Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 5:35 pm

Sida 1 av 2 [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur förändras en persons astro genom olika hussystem?
InläggPostat: ons nov 26, 2008 2:49 pm 

Hej igen Mats!

Tack för dina tidigare träffande tolkningar bla 12:e huset och plutoaspekterna du beskrev så väl och med en inre rikedom som behöver förvaltas och oxå få utlopp och frigöras.:D.

Har funderat vidare på det här med hussystem för enligt Placidus hamnar min Sol,Venus,Mars,Pluto i 12:e huset
Månen i 6:e.
Merkurius i konjunktion med Uranus i 1:a
Neptunus i 2:a
Saturnus i 9:e
Jupiter i (R) 5:e

Häromdagen testade jag från nätet gratis två sidor från Avida astro.Förstod inte deras siffror riktigt men det verkade som att det gjort en kort beskrivning utifrån Solen-Månen-Merkurius.

De använde istället Kochs hussytem.

Som jag förstod det hamnade min Sol nu istället i 7:e huset.
Månen i 5:e
Merkurius i 3:e huset.

Beskrivningen de gjort stämde oxå väl.

Solen i 12:e (Placidus) kontra 7:e (Kochs) tänker jag utgör varandras motsatser med 12:e avskildhet-ensamhet
7:e Vågens hus det sociala-äktenskap- offentliga.

Hmm det är det som är det märkliga för känns som båda stämmer fast att de ger olika betoningar av tyngdvikten...

Jag pendlar ofta mellan just båda dessa sidor.
Kanske oxå kan bero på att jag har Solen i Vågen och Månen i Väduren...

Månen i (6:e Placidus) kontra (5:e Kochs) stämmer oxå båda väl.

Ett av mina största intressen och kunnanden är inom hälsa 6:e huset, känner ofta en stark plikt i att hjälpa andra. 8)

Samtidigt älskar jag barn, djur och kreativitet,skapande.Har haft djupa förhållanden men aldrig varit gift.5:e huset. :D

Merkurius i 1:a i konjunktion med Uranus enligt Placidus blir ju tydlig i detta fallet där jag skriver om mig själv och astrologi. :wink:

Men enligt Koch så hamnade min Merkurius i 3:e och det stämmer ju oxå för jag har en väldig tät kontakt med mina syskon...

Vet inte riktigt vad jag vill fråga tänker mest om dina erfarenheter om olika hussystem.

Vilket tycker du själv bäst om?

Är som sagt en nybörjare tänker genom att husen förändras förändras väl aspekterna?

Kan det bli ganska stora skillnader utifrån olika hussytem?

Tänker exvis med Pluto och 12:e huset en viss dramatik kanske genom ett annat hussystem förändras?
Transformerar bort sig självt genom att byta hussytem... :wink:

Är det så?

Det blev många reflektioner och undringar men mest nyfiken på dina tankegångar om skillnader o så... :D

Ljus o allt gott!

Marianne

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Något måste ha blivit fel!
InläggPostat: ons nov 26, 2008 9:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Oj, det här blev krångligt :? ... Vi får försöka reda ut en sak i taget. Något måste vara fel i det horoskop du fått från Avida-astro (om ditt tidigare horoskop är riktigt). Byter man hussystem (t.ex. från Placidus till Koch) så blir det bara små, marginella skillnader. Solen kan omöjligen hoppa från tolfte till sjunde huset! Det är omöjligt.

Husindelningen beror av dygnsrytmen (Jordens rotation) och tolfte huset befinner sig alltid just över horisonten i öster. Om Solen är där så är det morgon. Sjunde huset befinner sig just över horisonten på motsatta sidan, alltså i väster. Om Solen befinner sig här så är det kväll och Solen är på väg ner. Så något måste vara fel.

Jag brukar själv använda Placidus hussystem som är det mest vanliga. Skillnaderna är som sagt inte så stora. I mitt eget horoskop, t.ex. , är det ingen planet som byter hus om jag ändrar till Kochs hussystem.

Ascendenten, Descendenten, MC och IC (alltså början av första, sjunde, fjärde och tionde husen) är alltid desamma (bestäms av Jordens rotation sett från en viss plats vid en viss tid på dygnet). De övriga husen faller sedan på plats mellan dem enligt olika matematiska beräkningar. Det är de här uträkningarna som varierar en aning från system till system.

Planetpositioner (i förhållande till zodiaken) och aspekter ändras inte med olika hussystem. De är så att säga oberoende av husen.

Det här med olika hussystem är nog lite "överkurs" och krånglar bara till det i början. Så jag rekommenderar att du håller dig till ett system så länge. Skillnaderna är som sagt ganska små!

Eftersom något måste ha blivit fel i de horoskop du har så är det nog bäst att du får klarhet i var felet ligger. Om du är säker på att det första du hade (med Placidus system) är riktigt, så måste det andra vara fel. Om det nu var ett riktigt horoskop? Det lät lite konstigt på din beskrivning.

Att du tycker det stämmer in med Solen i sjunde huset också kan bero på att Vågen är besläktat med det sjunde huset. Och Jupiter i femte huset i ditt (förhoppningsvis riktiga) horoskop visar att du tycker om barn och djur och är kreativ.

Jag rekommenderar Astrodienst http://www.astro.com/ där du kan få gratis horoskop. Kvalitén är mycket hög.

Om du vill, kan du också maila dina födelsedata till mig, så skickar jag tillbaka ett horoskop (ingen tolkning utan bara själva hososkopet). Kan skicka både ett med Placidus och ett med Kochs system så du kan jämföra :)

Lycka till med att få ordning på det hela!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Genom misstag lär vi oss.
InläggPostat: fre nov 28, 2008 12:55 am 

:D Skrattar för mig själv nu när jag fått klarhet i Avidas astro hur de menar och att jag missupfattat texten...

Tyckte själv att det var mystiskt från början o tänkte hur menar de...
Har tidigare mest varit inne på de olika husen så det här med grader är nytt område för mig...

Så när det stod Planet position Solen 7 Våg 43.
Månen 5 Väd 50
Merkurius 3 Sko 25. Etc

Tänkte jag att det de kanske menade Solen i 7:e huset med 43 graden typ... :lol:

Mats förklarade att det läses Solen 7 grader 43 minuten...1 grad 60 minuter...Lär sig alltid ngt nytt. Hoppas jag återgav rätt Mats :wink:
Alltså hade de inget med husen att göra...

Intressant att se skillnader mellan horoskopskartor med Placidus och Kochs som var marginella så mina planeter låg liksom Mats kvar på samma husplacering trots byte av hussystem ...Dvs jag kan inte undgå mitt karma utan mina planeter ligger kvar i 12:e :wink:

Funderar fortfarande på det här med olika hussystem om planeterna och aspekter blir oförändrade om man byter hussystem...Tar upp det i ett nytt inlägg.

Flika gärna in om ngn annan har ngn tanke om husystem eller erfarenheter. Alltid spännande!

Tack Mats för dina kunskaper och klara logiska förklaringar som kan hjälpa en ibland smått förvirrad Våg :D

Inläggsrubrik: Varför olika hussystem?
InläggPostat: fre nov 28, 2008 1:07 pm 

Hej Mats!

Pusslet går vidare i kartläggning av astro...
Undrar fortfarande om det här med hussystem... :o

Varför har man olika hussytem?

Om det bara skulle vara marginella skillnader förstår jag inte varför man har olika hussytem :roll:?

Förändras inte aspekter och planetpositioner om man bytar hussystem?

Nyfiken på dina tankar...

Marianne

Inläggsrubrik: Ungefär som dammsugarpåsarna
InläggPostat: fre nov 28, 2008 9:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Ja, man kan verkligen undra över varför det finns olika hussystem när skillnaderna ändå är ganska små. Jag tror jag ska kunna förklara det, men det är lite omständligt.

Svarar på din sista fråga först, om planeternas positioner och aspekter. Nej, de ändras inte med olika hussystem. Man får skilja på zodiaken och husen. Planeterna befinner sig alltid på något gradtal i något zodiaktecken (t.ex. din Sol på 7° Vågen 43'). Där ändras ingenting.

Planeternas placering på zodiaken (i något av de tolv tecknen) beror av årets gång. Husen däremot har att göra med dygnets gång (dvs. Jordens rotation kring sin axel).

Första huset bestäms av Ascendenten, den punkt på zodiaken som vid födelsen till följd av Jordens rotation stiger upp över horisonten i öster (sett från födelseorten vid födelsetiden). Ascendenten växlar zodiaktecken ungefär varannan timme.

Descendenten är i stället den punkt (i något tecken) på zodiaken som samtidigt är på väg ner i väster. Där börjar sjunde huset. Husen följer varandra motsols (moturs) runt zodiaken.

Den punkt på Solbanan (ekliptikan) som vid födelsen är högst på himlen kallas Medium Coeli (MC) och markerar början av det tionde huset. Motsatta punkten på zodiaken, längst ner på ekliptikan, kallas Imum Coeli (IC) och markerar början av det fjärde huset. Ascendenten-Descendenten och MC-IC kallas horoskopets axlar. De är desamma i de flesta av de olika hussystemen. Så fyra av husen bestäms av horoskopets axlar (horisontlinjen från Ascendenten till Descendenten och meridianen från IC till MC).

De övriga åtta husen hamnar sedan på sina olika platser mellan dessa fyra. Och det är här de olika hussystemen kommer in i bilden. De är helt enkelt något olika sätt att matematiskt beräkna exakt var de övriga åtta husen ska börja och sluta.

Så kommer vi då till din fråga om varför det överhuvudtaget finns olika hussystem, när nu skillnaderna i de flesta fall bara är marginella. Förklaringen är att det är historiskt betingat. Den västerländska astrologin sådan den utvecklades i den grekiska eller hellenistiska världen (särskilt i den egyptiska staden Alexandria) hade från början tolv lika stora hus och så fortsatte det att vara in i medeltiden.

Sedan, på 1700-talet under upplysningstiden, kom astrologin i vanrykte och mycket kring konsten att ställa horoskop gick förlorat (man hade ju inga datorer, så att ställa ett horoskop var en ytterst invecklad procedur). Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet började man så på olika håll återuppliva astrologin. Det gjorde att olika astrologer oberoende av varandra tänkte ut olika sätt att beräkna husens placeringar i horoskopet. Kanske lite som när varje dammsugarfabrikat har sina särskilda dammsugarpåsar :D

Placidus system blev populärast. Men så visade det sig att det inte fungerade för personer som var födda nära eller norr om polcirkeln. Då blev husen konstiga. Så en del astrologer försökte komma på nya system som skulle fungera även för platser norr om polcirkeln. Och så växte floran av hussystem, utan att det egentligen är någon större skillnad mellan dem.

Ska vi sedan komplicera det hela ännu mer, så finns också den indiska astrologin med ett helt annat hussystem, men (puh) det får vi ta en annan gång...

Lika hus - systemet fungerade antagligen bra i den hellenistiska astrologin (som förresten håller på att återupptäckas mer och mer nu) men det fungerar inte så bra i den moderna astrologin som utformats sedan början av 1900-talet. Då passar Placidus eller Koch eller något liknande system bättre. De är också matematiskt riktigare än Lika hus - systemet. Om man nu inte bor norr om polcirkeln förstås... Då får man använda något specialdesignat system (som t.ex. Alcabitus).

Hoppas jag har lyckats förklara lite kring det här med hussystemen.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Intressant praktisk lära...
InläggPostat: lör nov 29, 2008 10:58 pm 

Hej Mats!

Intressant!

Lärorikt att förstå bakgrunden lite bättre runt astrologin. :D

Givande med dina beskrivningar om husen att det har med dygnet att göra och de olika axlarna som alltid ligger kvar på samma ställe.Det som kan förändras är husen.

Tacksam för kartorna du skickade.Roligt att kunna jämföra Placidus,Kochs,Likahus. :D

Funderar lite på det här då Kochs och Placidus visade marginella skillnader.Men med Lika hus blev det lite förändringar... Ja inte några världsändringar men ändå ngn skillnad blev det... :)

Med Placidus, Kochs ligger min Norra Nod i 3:e huset.
Saturnus och Södra Noden ligger parallellt i 9:e huset.

I Lika Hussystemet hamnade min Norra nod istället i 2:a huset...
Södra Noden blir då i 8:e huset. Saturnus hamnade med detta system istället i 10:e huset...

Tänker på det du skrev att man inte kan använda Placidus på de som är födda Norr om polcirkeln...

Om ngn är född i Nordkap eller Haparanda räknas de till Norr om Polcirkeln? :roll:
Har vänner som kommer därifrån... :D.

Vet du om man kan säga att de olika hussystemen uppstod för att man upplevde Lika hussytemet som förenkelt?

Likahussystemet fungerar det på alla oavsett var man är född?

Ser fram emot dina tankegångar då du gör astrologins lära lite mer greppbar i praktiken :wink:

Inläggsrubrik: Lika hus
InläggPostat: sön nov 30, 2008 9:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Det här med husen är ett ganska invecklat ämne och alla astrologer är inte helt överens om hur det ska vara eller vilket hussystem som är bäst.

Likahussystemet innebär att man delar cirkeln i tolv lika stora delar som man ju också gör när det gäller zodiaktecknen. Antagligen var det så man gjorde när man allra först började göra horoskop. Och det fungerade säkert bra i den astrologi man utövade då.

Det som inte stämmer så bra med Lika hus i modern astrologi, är att Medium Coeli (MC) - Solbanans högsta höjd vid födelsen - kan komma att hamna lite varstans i husen, och då stämmer inte symboliken riktigt. I den moderna astrologin står MC för ens högsta strävan, ambition och mål i livet och markerar början av det tionde huset (karriär, ambition, strävan, det yttre som vi vill visa upp). I Likahussystemet är det bara Ascendenten/Descendenten som helt säkert hamnar rätt.

Det är vinkeln mellan Ascendenten och MC som ändras beroende av födelseortens breddgrad och tiden på dygnet. Långt norrut (norr om polcirkeln) blir vinkeln vissa tider extremt stor eller liten. Vid ekvatorn bildar Ascendenten-MC rät vinkel och MC hamnar i början av tionde huset.

Så länge astrologin utövades i Medelhavsområdet, i Persien, Indien och Egypten så fungerade Likahussystemet ganska bra. Men när man började göra horoskop för platser längre norrut, då behövde man göra mer komplicerade beräkningar för att MC fortfarande skulle markera början av tionde huset. Så uppstod de olika hussystemen. Hamnade man å andra sidan väldigt långt norrut så stämde inte de nya beräkningarna heller.

Norr om polcirkeln (där Solen inte går ner kring midsommar och inte går upp kring midvinter), där fungerar Lika hus eller något annat "specialdesignat" system bättre än de vanliga systemen. Haparanda ligger vid polcirkeln och Nordkap ännu längre norrut. Om du vet dina vänners födelsetid kan du ju pröva att ställa deras horoskop :D

Likahussystemet kan användas var man än är född. Men det är inte oberoende av var man är född, för Ascendenten, som ju är början av första huset också i Lika hus, bestäms av tidpunkten och platsen.

De förändringar som blir i ditt horoskop om du använder Lika hus är ändå ganska små. Saturnus är i konjunktion med MC i vilket fall som helst och Norra noden pendlar lite kring den tredje husspetsen. Troligen hör den mer till tredje huset (som det blir med Placidus eller Koch). Likahus innebär ju ingen exakt beräkning av husgränserna utan är mer som en grov tillyxning. Ibland är det bra, ibland blir det lite fel.

I ditt fall kunde det ju vara intressant att själv "känna efter" om du tror att Norra noden (det område där du behöver göra nya livserfarenheter) är i andra (värderingar, resurser, ägodelar, tillgångar) eller i tredje huset (kommunikation, inlärning, gemenskap, syskon, osv).

Det kan också hända att du känner igen dig i båda. Det gäller allmänt att planeter (och noder) på gränsen mellan två hus eller två tecken kan höra lite till båda två, även om det hus som börjar vid gränsen för det mesta dominerar (tredje huset i ditt fall).

Det här med gränsfallen, planeter som kan höra till två hus eller tecken, gör ju också att husgränserna inte behöver vara så exakta. Man kan se det mer som att det finns ett gränsområde mellan två hus. Och då spelar det inte så stor roll vilket hussystem man väljer.

Hoppas jag kunnat klargöra litegrann.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Givande...
InläggPostat: ons dec 03, 2008 7:43 pm 

Hej Mats!

Tack för genomgånen av Lika hussytem och Mc. Som vanligt intressant och givande för en som är relativt ny på banan... :D

Hmmm ja att ställa horoskop tror jag att jag väntar lite med det verkar inte helt enkelt med grader etc hur man beräknar det... 8) Men jag förstod bättre med polcirkeln,likahus etc.

Bra att det finns flera program o sidor på nätet för att få horoskop gratis. Kommer inte ihåg alla webadresser. Om man googlar så finns bla den du rekomenderade www.astro.com (astrodienst)Bra program.Tolkningar på engelska. Finns ett intressant horoskop där man kan testa Childhoroscope som beskriver hur man är som barn o vad föräldrar kan bli medvetna om... :D

Sedan finns astromart vet att det brukar fungera om man skriver astral analys när man googlar.Finns på svenska så det är ju lite enklare.

caféastrology.com är oxå en intressant sida där man kan få gratis horoskop och tolkningar.Tycker den oxå är väldigt omfattattande o bra.

Hmm ja det var mitt i prick igen det du beskrev med Norra noden mellan andra och tredje för båda känns i mitt fall som starka och ngt jag skall sträva emot..Har många gånger förr hållt mig tillbaka i att våga delge mina tankar o känslor.Samtidigt som boende och det materiella har varit ngt av det flyktigaste tidigare i mitt liv som jag nu strävar efter att materialisera...Hm har flyttat så många gånger att jag inte kan räkna... :lol:

Troligtvis som du säger att det ger en en djupare dimension av verklighete att väga in båda.
Inte bara ett perspektiv är sanning :)

Flera frågor jag funderar på... Horoskop har jag gratis och även tolkningstexter men de kan aldrig bli lika bra som när man bollar med en astrokunnig och får infallsvinklar...Så jag fortsätter en ny fråga om Saturnus...

Ja Mats glad för detta forum som lär oss mera om astrologins värld... :D

Inläggsrubrik: Ljus över Noden
InläggPostat: tor dec 04, 2008 7:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Roligt att du uppskattar förklaringarna (det är också roligt att försöka svara på frågorna och funderingarna). Vet inte om du intresserar dig för planettransiter ännu (alltså hur de aktuella planetpositionerna på himlen aspekterar dina födelsepositioner). Men jag ser av ditt horoskop att Solen just nu transiterar i ganska exakt konjunktion med din Norra nod i Skytten! Passar ju bra att du får klarlagt om noden just nu :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Full i skratt
InläggPostat: fre dec 05, 2008 6:09 pm 

Hej Igen Mats!

Jo har börjat så smått med transiter.

Det här du sa med transiten jag har just nu Dvs Solen i konjunktion med Norra noden är lite lustig/träffande att jag har just nu om jag tolkat det hela rätt... :D

Nybörjare som sagt men tänker att jag har ju Solen i 12:e vilket vi varit inne på innebär sjäsligt växande när man konfronterat sina smärtor,rädslor etc...

Norra Noden det vi skall sträva emot i detta livet har jag ju i 3:e i Placidus men i 2:a i Lika hussystemet.

Tredje huset Tvillingarnas tänker jag med syskon,grannar,bekanta,samhället. Det 2:a Oxens hus det materiella finanser självvärde...

Hmm nu till det roliga...Flyttar om två veckor.Platsen jag skall flytta till ligger 2.5 mil ifrån där jag bor nu. Jag kommer bo på samma område som min syster! :lol:

Har länge haft en dröm om att testa bo där då omådet är så gemytligt. Men har stoppat mig själv då det inte ligger vid havet utan inlandet. Men så har jag tänkt att ja ja det går väldigt bra med kommunikationer o jag kan åka till havet därifrån :D.

Hmm ja har kännt mig förvirrad inför denna flytt då det är svårt att säga utslaget...

Hur kan man översätta tolkningen...Är jag inne på rätt spår el ute o cyklar? :wink:

Inläggsrubrik: Många planeter genom tredje och fjärde husen
InläggPostat: fre dec 05, 2008 9:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Vad spännande med flytten!

Det händer en hel del i ditt tredje och fjärde hus just nu, många planeter som transiterar. Solen, Mars, Merkurius, Pluto och Jupiter passerar alla genom det tredje (kommunikation, rörlighet, syskon, osv). Jupiter är just på väg in i det fjärde (hemmet) där redan Venus, Norra månnoden, Kiron och Neptunus färdas. Månen och Uranus (bl.a. astrologi) seglar fram i ditt femte hus och Saturnus är i det elfte.

Att bo nära din syster kan kanske passa bra när du har Norra noden i tredje huset.

Lycka till med flytten och ditt nya hem!

Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 2:36 am 

Känns spännande...Älskar förändring.

Har bott i en mögellägenhet i tre år så eg kan ju ingenting bli sämre men samtidigt finns det ju alltid en rädsla i förändring... För som du så klokt skrev en annan gång det är viktigt att kunna släppa kontrollen och lita på att livet bär en...Hmm. Det skall allt bli bra... :).

Tack för transitgenomgången intressant. Jag som fortfarande är lite ny kan bli full i skratt över att de stämmer så bra detta just med tredje/fjärde huset. Det enda jag funderar på är Neptunus i fjärde kan den förvirra mig? El kan jag se den positiv?Som drömmar om ett hem?

Tack för lyckönskningen med flytt och hem... :D

Ljus o det bästa önskar jag dig och alla som läser!

Marianne

Inläggsrubrik: Inre upplösning och förnyat ljus
InläggPostat: lör dec 06, 2008 9:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

När det gäller Neptunus färd genom ditt fjärde hus, så har den redan befunnit sig där ganska länge vid det här laget (ca 13 år!) eftersom den förflyttar sig så sakta (ca 165 år genom Zodiaken). Du har alltså upplevt Neptunus-energin i det fjärde huset över en lång period redan.

Det kan innebära en rätt så omvälvande period i livet. Fjärde huset står inte bara för vårt hem och vår privata sfär i yttre mening utan också, liksom tolfte huset, för vårt innersta, man kan säga vår psykologiska grund. Fjärde huset är ju också ett vattenhus och befinner sig längst ner i horoskopet, vårt allra mest hemliga hus, det vi inte vill visa upp utåt - i motsats till det motstående tionde huset, som är det vi gärna visar upp utåt.

Neptunus genom fjärde huset innebär därför en långsam upplösning av mycket av det som döljer sig i ens inre djup. Det kan vara sådant som har att göra med ens familjebakgrund och ens föräldrar, liksom den egna jaguppfattningen. Man kan känna en hel del sorg och besvikelse. Men ur det svåra växer fram en ny självbild, ny förståelse och en ny trygghet.

I början av Neptunus väg genom fjärde huset kan det upplevas som att man blir vilsen, men när man väl har gått igenom processen känner man sig renad och i ett nytt, "förklarat" ljus. Säkert har du redan gått igenom mycket av det här och när Neptunus nu fortsätter sin långsamma färd genom ditt fjärde hus ännu en tid (ca 4 år till) så tror jag att du kommer att uppleva mer och mer av Neptunus ljusa sida.

Det är ganska talande när du säger att du bott i ett mögelhus under flera år och nu ska flytta till en ny bostad. Det låter som en yttre spegling av en inre process. Neptunus i fjärde huset står också för drömmen om och längtan till ett nytt hem. Och det nya hemmet kan komma att återspegla en motsvarande förnyelse som pågår i ditt inre, efter vad du berättat.

Intressant och spännande!

Neptunus står i positiv mening för förmåga att sprida harmoni och kärlek och det kan komma att gälla både dig själv och ditt nya hem! :D

Lycka till!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Neptunus lyser...
InläggPostat: sön dec 07, 2008 9:54 pm 

Hej Mats!

Tack för dina fina förklaringar som samlar och ger helhet... :D

Känns som du säger att mitt nya boende speglar mycket en inre förvandling... Lite kul att Neptunus redan färdats så lång tid i fjärde huset. För som du sa att det står för ens mest privata sfär som man inte gärna visar upp 8) ...Har varit mycket så tidigare men känner igen mig i att det är på väg att luckras upp :)

Blir spännande med det nya boendet.Har bestämt mig för o köpa penslar och akrylfärg för att måla. :D

Tänkte du har din Saturnus och Mars i femte huset...

Jag har Jupiter i femte huset i Fiskarna.Har kännt att jag har lust att måla och har tänkt göra det tillsammans med barnen( min systers och min lillasyster)
Kan det vara min Jupiter i femte huset som gör att jag känner mycket för det?... 8)

Ja just det står att den är i Retrograd. Har hört att det kan ha med karma att göra...Betyder retrograd ett behov av introspektion? 8)

Gilade din beskrivning av Neptunus och att först är man förvirrad och vilse men sedan kan den lysa upp!Det var vackert beskrivet!

Marianne

Inläggsrubrik: Drömmar blir verklighet
InläggPostat: mån dec 08, 2008 9:55 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Låter underbart att du ska skaffa penslar och färger och börja måla! Det är mycket i ditt horoskop som visar att det konstnärliga är en bra väg för dig. Med Jupiter (optimism, glädje, framgång) i Neptunus-tecknet Fiskarna (känslighet, konstnärlighet) i femte huset (kreativitet, barn) är det ju dessutom idealiskt att du ska måla tillsammans med barn, som du beskriver! Kanske en liten målarateljé i nya bostaden? :D

Du har rätt i att retrograda planeter associeras med karma och tidigare liv. Din retrograda Jupiter bildar dessutom ett T-kors med Månnoderna, som också handlar om karma. Riktigt vad det här T-korset innebär för dig är lite svårt att säga, tycker jag. Någon slags inre konflikt antyds ju genom Jupiters kvadratur till Månnoderna. Samtidigt visar det på att du kan hitta din livsuppgift (Norra noden) genom att lösa den här konflikten, vad det nu är. Jupiter i Fiskarna innebär ju en hel del känslodjup och kreativitet och i femte huset bör det bara vara något positivt, så jag förstår inte riktigt på vilket sätt det kan vara i konflikt med din livsuppgift. :?

En tanke jag får är att femte huset i Fiskarna kanske kan innebära att man mycket drömmer om och längtar efter att vara kreativ men har svårt att göra något praktiskt av det. Så lösningen skulle ligga i att odla "karmapunktens" egenskaper på andra sidan Zodiaken mitt emot Jupiter, alltså i Jungfruns tecken och det elfte huset. Jungfrun är ju mera praktisk och handlingsinriktad än Fiskarna.

I elfte huset kan det t.ex. innebära att gå med i en målarcirkel eller liknande, eller som du nu planerar att måla tillsammans med barnen och din syster. Då kanske drömmarna (Fiskarna) blir verklighet (Jungfrun). En tanke bara. Om det här är hela innebörden i ditt T-kors, det är inte säkert. Kanske kan du själv "känna in" vad den här kvadraturen mellan Jupiter och Månnoderna kan innebära för dig?

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 2 [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa