärde huset representerar vår privata sfär, hemmet, familjen, särskilt modern, bostaden, osv, men också vårt psyke och känsloliv. Detta hus befinner sig ju längst ner i horoskopet. Det är själva grunden i vårt liv.

I femte huset är vi kreativa, uttrycker oss själva, får barn, osv. Sjätte huset handlar om hälsa, arbete, vardagsliv, plikter och att tjäna andra. I sjunde huset - mitt emot det första - relaterar vi på ett personligt sätt till andra, framför allt till vår eventuella livspartner. Åttonde huset handlar bl.a. om djupa känslor, transformation, död och pånyttfödelse.

I nionde huset intresserar vi oss för livsåskådning, filosofi, religion och högre utbildning. Vi vidgar också våra vyer genom resor. Tionde huset är som sagt vårt mål och våra strävanden i livet, vår karriär, vår roll och vårt anseende i samhället. Det befinner sig ju högst upp i horoskopet mitt emot det privata fjärde huset och står för det vi visar upp utåt.

I elfte huset samsas vi med vänner och likasinnade kring gemensamma ideal. Tolfte huset, slutligen, representerar avskildhet, tillbakadragande och ensamhet. Hit hör också det omedvetna och förträngda.

Det kan nog vara bra att läsa flera böcker och jämföra vad olika författare har att säga. Kan rekommendera de böcker jag nämnde förut.

Lycka till och välkommen att resonera mera.

Hälsar
Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]