Aktuellt datum och tid: lör nov 25, 2017 11:19 am

Sida 1 av 1 [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Högertrafikomläggningen 1967
InläggPostat: fre mar 26, 2010 4:19 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

För att "fylla på" med händelser från 1900-talet har jag kollat in horoskopet för högertrafikomläggningen 1967. Övergången från vänstertrafik till högertrafik genomfördes klockan 5 på morgonen söndagen den 3 september. Det hela gick så till att all fordonstrafik på alla landets vägar stannade upp på vänster sida exakt klockan 04:50. Därefter körde alla trafikanter försiktigt över till höger sida av vägen och inväntade det magiska klockslaget 05:00. Nedräkningen skedde via radion. Exakt på klockslaget satte all trafik igång igen, men nu på höger sida av vägen!

En ganska märklig händelse egentligen, även om det väl inte var alltför mycket trafik i rörelse klockan fem på söndagsmorgonen. Minns själv att jag tittade ut genom fönstret lite yrvaket långt senare den här morgonen, jodå, bilarna körde på höger sida!

Vad visar då horoskopet för den här så omvälvande men ändå stillsamt genomförda förändringen? Så här ser det ut:

Bild

Högertrafikomläggningen, 3 september 1967, 05:00, Stockholm

Aspekter:

Bild

Merkurius, trafikens och bilismens planet, styr både Ascendenten och MC och är själv på väg upp i öster i det första huset i nära konjunktion med Pluto (transformation) och Uranus (förändring). Så vi ser hur väl tajmad - i rent kosmisk mening - omläggningen var, denna "Dagen H"!

Jungfrun på Ascendenten antyder hur ordningsamt och försiktigt omställningen till högertrafik genomfördes i det svenska "folkhemmet". Det visar också att händelsen orkestrerades av polis, militär och andra funktionärer, allt i ordningens och redans tecken.

Fjärde huset i Skytten ger en antydan om att högertrafikomläggningen framför allt hade sin grund i en anpassning till internationell praxis. Samma sak förstärks av Norra Månnoden i nionde huset.

Stenbocken på femte husspetsen visar att händelsen kännetecknades av ansvarsfullhet, planering och koordination. Vattumannen på sjätte husspetsen vittnar om att omläggningen av trafiken innebar en stor förändring i det svenska vardagslivet.

De tre helt dominerande husen i horoskopet är det tolfte (avslutningar), det första (ny början) och det tredje (kommunikation och trafik). Det handlade ju om en trafikomläggning (tredje huset) där vänstertrafiken upphörde (tolfte huset) och högertrafiken tog sin början (första huset).

Merkurius, Tvillingarna och tredje huset står inte bara för trafik och transporter utan också för den mycket omfattande informationskampanj som hörde till den stora omläggningen. Sjunde huset i Fiskarna antyder att det sker en anpassning i relation till andra länders vägtrafik. Också Väduren på nionde husspetsen visar att den egna identiteten (färdriktningen) anpassas till övriga länder.

Tvillingarna på MC säger förstås att det är trafik, transporter och kommunikation som uppmärksammas den här dagen.

Att den nya färdriktningen i trafiken upplevs osäker, ovan och ny framgår av att Lejonet (egna identiteten) är på tolfte husspetsen. Månen i konjunktion med Jupiter i Lejonet kanske kan sägas peka på den stora folkliga uppslutningen. Trafikomläggningen berörde ju hela befolkningen. Månens konjunktion med Jupiter kan också visa på den optimism och tillförsikt som underlättade omläggningen. Kvadraturen till Neptunus och Mars i tredje huset kanske samtidigt antyder en viss förvirring och osäkerhet.

Solen är naturligtvis i Merkurius tecken denna trafikens dag, dessutom i nära konjunktion med Ascendenten. Venus i Jungfrun i tolfte huset i konjunktion med Solen speglar hur landet som helhet överger sitt invanda mönster (vänstertrafiken) och famnar det nya och okända i tro och tillförsikt. Här finns en tro på framtiden.

Mars i konjunktion med Neptunus i Skorpionen i tredje huset speglar slutligen och återigen händelsens själva karaktär och innebörd: en trafikomläggning där det gamla överges så att det nya kan ta form. Både Mars och Neptunus bildar sextil med Uranus i första huset, förändringens och nyordningens planet.

Välkomna med synpunkter!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Högertrafikomläggningen 1967
InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:20 pm 

Hej Mats!

Tack för att du uppmärksammar denna typ av händelser! Intressant och lärorikt!

Merkurius (trafik och vägar) är ju verkligen den planet som dominerar detta händelsehoroskop, precis som du skriver. Merkurius är:

1) placerad i sitt eget tecken (det tecken som den styr)
2) styr Ascendenten, och Mc
3) styr Solen
4) är placerad i första huset som är angulärt och därför framträdande

Vad du inte nämner och som jag skulle vilja lyfta fram är att tredje husets styrare (som mer specifikt styr över trafik, vägar, transport, och förflyttning) och som är Venus, är retrograd. Den retrograda fenomenologin vänder ju på riktningen av energin. Hela det planetära mönstret är en ”solfjäder" med Saturnus som ”skaft” och ”pådrivare” (jag räknar inte med Kiron eller noderna när jag letar efter planetära mönster). Men den planet som leder den gruppering av planeter som utgör själva fjädern är Jupiter, så vi måste lyfta fram den också. Det visar, precis som du skriver, att hela projektet hade sin ”grund i en anpassning till internationell (Jupiter) praxis".

I horoskopet för 1865 års Sverige ser vi denna händelse genom solbåge Jupiter=Mc (Sveriges roll (Mc) anpassas till internationell (Jupiter) praxis), 2 månader efter händelsen, och solbåge Saturnus=Merkurius (statlig omstrukturering (Saturnus) av trafik och färdriktning (Merkurius)), 4 månader efter händelsen. Solbågar har en +/- 6 månaders tidsorb och brukar utlösas av antingen progredierade Månen eller hårda aspekter till axlarna från Saturnus, Uranus, Neptunus, eller Pluto. Transiterande Uranus lade sig i kvadratur med Sveriges Ascendent endast en månad efter händelsen (exakt den 12 oktober 1967). Så där har vi ”utlösaren”!

Det finns en sak som du skriver som jag inte riktigt förstår. Du skriver:” Stenbocken på femte husspetsen visar att händelsen kännetecknades av ansvarsfullhet, planering, och koordination”. Jag förstår inte hur du kan utläsa det av Stenbocken på femte huset. Visst, som jag skrev, så är Saturnus (som styr Stenbocken på femte huset) skaftet på solfjädern och visar att händelsen orkestrerades och planerades av staten och dess myndigheter (vägverket, polis, etc.), men du nämner inte denna framträdande position för Saturnus, och jag kan inte se hur femte husets arketyp stödjer ditt påstående. Kan du klargöra vad du menar tror du? Samma sak gäller det du skriver om Skytten på fjärde huset. Det är inte klart hur fjärde husets arketyp stödjer din analys av Skytten där.

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tis apr 06, 2010 11:43 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina kompletteringar och synpunkter!

Intressant iakttagelse med den retrograda tredjehusstyraren Venus - ändrad körriktning! Saturnus roll som "solfjäderskaft" (statens roll i orkestreringen av händelsen) blir ju väldigt talande, särskilt som Saturnus är i det åttonde huset (transformation, förändring) styrt av Pluto i första huset i Merkurius tecken och med Merkurius som husstyrare.

Bra att du relaterar händelsen till Sverige-horoskopet för 1865. Transiterande Uranus är förstås en perfekt "utlösare" i det här sammanhanget!

När det gäller min analys av fjärde huset i Skytten, så tolkade jag det helt enkelt som att själva grunden/orsaken (IC, fjärde huset) till händelsen var en anpassning till internationell praxis (Skytten). Jag tyckte mig också se samma sak speglad genom Norra månnoden i nionde huset.

I händelsehoroskop tycker jag ofta man kan utläsa själva händelsens uttryck eller karaktär (vad som kännetecknar eller utmärker händelsen) ur femte huset, som ju står för det egna uttrycket (önskan att uttrycka sin egenart). I det här fallet är Stenbocken på den femte husspetsen, och tecknet står ju bl.a. för ansvar, planering, koordination, strukturering. Så händelsens uttryck/karaktär kan beskrivas i de termerna. Men visst borde jag också ha nämnt Saturnus som husets styrare och allra helst också ha observerat planetens centrala roll som "solfjäderskaft"! Tack för de kompletteringarna!

Ett intressant och tydligt horoskop för den här händelsen, tycker jag.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons apr 07, 2010 4:37 am 

Hej Mats!

Nu förstår jag vad du menar med och tillskriver för betydelse för femte huset! Jag ska undersöka det i fortsättningen innan jag kan avgöra för mig själv ifall det stämmer eller inte.

När jag tänkte på fjärde huset för horoskopet för högertrafikomläggningen, som den ledande planeten Jupiter styr, så tänkte jag mer på själva den fysiska sidan av infrastrukturen, i detta fall vägarna, medan tredje huset är förflyttning och transport och användandet av vägarna. Jag förstår vad du menar med ”har sin grund i”, men kan inte hålla med om att händelsens orsak kan tillskrivas det fjärde huset. Det kan det enbart göra i detta fall, enligt mig, ifall vi vet att dess styrande planet leder gruppen av planeter i horoskopets östra hemisfär. Du tycks mena att en händelses orsak (alltid?) är fjärde huset och att det femte visar på händelsens uttryck och karaktär. Jag har litet svårt att följa logiken i det resonemanget. Men jag ska testa det som du skriver!

Ha det så bra! :D

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Fjärde och femte husen i händelsehoroskop
InläggPostat: ons apr 07, 2010 8:39 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Anders! :D

När det gäller de här tolkningarna av fjärde och femte husen i händelsehoroskopen, så vet jag inte om man kan säga att det alltid är så. Jag vet bara att jag ofta tycker mig kunna utläsa att fjärde huset/IC står för grunden/orsaken och att femte huset visar på händelsens uttryck/karaktär/natur. Jag har så att säga tagit för givet att det är så. Men säkert bör man, som du påpekar, alltid ha koll på vad husstyraren har för sig i de här sammanhangen.

Har roat mig med att kolla fjärde och femte husen i några av de händelsehoroskop, andra än högertrafikomläggningen, som jag har tolkat. Så här utföll det:

Konstkuppen mot Nationalmuseum:

Fjärde huset i Jungfrun (husstyraren Merkurius i Skytten konjunktion Solen i Stenbocken i sjätte huset). Min tolkning är att en minutiöst noggrann planering (Jungfrun, Merkurius, Stenbocken, sjätte huset) låg till grund för kuppen, vilket visas av det effektiva utförandet.

Femte huset i Vågen (Venus konjunktion Uranus i Vattumannen i åttonde huset). I femte huset har vi Mars i Vågen (konstkupp) kvadratur Asc, Månen i Skorpionen trigon Asc och Pluto i Skytten kvadratur MC. Händelsens uttryck/karaktär är en kriminell handling med våldsamhet och hot, osv.

Husockupationen i Lund 1969:

Fjärde huset i Lejonet (Solen i Oxen i tolfte huset). Min tolkning är att händelsen har sin grund i ockupanternas vilja att ta över, organisera och styra (Lejonet) huset som de ockuperade.

Femte huset i Jungfrun (Merkurius i Tvillingarna i tolfte huset konjunktion Asc och Månen). I femte huset är Pluto, Jupiter och Södra månnoden i Jungfrun och Uranus i Vågen. Händelsens uttryck/karaktär: en studentidé (Merkurius, Tvillingarna) och aktivitet för att åstadkomma förändring och bättre förhållanden i samhället (planeterna i femte huset).

Mordet på Olof Palme:

Fjärde huset i Vattumannen (Uranus i Skytten i andra huset). Jupiter i Fiskarna är konjunkt IC. Här har jag tolkat att orsaken till mordet står att finna i en omvälvande politisk ideologi.

Femte huset i Väduren (Mars i Skytten i andra huset). Händelsen karakteriseras av våldsamhet (Mars, Väduren).

Den stora slottsbranden i Stockholm 1697:

Fjärde huset i Skytten (Jupiter i Vågen i andra huset). Förstörelsen har sin grund/orsak i eldens (Skytten) expansiva spridning (Jupiter).

Femte huset i Stenbocken (Saturnus i Vattumannen i femte huset opposition Pluto i Lejonet i elfte huset, båda kvadratur Mars, Södra månnoden och Asc- och MC-styraren Merkurius i Oxen på nionde husspetsen). Brandens uttryck/karaktär är ett våldsamt förlopp med stor materiell förstörelse (Pluto, Mars och en mycket svårt aspekterad Saturnus).

Utanför Sveriges gränser :D :

Eiffeltornet: http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... eiffel.htm

Fjärde huset i Skorpionen (Pluto konjunktion Neptunus i Tvillingarna i tionde huset). Invigningen av tornet grundad i den tidens teknologiskt inspirerade transformation av samhället, den "moderna tidens" gryning.

Femte huset i Skytten (Jupiter i Stenbocken i femte huset trigon Mars i Oxen konjunktion MC). Händelsens uttryck/karaktär en internationell utställning, "världsutställning" (Skytten), med ett högt torn av järn (Jupiter trigon Mars konjunktion MC) som mest iögonfallande inslag.

Nazityskland: http://www.starsandherbs.se/galaktiskagondolen/naz.htm

Fjärde huset i Lejonet (Solen konjunktion Saturnus och MC i Vattumannen). Nazismens orsak/grund var framför allt en vilja att styra, dominera (Lejonet).

Femte huset i Jungfrun (Merkurius i Vattumannen i nionde huset konjunktion MC). I femte huset: Södra månnoden, Neptunus, Mars, Jupiter. Nazismens uttryck/karaktär var ordning, perfektionism, rasrenhet, militarism, disciplin, känslokyla (Jungfrun).

Första provsprängningen av en atombomb: http://www.starsandherbs.se/galaktiskagondolen/bomb.htm

Fjärde huset i Jungfrun (Merkurius i Lejonet i andra huset). IC står för det inre, Jungfrun för materia. Händelsens orsak var en explosion ur materiens inre.

Femte huset i Skorpionen (Pluto i Lejonet i andra huset). Händelsens uttryck/karaktär: förstörelse (Skorpionen), kärnvapen (Pluto).

Attacken mot World Trade Center i New York: http://www.starsandherbs.se/galaktiskagondolen/wtc.htm

Fjärde huset i Stenbocken (Saturnus i Tvillingarna i nionde huset opposition Pluto i Skytten på tredje husspetsen). Kanske kan man kortfattat säga att händelsen hade sin grund i en fientlig attack (Pluto i Skytten), men det finns mycket mer att säga.

Femte huset i Vattumannen (Uranus i Vattumannen på femte husspetsen). Händelsens främsta uttryck/karaktär var den plötslighet med vilken den inträffade och den förstörelse den ledde till.

Vågar jag säga att det står 8-0 till min tolkning? :D

Kommentera gärna!

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: tor apr 08, 2010 4:01 am 

Hej Mats!

Det är bara att konstatera att vi ser annorlunda på det här!

Från mitt sätt att se det är de flesta av dina exempel prov på det som jag menade: att man lätt läser in det man vill se, eller omvänt: att man väljer att se händelsen utefter vad man tror sig se i horoskopet. Ta t ex ditt första exempel: om det hade varit Oxen på fjärde huset så hade du kunnat tolka det som att det som låg till grund för konstkuppen var tillskansande av högt värdefulla konstföremål. Om det hade varit Skorpionen på fjärde huset eller om styraren hade varit i åttonde huset hade du kunnat säga att det som låg till grund för händelsen var att ruffa åt sig någon annans egendom och utan att avslöja sin identitet; att de var maskerade. Hade det varit Vattumannen hade du kunnat säga att det som låg till grund för händelsen var en gruppaktion. Om det hade varit Väduren hade kunnat nämna att aktionen var beväpnad. Om styraren hade varit i tolfte huset hade du kunnat säga att det var organiserad brottslighet som låg bakom kuppen. Om Lejonet hade varit på fjärde huset hade du kunnat säga att det som låg till grund för händelsen var en dramatisk och spektakulär kupp, och hade då Jungfrun varit på femte huset hade du sedan kunnat säga att själva händelsen karaktäriserades av noggrannhet, detaljsinne, och intelligens, osv. Samma sak kan sägas om de flesta andra exemplen!

För mig blir det en lek med ord, och inte så mycket astrologi! Så med all respekt för dig och din Merkurius i Fiskarna :? , så skiljer sig våra uppfattningar här! Och det är naturligtvis ok att det är så, inte sant? Däremot tycker jag att det är intressant att läsa om händelserna, så jag ser fram emot att läsa flera! :D

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: tor apr 08, 2010 8:28 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Visst är det ok att vi ser olika på det här. Samtidigt kan det ju vara intressant och lärorikt att försöka se ur den andres synvinkel.

Jag håller inte med dig i ditt resonemang här. Visst, OM Oxen varit på fjärde huset hade jag kunnat tolka det så som du föreslår, OM Skorpionen, på det vis du föreslår där, osv. Det håller jag med om. Men nu i det här fallet (konstkuppen) VAR det Jungfrun på IC/fjärde huset! Jag har alltså att utgå från det och jag kan inte se varför det inte skulle vara "så mycket astrologi" att applicera Jungfruns och fjärde husets astrologiska innebörder på tolkningen! Jag kan inte se det som en "lek med ord", absolut inte!

Om din kritik vore befogad, skulle man ju kunna säga detsamma om progressioner, solbågedirektioner och om vad som helst! "Hade det varit sb. Jupiter=Asc istället för sb. Pluto=Asc, så hade du kunnat säga så och så istället för si och så", osv. Och?

Däremot tror jag du har rätt i att man måste se mer noga på husstyrarna och hur de framträder i horoskopet. Där fick jag något att tänka på. :D

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Förtydliganden
InläggPostat: fre apr 09, 2010 9:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Anders!

För att förtydliga ännu mer:

Om nu horoskopet för konstkuppen mot Nationalmuseet istället hade haft Oxen på fjärde huset, som du tar som första exempel, då hade det ju också varit ett helt annat horoskop. Så långt antar jag vi är överens.

Vi bör väl dessutom kunna vara överens om att det då också hade speglat en annan händelse, en "annan kupp" än den som verkligen inträffade, eller hur? Bl.a. hade den ju då utförts på morgonen (om det varit vid samma tid på året), medan Oxen var på fjärde husspetsen. Och då hade jag förstås vid tolkningen istället haft att försöka förstå hur Oxens arketyp i det fallet samverkade med fjärde husets symbolik och innebörd.

Bilden av händelsen skulle då ha blivit en annan. En "annan kupp" än den som verkligen inträffade skulle framträda ur eller speglas av ett sådant hypotetiskt horoskop.

Fortfarande överens?

Jag kan då omöjligen förstå varför detta helt självklara faktum skulle göra min tolkning av det verkliga kupphoroskopet till "en lek med ord, och inte så mycket astrologi"!!?? Att tolka det verkliga horoskopet efter de förutsättningar som gäller för det måste väl få anses som fullt legitimt, vare sig man använder sig av enkla eller mer invecklade astrologiska metoder. Ibland, för att inte säga praktiskt taget alltid, är det enkla i flera avseenden överlägset det invecklade och onödigt tillkrånglade som lätt får det missriktade självändamålet att "blända" och imponera.

En "lek med ord" skulle väl möjligen vara om man (t.ex. för att försöka förlöjliga astrologin) "tvingade in" en tolkning av en händelse i ett helt felaktigt horoskop (och ändå fick till det). Men en sådan fejkad "tolkning" skulle, är jag rätt säker på, innehålla alltför mycket krystade och långsökta slutledningar för att kunna förväxlas med en äkta tolkning (även om den förmodligen skulle innehålla en eller annan "lyckträff").

Jag håller inte med dig om att jag skulle "se det jag vill se" i horoskopen. Varför vrida till det så? Jag ser väl snarare (i den mån jag nu lyckas göra det) det som finns att se där! Bör inte en händelses horoskop visa olika sidor av händelsen? Är det inte legitimt att se det som nu finns att se där?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker eller resonerar när du kritiserar mina tolkningar med de här i mina ögon helt ologiska invändningarna.

Nu behöver det förstås inte vara så att man alltid på ett enkelt sätt kan utläsa händelsens "grund/orsak" ur fjärde husets teckentillhörighet. Säkert speglas orsaker och bakgrund också av många andra faktorer i horoskopet. Kanske glimmar speglingar fram ur tolfte och åttonde husen, kanske från Månen eller Kräftans tecken. Kanske från Södra månnoden eller från planeter som har anknytning till de här faktorerna eller till andra faktorer.

Fjärde huset har ju också i sig fler innebörder än just grund/orsak. Det kan visa på byggnader, miljö/omgivning, marken, lantbruk, egendomar, något som är gömt, gruvdrift, hemmet, familjen, modern och mycket, mycket annat. Det kan dessutom stå för slutresultatet eller slutfasen av något (alltså raka motsatsen till grunden/orsaken).

När det gäller en händelse kan man nog säga att fjärde huset står för det som "burit fram" händelsen, det som har fött fram den, det som den har hämtat näring ur, osv. Detta behöver nu inte vara så helt entydigt. En orsakskedja kan ju vara mycket komplicerad. Många olika saker kan ha spelat in. Allt detta kanske inte går att enkelt utläsa ur det fjärde huset. Men ofta finns det något övergripande tema som kan beskriva vad händelsen är grundad på och som just går att utläsa ur det fjärde huset.

I konstkuppens fall var ganska säkert det övergripande temat en detaljerad och noggrann planering speglad av Jungfruns tecken och husstyraren Merkurius i konjunktion med Solen i sjätte huset. Så även om det också fanns andra mer underordnade orsaker till att kuppen blev verklighet, så var den noggranna planeringen och förberedelsen den jordmån som bar fram idén och till slut ledde till konststölden och dess horoskop.

Hoppas med det här att du bättre ska förstå hur jag tänker och resonerar och går till väga när jag tolkar ett horoskop.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: lör apr 10, 2010 5:15 am 

Hej Mats!

Nu förstår jag dig bättre!

Speciellt när du skriver: ” Nu behöver det förstås inte vara så att man alltid på ett enkelt sätt kan utläsa händelsens "grund/orsak" ur fjärde husets teckentillhörighet. Säkert speglas orsaker och bakgrund också av många andra faktorer i horoskopet. Kanske glimmar speglingar fram ur tolfte och åttonde husen, kanske från Månen eller Kräftans tecken. Kanske från Södra månnoden eller från planeter som har anknytning till de här faktorerna eller till andra faktorer”.

”När det gäller en händelse kan man nog säga att fjärde huset står för det som "burit fram" händelsen, det som har fött fram den, det som den har hämtat näring ur, osv. Detta behöver nu inte vara så helt entydigt. En orsakskedja kan ju vara mycket komplicerad. Många olika saker kan ha spelat in. Allt detta kanske inte går att enkelt utläsa ur det fjärde huset. Men ofta finns det något övergripande tema som kan beskriva vad händelsen är grundad på och som just går att utläsa ur det fjärde huset”.

När du skriver att fjärde huset kan ses som det som burit fram händelsen, det som har fött fram den, det som den har hämtat näring ur, så är jag med dig. Jag tolkade att du menade med ”händelsens orsak” något mer allomfattande och som jag skulle tillskriva en form av ”metavariabel” eller faktor, nämligen den totala eller sammanlagda summan av psykisk energi som skapade händelsens konkreta natur. En faktor som troligtvis inte kan ses i sin helhet i horoskopet, precis som man inte kan avgöra en persons själsliga mognad utifrån endast horoskopet. Men kanske det planetära mönstret som helhet kommer nära en ”holistisk” förklaring till händelsens orsak, som jag är mer inne på och har försökt visa genom mina egna analyser. Det var min uppfattning att det var denna ”holism” som du försökte reducera till fjärde huset, och då hade jag inte hållit med dig. Men nu förstår jag dig annorlunda.

Jag anser ändå att det finns en del ”kritik”. Ibland använder du det fjärde huset, rätt och slätt, som ”händelsens orsak” och ibland använder du det fjärde husets egna konkreta symbolik för att beskriva händelsens orsak. Det ser jag som att blanda ihop äpplen med apelsiner. Som när du t ex skriver: ”IC står för det inre, Jungfrun för materia. Händelsens orsak var en explosion ur materiens inre”. Det hade, logiskt sett, varit korrekt om fjärde husets styrare hade varit i fjärde huset eller om en för händelsen viktig planet hade varit i fjärde huset. Annars är du ju tvungen att säga att alla händelser orsak är något i eller ur det inre. Och det framkommer inte att du ser det så när man läser dina övriga exempel! I horoskopet för atombomben ser man klart och tydligt att Mars (sprängning, bomber) är den ledande planeten i horoskopet för ett ”skål-mönster” och att den är i sitt detriment, Oxen (frustration). Jag tycker den förklaringen är betydligt mer övertygande än att söka förklaringen genom att säga att Jungfrun är på IC, som verkar aningen torftigt. Men du verkar tycka att dessa planetära mönster som jag skrivit om, och andra tekniker, mer leder till ”det missriktade självändamålet att ”blända” och imponera” än att klargöra!? Inte speciellt snällt sagt om det är mig du avser med det!

En annan sak är det här med hur du kan vara så säker på att fjärde huset bäst beskriver händelsens orsak. Vad jag menar med godtycklighet är att man redan innan man beräknar horoskopet kan komma på hur de tolv olika arketyperna kan beskriva händelsens orsak, och att man sedan använder dessa beskrivningar eller förklaringar till det hus man anser beskriver orsaken (om man nu har en uppfattning om vilket hus det är) och som är kopplade till den arketypen man på förhand gett en betydelse till och som man ser är på, i ditt fall, fjärde huset.

Vad jag menade i mitt förra inlägg var att samma kuppförsök och dess orsak kan förstås på många olika sätt. Om vi hade frågat tio personer från olika yrkeskategorier men som på ett eller annat sätt var väl insatta i händelsen vad de trodde händelsen grundade sig på, tror du verkligen då att de enhetligt skulle svara: ”en minutiöst noggrann planering”, eller något liknande? Hade inte ett lika rimligt svar varit att de trodde att kuppen grundade sig på några av de förslag jag beskrev i mitt förra inlägg?

Problemet som jag ser det är att man faktiskt kan, om man vill, välja att tolka en händelses orsak på många olika sätt. Och om du begränsar det till eller i huvudsak söker det i det fjärde huset, som bara är ett av tolv hus, så kan du ”komma undan” med det, så att säga, om förklaringen är tillräckligt generell och simplistisk. Man kan varken bekräfta det eller motbevisa det. Det blir luddigt, och framförallt så säger det ingenting nytt om händelsen, vilket kanske är det tydligaste tecknet på att det saknas något. Men i dina totala analyser är det naturligtvis alla planeter tillsammans som räknas och som du visar, så min kritik är inte mot dem utan mot det något svårdefinierade ”händelsens orsak, eller dess grund”. Jag säger inte att du inte har funnit något av värde i hur du ser på det fjärde och det femte huset – bara att det är oerhört svårt att riktigt ta på!

Så behåll du dina 8-0 om det är viktigt för dig, du har ju sb. Mars=Mc just nu…. :wink:

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Ytterligare förtydliganden
InläggPostat: lör apr 10, 2010 3:45 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Det gläder mig att du nu förstår mig bättre, hur jag resonerar. Den mer nyanserade kritik du nu framför är jag också mer villig att lyssna till.

Du skriver att det inte var "speciellt snällt sagt", det jag antydde om alltför invecklade eller komplicerade resonemang. På samma sätt tyckte inte jag heller att det var "speciellt snällt sagt" när du skrev om mina tolkningar att det bara var en "lek med ord", "inte så mycket astrologi" och att jag "ser det jag vill se" i horoskopen.

Kanske gav jag igen lite med samma mynt, det hör väl till pajkastningens ädla konst! :D Samtidigt kan jag försäkra att jag inte avsåg dina planetspridningsmönster eller andra metoder, tvärtom uppskattar jag dem mycket. Jag uppskattar och respekterar dig också som person och vill inte att vi ska hamna "i luven" på varandra. Men jag kände att jag - ganska bestämt - behövde försvara mina tolkningar och mitt förhållningssätt till astrologin mot den onyanserade kritiken. Två pajer kastade - en från vardera hållet - det bör väl återställa jämvikten! :D

Jag förstår inte riktigt hur du menar att jag blandar ihop äpplen och apelsiner när jag tolkar fjärde huset och den konkreta symboliken där? Kan du utveckla det lite?

Jag förstår inte heller det du skriver om att fråga tio olika personer vad de tror låg till grund för kuppen mot Nationalmuseet. Har det - astrologiskt sett - någon betydelse vad olika personer tror eller anser om händelsens bakgrund? Är det kanske inte snarare "universum" eller det universella medvetandet vi bör fråga? I alla händelser tror jag inte någon av de tio skulle direkt förneka att en noggrann planering måste ha legat bakom kuppen.

Men visst kan grunden/orsaken - som jag också framhöll i mitt förtydligande - vara komplicerad och framgå också ur många andra saker i horoskopet än bara det fjärde huset. Egentligen känner jag inte att "orsak" är helt rätt ord för fjärde huset. Det är väl därför jag brukar skriva "grund/orsak".

När det gäller Jungfrun på IC i atombombens horoskop, så är min tolkning "en explosion ur materiens inre" naturligtvis bara en av flera möjliga tolkningar. Även här kunde man förstås tala om en noggrann planering, ett minutiöst förarbete, en skicklig ingenjörskonst, osv. som "grund/orsak". Och det är ju så astrologin är, den säger många saker på en gång. Jag vill mena att ingen (riktigt gjord) tolkning är felaktig, olika tolkningar behöver inte utesluta varandra.

Här gällde det något så speciellt som en atombomb. Horoskopet beskriver den första provsprängningen av en atombomb. Om nu Jungfrun/fjärde huset (enligt min tolkning) antyder "ur materiens inre" i det här speciella horoskopet, så betyder det naturligtvis inte att det alltid, i andra sammanhang, måste tolkas så. Den astrologiska symboliken och de astrologiska arketyperna är så mångfasetterade att varje kombination kan tolkas på väldigt många sätt (även om det nog faktiskt är så att det på ett djupare plan finns en "gemensam nämnare").

I atombombens horoskop såg jag ett samband mellan IC och MC på så vis att det ur materiens inre (IC, Jungfrun) vid explosionen frigjordes (MC, Fiskarna) en oerhörd mängd i materien annars bunden energi (enligt formeln E=mc²). Splittringen av atomkärnorna speglas även av Neptunus i konjunktion med IC. Om tolkningen är riktig får du fråga universum om! :D

Jag håller med dig om att Mars (bomb, explosion, vapen) spridningsmässigt har en mycket framträdande roll i det här horoskopet. Den är också i kvadratur till fjärdehusstyraren Merkurius, tillsammans med vilken den formar en "Torshammare" till Södra månnoden i Stenbocken. Kan man säga att den visar något om "orsaken/grunden" till provsprängningen? Ja, kriget (Mars) var ju (på ett annat plan än frigörelsen av energi ur materien) en huvudorsak bakom explosionen, liksom militärens (Mars) - och vetenskapens - enorma satsning för att få fram bomben! Så här kan vi urskilja en orsak beskriven på annat sätt än genom fjärde huset (även om det är inblandat via husstyraren Merkurius i kvadratur till Mars). Den orsak till explosionen som jag anger är ju på ett helt annat plan - partikelfysikens - men ingen orsak utesluter den andra.

Allmänt bör man väl kunna säga att allt i ett horoskop har sin (mångfaldiga) betydelse, vare sig vi uppfattar det eller inte.

Hoppas vi förstår varandra bättre nu. Olikheter i förhållningssätt eller tolkningsmetoder tycker jag inte behöver ses som något negativt, tvärtom kan det vara berikande.

Javisst, jag behåller gärna mina 8-0! :wink:

Allt väl!

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Mer om atombombens horoskop
InläggPostat: lör apr 10, 2010 6:08 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Vill lyfta fram ett par saker till när det gäller atombombens horoskop.

Det finns en metafysisk aspekt på tolkningen i det här horoskopet av Jungfrun/IC som "ur materiens inre". Uttrycket kan syfta på atomen och atomkärnan, varur bombens energi "flammar ut". Men på en ännu djupare nivå hamnar vi i de subatomära partiklarnas värld, där vi alltmer lämnar den fysiska verkligheten och istället närmar oss det som ligger till grund för den! Den eteriska och på ännu djupare nivå astrala världen är enligt esoteriskt synsätt det som bär fram, ger näring åt och uppehåller vår fysiska verklighet!

I atombombens horoskop åskådliggörs det här förhållandet på ett både tydligt och märkligt sätt just genom IC/MC-axeln. Och är det inte just så det bör vara? Bör det inte visas i just atombombens horoskop att det rör sig om enorma mängder energi som frigörs (MC/Fiskarna) ur materiens innersta (IC/Jungfrun)? Vore det inte underligt om det inte visades i det här horoskopet?

Ett horoskop kan ju inte tolkas utan hänsyn till vad det är för någonting som det avser. Att jag här utläser "energi ur materiens inre" innebär inte att jag "ser det jag vill se" utan att jag ser det som finns att se där och som i högsta grad är relevant att ta fram när det gäller en atomsprängning. Det finns inget "luddigt" eller "ordleksmässigt" i en sådan tolkning! Den är hundraprocentigt relevant i sitt sammanhang och den visar som sagt också på det viktiga metafysiska förhållandet att den solida fysiska sinnevärlden bärs upp eller föds fram av en subtilare verklighet, vars energi om den lösgörs på ett destruktivt sätt i vår värld är helt förödande.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Bevis för tolkningens riktighet
InläggPostat: mån apr 12, 2010 6:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Har lite till jag vill framföra kring det här. Jag tror mig med fog kunna säga att jag kan föra i bevis riktigheten av min tolkning av Jungfrun på IC i atombombens horoskop. Och bevisföringen är mycket enkel.

Först och främst går det inte att förneka att händelsen (sprängningen av en atombomb) framspringer ur ett lösgörande av (enorma mängder) energi ur materiens inre. Detta är själva definitionen på en atombombsprängning.

Det går heller inte att förneka att händelsens horoskop visar på just detta genom symboliken hos kombinationen Jungfrun (materia) och det fjärde huset (det inre - i motsats till tionde huset/det yttre).

Därmed anser jag att jag har fört min tolkning i bevis. Samma resonemang kan framföras i de övriga fallen (konstkuppen mot Nationalmuseet, husockupationen i Lund, Palme-mordet, högertrafikomläggningen, osv). I samtliga fall kan visas att händelserna framsprungit ur just det som fjärde husets teckentillhörighet och husstyrare indikerar. Även om andra tolkningar naturligtvis också kan gälla, är de tolkningar jag gjort helt i överensstämmelse med astrologins symbolspråk och med vad vi vet om respektive händelses bakgrund.

Allt tal om "luddighet", att jag "ser det jag vill se", att det är "en lek med ord, och inte så mycket astrologi", osv. faller därmed platt till marken! Det känns viktigt för mig att på det här sättet försvara de här tolkningarna eftersom jag anser att den onyanserade kritiken var både orättvis, okunnig och nedlåtande!

Samtidigt vill jag säga, att jag ser det som bra och mycket positivt att vi som diskuterar de här horoskopen och tolkningarna har olika synsätt och infallsvinklar. Vi kan lära och inspireras av varandra! De olika metoderna kompletterar varandra.

Resonemang, synpunkter, frågeställningar och naturligtvis också kritik - bara den framförs med respekt för varandra - allt det här är välkommet och berikande för forumet och Sverige-projektet. Men jag hoppas vi kan bibehålla den ton av ömsesidig respekt och vänskaplighet som hittills har karakteriserat forumdiskussionerna.

Anders, jag erkänner villigt att min gliring om "invecklade resonemang ägnade att imponera" var ett lågvattenmärke i mitt forumskrivande. Jag kände mig trampad på tårna och gav helt enkelt igen på sandlådenivå. Det är verkligen inte så jag ser på ditt skrivande utan jag uppskattar mycket det du framför på forumet - även när det blir väl invecklat och komplicerat :D .

Hoppas vi kommer förbi det här och kan fortsätta resonera i en positiv och kamratlig anda!

Ha det bra!

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 12 inlägg ]