Aktuellt datum och tid: lör jan 20, 2018 11:11 am

Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audrey Hepburn
InläggPostat: lör apr 30, 2011 11:44 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Den brittiska skådespelerskan Audrey Hepburn framstår som en av 1900-talets främsta filmaktriser. Med sina stora rådjursögon, sin pigga, lite spjuveraktiga uppsyn och sin slanka gestalt blev hon något av en stilikon och kom att förkroppsliga ett nytt slags skönhetsideal.

Bild

Bild

Hon föddes den 4 maj 1929 i Ixelles i Belgien och var av irländsk-holländsk börd. I det tyskockuperade Nederländerna upplevde hon som ung flygbombningarna under andra världskriget på mycket nära håll. Efter kriget flyttade Audrey med sin mor till London, där hon började arbeta som fotomodell och aktris. 1953 kom så det stora genombrottet i Hollywood-produktionen ”Prinsessa på vift”, för vilken hon belönades med en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Filmkarriären fortsatte med succéer som ”Sabrina” (1954), ”Frukost på Tiffany´s” (1961) och ”My Fair Lady” (1964).

Giftermål och barn gjorde att hon helt drog sig tillbaka från karriären för att istället ägna tid åt familjelivet. Först efter något decennium tog hon nya filmroller. Under senare delen av sin levnad kom Audrey Hepburn alltmer att engagera sig i nödlidande och krigsdrabbade barns situation runt om i världen och 1988 utsågs hon till UNICEF-ambassadör och kom att besöka olika områden med drabbade och utsatta barn. Säkert bidrog de egna krigsupplevelserna i ungdomsåren till hennes djupa engagemang och medkänsla med de drabbade barnen.

Audrey Hepburn dog i en cancersjukdom den 20 januari 1993, endast 63 år gammal.

Horoskopet ser ut så här:

Bild

Audrey Hepburn, 4 maj 1929, 03:00, Ixelles, Belgien

(Källa: Astro Databank)

Trots att Oxen är kraftigt dominerande är elementen och även kvaliteterna ändå ganska väl balanserade i horoskopet. Betoningen på Oxen visar på stabilitet, styrka och uthållighet liksom på en praktisk och jordnära läggning.

De mest framträdande husen är det första, andra och i viss mån femte och sjätte. Horoskopets första kvadrant (husen 1-3) är helt dominerande liksom den östra och norra hemisfären: en självständig och självmotiverad person som förmår att själv staka ut sitt liv och följa sin egen väg. Frihetsbehovet är stort och det är den egna identiteten och de egna resurserna som ligger till grund för framgångarna.

Ascendent- och horoskophärskaren Uranus i Väduren i första huset är helt oaspekterad och ger en antydan om vilken okonventionell, originell och spontan person Audrey Hepburn var. Hon gick helt sin egen väg och kunde uttrycka sig – både som person och som skådespelerska – på ett mycket spontant och dynamiskt sätt.

Månen i Fiskarna i konjunktion med Vattumannenascendenten är viktig i hennes horoskop eftersom den tillför djupa känslor till hennes personlighet och – i första huset – också speglar hennes stora förmåga att uttrycka sig kreativt. Månen styr lämpligt nog det femte huset (kreativitet, självuttryck) och det sjätte (arbete, hälsa). Sextilen till Kiron visar på medkänsla och förståelse för andras lidande.

Solen i Oxen i det andra huset speglar en pålitlig, stabil och jordnära person. Betoningen på andra huset antyder självkänslans betydelse. Solens konjunktion med Jupiter visar på optimism, entusiasm och livsglädje. Sextilen till Pluto i Kräftan i det femte huset förstärker förmågan till ett kraftfullt självuttryck. Intressant med tanke på hennes stora humanitära engagemang är Solens nära konjunktion med Kiron. Hon hade själv utsatts för krigets fasor i unga år och kom senare att uttrycka en stark medkänsla med utsatta barn, vilket också speglas av att Fisk-Månen är i sextil med Kiron och dessutom styr det femte huset (barn) i Kräftan (omsorg).

Att Audrey Hepburn var intelligent, kvicktänkt och väldigt kommunikativ visas av Merkurius i egna tecknet Tvillingarna i tredje huset. Venus i Väduren i första huset visar hennes starka förmåga att uttrycka skönhet både i sitt liv och på filmduken – speglat genom trigonen till Neptunus i Lejonet (Venus = vacker, Neptunus i Lejonet = skådespelerska). Venus i Väduren i första huset, Neptunus i Lejonet på sjunde husspetsen och Saturnus i Stenbocken i tionde huset bildar i vid mening en stortrigon som binder samman hennes liv som vacker (Venus), hårt arbetande och framgångsrik (Saturnus) skådespelerska (Neptunus). Mars på sjätte husspetsen antyder också att hon var kraftfull både i sitt vardagsliv och i sitt yrkesutövande.

Det finns mycket mera att säga om horoskopet. Vad visar t.ex. planetkombinationerna i andra huset om hennes behov av och resurser i fråga om självkänsla och egna värderingar? Vilket samband har det med hennes enorma framgång som filmskådespelerska? (Hint: se på Norra månnoden i nära konjunktion med Jupiter, som styr MC och även är i konjunktion med Solen).

Ha gärna synpunkter på horoskopet!

* * *

Några uttalanden av Audrey Hepburn:

”Jag är hälften irländsk, hälften holländsk och född i Belgien. Om jag varit hund hade det sett illa ut!”

”Som barn fick jag lära mig att inte vilja ha uppmärksamhet och att aldrig någonsin skämma ut mig inför andra – saker som jag sedan har tjänat mitt uppehälle på att göra.”

”Jag älskar när människor skriver till mig och säger: 'Jag mådde uruselt, men så gick jag på bio och såg en av dina filmer och det gjorde så stor skillnad!'”

”Jag ser mig aldrig som en ikon. Vad som är i andras sinnen är inte i mitt. Jag gör bara min grej.”

* * *

Här är några länkar till härliga scener ur filmen My Fair Lady:

Wouldn´t It Be Lovely: http://www.youtube.com/watch?v=q5fW7sERw7I

Just You Wait: http://www.youtube.com/watch?v=nv3GJJ7oWsg

The Rain In Spain: http://www.youtube.com/watch?v=uVmU3iANbgk

Och här är en intervju med sonen Sean, som berättar om sin mamma: http://www.youtube.com/watch?v=T78Cnn8FOi4

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ]