Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:29 pm

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med tolkning av horoskop önskas!
InläggPostat: tis nov 19, 2013 5:54 pm 

Hej! Jag tycker att astrologi är väldigt spännande och är fascinerad av att jag utifrån det lilla jag vet om horoskop, faktiskt kan förstå människor i min omgivning bättre! Tyvärr gäller inte detta mig själv på samma sätt och jag skulle bli otroligt glad för lite hjälp. Jag är född klockan 22.01 den 6 augusti 1995. Jag har solen i lejonet och har för mig att månen står i skytten och acsendenten i oxen. Något jag ofta känner är att jag inte riktigt vågar leva ut min personlighet. Ibland kan jag vara hur utåtriktad som helst men vissa dagar är jag så blyg så att jag inte vet var jag ska ta vägen och det mår jag väldigt dåligt över. Är det kanske min oxe-ascendent som hamnar i konflikt med mitt soltecken? Jag är en självständig person som inte gärna är beroende av andra men hamnar ändå ofta i situationer då jag bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker... Vad innebär månen i skytten för min personlighet? Det skulle vara jättekul att få en liten tolkning. :)

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Hjälp med tolkning av horoskop önskas!
InläggPostat: tis nov 19, 2013 6:02 pm 

Jag är förresten född i Lidköping.

InläggPostat: tor nov 21, 2013 10:01 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Välkommen till forumet! Roligt att du är intresserad av astrologi. Visst är det som du säger, att den stora fördelen med astrologi är att man bättre kan förstå andra människor och deras olika sidor. Jag känner också igen det där med att det kan vara svårt att få grepp om det egna horoskopet. :D

Så visst kan vi försöka oss på en ”minitolkning” av ditt horoskop, som följer här:

Bild
Reflection, 6 augusti 1995, 22:01, Lidköping

Som du själv skrev, så har du Solen i Lejonet och Månen i Skytten. Däremot stämmer inte det du skrev, att din Ascendent skulle vara i Oxen. Den är istället i Fiskarna! Och just det kan nog också förklara det du säger, att du växlar mellan att vara kraftigt utåtriktad vid vissa tillfällen och mer tillbakadragen och blyg vid andra. Det kan vara så att antingen ditt Sol-tecken Lejonet eller din Ascendent i Fiskarna är det som kommer till uttryck i din person – och kontrasten mellan dem kan vara ganska stor. Beroende på omständigheterna kommer det ena eller det andra till uttryck. Det kan ju vara jobbigt när det blir ”fel”, när du t.ex. vill vara utåtriktad men det inte funkar utan du istället känner att du behöver dra dig tillbaka.

Med Ascendenten i Fiskarna har du en känslighet och öppenhet som är jättebra och värdefull på många sätt men som också gör att du ibland behöver dra dig tillbaka och vara för dig själv. Annars blir det lätt för mycket intryck och du blir stressad. Jag vet, för jag har också Ascendenten i Fiskarna (och Solen och Månen i eldtecken!). :D

Det svåra är väl att du samtidigt har all denna eldenergi – Lejonet och Skytten är båda eldtecken medan Fiskarna är ett vattentecken – som gör att du brinner av entusiasm, energi, kreativitet och upptäckarlust som du behöver få utlopp för. Det gäller för dig att kunna balansera de här båda sidorna och att ta vara på det positiva och kreativa i dem båda! Fiskarnas tecken med all sin känslighet, medkänsla, intuition och fantasifullhet är en stor tillgång som du har genom Ascendenten, men som sagt med detta följer ett behov av att få dra sig tillbaka ibland och dämpa alla intrycken utifrån. Lejonet och Skytten är mer utåtriktade, mer aktiva utåt. Du har båda dessa sidor och det är viktigt för dig att kunna omfamna och balansera dem båda med varandra.

Du har också planeten Saturnus i Fiskarna alldeles vid Ascendenten, vilket förstärker detta, som du säger, att du ibland har svårt att i din person uttrycka dig så som du helst skulle vilja. Det här är mest påtagligt i början av livet. Ju äldre och erfarnare du blir, desto mer blir Saturnus till en styrka hos dig. Saturnus innebär pålitlighet och ansvarskänsla – vilket ibland kan kännas tungt och hämmande i unga år. I det långa loppet är det ändå goda och vinnande egenskaper och ju äldre du blir desto mer kan det påverka din personlighet i positiv mening. Saturnus har också två positiva aspekter i ditt horoskop, en sextil med Neptunus och en trigon med Pluto. Det är positiva och kraftfulla aspekter som kan bidra till att göra dig inspirerande för andra (Neptunus) och skänka dig styrka och kraft att genomföra saker (Pluto).

Det du säger om att du trots att du vill vara självständig ändå bryr dig väldigt mycket om vad andra tycker, framkommer i horoskopet av att du har de flesta planeterna i den västra hemisfären (horoskopets högra del) och särskilt i den tredje kvadranten (husen 7-9). Det innebär att andra människor och deras synpunkter blir extra viktiga för dig. Det är naturligtvis inget fel i det, men du behöver balansera det med dina mer självständiga sidor (Solen i Lejonet och Månen i Skytten). Också Ascendenten i Fiskarna gör att du är mottaglig och känslig för din omgivning.

Det är viktigt att man inser att ingenting i horoskopet är ”bättre” eller ”sämre”. Allt har sina positiva och negativa sidor. Det handlar mycket om att acceptera sina olika sidor och balansera dem med varandra. Först då kommer du helt till din rätt. Att tro att en sida är ”bra” och en annan ”dålig” är ingen framkomlig väg.

Månen i Skytten och i det nionde huset skänker dig optimism och tro både på dig själv och på framtiden. Säkert har du stora planer och drömmar och säkert är du både frihetsälskande och gillar äventyr och nya saker att upptäcka. Du har nog också ett stort intresse för de stora livsfrågorna liksom av livet i allmänhet. Din Måne är positivt aspekterad med både Solen och Merkurius.

Ett spännande horoskop! Du är välkommen att resonera mer om olika saker som du undrar över.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: fre nov 22, 2013 12:12 am 

Hej Mats! :)

Fantastiskt intressant läsning, tack så jättemycket! Jaså jag har min ascendent i fiskarna och inte i oxen?! Det förklarar väldigt mycket. Det finns faktiskt en hel del i fiskarnas horoskop som stämmer in på mig. Jag har en ganska mjuk framtoning och kan nog inte pekas ut som ett typiskt lejon av människor som träffar mig. Jag är inte den som kör över andra, vilket jag har sett vissa andra lejon i min omgivning göra. Jag är väldigt uppmärksam på andras känslor, leder gärna men har inga problem med att låta andra ta plats. Jag är helt enkelt flexibel och behöver inte hävda min åsikt hela tiden även om jag aldrig lämnar mina principer och moral innerst inne...

Det gör mig faktiskt glad att jag har ascendenten i fiskarna även om det kan vara orsaken bakom min ofrivilliga blyghet som dyker upp ibland. Det stämmer bra att för mycket intryck kan göra mig stressad och jag har ett behov av att dra mig undan och vara ensam ibland. Kanske fisken i mig också förklarar varför jag är så otroligt lättsårad? En rolig grej är hur olik jag är min syster som också är född i lejonets tecken. Våra bråk är fort över men det hettar till ordentligt och brukar sluta med att hon lever ut sina känslor genom att skrika eller till och med ta till våld medan jag blir mest ledsen och kanske gråter. :?

Hur som helst så känner jag igen mig i fiskarna och även om jag kommer behöva jobba med kombinationen vatten och eld så känns det mest positivt. Jag ser det som att om jag bara lär mig att kontrollera mina drag på ett bra sätt så kan jag vara medgörlig och öppen för andra människors åsikter samtidigt som jag kan ryta som ett lejon när det behövs :wink: Jag känner mig också väldigt lättad när du skriver att man blir bättre på att balansera sin personlighet när man blir äldre och mer erfaren.

Pålitlighet och ansvarskänsla var mitt i prick! Även allt som du skrev om månen i skytten stämde bra in på mig och det var extra intressant eftersom jag aldrig har träffat en skytt och därför inte har så bra koll på det tecknet. Hur är det med luft- och jordtecknen i mitt horoskop? Vilket element är det mest dominerande? Jag känner mig egentligen som en ganska stabil och positiv person men alla har ju sina konflikter. Ser du något som kan bli en extra stor utmaning för mig när det kommer till min personlighet?

Jag har lite funderingar angående relationer. Jag har oftast lätt att komma överens med människor men har sällan (eller aldrig) träffat en person som jag känner att jag har riktigt mycket gemensamt med och som förstår mig fullt ut. Kan du se i mitt horoskop vilka tecken jag har stor chans att passa bra tillsammans med? Ett tecken som jag tråkigt nog har väldigt dåliga erfarenheter av är jungfrur. Nästan alla gånger som jag mått riktigt dåligt har en jungfru varit inblandad. Kanske har jag bara haft otur med just de individer som jag stött på eller finns det något i mitt horoskop som antyder om att jag och en jungfru utgör en dålig kombination?

En konstig grej är att alla mina ex-pojkvänner har varit kräftor och samtliga förhållanden har följt i stort sett samma mönster som slutat med att jag känt mig väldigt obekväm och lämnat. Jag har träffat mycket charmiga tvillingar och skulle vilja lära känna ett annat lejon men funderar på vem jag skulle kunna få ett bra förhållande tillsammans med. Kan du se vilka tecken en framtida partner kan tänkas vara född i? Jag är såklart medveten om att alla människor har flera sidor och många aspekter i sin personlighet men det skulle vara intressant med någon teori rent generellt.

Vänliga hälsningar

InläggPostat: sön nov 24, 2013 12:45 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Roligt att du känner igen dig i Ascendenten i Fiskarna. Det är till stor hjälp för ens självkännedom att känna till och förstå sina olika sidor. Och, javisst, det stämmer det du undrar om att Fiskarna kan innebära att man väldigt lätt blir sårad eller ledsen. Visst är det så. Och då kan det ju vara bra att också kunna ryta till som ett lejon, som du skriver! :) Det gäller att kunna balansera de olika sidorna.

När det gäller elementen i ditt horoskop, som du undrar över, så överväger eldelementet kraftigt, följt av vatten. Luft och jord är mer sparsamt betonade, men finns naturligtvis också med. Stabilitet tillförs i hög grad genom planeten Saturnus i konjunktion med Ascendenten. Andra, sjunde och elfte husen är i jordtecken. Tredje, fjärde och tolfte är i lufttecken. Så på de här områdena dominerar de elementen. Också Mars är i ett lufttecken, Vågen. I en kvinnas horoskop kan Mars placering säga något om vilken typ av man hon dras till. Så kanske en vänlig, balanserad och sällskaplig man skulle passa? Vågen ligger ”inbakat” i ditt sjunde hus för nära relationer.

När det gäller relationer, så har, alldeles som du själv säger, alla människor många olika sidor och det går egentligen inte att bara se på vilket tecken Solen är i. Det är så mycket av de olika sidorna som spelar in när två människor möts. Om man ändå tycker det är roligt att kolla vilka olika Sol-tecken man kan passa ihop med, så kan den här sidan vara till hjälp: http://www.cafeastrology.com/sunsigncompatibility.html

Min personliga erfarenhet är att det tecken Mars är i (för en kvinna) eller Venus (för en man) säger mer om vem man dras till och passar för än vad Sol-tecknen gör.

Du undrar om jag ser någon särskild utmaning för dig. Där är en del utmaningar som rör just det sjunde huset för nära relationer. Descendenten (där sjunde huset börjar) är i Jungfrun – det tecken som du säger att du har så dålig erfarenhet av. Om du kollar, så ser du att din Saturnus i första huset bildar en opposition till Kiron i Jungfrun i det sjunde huset. Kiron står för en öm punkt, ett sår vi behöver läka, den visar på någonting som vi behöver komma underfund med eller lära oss. Det mönster du nämner, att du känt dig obekväm med flera relationer, kan nog ha med det här att göra. Det är något du behöver komma underfund med här. Kanske är det viktigt att du upplever förhållandet som jämlikt, för att det ska fungera. Mars i Vågen tyder på det. Kirons opposition till Saturnus visar på att det handlar om auktoritet, att du behöver kunna använda din egen auktoritet på ett balanserat sätt och då särskilt i nära relationer. Likaså har du den Norra månnoden (den hästskoformade symbolen) i det sjunde huset. Den är i Skorpionens tecken, vilket antyder en utmaning att möta förändringar, kanske just att relationer kan vara ett område där du lär mycket och växer mycket.

Utmaningar är viktiga eftersom det är genom dem vi utvecklas och lär oss nya saker!

Hoppas det jag skrivit kan vara till någon hjälp för dig när det gäller att få grepp om det egna horoskopet!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån nov 25, 2013 1:16 pm 

Hej igen!

Allt du skrev var väldigt intressant och till stor hjälp! Jag känner verkligen igen mig.
Tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden!!
Hela sidan är superkul med många intressanta trådar att läsa, här kommer jag hänga mycket :)

Vänliga hälsningar

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]