Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 10:50 pm

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: dubbel
InläggPostat: mån aug 23, 2010 2:20 pm 

Hej alla astrologiintresserade!
Jag heter Annika och är nyss fyllda 45. Gift, 4:a barn, barnsjuksköterska. Vardagen är fylld kan man säga. Mitt intresse för astrologi har följt mig sedan tidiga tonår utan att ngn annan fanns att dela frågor med. Har alltid haft intresse för att förstå mig själv och andra. Vad beträffar mig själv har jag fortfarande svårigheter. Känner mig dubbel. Å ena sidan väldigt kärleksfull och sårbar, å andra sidan kom inte hit och trampa på mig för då jävlar. Kanske inte så konstigt, men min sårbara sida är alldeles för stor och ställer till problem. Jag har svårt att fokusera och tar till mig för mkt från omgivningen och blir lätt överbelastad. Depressioner, blää. Är väldigt öppen och flexibel. Är det ngn som är villig att bolla med mig och mitt horoskop? 650818, kl 07.30, alingsås. Tack på förhand. Annika

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: dubbel
InläggPostat: tis aug 24, 2010 3:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Annika och hjärtligt välkommen till astrologiforumet!

Roligt att du har varit intresserad av astrologi sedan så lång tid tillbaka. Här på forumet kan du ta upp olika saker som du vill resonera om.

Den "dubbelhet" som du nämner är inte helt ovanlig. Ofta upplever vi att vi har motstridiga sidor. Det hör ju mer eller mindre till det mänskliga livet.

Du är född i en tid med kraftfulla aspekter mellan de yttre planeterna - Uranus i konjunktion med Pluto och båda i opposition till Saturnus och Kiron. Det här mönstret griper in i ditt personliga liv genom det storkors som bildas av Pluto/Uranus-oppositionen till Saturnus i kvadratur till Månens båda noder i Tvillingarna och Skytten i nionde och tredje husen. Mönstret förstärks dessutom av att det ligger så nära horoskopets horisont- och meridianaxlar.

Jag lägger ut horoskopet här, så att vi kan se hur det ser ut:

Bild

annhe, 18 augusti 1965, 07:30, Alingsås

Aspekter:

Bild

Uranus i konjunktion med Pluto och båda i opposition till Saturnus och Kiron speglar de revolutionära förändringar i samhället som kännetecknade 1960-talet. Man hade höga ideal och trodde fullt och fast på att stora förändringar skulle kunna genomföras. Jag gissar att du känner igen dig själv en del i det här eftersom Uranus/Pluto är i konjunktion med din Ascendent, att du så att säga bär med dig något av den här "revolutionära" andan. Kan det vara så?

Samtidigt överväger jordelementet i ditt horoskop, så du är nog också en jordnära person med en praktisk syn på saker och ting. Med Månen och Part of Fortune i Oxen tycker du säkert om stabilitet och rutiner och älskar antagligen det jordnära och naturliga? Men sedan är ju Månen i det Mars-styrda åttonde huset och dessutom i opposition till Mars i Vågen. Så det kanske till viss del vänder upp och ned på tryggheten och rutinerna?

Det du beskriver om motsättningen mellan att hävda dig själv och att vara känslig och sårbar kanske också speglas i ditt horoskop genom oppositionen mellan Uranus/Pluto och Saturnus/Kiron i Fiskarna i sjätte och sjunde husen? Med Saturnus i Fiskarna i sjätte huset måste du ju vara mycket ambitiös, ansvarskännande och plikttrogen i ditt arbete och i din vardag och ibland blir säkert kraven alldeles för stora med överbelastning och negativa känslor som följd. Uranus/Pluto på Ascendenten speglar väl då din reaktion att hävda dig själv, att säga ifrån såvida inte Jungfru-ascendenten får dig att bara jobba på och må dåligt.

Hur allt det här hänger ihop och hur Månens båda noder och andra saker spelar in i mönstret är något vi kan "bolla" med och försöka reda ut. Hur personligt och självutlämnande det får bli bestämmer du själv.

Ditt intresse för astrologi har kanske dels att göra med Uranus på Ascendenten och dels med att du har Neptunus i Skorpionen i det tredje huset. Neptunus bildar också sextiler till Uranus/Pluto och trigoner till Saturnus/Kiron. Dessutom bildas en quindecil till din Måne i Oxen i det åttonde huset - ett starkt behov, kanske, av att förstå livets olika cykler.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån sep 20, 2010 2:52 pm 

Hej Mats!
Stort tack för din respons. Visst, jag känner mig rebellisk och jag är i mångt och mycket jordnära. Älskar naturen med dofter och färger. MEN!! Som du ser har jag problem med min måne/placering och mars. I hela mitt liv har jag vibrerat alldeles för mycket på dessa energier och har så fortsatt att göra. Som du också ser har jag en hel del i bagaget i 12:e huset vilket också ställer till problem för mig. Jag kan säga att jag väntar på den dagen då jag är tillräckligt stark och harmonisk för att kunna ta kontakt med och ta emot kontakt från den andra sidan som jag så starkt kännt för hela livet. Alltså den finns. Är ännu inte riktigt där. Min medkänsla och intuition är stark, jag bara väntar. Jag önskar få hjälp med mina destruktiva sidor som du förstår. Vad finns i mitt förflutna som gör det så svårt. Kan jag ta mig ur? Hur ser din tolkning ut?? Tacksam för svar. Du får bli hur personlig du vill. Annika

InläggPostat: tor sep 23, 2010 11:46 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Annika!

För att lite grand sammanfatta det hela: Du upplever att din sårbara sida är "alldeles för stor" och att det skapar problem. Du skriver också att du tar in för mycket av omgivningen och att det tröttar ut dig.

Din "sårbara sida" tycker jag verkar uttryckas i horoskopet genom Saturnus och Kiron i Fiskarna. Båda är retrograda och Saturnus är i det sjätte huset medan Kiron är i nästan exakt opposition till din Ascendent. Du nämner också "bagaget i tolfte huset" - Uranus och Pluto i Jungfrun som båda bildar en opposition till Kiron och Saturnus i Fiskarna. Man kan väl säga då kanske, att din sårbarhet genom den här oppositionen på något sätt är relaterad till det du kallar "bagaget". Det verkar som att du behöver omfamna eller integrera båda de här sidorna - det förflutna/omedvetna/intuitiva i det tolfte huset och det sårbara och känsliga som representeras av Saturnus i Fiskarna i det sjätte huset. Det sjätte huset kan ju handla om ditt arbete, din hälsa och vardagsrutinerna. Upplever du att sårbarheten kan vara relaterad till de här områdena av ditt liv?

Jungfrun-Fiskarna handlar en del om uppoffring, om att vara till lags, alltid vara beredd att ställa upp för andra. Saturnus bildar lite "ansträngda" aspekter till Månen (halvkvadratur) och till Mars (sesquikvadratur, 135º) och den opposition som finns mellan dem. Så här får vi också in den problematiken i det här mönstret. Jag antar att det är Månen-Mars oppositionen som du menar när du skriver om dina "destruktiva sidor".

Du skriver också att du "väntar på" eller längtar efter att kunna ha kontakt med "den andra sidan", att du känt starkt för det hela livet. Mycket i horoskopet visar på den här andliga eller mediala sidan hos dig. Hit hör säkert också ditt intresse för astrologi. Neptunus i Pluto-styrda Skorpionen är i det tredje huset i trigon med Saturnus och sextil med Pluto/Uranus. Neptunus bildar också kvadratur till Merkurius och quindecil (165º) till Månen i det åttonde huset.

Jag uppfattar det som att allt det här hänger väldigt mycket samman med vartannat i horoskopet - sårbarheten, känsligheten, självhävdandet, irritationen, den andliga eller intuitiva förmågan och kanske också en problematik kring att alltid vara till lags eller ställa upp för andra. Allt verkar hänga ihop och det ena förutsätter det andra på något vis.

Det är nog mycket viktigt för dig att få något kreativt eller andligt inriktat utlopp för de talanger och förmågor du har. Du skrev att "vardagen är fylld" och kanske har du svårt att "få plats med" något sådant här kreativt eller andligt utlopp. Nu vet jag ju inte riktigt hur din vardag ser ut. Kanske lyckas du få med en del av dina kreativa behov i din vardag? Barnen, maken, hemmet, arbetet - allt det här är ju viktiga delar av ditt liv och det behöver inte stå i någon motsättning till det kreativa eller andliga. Jag vet ju inte om det jag säger stämmer in på hur du upplever din vardag, men kanske det skulle vara bra och värdefullt om du så att säga såg en andlig dimension i det vardagliga. Kanske gör du det redan.

Det är Saturnus i Fiskarna i ditt sjätte hus och Kiron i Fiskarna på din Descendent som får mig att tänka i de här banorna. Saturnus bildar kvadraturer till Månens noder i ditt horoskop. Noderna, som har med din livsväg att göra, är i Skytten och Tvillingarna i ett slags omkastat förhållande eftersom den Norra noden i Tvillingarna är i det nionde huset och den Södra noden i Skytten är i det tredje huset. Det antyder att du behöver omfatta allt det här i ditt liv, i din vardag. Vad det kan innebära kan vi fortsätta att "bolla" kring, ifall du nu känner att det här som jag skriver stämmer med din verklighet, med det du upplever i din vardag. Så jag stannar upp lite här och kastar över bollen till dig. :)

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tis okt 12, 2010 6:34 pm 

Hej Mats! Jag ser i ditt sätt att uttrycka dig att du är bildad. Som astrolog finns det mycket att se. Allt är komplext. Det jag önskar högst av allt är att få bukt med mina destruktiva sidor. Som att inte ta hand om sig på bästa sätt. Är av naturen skapad med en smal kropp och bra grundfysik men gör allt för att förstöra detta. Trots 4:a barn väger jag fortfarande 52 kg och är 159 cm lång!! Dessutom 45 år!! Som du redan förstått har jag ett alkoholmissbruk med mig i bagaget. Det är precis som om jag sugs in i allt destruktivt men ändå håller viss distans för att ej falla igenom(jungfrun). Jag sköter mig nu och tror att om jag hittar det jag ska ägna mig åt, att jag fortsätter så. Jag arbetar med sjuka nyfödda barn och tycker att det är underbart. Tänker nu söka in till barnmorskeprogrammet. Snälla, vilket/vad är min karma?? Är jag på rätt väg??
Kan du hjälpa mig att förstå lite bättre vad som föregått mitt nuvarande liv? Varför är det så rent utsagt JÄVLA SVÅRT??? KRAM Annhe.

InläggPostat: ons okt 13, 2010 5:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Annhe!

Det är svårt, naturligtvis, att säga bestämt vad som har föregått ditt nuvarande liv och vad det är som du upplever är svårt. Horoskopet visar ju en hel del del spänningar och laddade energier, som vi redan varit inne på. Vill man med hjälp av astrologin försöka förstå något av hur tidigare liv kan spela in och påverka det nuvarande livet, så finns det en del saker i horoskopet som man särskilt kan titta på.

Framför allt är det Månens båda noder och hur de är placerade. Man ser då också på hur de planeter är placerade som styr de tecken som noderna befinner sig i. Även Pluto, som här representerar Själens intentioner, är viktig att titta på. Tillsammantaget kan det här visa på saker i tidigare liv som är med och påverkar det nuvarande livet. Man kan säga att nodaxeln från Södra till Norra månnoden visar på ens livsväg ur Själens perspektiv. Södra månnoden står för sådant man har erfarenhet av sedan tidigare medan Norra noden representerar det man nu behöver inrikta sig på. Det kan låta enkelt och bra men det hela kompliceras en hel del om det förekommer hårda aspekter (framför allt kvadraturer) till noderna.

I ditt horoskop är Södra månnoden i Skytten i tredje huset och den Norra i Tvillingarna i nionde huset. Samtidigt är nodaxeln i kvadratur till såväl Saturnus i Fiskarna som till Uranus och Pluto i Jungfrun. Jupiter styr den Södra noden och Merkurius den Norra.

Det är i det här storkorsmönstret i ditt horoskop som tidigare livs erfarenheter och karma från tidigare liv (och hur det spelar in i det nuvarande livet) kan speglas. Kvadraturerna till noderna gör "livsvägen" mer komplicerad på så vis att du ännu inte är "färdig" med Södra noden utan behöver "arbeta med" båda noderna. Även andra faktorer kan vara med och berätta om tidigare liv, framför allt Saturnus och Månen.

Så det hela är komplicerat och kräver en ganska grundlig och tidskrävande analys och syntes av alla faktorer som ingår i mönstret. Du kan väl kanske börja med att själv se på det här "karmiska mönstret" i ditt horoskop (vi har ju en bild på det i början av den här tråden). Kanske känner du intuitivt på dig vad det kan handla om. Berätta gärna om du kommer fram till något, så kanske jag kan hjälpa till med att försöka hitta en väg ut ur "labyrinten". Jag ska också se vad jag kan få ut av det karmiska mönstret i ditt horoskop och när jag kommer på något så återkommer jag.

Allt gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]