Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 10:58 pm

Sida 2 av 3 [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den eländiga lilla jungfrun i mig...
InläggPostat: tor maj 02, 2013 8:05 pm 

Tack för svaret!

Jag återkommer om jag har fler frågor Mats! :)

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: sön maj 05, 2013 11:03 pm 

Hej Mats jag hoppas att jag inte tröttar ut dig med mina frågor!

Jag undrade bara, jag har ju inte ett enda eldtecken i hela mitt horoskop, och jag såg en astrologisida (glömt vad den heter) som påstod att har man inte något eldtecken alls kommer man inte ha någon entuasiasm eller livsglädje överhuvudtaget, stämmer detta?

InläggPostat: mån maj 06, 2013 9:19 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Piw!

Det är ingen fara - jag tycker bara det är trevligt att försöka besvara dina frågor.

Nej, det stämmer inte, att man inte skulle ha "någon entusiasm eller livsglädje överhuvudtaget" om man har sparsamt med eld i sitt horoskop. Eldelementet har ingen ensamrätt på livsglädje. Det är sant att "eld" skänker entusiasm, att man "brinner för" något. Men detta behöver inte vara identiskt med livsglädje, även om elden nog kanske underlättar en optimistisk och "glad" livssyn. Övriga element, luft, vatten och jord, saknar visserligen eldens flammande entusiasm (man är "eld och lågor") men de har andra kvaliteter som bidrar till en fördjupad och mer beständig livsglädje. Elden flammar upp och falnar igen medan jordelementet är mer bestående och vatten går mer på djupet. Entusiasm kan gå till överdrift och sedan leda till besvikelse när elden falnar.

Nu är du ändå inte "helt utan" eld. Ditt nionde hus är i Väduren och det tolfte i Lejonet. Skytten ligger "inbakat" i det fjärde huset. Och Solen och Mars - "eldplaneterna" - ingår i den lyckosamma "svävande draken" som jag beskrev tidigare. Så nog finns det en pyrande eld att ta vara på i ditt horoskop (och i ditt liv).

Tro inte på några "absoluta utsagor" inom astrologin - det finns alltid sådant som modifierar och jämnar ut det hela.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 07, 2013 7:49 pm 

Jaha okej tack!

Spännande det där med draken och thors hammare som du pratade om, ska läsa på lite mer om det :P

Sen har jag forskat lite själv också, jag har börjat med Väduren.

Och något som slår mig med dessa vädurar är deras blick. Man kan verkligen se på en typisk Vädur att det är just en Vädur. Jag tänker på skådespelare som t.ex. Marlon Brando, Alec Baldwin eller varför inte de svenska skådisarna Björn Granath och Adam Pålsson, och för att nämna några vädurskvinnor, Abigail Breslin och Amanda Bynes.

De har alla en sak gemensamt, deras ögon lyser av självförtroende och kampvilja, det liksom står skrivet i ögonen "Tävla med mig!". Häftigt. Den typ av intensivt, lite stirriga och stadiga blick är så karaktäristiskt för vädur, är jag ensam om denna iaktaggelse? :D

Tack igen Mats!

InläggPostat: ons maj 08, 2013 9:53 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Kul med dina efterforskningar och iakttagelser. Det kan nog stämma, din iakttagelse av Vädurars blick. Vad tycker du, har jag också en sådan "kamplysten blick"? :D För jag har också Solen i Väduren: gondoljaren-en-presentation-t86.html

Andra Vädurar som du kan kolla på min hemsida (https://sites.google.com/site/kaendapersonershoroskop/) är t.ex. målaren Vincent van Gogh, glaskonstnären Ulrika Hydman-Vallien, förra påven Benedictus XVI, danska drottningen Margarethe II, jazzsångerskan Billie Holiday och författaren H.C. Andersen.

Lycka till med dina fortsatta efterforskninger! Astrologi är ett mycket fascinerande och säkert outtömligt område.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tor maj 09, 2013 7:37 pm 

Vad coolt att du har solen i väduren!!:D

Hur tycker du att du är som vädur? Känner du själv att du är väldigt pigg och positiv och att du ibland kan vara egoistisk? För vad jag har förstått kan vädurar vara lite egoistiska, men det är ju trots allt en egenskap man kan träna bort, nåja e i alla fall nyfiken på hur du är som person!

Jag ser inte dina ögon så bra på bilden, men det ser ut som du har ganska djupa ögon, alltså med mycket "ben över" så att säga. Och du är ju lite äldre än mig men du ser i alla fall inte trött ut. Och dem allra flesta vädurar har en blick som lyser av självförtroende, jag har i alla fall inte träffat en vädur med en trött blick ännu :P

kramkram!

InläggPostat: tor maj 09, 2013 7:43 pm 

Ulrika Hydman-Vallien har precis den där intensivt lysande blicken som är så typiskt Vädur.

:)

InläggPostat: fre maj 10, 2013 2:08 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jodå, jag känner igen mig i alla Vädurens sidor - är ivrig, entusiastisk, saknar tålamod, har bråttom, stark vilja, tål inte bli tillsagt vad jag ska göra, gillar utmaningar, osv. Och jodå, visst kan jag vara självisk och barnslig också.

Men det hela kompliceras inte så lite av att jag samtidigt har Ascendenten i Fiskarna, vilket är mer eller mindre raka motsatsen till Väduren - en mer tillbakadragen, stillsam och känslig sida, som jag också har, och kanske är det som syns mest utåt (för det mesta i alla fall). Utom i blicken kanske, det som du är inne på, där kanske Väduren lyser fram! :D

Även när Fiskarna-personligheten överväger, så finns ändå Väduren "där innanför", så att säga, beredd på att agera.

Glaskonstnären Ulrika Hydman-Vallien är, som du säger, väldigt typisk Vädur, med det röda håret, den intensiva blicken och hela tiden "jag... jag... jag" när hon pratar! :D Hon har också Väduren ovanligt kraftigt markerad i sitt horoskop: https://sites.google.com/site/kaendaper ... an-vallien

Roligt att du kan känna igen Vädurar på blicken!

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 10, 2013 7:56 pm 

Okej spännande Mats! Jag tycker personligen att väduren är det allra mest intressanta zodiak tecknet, tillsammans med jungfrun, faktiskt. För det är så starka personligheter enligt mig. Jungfrun är stark karaktär men är introvert medan väduren syns mer (extrovert).

Jag undrar bara, när någon säger till dig vad du ska göra, vad är det som liksom får dig att avsky det? Har det alltid varit så? Är du lite av en spänningsökare också? Att du t.ex. älskar att köra fort, klättra eller dylikt? Sen undrar jag också, tycker du att du är empatisk?

Skulle nästan vara kul att ha en chat här på forumet. Så att man kan starta lite aktiva konversationer, ha det!

InläggPostat: lör maj 11, 2013 11:04 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Man kan säga att det ligger i Vädurens natur att hävda den egna viljan och att själv sätta igång saker. Därför blir det extra svårt om någon annan tar över den rollen och börjar bestämma över en. Som Vädur trivs man t.ex. bäst i självständiga arbeten där man kan ta egna initiativ och själv bestämma vad man ska göra och på vilket sätt. Allra helst är man egen företagare. Så har jag alltid känt det. Men som barn - och även som vuxen - tvingas man ändå ofta "rätta sig" efter vad andra säger. Och det är svårt för en Vädur! :D

Jodå, spänning och äventyr lockar alltid en Vädur! Utmaningar kan upplevas väldigt stimulerande - att man tvingas ta fram sin bästa förmåga för att lyckas med något.

När det sedan gäller empati, som du undrar över, så nog har jag det, men det får mer tillskrivas Ascendenten i Fiskarna. Man är ju inte renodlat sitt soltecken utan horoskopet visar på en mix av olika egenskaper och sidor. Alla zodiakens tolv tecken är med på ena eller andra sättet.

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 11, 2013 2:06 pm 

Hej igen Mats!

Hur har det gått när du arbetat och så då? Har du vägrat göra vad chefen säger? :PPP

InläggPostat: lör maj 11, 2013 8:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Piw!

Nja, även som Vädur får man ju lov att inse att det finns spelregler i samhället. :D Ibland måste man ju finna sig i att rätta sig efter andra. Som jag väl skrev förut, så ÄR man inte sitt soltecken, utan en individ med ett spektrum av zodiakenergier att uttrycka sig genom. Har man Solen i Väduren så är hävdandet av den egna viljan och egna personen en extra viktig sak - det är ju egentligen viktigt för alla människor men alla uppfattar det inte som lika "livsnödvändigt" som den med starka vädursenergier gör.

Om jag ser på mig själv, så upplever jag det som att Väduren är EN sida jag har - ganska markerad genom att Solen befinner sig där i horoskopet - men att jag även har många andra sidor som också kommer till uttryck i mitt liv. Flera av dessa sidor kan vara motstridiga och ge upphov till inte konflikter, andra stöder och förstärker varandra och blir till starka sidor i personligheten.

Det intressanta och spännande med astrologin är - bland mycket annat - att man genom horoskopet och den astrologiska symboliken får en oanad överblick över sina olika sidor och hur de samspelar med varandra. Oftast känner man också inom sig att det "stämmer". Man kan se vilka problem man riskerar att hamna i och också hur man bäst kan ta sig ur dem. Man får en bild av vilka starka och svaga sidor man har och "känner" dessutom samtidigt inombords att det är så, att astrologin verkligen speglar ens liv.

Väduren är zodiakens första tecken, alltings späda början och ursprung. Därför förstår vi hur extra viktigt det är för den att hävda sig, göra sig gällande, slå sig fram, kämpa och strida för sin existens, osv. Liksom alla tecken har den sina starka och svaga sidor, sina för- och nackdelar!

Mats i det blå

InläggPostat: sön maj 12, 2013 2:12 am 

Okej Mats tack för dina svar!

Har ändå ett par fler frågor, om du ursäktar..!:D

1. Men har du liksom inga problem med att bestämma över folk och chefa över dom?

2. Om vi t.ex. tar ett exempel, du var en ung grabb och träffade på en söt liten tant, gav du inte henne extra respekt och lyssnade mer på henne än på dig själv?

3. Tycker du att du har det lätt med det motsatta könet?

4. Kan du få tårar i ögonen när du ser någonting fint, t.ex. möter du en extremt fin människa eller ser en sorglig film?

Vänliga hälsningar, Piw

InläggPostat: sön maj 12, 2013 6:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Piw!

Ok, jag ska försöka svara på frågorna. Lägg märke till att svaren kanske inte alls är "typiska Vädurs-svar"! Varför inte? Helt enkelt därför - som jag har framhållit flera gånger - att vi inte ÄR vårt soltecken, utan att vi som individer uttrycker oss på vårt särskilda sätt genom horoskopets olika energier och att vi på så vis har många olika sidor som vi tar fram vid skilda tillfällen. T.ex. om det gäller att visa empati (som inte är Vädurens starka sida) då är det i mitt fall mer Fiskarnas energi som kommer till uttryck, osv. Som jag skrev förut har jag Ascendenten (och även Merkurius) i Fiskarna. Ofta är det den sidan jag visar utåt och som andra uppfattar. Vädurs-sidan uppfattas nog mer av dem som känner mig lite närmare.

Till frågorna:

1. Jodå, det kan vara stora problem för mig. Trots att jag har Solen i Väduren, så gillar jag inte att bestämma och basa över andra. Så här kommer nog Ascendenten i Fiskarna fram istället. Jag tycker mer om att samarbeta med andra på en likställd nivå. Men i en akut nödsituation, om det är fara å färde, då kommer Väduren fram och då tvekar jag nog inte att "ge order" om det behövs.

2. Absolut! Jag hade som barn - och har fortfarande - stor respekt för andra och jag lyssnar ofta (men inte alltid) mer än jag talar. Återigen mera Fiskarna än Väduren!

3. Ja, det tycker jag nog. Fast inte i tonåren - då kunde jag vara så blyg och försagd att jag inte vågade tilltala en tjej ens en gång. (Fiskarna igen!). Men det har blivit lättare med åren. :D

4. Ja, det får jag ofta, särskilt om jag ser en film eller ett reportage där någon mot alla odds är tapper och hjältemodig eller lojal eller något sådant.

Som du ser: inga typiska vädurssvar!

Mats i det blå

InläggPostat: sön maj 12, 2013 8:39 pm 

Nej absolut är man inte bara sitt soltecken, men jag inbillar mig att man ändå ska vara mest influerad av just sitt soltecken. :D

Men någonting som får mig konfunderad är faktumet att,

har en person sitt soltecken i väduren, men sin ascendent i jungfrun t.ex. Och inte direkt är vädur-aktig, då säger man som astrolog, "din ascendent tar över". Skulle han däremot vara med som en vädur, skulle astrologen säga "Du är typiskt vädur, och svagt representerad av din ascendent.

Hur vet man vilken tecken som influerar mest? Vilket stjärntecken influerar mig mest i mitt horoskop skulle du säga?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 3 [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa