Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:30 pm

Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Horoskophärskare?
InläggPostat: ons feb 16, 2011 8:05 pm 

Hej igen!

Bra uttryck "den allvetande okunnigheten", haha!
Ett tack till dig för att du förklarar så bra, jag skall hänvisa de skeptiska hit :) Jag själv har missat den nyhetssändningen precis.
Jag har undrat om den Sideriska. Nu förstår jag bättre.

Jag undrar om du har något o berätta om horoskophärskaren o inflytandet den har över horoskopet?
Ex; min horoskophärskare är Jupiter (eftersom min ascendent är skytten). Min jupiter är i fiskens tecken.
Jag har inte fått boken jag beställde än, kanske den tar upp denna fråga.

Alltså; vad innebär det att ha sin horoskophärskare (jupiter) i fiskens tecken?

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Horoskophärskare?
InläggPostat: tor feb 17, 2011 9:38 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Tash74!

Horoskophärskaren, alltså den planet som styr Ascendentens tecken, har stor betydelse eftersom den sätter sin prägel på och färgar horoskopet som helhet. Ascendenten beskriver ju personligheten, hur vi förhåller oss till omvärlden och hur omvärlden uppfattar oss.

Vid tolkningen tittar man på horoskophärskarens tecken- och husplacering, olika aspekter den har och om planeten har "dignitet" (styrka) eller är försvagad, osv.

I ditt fall är Jupiter, som styr ditt ascendenttecken, Skytten, i sitt eget tecken (traditionellt sett) Fiskarna, i det andra huset (värderingar, tillgångar, resurser). Din Jupiter har positiva aspekter till Merkurius (trigon) och Venus (sextil). Samtidigt bildar den kvadraturer till Ascendenten och de båda Månnoderna.

Bild

Tash74, 16 juni 1974, 20:20, Borås

Aspekter:

Bild

Med Jupiter (som står för optimism, expansion och framgång) i vänliga och sympatiska Fiskarna som ascendenthärskare uppfattas du säkert som en sympatisk, generös och vänlig person. Det antyder också en viss "visionär" eller intuitiv sida hos dig. Jupiter styr inte bara Ascendenten utan också det tolfte huset, där du har Neptunus i Skytten. Neptunus och Jupiter är i varandras tecken (Skytten och Fiskarna), vilket förstärker den här andliga sidan hos dig. Jupiter styr också den Norra månnoden i Skytten samtidigt som den bildar T-korset till de båda Månnoderna. Det här speglar något av hela din livsväg, verkar det som, din färdriktning i livet, så att säga.

Kvadraturen till Månens noder visar att dessa handlar om två sidor i ditt liv som du behöver samordna eller integrera med varandra. Jupiter, som är den planet som bildar T-korset till noderna, får en viktig nyckelroll när det gäller att förena de båda motsatser som Månnoderna representerar.

Vi var väl inne lite på det här när vi tittade på ditt horoskop förra gången: http://astrologiforum.egensajt.se/board ... html#p1208

Helt klart har horoskophärskaren Jupiter en viktig roll i förhållande till Månnoderna i ditt horoskop. En mycket positiv sak är då trigonen mellan Jupiter, som styr den Norra Månnoden, och Merkurius i Kräftan i ditt sjunde hus, som styr den Södra månnoden. Den positiva aspekten mellan de båda nodhärskarna bådar gott när det gäller din utmaning att integrera motsatserna med varandra. Motsatserna tycks ju framför allt handla om dig själv, ditt jag (Ascendenten, första huset, Norra månnoden i Skytten) och din relation till andra (sjunde huset, Södra månnoden).

Solen i Tvillingarna i sjunde huset visar ju på ett stort behov av nära kontakt med andra. Antagligen upplever du det svårt att vara ensam, att inte ha någon annan att relatera till. Den Norra månnoden i Skytten står i opposition till Solen. Skytten innebär frihetslängtan och en önskan att vidga horisonterna, men också att finna sammanhang och mening i livet. Norra månnoden i det här tecknet visar på ett behov att hitta en egen väg utan att distraheras av andra, att utveckla självständighet och vara sann mot sig själv. Det handlar också om att kunna påverka sin livssituation i den riktning som man själv vill.

Samtidigt innebär ju då Jupiters kvadratur till de båda Månnoderna att det här inte får ske på bekostnad av det som den Södra månnoden i Tvillingarna representerar - anpassning, öppenhet och tolerans i förhållande till andra. Så den väg Månnoderna i ditt horoskop utvisar kan tyckas vara svår och paradoxal - att både gå en egen väg och vara självständig och samtidigt vara involverad med andra människor och relatera till dem på ett öppet och tolerant sätt. Men det är här Jupiter, horoskophärskaren, kommer in i bilden! Jupiter i Fiskarna visar på en andlig inriktning där det antagligen är viktigt för dig att finna egna svar och göra egna erfarenheter. Trigonen till Merkurius i sjunde huset gör att du förhoppningsvis också kan kommunicera på ett öppet och ömsesidigt berikande sätt med andra även när det gäller livets stora frågor.

Jag vet ju inte ifall du känner igen dig i det här jag skriver. Det skulle vara intressant att höra hur du själv upplever eller uppfattar den här motsättningen mellan Månnoderna i Skytten och Tvillingarna.

Jag ska se på din systers horoskop och återkommer om det i den andra tråden. Men det kan ta lite tid.

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Horoskophärskare?
InläggPostat: lör feb 19, 2011 5:33 pm 

Oj, oj, vilket utförligt svar. Värsta egoboosten! Det är väl en av fördelarna med astrologi, att få diskutera sig själv :)
Nackdelen är väl alla "dåliga" sidor av ens person man måste inse o acceptera. Det kan jag dock tycka om eftersom det är utvecklande.

Jag känner igen mig i allt även denna gång.
Som jag skrev innan uppfattar jag mig själv motsägelsefull.
Det finns nog en split mellan mig att vilja samspela med andra o mig att vilja vara självständig. Det har jag uppfattat komma ifrån en ganska stressad livssituation. Kanske det ursprungligen kommer ifrån detta?
Ja, det tål att tänkas på!
Bäst mår jag nog i ett tryggt o stabilt parförhållande. Jag är en familjemänniska. Tycker det är skönt att dela ansvaret med någon. O att få behålla min frihet o självständighet är ett måste annars kreverar jag :)

Tack ska du ha för det långa svaret, ha det bäst!

Profil Skicka personligt meddelande  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ]