Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 10:51 pm

Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hamsterhoroskop
InläggPostat: mån mar 05, 2012 7:07 pm 

Hej alla!

Måste först och främst ge beröm för ett intressant forum! :) Kul att det finns fler där ute som är intresserade av astrologi.

Jag har ställt mitt eget horoskop genom ett internetprogram, och har lärt mig en del, mest om Sol, Måne, Mars, Venus, och Ascendent. Det jag är mest nyfiken på är vad jag är mest lämpad att studera/jobba med. Hur kan man se det på en människas horoskop? Jag tycker även att det är intressant att veta vad stjärnorna säger om min relation till mina båda föräldrar.

Helst vill jag inte ge ut födelseort + födelsedag tillsammans, pga den lilla risken att jag blir "oanonym", men jag kan ju mejla/PM:a om någon skulle vara intresserad av att tyda mitt horoskop.

Vänliga hälsningar,
Hamster

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Hamsterhoroskop
InläggPostat: mån mar 05, 2012 8:19 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Hamster!

Kul att du gillar forumet och att du är intresserad av astrologi!

Det är många faktorer i horoskopet som kan visa på vilken typ av arbete man passar för eller vilka studier som är lämpliga. Sjätte och tionde husen kan spegla yrke och karriär och tredje och nionde husen kan visa på studier. Men många andra saker spelar också in: Ascendenten, Sol- och Måntecknen och mycket annat. När det gäller föräldrar kan man se på fjärde och tionde husen och på Solen (eller Saturnus) för fadern och Månen för modern.

Du får gärna maila/PM:a mig om du vill att jag kollar ditt horoskop och hjälper dig lite på traven. Bäst är det väl om vi kan resonera om det här på forumet (jag kunde i så fall publicera horoskopet utan att ange födelsetid och -ort). Men om du inte vill det, så kan vi resonera privat om det. Du avgör! :)

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tis mar 06, 2012 5:26 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Hamster!

Med din tillåtelse och med de födelseuppgifter du lämnat har vi ditt horoskop här:

Bild

Hamsters horoskop

En hastig blick på horoskopet säger att planeten Merkurius är kraftigt framträdande i ditt liv. I sitt eget tecken Tvillingarna i tionde huset styr den både Ascendenten (i Jungfrun) och MC (i Tvillingarna) och därmed också, kan man säga, hela horoskopet. Du bör alltså vara en väldigt ”merkurisk” person – kommunikativ, kunskapstörstande, intelligent, snabbtänkt och analytisk. Säkert har du också stor anpassningsförmåga och gott språksinne. Antagligen mycket humor.

Med Ascendenten i Jungfrun är du förmodligen flitig, ambitiös, noggrann, hjälpsam och vänlig. Kanske också sårbar och känslig eller känner stora krav på dig själv.

När det gäller studier och arbete, det du är mest angelägen att veta något om, så bör naturligtvis allt det här merkuriska få en framträdande plats. Att studera passar dig nog väldigt bra. Solen i Tvillingarna lyser upp ditt nionde hus för högre studier. Pluto i sitt eget tecken Skorpionen på den tredje husspetsen antyder att du inte nöjer dig med ytliga iakttagelser utan gärna vill tränga ned på djupet.

Nionde huset i Oxen styrs av Venus i sitt eget tecken, så säkert tycker du om att studera! Oxen visar på uthållighet och tålamod. Venus i Oxen står även för konst och konstnärlighet, vilket också stöds i ditt horoskop genom trigonen mellan Venus och konstnärliga Neptunus (i Stenbocken i det fjärde huset). Kanske studier med någon anknytning till konst eller musik/sång (också Venus i Oxen) skulle passa dig?

När det gäller yrke och karriär, så är det området kraftigt markerat i ditt horoskop med MC-härskaren Merkurius i Tvillingarna och energiska Mars i Kräftan i det tionde huset. Kommunikation bör helt klart vara i centrum av den yrkesinriktning du väljer. Kanske lärare, journalist eller författare? Mars i Mån-styrda Kräftan bildar en trigon med Pluto i det tredje huset för kommunikation.

Sjätte huset för dagliga rutiner, arbete och hälsa styrs via Vattumannen av Uranus som du har i Skytten i det fjärde huset. Antagligen har du ett behov av omväxling och spänning i det dagliga livet. Det antyder också Månens placering i Väduren. Konjunktionen med Jupiter visar på optimism och generositet och att du gillar utmaningar och äventyr. Trigonen till Saturnus tillför inre självförtroende och förmåga att lyckas med dina ambitioner.

Hoppas du känner igen dig något i mina tolkningsförsök. Vi kan gärna resonera vidare om det är olika saker du vill ta fram. Andra är förstås också välkomna att kommentera horoskopet.

Mats i det blå

InläggPostat: tis mar 06, 2012 6:24 pm 

Tack så mycket! Det var intressanta saker du tog upp. Det är faktiskt så att jag väldigt länge har vägt mellan olika utbildningar. Jag har hoppat av ett antal kurser och utbildningar för att de inte kändes helt och fullt rätt för mig. Med tiden har, precis i enlighet med din tolkning, kommit fram att det bästa för mig vore att antingen läsa något språkligt/skrivande, eller något kreativt och konstnärligt (helst någon konkret, tredimensionell form av konst, som kanske design, keramik). Jag har visst intresse för teknik, speciellt föreningen konst/teknik, som i arkitektur. Det språkliga känns som min "hjärna" medan konsten är mitt "hjärta".

Men som sagt har det inte blivit någonting ännu pga mitt velande. Kan du se detta i mitt horoskop, denna ambivalens och fixering vid att det ska kännas rätt? Och varför är det just det påtagliga och tredimensionella jag tycker om att uttrycka min kreativitet inom?

Jag har en hel del frågor, men hinner inte skriva mer just nu. Är det okej om jag frågar mer lite senare ikväll? :)

InläggPostat: tis mar 06, 2012 8:43 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Roligt att du kände igen dig i det jag skrev.

Din dragning till mer konkret, tredimensionell konst eller konsthantverk framgår tydligt av att Venus och Neptunus, som i ditt horoskop formar en positiv trigonaspekt med varandra, båda befinner sig i jordtecken – Venus i Oxen och Neptunus i Stenbocken. Jordelementet står just för det påtagliga, handgripliga, tredimensionella, som keramik eller annat konsthantverk.

Jag har själv samma placering i mitt horoskop med Venus i Oxen, faktiskt på exakt samma gradtal som du har! Och jag känner också för tredimensionell form. Har tidigare i perioder arbetat som slöjd- och keramiklärare. Mitt horoskop finns här: mitt-horoskop-t121.html.

Så din känsla där stämmer väl överens med dina planetplaceringar. Studier inom områden som konsthantverk, inredning eller arkitektur skulle nog passa dig väldigt bra. Hela ditt nionde hus stöder detta.

När det gäller karriär eller yrkesinriktning förskjuts fokus något åt det kommunikativa (Tvillingarna på MC, Merkurius i Tvillingarna) men konst/konsthantverk innebär ju också en form av kommunikation och Mars i Kräftan innebär aktivitet och känsla i förening. Kanske skulle du passa bra för att leda eller medverka i ett TV-program typ Antikmagasinet eller Antikrundan?

Ambivalensen och tveksamheten som du nämner kan kanske delvis ha att göra med Jungfru-ascendenten, som kan innebära en del försiktighet och kanske också tvivel på den egna förmågan. Det finns en viss perfektionism hos Jungfrun. Även Vågen på den andra husspetsen med den Södra månnoden säger något om beslutsvånda och svårigheter att välja. Men Norra månnoden i Väduren på andra sidan horoskopet i konjunktion med Månen och Jupiter innebär då istället utmaningen att våga (Väduren) välja med hjärtat eller känslan (Månen). Här backas du också upp av Saturnus och Uranus i ditt fjärde hus (som kan ha med dina rötter eller din familj att göra) som båda bildar trigoner till Jupiter – Saturnus även till Månen. Allt detta visar på starka resurser – kanske i förening med andra (åttonde huset) – och förmåga att nå dina mål!

Så – följ ditt hjärta, tycks horoskopet nästan säga!

Javisst, ställ gärna fler frågor. Jag hinner nog inte besvara dem ikväll men lovar svara så snart jag kan de närmaste dagarna.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons mar 07, 2012 7:29 pm 

Hej igen!

Det var en träffande analys du gav, och det låter mycket klokt det du säger. Det känns bra att få bekräftat att jag ska följa mitt hjärta :) Det var också märkligt att vi hade samma position på Venus! Är det väldigt ovanligt att ha det?

Mina andra frågor har att göra med familjen och föräldrarnas uttryck i horoskopet. Jag har lärt mig lite mer om horoskoptolkning de senaste dagarna, och har försökt mig på en egen tydning. Det vore intressant att se om kommer fram till samma slutsatser? Jag kan avslöja att pappa är jungfru och mamma oxe, om det är till någon hjälp.

En till fråga gäller ordet T-kors som jag har sett ibland på forumet, vad är det och har jag något sådant i mitt horoskop?

Allt gott,
Hamster

InläggPostat: tor mar 08, 2012 9:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Hamster!

Ja, det är ganska ovanligt att man har en planet på samma gradtal. Cirkeln har ju 360 grader... :)

När det gäller din familj, dina föräldrar och din uppväxt, så är det svårt för mig att säga något bestämt, eftersom jag inte vet något om dina förhållanden. Så det får bli några rent allmänna synpunkter, vad dina planetplaceringar eventuellt kan tänkas innebära.

Först bör man vara medveten om att ingenting i horoskopet i sig är ”bra” eller ”dåligt”. Allt beror av oss själva, hur vi uppfattar saker och hur vi agerar. Så horoskopet säger ingenting om ifall du har en bra eller dålig relation till dina föräldrar utan bara vilka energimönster som finns och vad de skulle kunna innebära. Hur de i verkligheten har tagit form i ditt liv utsägs inte.

Solen (och ibland Saturnus) brukar associeras med fadern, Månen med modern. Du har Solen i Merkurius-tecknet Tvillingarna i ditt nionde hus. Kanske betyder det att du har uppfattat din pappa som intelligent och klok, kanske lite filosofiskt lagd (nionde huset). Du säger att han själv har Solen i merkuriska Jungfruns tecken, så kanske din egen merkuriska sida ”kommer från” din pappa? Solen är nästan oaspekterad i ditt horoskop, lite som att den ”lever sitt eget liv”. Kanske uppfattar du också din pappa så, att han ”gör lite som han vill”?

Tionde huset (karriär, yrkesinriktning, ställning i samhället) brukar förknippas med fadern. Du har det huset – liksom Solen – i Tvillingarnas tecken. Huset framhävs genom planeterna Merkurius, Kiron och Mars (som är i Mån-tecknet Kräftan). Vi kanske kan återkomma till det.

Månen – som representerar modern – är i ditt horoskop i Vädurens tecken i det åttonde huset, i konjunktion med Jupiter och den Norra månnoden. Här anar man en entusiastisk, spontan, aktiv, kreativ, självständig, äventyrlig och impulsiv person. Det tycks finnas gott om energi, mod och handlingskraft, säkert också ett eldigt temperament och en viss otålighet. Kan det stämma in på din mamma, tycker du?

Placeringen i det åttonde huset antyder ett behov av att känna omgivningens stöd, samtidigt som Väduren handlar om att hävda det egna jaget. Så det blir lite paradoxalt på något vis. Månen i det åttonde huset visar också på en stark och välutvecklad intuition och förmåga att uppfatta livets och tillvarons djupare sammanhang. Det tyder även på många genomgripande och känslostarka förändringar i livet – förändringar som leder till utveckling och mognad. Samtidigt säger du att din mamma har Solen i Oxen, så kanske den eldiga Vädurs-energin dämpas eller balanseras en aning av jordelementet.

När vi talar om Solen och Månen här och att de representerar dina föräldrar, så får vi inte glömma att de samtidigt också står för viktiga sidor hos dig själv – din egen inre Sol och Måne!

Familjen, hemmet och uppväxten speglas i horoskopet av det fjärde huset – den privata, innersta sfären. Huset representerar samtidigt vår inre känslomässiga grund, vår trygghet, liksom vår strävan att förstå vårt ursprung och vår plats i universum. Ditt fjärde hus är i Jupiter-styrda Skyttens tecken. Det tycks visa att inverkan från dina föräldrar och din släkts traditioner har haft och har stor betydelse i ditt liv. Jupiter, som styr ditt fjärde hus, skänker generositet och en känsla av självförtroende baserad på familjetraditionen. Det kan också hända att ditt familjeliv har kännetecknats av stora och kanske omvälvande förändringar, kanske en långväga flyttning (Skytten).

Något svårt och smärtsamt kan eventuellt utläsas genom Saturnus och Uranus oppositioner till Merkurius och Kiron i det tionde huset. Saturnus kan stå för den mer stränga eller krävande aspekten av föräldrarna, vanligen fadern. Kanske har du på något sätt upplevt dig hämmad i din utveckling till följd av någon sådan stränghet eller sådana krav? Det behöver inte ha varit så, men oppositionen till Kiron (och Kirons konjunktion med Merkurius) antyder någon slags problematik där. Kiron representerar någon svårighet, något område där man bär på ett sår som behöver läkas. Vet inte om du kan relatera till det på något sätt?

Annars uppfattar jag det som att arvet från hemmet och familjen, från dina rötter i vid mening, innebär en stor resurs som du kan ta vara på, när du så att säga gör den till din egen. Det visas genom Månen, Jupiter och Norra månnoden i Väduren i det åttonde huset. Månen och Jupiter formar positiva trigonaspekter till Saturnus och Uranus i det fjärde huset.

Här bildas också ett s.k. T-kors – det enda i ditt horoskop. Ett T-kors är ett aspektmönster där två planeter i opposition (i det här fallet Månens ”noder”) båda är i kvadratur till en tredje planet (i ditt fall Neptunus). Det innebär en utmaning att kunna förena eller integrera de två ytterligheterna (oppositionen) med hjälp av den tredje planeten.

Månens noder är alltid i opposition till varandra. De representerar en utveckling från det vi redan behärskar (Södra noden) till det vi behöver lära och utveckla vidare (Norra noden). I ett reinkarnationsperspektiv handlar det om tidigare liv och nuvarande liv.

Exakt vad T-korset innebär i ditt liv kan vara svårt att säga så här i all hast, men jag tycker mig ändå se ett mönster där Neptunus i Stenbocken (i trigon med Venus i Oxen) blir en slags ”nyckelplanet” för att låsa upp din utvecklingsväg, där känsla (Månen) förenas med entusiasm, självförtroende och optimism (Jupiter) i kreativt skapande (Väduren), men ett mönster där också den (via Vågen) Venus-styrda Södra månnoden i det motsatta andra huset är med i bilden. Andra huset står för resurser, begåvning och talang.

Det tycks visa på att kreativt, konstnärligt skapande är välgörande för dig och något som du har fallenhet för, särskilt – som vi redan har varit inne på – i en mer påtaglig och tredimensionell form (Venus i Oxen och Neptunus i Stenbocken). Även Saturnus spelar in här i positiv mening eftersom den styr Stenbockens tecken och därmed också ditt femte hus för kreativitet och självuttryck. Saturnus representerar struktur och form (vår tredimensionella verklighet). Konjunktionen med Uranus visar på ditt intresse för teknik (Uranus) och kombinationen av teknik och konstnärlig formgivning.

Det finns naturligtvis mycket mer att säga, men jag tror jag stannar upp här, så får vi se om du känner igen dig något i det jag skrivit. Ska bli spännande att höra om det stämmer med din egen tolkning! :)

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör mar 10, 2012 4:46 pm 

Hej igen!

Tack återigen för dina observationer och analyser. Ska försöka gå igenom det du har skrivit och även lite om mina egna tolkningar.

Angående gradtalet tänkte jag först att vissa planeter har elliptiska banor och kanske uppehåller sig kortare eller längre inom vissa stjärntecken, men det är inte fallet med Venus. Känns som en litet dum fråga nu i efterhand.. :oops:

Det stämmer mycket bra att jag uppfattar min far som intelligent. tänkande och filosofisk. Han tycker mycket om läsa och studera, och påpekar ofta vikten av kunskap och utbildning. Visst tror jag att han gör som vill - han har många intressen som inte är typiska för hans omgivning, och jag tror även att han har gott självförtroende och inte bryr sig om vad andra tycker om honom.

Min mor uppfattar jag som ganska energisk och glad, på ett nästan litet barnsligt sätt. Hon bryr sig inte om om hon "gör bort" sig, utan kan skratta åt det. Även hon har ett gott självförtroende. Hon har kort stubin, men är inte långsint. Trots det så flyter hon inte iväg allt för långt, och det har alltid hänt något riktigt dramatiskt; kanske på grund av jordelementet som du nämner.

Jag har också märkt mitt accentuerade fjärde hus. Familj och ursprung har stor betydelse för mig. Mycket riktigt har min familj flyttat långväga, eftersom vi var flyktingar från ett annat land och flyttade hit när jag var fyra. Eftersom jag inte hade några syskon var min familj liten, och med alla mina släktingar i ett helt annat land tror jag att jag idealiserade och saknade släkten. Några år efter att mina föräldrar separerade började jag fundera mycket på detta, och blev deprimerad av en känsla att familjen hade desintegrerat till i princip ingenting.

Med min far hade jag en ganska harmonisk relation fram tills 20-årsåldern. Då började han kritisera mig på ett väldigt hårt sätt, speciellt när det gällde studier. Han förstod inte att jag mådde väldigt dåligt under den perioden, inte heller att jag behövde mycket tid för att veta vad jag verkligen vill i livet. Till slut blev det en jättestor konflikt om en sak som jag verkligen tyckte var en småsak och helt förståeligt beteende från min sida. Vid konflikter brukar han förminska mig och skratta åt mig och mina argument, och berätta för mig vad jag känner och tycker, vilket får mig att se rött. Han insisterar på att han vet bäst eftersom han är äldre. Nu vet jag inte så mycket om de yttre planeterna, men är inte Saturnus auktoritetsplaneten? Jag tycker i alla fall att det är väldigt synd att vår relation har blivit sämre.

Jag försökte själv att tolka Chirons betydelse. Den är i Tvillingarna i det tionde huset, och representerar något slags sår som ska läkas. Placeringen har att göra med kommunikation, karriär och och ambition. Jag upplever att jag inte alltid blir lyssnad på, eller kan uttrycka mig precis så som jag vill. Jag har ofta stunder av "l'esprit de l'escalier", först efteråt kommer jag på bra saker att säga eller svara. Det känns mycket så med mina föräldrar också, att det jag säger inte betyder så mycket egentligen. Jag måste till slut betona mitt allvar med nästan desperata metoder. Som sagt är mina föräldrar, speciellt min far, väldigt bestämda om vad jag bör eller inte bör göra, så att jag till slut inte orkar bry mig mer och tappar all ambition. Jag vet dock inte jättemycket om just Chiron eller de andra astroiderna, så jag vet inte om detta är relaterat till Chiron.

En annan sak som jag tolkade in är min ascendent, som är i konjuktion med min fars Soltecken. Många har påpekat att jag är mycket lik min far till utseendet. Kan det vara så att ascendenten har påverkat det?

InläggPostat: sön mar 11, 2012 7:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Mycket av det du beskriver – egentligen allt – framkommer tydligt i horoskopet. De motsatta fjärde och tionde husen är ju framträdande och speglar mycket av de konflikter som du nämner.

Saturnus står för begränsningar och Uranus för omvälvande förändringar. Neptunus kan stå för upplösning och förlust, liksom även sorg och idealisering – just det du beskriver beträffande din familj och släkt, hur du har upplevt det hela.

Tionde huset handlar istället om dina mål och ambitioner, det du siktar in dig på. Vägen dit kan ju sägas gå genom de mellanliggande husen (hus 5-9), hur du uttrycker dig själv (5), organiserar din vardag (6), relaterar till andra (7), får stöd från omgivningen (8) och förbereder dig genom studier och utbildning (9).

Det åttonde huset är kraftigt betonat med Månen, Norra månnoden och Jupiter i Väduren, och även det nionde med Venus i Oxen och Solen i Tvillingarna. Åttonde huset hör ihop med kollektiva resurser, men också djupgående förändringar och starka känslomässiga upplevelser. Det här tycks vara ett viktigt område i ditt liv. Det är ju också – genom Månen – relaterat till din mor och det du delar med henne i fråga om entusiasm och handlingskraft (Väduren). Månen och Mars är i varandras tecken i ditt horoskop (s.k. ömsesidig reception) och stärker på så vis och färgar varandra. Så resurserna från det åttonde huset tycks också kunna spela in i ditt tionde hus där Mars i Kräftan representerar både energi och känsla. Mars bildar trigon till Pluto i Skorpionen i det tredje huset för kommunikation. Du har en mycket god språkbehandling (framgår av hur du skriver) så skrivande eller kommunikation i vid mening kan komma att spela en viktig roll i ditt yrkesliv. Du har ju också Merkurius i egna tecknet Tvillingarna i det tionde huset.

Det är naturligtvis du själv som måste komma underfund med vad du vill ägna dig åt och det måste också få ta den tid det tar. Fjärde/tionde husen handlar mycket om vår mognadsutveckling och konflikten med din far speglar väl, kan man säga, ditt frigörelsebehov och din mognadsprocess som vuxen människa. Kiron, i konjuktion med Merkurius och i opposition till Saturnus visar kanske då på den smärta som är förbunden med detta. Men Kiron står också för läkedom, så det finns hopp om försoning sedan du väl fullbordat din frigörelse från föräldraauktoriteten. Frigörelsen tycks ju – genom tionde huset – vara förbunden med dina karriärambitioner, vad du vill ägna dig åt, och vägen dit kanske går genom studier (ditt Venus-styrda nionde hus).

Vet inte om du är bekant med Månens noder, men de visar på vår livsväg, vår utveckling. Södra noden i Vågen och Norra noden i Väduren speglar en utmaning att bli mer självständig (Väduren), att hävda det egna jaget och den egna viljan. Tendensen från Södra noden i Vågen är att ta kanske för stor hänsyn till andra. Så utmaningen, representerad av den Norra månnoden i Väduren, är att våga bli mer självständig och lita på och hävda den egna viljan. Detta stöds av Månen och Jupiter, som också är i Väduren. Jupiter som står för optimism och framgång bildar en sextil med Merkurius/Kiron och en mycket exakt (samma grad och minut) trigon med Saturnus. Det kan tolkas som att din frigörelseprocess genom Jupiter i Väduren på sikt kan lindra konflikten eller motsättningen mellan Saturnus och Merkurius. Det kan ske genom att du gradvis blir din egen auktoritet och att din fars kritiska inställning då förhoppningsvis också omvandlas till respekt.

Ditt intresse för astrologi kan nog tillskrivas dels Pluto i egna tecknet Skorpionen på den tredje husspetsen och dels planeterna i det åttonde huset. Här finns en dragning till det okända och svårgripbara i tillvaron, en önskan och ett behov av att gå på djupet eller nå en djupare insikt och förståelse för tillvarons mysterium.

När det gäller utseendet, så anses Ascendenten spegla det bäst, mer än Sol-tecknet. Det är svårt att säga om din pappas Sol i konjunktion med din Ascendent visar på en likhet i utseende, men det kan mycket väl vara så, särskilt om ni är lika i verkligheten. :)

Ta gärna upp om det är fler saker du vill resonera kring eller om du undrar över något!

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 01, 2012 10:10 pm 

Hej igen! Long time no see :)

Jag har varit frånvarande ett tag, främst pga jobb och egna astrologistudier. Jag har hittat en väldigt intressant och pedagogisk bok som heter "Choice Centered Astrology" , av Gail Fairfield, som dels fungerar som en djupgående lärobok i att tänka astrologiskt, men även hur man kan ändra sin egen riktning i livet med hjälp av astrologin. Så den kan jag rekommendera! Nu förstår jag mycket mer av det det som du, Mats, har beskrivit, och hur allt det hänger ihop.

En sak som jag ännu inte har läst in mig på är "midpoints" (ursäkta svengelskan, men känner inte till den rätta svenska översättningen). Jag upptäckte att min MC är nästan precis mitt emellan Solen och Merkurius. Vad kan detta betyda? Att MC är en produkt av de två? Kanske att mitt offentliga jag är en blandning av min kommunikationsförmåga samt min livskraft? Hmm...

Sedan undrar jag också om asteroiderna, till exempel Pallas Athena, Ceres, Vesta och Juno. Vad säger de om mig?

InläggPostat: tor maj 03, 2012 10:53 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Hamster!

Roligt att du hittat en så bra astrologibok. Kollade den lite på amazon.com och den verkar jätteintressant och bra. Kul att astrologin blir mer och mer begriplig för dig! :)

'Midpoints' heter helt enkelt "mittpunkter" på svenska. Att du har MC i mittpunkten mellan Solen och Merkurius tolkar jag som att din identitet och vilja (Solen) och ditt intellekt (Merkurius) är nära förknippade med din livsinriktning, dina livsmål eller din sociala ställning och karriären. Merkurius står förstås också för kommunikation, språksinne och även motorik (särskilt förmågan att använda händerna). Merkurius är ju väldigt framträdande i ditt horoskop.

Kanske kan man också se mittpunkten mellan Solen och Merkurius i MC speglad i ditt intresse för just boken "Choice Centered Astrology", som handlar om, som du själv uttrycker det, "hur man kan ändra sin egen riktning i livet med hjälp av astrologin", alltså hur man med sin vilja (Solen) och sina tankar (Merkurius) väljer livsinriktning (MC)! Merkurius står också, traditionellt sett, för astrologi.

Spännande, tycker jag!

När det gäller asteroiderna, så är jag inte så hemma på dem, men du kan nog hitta mycket om dem på nätet. Berätta gärna vad du hittar!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån dec 01, 2014 12:13 am 

Hej igen!

Det är inte så mycket aktivitet på detta forum, så jag tänkte bidra med en fråga :)

Av någon anledning kommer jag mycket bra överens med/ser upp till människor med Solen i Vattumannen. Först tänkte jag att det har att göra med trigoner till Sol eller Merkurius, men jag upplever inte samma effekt med Vågen. Själv har jag inte någon planet i varken Vattumannen eller elfte huset. Någon idé?

InläggPostat: mån dec 01, 2014 11:28 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, Hamster!

Det var länge sedan! Tack för att du vill bidra till lite mer aktivitet på forumet! :) Jag har tittat igenom och påmint mig om det vi resonerat kring tidigare och ser att det rörde sig mycket om val av studier och yrken men även ditt förhållande till dina föräldrar, bland annat. Jag har också återupplivat ditt horoskop här. Det hade fallit bort.

Bild

Hamsters horoskop

När det gäller din fråga om varför du kommer bra överens med personer med Solen i Vattumannen, så kan det vara lite svårt att svara på utan att se deras horoskop. Men säkert spelar det in att du har din Sol och Merkurius i Tvillingarna, som är ett lufttecken, precis som Vattumannen. Hur det kommer sig att du inte upplever samma sak med dem som har Solen i det tredje lufttecknet, Vågen, är svårt att säga. Du har den Södra månnoden i Vågen och kanske är du mer fokuserad på den motsatta Norra noden i Väduren (att vara mer självständig)? I elfte huset, som är analogt med Vattumannens tecken, har du punkten Pars Fortunae eller ”Lyckopunkten”, som är en syntes av Solens, Månens och Ascendentens placeringar och som visar på ett område där vi upplever att vi kan ”förverkliga oss själva” och som förknippas med lyckokänsla eller välmående. Elfte huset står för vänner och grupper med gemensamma ideal, intressen och visioner - alltså saker som är besläktade med Vattumannens tecken.

Tror du något av det här kan spela in, kanske?

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ]