Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:18 pm

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Horoskoptolkning: Tvillingarna + Väduren
InläggPostat: sön jun 01, 2014 11:43 pm 

Hej Mats!

Nu är jag tillbaka igen med ett intressant ämne, och det handlar om hur bra jag passar med en viss person.

Jag skriver upp våra uppgifter här nedan och även våra frågor kring vår relation:

Jag: 910613 11:21 Bollnäs
Hon: 940330 20:56 Upplands Väsby

Först och främst, hur fungerar våra tecken i horoskopen ihop? Hon skulle även uppskatta en summering/sammanfattning av hennes horoskop och om hur hon fungerar, samt vad hon borde tänka på, vilka tecken som strider mot varandra och hur man kan hantera det?

Andra frågor är bland annat att hon undrar om det finns ett problem med Väduren i Venus, eftersom de som har det enligt beskrivningen upplever man tydligen stark men kortvarig kärlek. Kan hon göra något åt det/kontrollera det? Jag kan även nämna att hon inte känner igen sig själv så mycket i Väduren, det är just därför hon är en aning emot tanken att Vädurens kärlek slocknar snabbt. Sen undrar hon vad Väduren i Sjunde Huset har för påverkan på förhållandet? Angående hennes Venus märkte vi att positionen var väldigt nära intill Oxens position. Vad innebär det?

En annan fråga som jag personligen har, handlar om hur Fiskarna i mitt Sjunde Hus fungerar och vad det innebär med att jag alltid kommer känna mig otillfredsställd inom kärleken. Vad jag märkt, ska tecknet Fiskarna vara i grunden väldigt olycksdrabbade och då undrar jag om det finns något positivt med att ha Fiskarna i Sjunde Huset?

I övrigt är vi självklart öppna för andra punkter kring vår relation också, om du har något intressant att dela med dig av.

Vem som helst får självklart delta eller bidra med sina åsikter och erfarenheter.

Tack på förhand!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Horoskoptolkning: Tvillingarna + Väduren
InläggPostat: mån jun 02, 2014 7:35 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Roligt att se dig här igen! Jag tar fram ditt gamla horoskop här. Ser att du ändrat födelsetiden med en minut sedan sist, men det gör just ingen skillnad. Lägger också ut horoskopet för din vän. Lovar att kolla igenom det hela, men det kan ta lite tid (Vädret är alldeles för fint just nu!). Ok? Kanske också andra vill vara med och kommentera? Välkomna i så fall!

Bild

Nemesis, 13 juni 1991, 11:20, Bollnäs

Bild

En viss person, 30 mars 1994, 20:56, Upplands Väsby

Återkommer när jag funderat lite!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör jun 07, 2014 3:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Jag har nu kollat igenom och jämfört era horoskop en del och som alltid när man jämför två horoskop, så finns där sådant som ser positivt ut – mycket positivt i ert fall, faktiskt – och sådant som ser mindre positivt och problematiskt ut. Det är ju just så det brukar vara här i livet och jämförelsen mellan horoskopen speglar detta. Hur en nära relation utvecklar sig och om den blir varaktig och bestående eller mer kortvarig brukar bero på hur man lyckas eller inte lyckas klara av de utmaningar som relationen innebär och som alltid finns där även om man inte ser dem (inte vill se dem) i början. Om de positiva sidorna av relationen är starka och kan hålla i sig över en längre tid, så är ju chanserna större att man också kan komma över de problem som kan uppstå i relationen.

Det finns många aspekter mellan planeterna i era horoskop som visar på en stark omedelbar attraktion er emellan. Så bildar till exempel både din Mars och din Venus i Lejonet en trigon (en positiv aspekt) till din väns Sol i Väduren. Det visar på en mycket stark attraktion mellan er och att ni mår gott i varandras närhet. Det visar att ni också har roligt ihop och att ni betyder mycket för varandra. Detta förstärks av att din Sol i Tvillingarna i sin tur också bildar en trigon till hennes Ascendent i Vågen. Din Sol så att säga lyser upp hennes person (Ascendenten) och hon mår gott tillsammans med dig och tycker om dina soliga sidor. Den här aspekten visar också att det finns goda förutsättningar för ömsesidig respekt och förståelse er emellan.

Något mer problematiska aspekter mellan era planeter är att din Måne i Kräftan är i kvadratur (en spänningsfylld aspekt) med hennes Sol i Väduren och att din Sol i Tvillingarna är i kvadratur med hennes Mars i Fiskarna. Även om de här aspekterna i viss mån kan bidra till att ytterligare öka spänningen och attraktionen mellan er, så finns där ändå en potentiell fara att det uppstår konflikter och irritation i ert förhållande. Detta gäller kanske i ännu högre grad kvadraturen mellan din Merkurius i Tvillingarna och din väns Merkurius i Fiskarna. Här finns risk att ni tänker olika och får svårt att förstå varandra. För att förebygga och hindra detta är det förstås viktigt med klar och tydlig kommunikation och en god vilja att respektera varandras olika syn på saker och ting. Hur ni kan hantera detta kan komma att vara avgörande för relationens varaktighet.

Som väl är, så finns det andra aspekter som visar på stabilitet och förmåga att klara av kriser och svårigheter. Framför allt är det din Månes trigon till hennes Saturnus i Fiskarna som så att säga stabiliserar upp det hela. Det är en aspekt som visar på allvar och en viss mognad i relationen. På ett djupare plan är den läkande och helande planeten Kiron involverad i samspelet mellan era horoskop. Så är din Måne i en positiv sextilaspekt till hennes Kiron i Jungfrun, samtidigt som hennes Måne i Skorpionen i sin tur bildar en trigon till din Kiron i Kräftan. Dessutom är hennes Kiron i konjunktion med din Ascendent i Jungfrun. De här aspekterna visar på en djupare kärlek och ömhet er emellan, en djupare ömsesidig förståelse av varandras behov och en stark empati med varandra. De visar att ni tillför varandra mycket och att ni upplever en emotionell tillfredsställelse av att vara tillsammans.

Att hennes Venus är i Väduren och alldeles i början av det sjunde huset för relationer, tyder på att hon på ett direkt och hastigt sätt går in i en relation. För att sedan också vilja bli kvar där, så är det mycket viktigt att hon trivs och mår bra i relationen (Venus) och att hon kan känna sig fri och självständig där (Väduren). Venus i sjunde huset tyder på att hon tycker om att vara i en nära relation men att det är viktigt att hon upplever relationen som harmonisk. Det Venus-styrda tecknet Oxen ligger så att säga ”inbakat” i hennes sjunde hus och verkar stabiliserande, så länge relationen upplevs harmonisk. Trigonen till Kiron i hennes horoskop är positiv medan kvadraturen till Uranus visar extra mycket på just hur viktigt det är för henne att verkligen känna sig fri och självständig också när hon är i en relation. Så detta är en viktig sak att tänka på för er båda, att ni tillåter varandra att vara fria och självständiga individer och inte söker ”äga” varandra i negativ mening.

Att ha det sjunde huset i Fiskarnas tecken, som du har, kan vara problematiskt, men det behöver inte nödvändigt innebära att du ”alltid kommer känna dig otillfredsställd inom kärleken”, absolut inte. Men Fiskarna är ett ett tecken – det sista tecknet i zodiaken – som så att säga ”innehåller allt”, från det lägsta till det högsta. Så det kan innebära allt mellan ”heaven and hell”. I positiv mening tyder det på att du har goda förutsättningar att vara en kärleksfull och medkännande partner. Detta förstärks av att du har din Måne i Kräftan som också, liksom Fiskarna, är ett vattentecken. En risk kan vara att dina förhållanden tenderar att bli ”ojämlika” så att den ena uppoffrar sig för mycket för den andra och därmed får en martyrroll. Det finns mycket mer att säga om Fiskarna i sjunde huset, men vi kanske kan ta det framöver, om du vill resonera kring det. Likaså tar det ett tag innan jag återkommer med en sammanfattning om din väns horoskop.

Sammanfattningsvis så kan man säga att er relation har goda förutsättningar, bara ni inte går i fällan att låta meningsskiljaktigheter och olika syn på saker bli alltför uppförstorade. Se det istället som en positiv sak att ni kan se på tillvaron på lite olika sätt. Olikheter kompletterar ju varandra! Undvik också fällan att vilja ”äga” den andre i en negativ mening, så att han eller hon känner sig instängd eller ofri. Lyckas ni undvika de fällorna, så har ni enligt horoskopen goda förutsättningar att ha en bra relation.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör jul 19, 2014 10:55 pm 

Hej Mats!

Tack så jättemycket för ditt svar, det var mycket intressant läsning. Om du har tid, skulle jag uppskatta om du kunde skriva ett fullständigt personligt horoskop för min vän?

Tack på förhand!

P.S. Alla är välkomna med sina åsikter. D.S

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: sön jul 20, 2014 3:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Någon ”fullständig” tolkning blir det inte. Du ska veta att om man arbetar seriöst med astrologi, så ligger det jättemycket arbete och tid bakom en sådan fullständig tolkning. Det jag brukar erbjuda här på forumet är istället lite kommentarer kring horoskopet med möjligheter att ställa frågor och resonera kring det. Tanken med de här tolkningarna på forumet är att vi ska hjälpas åt och resonera oss fram! Vill du ha en fullständig tolkning av ett horoskop, så rekommenderar jag någon bra professionell astrolog. Det kostar en del, men, som sagt, det ligger mycket arbete bakom en sådan tolkning.

I den mån jag hinner – måste ju slappa och chilla i sommarvärmen också :D – så ska jag kommentera lite kring din väns horoskop. Det kan ta några dar eller upp till en vecka eller så.

Ha det gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör jul 26, 2014 11:40 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Här följer lite kommentarer kring din väns horoskop. Tre tecken dominerar: Skorpionen (med Månen, Jupiter, Pluto och den Norra månnoden), Fiskarna (med Merkurius, Mars och Saturnus) och Väduren (med Solen och Venus). Det beskriver henne som en intensiv och målmedveten person (Skorpionen), samtidigt som hon är känslig, mottaglig, medkännande (Fiskarna) och tillsammans med detta också självständig, energisk och bestämd (Väduren). Hon har alltså många olika sidor som så att säga samsas i hennes person. Kanske Ascendenten i Vågen gör att hon kan balansera de olika sidorna inom sig.

Bild
Nemesis vän, 30 mars 1994, 20:56, Upplands Väsby

Eld och vatten är dominerande element – entusiasm och känsla. Nästan alla planeter är i horoskopets nedre halva, under horisonten, vilket tyder på en inre samling och att de egna resurserna är särskilt viktiga, att de så att säga bildar själva grunden för hennes liv. Med Ascendenten i Vågen uppvisar din vän antagligen en vänlig och balanserad person till det yttre, även om det är mycket som rör sig inombords, under ytan, så att säga.

Med de många laddade Skorpion-energierna, framför allt Månen i konjunktion med Pluto och den Norra månnoden, finns det en stor känslointensitet och ett inre behov att dramatisera livet. Det kan innebära stora svängningar i känsloläget och det kan vara viktigt för henne att kunna kanalisera känslorna i kreativa banor – konst, musik, poesi, dans. Mars och Merkurius i Fiskarna i det femte huset för kreativitet visar på sådan begåvning att ge ett skapande uttryck för de starka känslorna.

Stor styrka och kraft uttrycks genom Jupiter i Skorpionen i första huset, som bildar positiva trigonaspekter dels med Merkurius och Mars i Fiskarna i det femte huset och dels med Saturnus i samma tecken i det fjärde huset. Häri ligger mycket kreativ kraft och förmåga att ge uttryck för det starka inre känslolivet. Solen i Väduren i det sjätte huset bidrar med energi och entusiasm och tyder på ett aktivt vardagsliv.

Venus i Väduren i det sjunde huset har vi redan varit inne på, att det visar på hennes stora behov att känna sig fri och självständig också i en relation.

Det här är några av de omedelbara reflektioner jag gjort när jag tittat på din väns horoskop. Tag gärna upp om det är något du/ni undrar över och vill resonera mer utförligt om.

Andra forumbesökare är förstås också välkomna att kommentera och diskutera!

Ha en fin sommar! Allt gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]