Aktuellt datum och tid: mån apr 23, 2018 11:34 am

Sida 1 av 1 [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chiron konjuktion solen i skytten 2:a huset?
InläggPostat: mån jan 18, 2010 12:46 am 

Hej! Fick en länk till ert forum om Chiron som jag inte vet ett skvatt om. Blev intresserad av den rätt så negativa/svåra tolkning av Chiron och blev lite fundersam med tanke på mitt eget liv som det är. Jag har Chiron konjunktion min sol i födelsehoroskopet som i rubriken och undrar hur ni som känner Chiron tolkar detta.
Finns det en tolkningsbok om Chiron helst på svenska? Tacksam för svar.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Kiron i astrologin och mytologin
InläggPostat: mån jan 18, 2010 7:08 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Skytten9!

Välkommen till Astrologi-Forumet! Chiron (eller Kiron på svenska) är astrologiskt sett en mycket intressant himlakropp. Den rör sig i en bana mellan Saturnus och Uranus, dvs. i symbolisk mening förenar den himmel (Uranus) och jord (Saturnus).

I mytologin var Kiron Saturnus son och Uranus sonson. Han var både häst och människa, förenare av motsatser. Namnet kommer av grekiska cheir, som betyder "hand". Mytens Kiron var lärare och undervisare. Det han lärde ut förenade insikt och kunnande. Han var läkare, musiker, bågskytt och astrolog. Som sammanförare av himmel och jord förenade han intuition med rationellt tänkande. Som du kan se, har Kiron en del släktskap med Skyttens symbolik (häst/människa, bågskytt).

Mytens Kiron var också "den sårade helaren" och i astrologin symboliserar Kirons placering ett "sår" vi bär på. Det kan vara ett område där vi känner oss sårbara och är osäkra, där vi saknar självförtroende och upplever att vi misslyckas, särskilt i början av livet.

Med Kiron i konjunktion med din Sol i andra huset handlar det om identitet, livskraft, kreativitet (Solen) och resurser, förmågor, värderingar, tillgångar (andra huset).

Ingenting i horoskopet är "bra" eller "dåligt" i någon absolut mening. Det som visas på är den problematik vi står inför och hur den på bästa sätt kan lösas eller övervinnas.

Kiron i konjunktion med Solen kan visa på en viss osäkerhet när det gäller ens identitet eller att uttrycka sig kreativt, att "uppträda" inför andra, och liknande. Det kan finnas en hämning på det här området. Men Kiron innebär också läkning och helande, dvs. det här "sårade" området kan läka och bli ett område där man lyckas.

Jag har själv Kiron i opposition till Solen i mitt födelsehoroskop och jag kan väl säga att det stämmer väl in på mig att jag i unga år hade mycket svårt -trots viss begåvning - att uttrycka mig kreativt, spontant och skapande. Men med åren har det blivit bättre, dvs. "såret" har "läkts" mer och mer.

Kiron i Skytten kan handla om andlighet, olika trosuppfattningar och de "sår" man kan ha och den "läkning" man kan behöva på det här området.

Det är svårt att säga så mycket om din Kiron-placering när man inte ser hela horoskopet. Det är ju många saker som samverkar och spelar in i ett horoskop. Om du vill ange dina födelsedata, så tittar jag gärna på det.

Det finns en bok på svenska, "Livshjulet" av Gunnel Söderström, som handlar ganska mycket om Kiron i födelsehoroskopet. Det är en bra bok som jag kan rekommendera!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Chiron konjuktion solen i skytten 2:a huset?
InläggPostat: mån jan 18, 2010 8:05 pm 

Tack för denna information om Kiron. Det är intressant att Kiron tydligen ligger nära Skyttens egenskaper. Jag är väldigt mycket Skytt, trots att jag enligt horoskopet inte är det. Det kan vara Kironkonjuktionen med solen som dominerar. Saturnus ligger som en hämmare både på solen och Venus men den är mycket svag, däremot tycker jag att Uranus dominerar mig. Och det har jag lärt mig att exakta gradtal dominerar alla andra aspekter. Uranus står exakt opposition min Venus och den styr mig helt oavsett Saturnus som också är inblandad i aspekten. Men visst här får du mitt födelsedata 501221 klockan 5:30 Halmsstad

Inläggsrubrik: Skytten etc..
InläggPostat: mån jan 18, 2010 9:24 pm 

Hej skytten9!

Du skriver att du enligt horoskopet inte är mycket Skytt, men att du icke desto mindre upplever att du är det. I evolutionär astrologi, där man utgår från själens evolution från liv till liv och adresserar karmiska komplex, är Skyttens arketyp (Skytten/Jupiter/nionde huset) väldigt framträdande och viktiga i ditt horoskop! I EA (evolutionär astrologi) spelar Pluto och Månens södra nod, dess styrare, och aspekter till noderna och styraren, en stor roll som symboler över vårt evolutionära och karmiska förflutna. Dessa symboler beskriver djupt rotade identitetsförankringar som vi naturligt identifierar oss med – medvetet eller omedvetet.

Här kommer ditt horoskop:

Bild

I ditt horoskop har du 1) Pluto i nionde huset 2) Solen och Kiron i Skytten i kvadratur med Månens noder 3) Solen styr över nionde huset 4) Jupiter har dignitet i Fiskarna (eftersom Jupiter styr Fiskarna tillsammans med Neptunus). Dessa fyra punkter lyfter minst sagt fram den nionde astrologiska arketypen (Skytten/Jupiter/nionde huset) i ditt horoskop och därför också i ditt liv. Så din känsla och upplevelse av att vara mycket Skytt finns definitivt beskrivet i horoskopet.

Du skriver också att Saturnus influens på din Sol och Venus är mycket svag. Det tror jag inte! Visst är din exakta Uranus-Venus opposition ”stark”, men det innebär inte att den reducerar Saturnus influens på din Venus och inte heller på din Sol. Venus är i ömsesidig reception med Saturnus vilket stärker kvadraturen mellan dem avsevärt och gör att du, trots orben på 5.51, måste räkna med den som en stark parallellisk influens till den exakta oppositionen med Uranus. Dessutom är Venus och Saturnus placerad i de hus som de är besläktade med. Saturnus är också upphöjd/exalterad i Vågen vilket kanske kan reducera kvadraturens potentiellt svåra manifestation.

Saturnus kvadratur med Solen är också tydlig, inte endast på grund av att de är i kvadratur med varandra (orb 3.11) utan dessutom att de båda är på vädurspunkten som ökar och lyfter fram dessa planeter till offentligt appliceringsomfång. Planeter som är inom 2 graders orb till 0 grader kardinala tecken sägs vara på vädurspunkten (Aries Point, på engelska).

Hoppas dessa rader kan vara av intresse för dig i din förståelse av ditt horoskop! Fråga gärna om det är något jag skrivit som är oklart.

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: mån jan 18, 2010 9:44 pm 

Hej igen!
Saturnus uppfattar jag som hämmande eller återhållande. Frågan blir då på vilket sätt? Jag vet själv på vilket sätt genom min livserfarenhet, frågan är tolkningen astrologiskt sett. Frihetsbehovet är totalt i mitt liv och jag bryter upp om något hämmar mig alltså Saturnus. Detta är ju både Skytten och Uranus (frihet) och jag tar strid och jag är väldigt stark. Saturnus/ Stenbocken är otroligt konflikträdda personligheter. Min erfarenhet. Eller?

InläggPostat: mån jan 18, 2010 10:23 pm 

Hej igen!

För att använda dina ord om Saturnus (hämmande, återhållande, konflikträdd), så ser du att Saturnus, och inte endast Uranus, kan vara med att skapa svårigheter för din Venus, som dessutom styr ditt sjunde hus (relationer) och det elfte (känna sig älskvärd, accepterad av någon). Att bryta upp så fort du känner att någon hämmar dig och förklara uppbrottet genom ditt frihetsbehov är, precis som du säger typiskt för en Uranus-Venus opposition och då man samtidigt har mycket Skytten-influens. Att det överhuvudtaget kommer in frågor om att ”något hämmar dig” i din relationsprofil är din Saturnus och är också den fråga som det blir viktigt att ta i tu med.

Ditt ”totala frihetsbehov” (beroende på hur du definierar det) är inget som verkar resonera speciellt väl med din Venus i Stenbocken i kvadratur med Saturnus. Kruxet blir att integrera ditt frihetsbehov (Skytten, Pluto i nionde) med Uranus behov av upptäckandet av nya relationsmönster (Uranus opposition med Venus), och Saturnus/Stenbockens behov av att förpliktiga sig till en relation och stabilisera den (Venus i andra huset) så att utveckling och upptäckande av vad det nya är (Uranus) ska kunna äga rum. Kombinationen av Uranus-Venus oppositionens reaktivitet och temperament inom relationer, med Saturnus-Venus kvadraturens rädsla för att ”hämmas” och/eller bli avvisad eller förlöjligad, kan göra det svårt att inte bara integrera de båda arketyperna utan även hitta rätt psykologisk förklaring till orsakerna till ens relationsmönster.

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: tis jan 19, 2010 1:50 am 

Tack igen för det svar! Detta är väldigt intressant. Jag har funderat om horoskop stämmer. Med venus i stenbocken kvadratur Saturnus i vågen, så måste jag säga att det har ett svagt inflytande på mig. Den exakta oppositioner venus uranus verkar ta över allt annat. Både i kärlek och i kreativitet. Men jag mår väldigt bra när Saturnus transiterar min sol, venus, måne eller mars oavsett gradantal. Lugnet infinner sig.
Men vad händer nu när Uranus går in i Väduren?

Inläggsrubrik: Saturnus
InläggPostat: tis jan 19, 2010 2:46 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Skytten9!

Som Anders visar i sina inlägg, så är Skytten-arketypen mycket framträdande i ditt horoskop. Också Uranus är starkt betonad genom den exakta oppositionen till Venus, som du själv påpekar, men också genom kvadraturen till Saturnus och den trigon som bildas till Jupiter i Fiskarna i tredje huset. Så horoskopet visar med stor tydlighet på det frihetsbehov som du beskriver som "totalt".

Till det Anders skrivit vill jag bara foga några ord om Saturnus. Saturnus har egentligen en stark position i ditt horoskop eftersom den är "upphöjd" (trivs särskilt bra) i Vågen. Saturnus stod också högst på himlen vid din födelse, i det tionde huset som harmonierar med Stenbocken och Saturnus.

Det är som om ditt frihetsbehov formar sig till en kraftig "revolt" mot det här saturniska - symbol för fadersarketypen, disciplinen, begränsningen, strukturen, ansvaret, allt det som kan upplevas som hämmande, tyngande och som ställer frihetsberövande krav. Saturnus i kvadratur till din Sol (den inre identiteten) förstärker naturligtvis det här.

Så länge trycket kommer utifrån kan revolten kännas befogad och "rättfärdigad". Men det saturniska står också för något väsentligt inom dig själv - din egen mognadsprocess, din självdisciplin och ditt ansvarstagande. Och här blir "revolten" naturligtvis förfelad. Här behövs istället integration, samordning av motsatserna och balans mellan frihet och ansvar. Mognandet som människa handlar i stor utsträckning om att bli sin egen auktoritet (Saturnus) - dvs. att bli vän med Saturnus :) . Det handlar om frihet under ansvar.

Det "sår" och det "helande" som Kirons konjunktion med din Sol representerar tycks ha med din "karma" att göra (särskilt eftersom Solen/Kiron bildar kvadraturer med Månens båda noder). Solens kvadratur till Saturnus antyder att "såret" kan ha sin orsak i "maktmissbruk" från någons sida. Kanske är det också något du upplevt som barn, något som kan vara relaterat till fadern eller någon annan i maktposition? Din "frihet" tycks ha hotats på något sätt (Kiron i Skytten i konjunktion med Solen).

Helandet av såret kan mycket väl handla om att uppnå en inre balans mellan Saturnus och Uranus - det som Kiron faktiskt står för - så att varken friheten eller ansvaret behöver stryka på foten.

Känner du igen dig i något av det här? Vore intressant att höra hur du själv ser på det.

Det märkliga är, att vi har ganska lika aspekter här. Jag har, som sagt, Kiron i opposition till Solen, men också i kvadratur till Saturnus! Därmed har jag också Solen i kvadratur till Saturnus - precis som du! Mitt horoskop finns här: mitt-horoskop-t121.html

Mats i det blå

InläggPostat: tis jan 19, 2010 4:08 pm 

Tack för den intressanta tolkningen. Jag skall gå in och kolla ditt horoskop efter att jag skrivit detta.

Ansvar och maktmissbruk är nyckelord i mitt liv nu. Jag är djupt engagerad i en viss miljöfråga och jag tar stort ansvar i detta och kräver att andra vuxna också tar ansvar för barnens och framtidens skull. Det upprör mig oerhört mycket känslomässigt att myndigheter, politiker, tjänstemän utnyttjar sin makt för att ge desinformation.
Jag föredrar att jobba ensam i frågan för att slippa inskränkningar vilket jag inte tål, men jag stöttar organisationer och andra. Jag jobbar med att avslöja alla de lögner som ansvariga myndigheter, politiker gömmer sig bakom för att ta beslut som gynnar enbart industrins intressen. Man skiter fullständigt i miljö- och hälsokonsekvenserna. Jag slåss med pennan och jag är förvånad över min egen uthållighet. Man har försökt att få tyst på mig, men jag har en otrolig förmåga att vända det emot dem själva eller glida dem ur händerna.
Jag mår ju bra på Saturnus när den går över min sol, Venus, Merkurius och måne. Jag blir lugn och koncentrerad

Inläggsrubrik: Andra Saturnus-returen
InläggPostat: tis jan 19, 2010 9:23 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Det är intressant att du är involverad i teman som "ansvar" och "maktmissbruk" just nu, eftersom du har din andra Saturnus-retur, dvs. Saturnus transiterar för andra gången i ditt liv din natala Saturnus i Vågen.

Transiten var exakt den 18 november 2009, sedan har Saturnus vänt retrograd och transiten blir exakt igen den 13 mars i år för att sedan återigen bli exakt den 11 augusti sedan Saturnus vänt på nytt.

Den andra Saturnus-returen är förstås en viktig passage i livet, en tid då ens samlade livserfarenhet förhoppningsvis kommer till nytta och glädje på olika vis.

Samtidigt passerar Pluto genom ditt andra hus och Uranus genom ditt fjärde (i konjunktion med din Norra månnod). Neptunus och Jupiter vandrar genom ditt tredje hus. Så du är säkert inne i en intensiv period av ditt liv!

Ha det bra och lycka till med miljöengagemanget! Det behövs verkligen ansvar på det området.

Vänliga hälsningar,

Mats i det blå

InläggPostat: tis jan 19, 2010 10:43 pm 

Du är väl insatt i Astrologin ser jag, jag är ringrostig höll på med det när jag var ung. Kolla att Uranus står på min sol samtidigt som Saturnus nu i april, det känns inte så där kul uranus har alltid ställt till det för mig. Den är rolig, aktiv men stressande.

Jag har plockat ut ditt horoskop och det ser intressant ut, men jag måste rita om det som jag vill ha det så jag ser det . . .

Skall berätta kort om Pluto på solen som jag nyligen haft i konj min sol. Den var bara positiv, vill säga det för jag var lite orolig för den. När den gick över min AC blev jag sjuk, vilket förändrade mitt liv totalt.

InläggPostat: ons jan 20, 2010 5:41 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Ja, T-korset som bildas i mitten av april mellan din natala Sol och de transiterande planeterna Saturnus och Uranus speglar just det vi talat om, balansen mellan himmel och jord, frihet och ansvar, Uranus och Saturnus och möjligheten att integrera de här motsatserna inom dig.

Det tycks vara ett tema som nu återaktualiseras vid din andra Saturnus-retur. Som jag nämnde i inledningen av vårt resonemang, är det också Kirons, den sårade helarens, tema. Kanske har du med årens erfarenhet nått fram till den "läkningsprocess" som antyds av din Kiron/Sol-konjunktion, hur den nu yttrar sig i ditt liv.

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 12 inlägg ]