Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 11:29 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Billie Holiday
InläggPostat: sön apr 03, 2011 4:14 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jazzsångerskan Billie Holiday föddes den 7 april 1915 i Philadelphia. Uppväxten var svår, mamman var bara tretton år när hon väntade Billie, som egentligen hette Eleanora. Sexuella övergrepp, prostitution och droger hörde till vardagen. Men en ovanlig sångtalang ledde till uppträdanden på olika jazzklubbar i Harlem i New York, där hon antog artistnamnet Billie Holiday. Hennes sångstil kännetecknades av dramatisk intensitet. Hon var också en begåvad låtskrivare och flera av hennes sångtexter kom att bli välkända standardlåtar, som ”God Bless the Child”, ”Don´t Explain”, ”Fine and Mellow” och ”Lady Sings the Blues”. Ett utdraget drogmissbruk ledde till en för tidig död (1959).

Bild

Billie Holiday 1917, vid två års ålder

Minns att jag i min ungdom undrade mycket över texten när jag hörde olika artister framföra hennes sång ”God Bless the Child”. Fick inte ihop riktigt vad som menades.

Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own
That's got his own

Först när jag senare hörde henne själv – på sitt lite skälmska sätt – framföra sången, förstod jag att det inte alls var någon religiös sång, som man lätt fick intryck av när man hörde de andra artisternas versioner. I själva verket handlar texten om att sno stålar från föräldrarna!

You can help yourself
But don't take too much
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own
That's got his own

Länk till låten: http://www.youtube.com/watch?v=Z_1LfT1MvzI

Horoskopet då?

Det följer här:

Bild

Billie Holiday, 7 april 1915, 02:30, Philadelphia, USA

(Källa: Astro-Databank)

Vattumannen och Fiskarna dominerar, liksom vattenelementet och första, andra och tolfte husen. Värt att notera är att Venus och Jupiter, båda i Fiskarna, hos denna stora sångerska och artist, bildar en i övrigt ”oaspekterad ö” i första huset. Som jazzsångerska var Billie Holiday en naturbegåvning. Horoskop- och ascendenthärskaren Uranus i sitt eget tecken i första huset visar på hennes oförutsägbara, eccentriska, dynamiska, okonventionella och originella personlighet.

Saturnus och Pluto i femte huset antyder en stark kreativ ambition, ett kraftfullt behov att uttrycka sig kreativt. Månen i Stenbocken i tolfte huset kan visa på hur hon tidigt i livet lämnades bort av modern. Samtidigt visar sextiler till Merkurius, Mars och Kiron i Fiskarna och oppositionen till Neptunus i Kräftan i det månstyrda sjätte huset på den stora artistiska potentialen. Solen i Väduren i andra huset i kvadratur till Månen och i sextil till Uranus visar hur viktig självkänslan var för henne och att det hade samband med hennes möjligheter att uttrycka sin individualitet och unika talang.

En liten lustighet, till slut. Med tanke på texten till ”God Bless the Child”: Det tycks finnas en aggressiv inställning till detta att skaffa pengar – Mars i konjunktion med Merkurius i Fiskarna i det andra huset (pengar, tillgångar)...

"You can help yourself
But don't take too much"

Ett par videoklipp:

"Strange Fruit": http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy ... re=related

"The Blues Are Brewing" (med Louis Armstrong): http://www.youtube.com/watch?v=bWtUzdI5hlE

Bild

Välkommen med synpunkter och iakttagelser!

Allt gott!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Billie Holiday
InläggPostat: mån apr 04, 2011 3:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Jag känner att jag nog behöver modifiera lite det jag skrev om sången "God Bless the Child". Texten är naturligtvis mångbottnad och handlar inte bara om att stjäla pengar från föräldrarna! Det handlar förstås också om att klara sig med egna resurser och egna medel ("God bless the child that´s got his own") och att tro på sig själv - ett Vädurs-tema kan man säga. Genomgående tema i sången är ju också orättvisorna i världen, att de rika ständigt får mer medan de fattiga förlorar allt. Så texten är mångbottnad, som sångtexter ju ofta är.

Mats i det blå

InläggPostat: tor apr 07, 2011 12:15 pm 

Hej Mats

Intressant horoskop detta.

Jag fastnar lite i Neptunus styrka i horoskopet.
Neptunus symboliserandes oklara omständigheter,droger och annat
i opposition till månen som är mamma, familj och uppväxt.

Neptunus är framträdande i horoskopet eftersom den är angulär i konjunktion med descendenten. Neptunus är också extra stark eftersom den är stationär vid hennes födelse, bara två dagar från att gå i retrograd.

Stefan

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: mån apr 11, 2011 7:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan!

Tack för ditt bidrag! Visst är det så, som du säger, att Neptunus i opposition till tolfte husets Måne har en stor tyngd i det här horoskopet. Planeten speglar både hennes drogberoende och hennes stora förmåga som artist. Man anar mycket smärta i oppositionen mellan Månen i Stenbocken i det tolfte huset och den retrograda Neptunus i måntecknet Kräftan.

Vi har också de många planeterna i Neptunus tecken Fiskarna och allt vad de har att berätta. Solen och Pars Fortunae i Väduren speglar väl hennes förmåga att med egna resurser (andra huset) resa sig ur en svår barndom ("God bless the child that´s got his own") och nå framgång som artist. Solen bildar också en sextil med horoskophärskaren Uranus i första huset.

Det finns mycket att säga om det här horoskopet.

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]