Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 6:47 pm

Sida 1 av 3 [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den eländiga lilla jungfrun i mig...
InläggPostat: tis apr 23, 2013 10:48 pm 

Hej!

Jag har precis registrerat mig på det här forumet, efter en kort tids intresse för ämnet. Jag kan ju inte påstå att jag är någon expert, jag har enbart läst lite om de olika soltecknen och hur de påverkar vår personlighet, och ska jag vara riktigt ärlig har jag börjat må allt sämre sedan jag intresserade mig för astrologi.

Jag är född med Jungfrun i solen, jag har Kräftan i månen och jag tror att jag har Lejonet i ascendenten, men absolut inte helt säker.

Problemet är att jag ser verkligen ingenting positivt i Jungfruns stjärntecken, enligt den traditionella astrologin är vi ängsliga, ångestfyllda, tvångsmässigt pedantiska, "nördiga" (så som jag ser det hela) och belönade med en stor dos dåligt självförtroende. Jag kan verkligen inte se något annat än negativt i dessa egenskaper, hela vår "personlighet" bäddar för psykiska problem som exempelvis ångest och depression, faktum är att jag lider av dessa två åkommor. Tyvärr.

När jag väl tänker efter är väl Jungfruns stora hjärta en ganska bra egenskap ändå - fast den har ställt till med så mycket bekymmer för mig personligen, därav är jag lite missnöjd med den.

Så hjälp mig kära astrologer, vad är så positivt med dessa stjärntecken? Eller har jag rätt, är Jungfrun verkligen det sämsta tecken man kan födas i?

Jag önskar att jag var ett levnadsglatt lejon, eller en äventyrlig skytt eller kanske t.o.m. en passionerad och viljestark vädur.

Kram!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Den eländiga lilla jungfrun i mig...
InläggPostat: ons apr 24, 2013 10:02 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Piw!

Välkommen till forumet. Roligt att du har hittat hit. Låter ju inte så bra förstås, att du "börjat må allt sämre" sedan du intresserat dig för astrologi!

Till din tröst kan jag säga att ALLA tecken har sina både "bra" och "dåliga" sidor. Inget tecken är bättre eller sämre än de andra. Dessutom är vi inte bara vårt soltecken utan alla tecknen i zodiaken finns med i vår personlighet och kommer till uttryck på olika sätt.

Jungfrun har också - liksom alla andra tecken - många fina sidor, är känd för att vara noggrann, flitig, medkännande, omtänksam och hjälpsam. Ordningssinne, stilkänsla och god urskillningsförmåga är andra fina egenskaper, liksom en önskan att leva hälsosamt.

Man ska inte stirra sig blind på sitt soltecken. Solen i ens horoskop kan vara olika aspekterad till andra planeter och den kan vara i olika hus i horoskopet och därmed uttrycka sig på olika sätt. Alla "jungfrur" är inte "typiska jungfrur", det kan skilja en hel del. Dessutom har vi alla de andra planeterna i vårt horoskop som alla spelar in på något vis och är med och formar den person vi är. Eftersom du säger att du vill vara levnadsglad, äventyrlig och viljestark, så finns säkert något av detta uttryckt i ditt horoskop! Och har du ascendenten i Lejonet, som du skriver att du kanske har, så färgar det en stor del av din personlighet, kanske till och med mer än soltecknet.

Det är inte meningen att astrologin ska få en att må dåligt. Det gör den inte heller, när man väl fått grepp om det hela! Då är den istället till stor hjälp för att lära känna sig själv och förstå sig själv bättre. Om du vill uppge dina födelsedata (datum, tidpunkt, födelseort) så kan vi ju titta på vad du har mer än Jungfrun i ditt horoskop.

Kolla också gärna några tolkningar som jag har gjort av kända "jungfrurs" horoskop i forumkategorin "Kända personers horoskop". Ingrid Bergman, Sophia Loren, Amanda Ooms, Sean Connery och jazzsaxofonisten Cannonball Adderley har alla Solen i Jungfrun.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: ons apr 24, 2013 11:33 pm 

Hej Mats!

Tack för ditt svar det var så varmt skrivet!

Jo jag har liksom en önskan att vara lite mer energisk, jag känner mig så håglös liksom. Fast samtidigt om jag väl tänker efter kan jag stå i centrum i vissa sammanhang förstås. Och jag brukar tänka på Sean Connery, han är ju faktiskt jungfru och han är stencool! :)

Jag föddes den --------------------------------(hemligt). Enligt astroguide.se har jag min ascendent i lejonet men enligt vissa andra källor så har jag jungfrun i ascendenten också.. konstigt. Har du tips på bra sidor där man kan göra ett "enklare" horoskop gratis?

Tack återigen för svaret! Ha en bra kväll!

Senast redigerad av Piw fre apr 26, 2013 2:29 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor apr 25, 2013 10:06 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Piw!

Med de födelseuppgifter du anger, så har du också ascendenten i Jungfrun, och även Merkurius, faktiskt. Så det ser ut som att du nog behöver "bli vän med" detta tecken, Jungfrun! :D Det kan vara viktigt för din självbild, hur du ser på dig själv.

Jungfrun, som står för det perfekta och fulländade och för en önskan att alltid prestera det bästa, kan - just på grund av detta - också medföra orimligt höga krav (både på en själv och på omgivningen). Man kan behöva lära sig att sänka kraven till en rimlig nivå och vara mindre självkritisk. Självkritik kan förstås vara bra, men kan också gå till överdrift och då bli till skada. Nyckeln kan vara att försöka låta omtänksamheten och medkänslan (som kännetecknar Jungfrun) också omfatta det egna jaget. Man kan behöva inse - på djupet - det egna värdet och lära sig älska sig själv (vilket inte är det samma som att vara egoistisk).

För att bli vän med ditt ascendent- och soltecken, försök fokusera på de mer positiva sidorna hos tecknet. Jungfrun är ett vackert tecken som står för det som är rent och fulländat. Till Jungfruns fina egenskaper hör omtänksamhet och pålitlighet, liksom en önskan att vara till hjälp för andra. Kännetecknande är även en god analytisk förmåga och ett praktiskt handlag. Det finns också hos Jungfrun en tillbakadragenhet och mildhet som kan vara mycket tilltalande. Ett starkt hälsomedvetande är ännu en fin sida hos Jungfrun.

Det kan kanske vara bra också med lite lagom distans till astrologin. Du ÄR inte ditt soltecken eller din ascendent! Astrologin är bara ett (om än ganska fantastiskt) hjälpmedel för att lära känna sig själv bättre.

Jag brukar rekommendera http://www.astro.com/ för den som vill kolla sitt eget horoskop.

Lycka till med allt!

Mats i det blå

InläggPostat: fre apr 26, 2013 2:31 pm 

Ajajaj.. Förklarar varför jag aldrig är nöjd med mig själv.
:(

InläggPostat: fre apr 26, 2013 2:45 pm 

Fast jag har en undran, enligt astroguide.se som är en svensk sida och till synes en väldigt bra sådan, så har jag ascendenten i Lejonet faktiskt. Men Jungfrun i Merkurius.

InläggPostat: fre apr 26, 2013 9:45 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

När jag knappar in mina egna födelseuppgifter på astroguide.se så får jag också fel ascendent (Stenbocken istället för Fiskarna). Så något är fel med deras uträkning, tyvärr.

Det datorprogram som jag använder är mycket pålitligt och jag garanterar att din rätta ascendent är i Jungfrun. För att ascendenten i ditt horoskop ska hamna i Lejonet måste födelsetiden backas till 04:50.

Jag lägger också märke till att astroguide.se har ett lite underligt eller bakvänt sätt att beskriva planetplaceringarna i horoskopet. Det är ju planeterna (Solen, Månen, Merkurius, osv) som befinner sig i något av de tolv tecknen (Väduren, Oxen, Tvillingarna, osv) men på astroguide.se skriver man genomgående "Jungfrun i Solen", "Kräftan i Månen", osv, vilket låter väldigt bakvänt. Normalt säger man Solen i Jungfrun eller Månen i Kräftan.

Mitt råd är, som sagt, att du ser till Jungfruns positiva sidor, så att du också får en positiv syn på dig själv. Och kom ihåg: Hela zodiaken och alla planeterna är med och formar den person du är.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör apr 27, 2013 2:31 am 

Jo men visst uppskattar jag att jag är snäll och att jag har stor medkänsla och så, jag har ju humor också och kan bli lite väl fnittrig, lite som en tjej faktiskt :P
Men jag är alldeles för känslig och orolig och ängslig. Jag undrar, kan man förändra sin personlighet så att man blir mer som en skytt eller så? Grejen är att sen jag började läsa om Astrologi och sånt så känns det som allt är stämplat.. Jag är en sån jag är och jag kan inte ändra på det. Det svider..

InläggPostat: lör apr 27, 2013 11:49 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Piw!

Jag tror jag förstår lite hur du menar. Känner igen det från när jag själv var ung en gång i tiden. Minns att jag då ville vara annorlunda än jag var, vara bättre, vara mer som dem jag beundrade och såg upp till.

Nu – med ”facit i hand” och 67 år på nacken :D – inser jag att det bästa då hade varit att inte försöka efterlikna andra utan att istället ha arbetat på att bli ”mer” den jag var. Vi är alla unika personer och det finns alltid en inre potential att utveckla, så att vi blir mer den vi är (eller har förutsättningar att vara). Häri ligger den stora tillfredsställelsen – att bli bättre på att vara den vi är. Att försöka ”bli som någon annan” är däremot alltid dömt att misslyckas.

”Allt” finns inom oss. Det vi beundrar och ser upp till hos andra är sidor som vi potentiellt sett själva har inom oss, sidor som vi kommer att utveckla. Men vägen dit måste gå genom oss själva, genom att vi blir mer den vi är, mer tar fram vår inre potential och utvecklar den, inte genom att vi efterapar någon annan. All potential finns ju inom oss och utvecklas mer och mer under livets gång.

Astrologin innebär INTE att vi ”är som vi är” utan någon möjlighet att utvecklas. Tvärtom visar den på vår utvecklingspotential. Horoskopet visar dels på de möjligheter vi har och dels på de hinder och svårigheter som måste övervinnas för att vi ska kunna förverkliga möjligheterna.

Vad jag kan se av ditt horoskop, så är du egentligen en självständig person som vet vad du vill och som vill staka ut din egen väg i livet. Samtidigt tycks du vara osäker på dig själv, på din identitet och kan ha en viss tendens att idealisera andra.

Vatten- och jordelementen är mest betonade och framträdande i ditt horoskop. Som du själv säger, är du en känslig person som lätt oroar dig för saker och ting och som ofta känner dig håglös och missmodig. Visar då horoskopet på något hoppfullt? Kan man se någon positiv utvecklingspotential?

Definitivt!

Din Sol är i horoskopets första hus, nära ascendenten, men i opposition till planeten Saturnus. Häri speglas mycket av dina svårigheter med den egna identiteten och känslan av håglöshet (Saturnus står för hinder, svårigheter och begränsning). Dock: Solen/Saturnus-oppositionen ingår samtidigt i en positiv och hoppingivande ”drakformation” (ett aspektmönster som liknar en pappersdrake, en sådan som flyger i luften). ”Draken” omfattas förutom av Solen och Saturnus också av planeterna Mars och Jupiter. Mars styr ditt nionde hus (för studier, resor, äventyr) i Vädurens tecken och Jupiter styr Skyttens tecken som ligger ”inbakat” och dolt i ditt fjärde hus (hemmet och den egna inre grunden).

Här finns en fantastisk utvecklingspotential! Med drakens hjälp finns möjligheter att ”lyfta” ur svårigheterna och nå framgång. En drake är ett av de mest gynnsamma av alla aspektmönster i ett horoskop. Planeterna Solen, Mars och Jupiter i den här lyckosamma kombinationen tycks vara något av svaret på din längtan efter mer livsglädje, äventyr och passion! Det finns där alltsammans inom dig, redo att ”lyfta”!

Ett annat både ovanligt och spännande aspektmönster i horoskopet är en s.k. ”Tors hammare” mellan Månen, Venus och Saturnus. Det antyder en osedvanlig kampvilja och en vägran att låta sig besegras.

De mest betonade tecknen i ditt horoskop – förutom Jungfrun – är Kräftan (med Månen och Mars) och Skorpionen (med Jupiter, Pluto och Norra månnoden). Det tyder på stor känslighet och en intensiv önskan att gå på djupet med saker och ting. Din Merkurius (intelligens, kommunikation) är extremt väl aspekterad och härskar, via Jungfrun, över hela ditt horoskop. Ovanligt många av dina planeter är i sina egna tecken (Månen i Kräftan, Merkurius i Jungfrun, Venus i Vågen och Pluto i Skorpionen), vilket är en styrka.

Du har ett intressant och spännande horoskop med stora både svårigheter och möjligheter!

Om du är intresserad av att fördjupa ditt intresse för astrologi rekommenderar jag boken ”Astrologi – en väg till inre harmoni” av Anna Granberg.

Allt väl!

Mats i det blå

InläggPostat: sön apr 28, 2013 2:38 am 

Åh tack mats dina ord värmde :D det där lät ju lite mer hoppfullt. Och det stämmer såväl. Men sen är jag också bara 18 år och inte hunnit bygga upp mitt självkänsla riktigt till fullo förstås. Det är sent men jag tänkte tacka för din tid i alla fall! Ska läsa igenom mer noggrant imorgon :) God natt!

InläggPostat: tis apr 30, 2013 5:36 pm 

Är det möjligt för en riktigt professionell astrolog att räkna ut när man kommer dö och vad man kommer dö av?
Förresten så vill jag gärna fråga, finns det ingen dokumentär eller film som utvecklar astrologin lite mer?

Spännande förresten att Saturnus står för hinder, den har ju ett hinder runt sig, hehe!

InläggPostat: ons maj 01, 2013 10:41 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Man kan utan överdrift säga, att allting, en människas hela liv (och död), finns beskrivet i födelsehoroskopet. Och visst finns det metoder att förutsäga en persons död, men kanske med det förbehållet att förutsägelsen mer är en prognos än en definitiv sanning. Allmänt sett kan man säga att ”förutsägelse”, tvärt emot vad många tror, inte är astrologins starka sida. Det finns alltid ett större eller mindre mått av osäkerhet i en förutsägelse. Man kan likna det vid en väderprognos, ofta slår den in men ofta inte – kanske därför att allting inte är förutbestämt. Vi påverkar ju i hög grad själva vår levnad och därmed kanske också vårt döende. Men det är möjligt att man i indisk astrologi har mer kraftfulla metoder att fastställa en persons livslängd.

Lättare är det då att i efterhand utläsa en persons död ur födelsehoroskopet, särskilt om det rör sig om en våldsam och dramatisk död (olycka, mord, självmord). Några exempel på det är horoskopen för prinsessan Diana, Marilyn Monroe, Olof Palme och Karl XII. Om du är intresserad kan du kolla dem på min hemsida, ”Kända personers horoskop”: https://sites.google.com/site/kaendapersonershoroskop/ .

Vi har också resonerat lite här på forumet om hur man i efterhand kan avläsa en persons död i födelsehoroskopet. Det gällde då Adolf Hitlers och Eva Brauns horoskop: post744.html?hilit=Hitler&sid=e755f9849d78d554e8d4af92384c050e#p744

Om du vill fördjupa dig i ämnet så finns också en nyutkommen bok på svenska av Derek Seagrief, ”Dödens astrologi”. Den handlar dock inte om att förutsäga döden utan mer om hur döden i efterhand kan avläsas i horoskopet. Man kan ju också fundera över om det är någon höjdare att i förväg veta exakt när man ska dö. Själv föredrar jag nog att inte veta det.

När det gäller filmer, så finns väl en hel del – av varierande kvalitet – att hitta på Youtube. En bra början kan vara den här: http://www.youtube.com/watch?v=AohT22lTRlA

Din iakttagelse om Saturnus är riktig. Det är en märklig och fascinerande sida hos astrologin att symboliken hos planeterna så tydligt speglas i deras fysiska framträdande! Det gäller inte bara Saturnus utan alla planeterna.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons maj 01, 2013 8:30 pm 

Tack Mats!

Jo jag skulle nog inte vilja veta hur jag ska dö! Jag ska titta på youtube filmen men jag undrar en sak bara, för ett par månader sen, eller om det var för ett par år sen (haha) så var det en välkänd astrolog som gästade Skavlan (du vet talkshow programmet på SVT) och han kunde säga vilket stjärntecken man har bara genom att ttitta på kroppsspråk och minspel. Min fråga till dig är, vet du namnet på denna astrolog? Han verkar onekligen intressant.

Jag har läst din hemsida faktiskt!

InläggPostat: ons maj 01, 2013 8:52 pm 

Det är en yttterligare sak jag tänkt på. Det föddes onekligen en massa olika bäbisar samma kvart som mig, det betyder att de som föddes nära mig, vid ungefär samma tidpunkt borde ha ett liknande liv och personlighet? Eller har jag fel?

InläggPostat: tor maj 02, 2013 12:53 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, Piw!

Tyvärr vet jag inte vem astrologen i Skavlan kan ha varit. Har inte sett programmet men det hade varit kul att se.

När det gäller din andra fråga så kan man nog säga som så, att de som föddes vid ungefär samma tid som du visserligen har så gott som samma horoskop som du, särskilt om de är födda inte alltför långt från den plats där du föddes, men att ni ändå inte behöver vara ”lika som bär”. Varför inte? Helt enkelt därför att ni är olika personer!

Var och en uttrycker horoskopets energimönster på sitt eget särskilda och individuella sätt. Så skillnaden i era personligheter och liv kan vara ganska stor trots att horoskopen är så lika. Inte ens tvillingar – som inte bara har samma horoskop utan också samma föräldrar – är helt lika, eftersom de är skilda individer. Deras liv kan gestalta sig på olika sätt om än säkert med vissa gemensamma drag.

Det är alltså inte så att horoskopet helt och hållet formar oss och bestämmer vilka vi är, utan det anger endast det energimönster som så att säga finns där för oss att forma vårt liv genom. Det visar på möjligheter och svårigheter som vi möter i livet, men hur vi övervinner svårigheterna och tar vara på möjligheterna är upp till oss som individer.

Så det finns alltid en individ bakom varje horoskop, det som är ”du” eller ”jag”. Vi ÄR alltså inte våra horoskop men horoskopen anger det ”mönster” som gäller för vårt liv, det vi så att säga har att utgå ifrån och arbeta med.

Av detta kan man sluta sig till att astrologin visar på en andlig dimension hos människan och tillvaron. Vår själ ”bär med sig” en problematik in i jordelivet, svårigheter och möjligheter att arbeta med, lära av och utvecklas genom.

Det är vår egen individualitet i kombination med arvet från föräldrarna som bestämmer vilka vi är. Två olika personer med så gott som samma horoskop kan därför – som sagt – uttrycka samma energimönster (likartade möjligheter och svårigheter antydda i horoskopet) på olika sätt, även om vissa saker i livet säkert visar på ett likartat bakomliggande mönster. Vi förstår också av det här att det är vi själva som individer som bestämmer över vårt liv och att vi har en fri vilja.

Hoppas det något så när besvarar din fråga. Fråga gärna mer om något är oklart.

Allt väl!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 3 [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa