Aktuellt datum och tid: fre okt 31, 2014 10:12 am

Sida 1 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ascendenten i Jungfrun
InläggPostat: ons maj 05, 2010 8:54 pm 

Tjena folket!

Det är så att jag är en tvilling med ascendenten i jungfrun, vad jag minns i min barndom var jag mer lik en jungfru både på utsidan och på insidan men ju äldre jag blev desto mer tvilling blev jag och även utseendet av tvillingen började komma fram. Då undrar jag, är det bara jag som inbillar mig eller kan man vara mer av ett viss stjärntecken?För vad jag känner nu.. är jag inte alls lik en jungfru lika mycket som jag var förut. Någon som kan förklara det?

Tacksam för svar!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Ascendenten i Jungfrun
InläggPostat: tor maj 06, 2010 8:54 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Välkommen till forumet! Det var en intressant iakttagelse du gjort. Det är välkänt att man blir mer av sitt soltecken med åren. Solen representerar ju den inre identiteten medan Ascendenten står för den yttre personligheten. Med åren är det som att det inre bryter fram mer och mer och kommer i dagen.

Nu kan det ju förstås också vara andra faktorer i ditt horoskop som spelar in och som gör att du känner dig mer som "Tvilling" än som "Jungfru". Helt fel är det väl inte heller att bli mer Tvilling med åren eftersom det ju är något ungdomligt över Tvillingarnas tecken! :D

Berätta gärna mer om ditt horoskop eller ditt intresse för astrologi!

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 07, 2010 9:16 pm 

Jag har en annan spekulation.. Enligt modern ska jag ha blivit född prick 11:20 enligt sjukhusets klocka och resultatet av Medium Coeli blir Oxen.. Men däremot om du drar fram klockan en minut d.v.s 11:21 blir det Tvillingarna i Medium Coeli. Helst vill jag inte ha Oxen där, men ändå blir jag ganska tveksam på hur jag ser på mig själv. Jag tycker till exempel inte om hantverk, och jag brukar defintivt inte hålla inne mina känslor länge men ibland gör man det också fast det är ju mänskligt. Det kan också komma från Kräftan i Månen, Tvillingarna älskar att läsa och är medveten om sin popularitet; Jag har inte läst mycket på länge men jag vill gärna göra det fast annat kommer alltid i vägen * Typiskt tvillingen att skjuta upp saker *. Oxen är också sävlig vilket jag inte vill påstå att jag är, jag kan oftast verka trygg i mig själv och vilja ta saker o ting i min egen takt men det är också mänskligt. Därför är jag tveksam på vilket av det jag har, det står ju att Medium Coeli är vid den exakta tiden man föds.. Men min fråga är; När föds man egentligen? Är det när man precis kommit ut eller när dem har klippt av naveln?

Uppskattar alla möjliga svar och kommentarer.

InläggPostat: lör maj 08, 2010 10:47 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

I astrologin brukar man räkna det första andetaget som "födelsen", då man träder i förbindelse med världen utanför livmodern.

Medium Coeli (MC) visar på hur du vill uppfattas av omgivningen, det du helst visar upp utåt. Det handlar också om ens ställning i samhället, karriären och i vidare mening livsmålen eller livsinriktningen. MC är den punkt på solbanan (ekliptikan) som stod högst på himlen när du föddes. Så MC är det du "siktar mot" och strävar eller sträcker dig mot.

Det är intressant att du skriver att du "helst inte vill" ha Oxen på MC, eftersom MC just står för det du vill vara, det du vill visa upp utåt. Den motsatta punkten i horoskopet (Imum Coeli, IC), som du bör ha någonstans på gränsen mellan Skorpionen och Skytten, representerar istället det mest privata, det du helst undviker att skylta med utåt.

Att du har MC på gränsen mellan två tecken, i ditt fall Tvillingarna och Oxen, kan nog just spegla att det finns lite av båda delarna hos dig. Men eftersom du har Solen i Tvillingarna kanske du identifierar dig mer med det tecknet.

Om du vill få mer utförliga synpunkter på ditt horoskop, får du gärna uppge dina födelsedata (om du inte upplever det för självutlämnande). Forumet har en avdelning lite längre ner med rubriken "Horoskoptolkningar". Men naturligtvis kan du också välja att bara ställa lite frågor, så som du har gjort.

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 08, 2010 12:01 pm 

Absolut! Finns det någon möjlighet att två personer från skilda föräldrar kan vara 100% likadana? Då menar jag varje detalj, både tankar och ageranden. Inte bara för stunden utan att dessa två människor alltid kommer tänka likadant vare sig de är med varandra eller inte. Det är nästan läskigt eftersom jag har upplevt det med en person som har Tvillingarna i Solen och Ascendenten i Jungfrun "Precis som mig", vi är så lika att vi kan avsluta varandras meningar även om vi behåller orden för oss själva som om man inte kan dölja något. Vi läser varandra, men skillnaden mellan oss horoskopvis är att hon har Vågen i månen medan jag har Kräftan, fast eftersom jag har Lejonet i Venus vilket stabiliserar min kärlek till mig själv "Hyser den största kärleken till sig själv" men hon har Kräftan i Venus. Kan det komplettera varandra?

En fråga är.. Kan man para ihop ens stjärntecken från planeterna med en annan persons tecken i planeterna? Som till exempel.. En Tvilling med Ascendenten i Skorpionen skulle passa perfekt med en Vattumannen med Ascendenten i Skorpionen*Skorpa+Jungfru=sant*? Och samma sak med månen, mars, venus o.s.v

PS: Om det här intresserar dig, kan jag gärna skriva ner datum och tid. Så att du får se exakta positioner och aspekter..

InläggPostat: lör maj 08, 2010 7:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Hundra procent är väl att ta i kanske. Men jag känner igen det där med att läsa varandras tankar eller avsluta varandras meningar. Jag tror det handlar om telepati - att tankefälten överlappar. Min närbo/kärbo och jag upplever dagligen att vi säger eller tänker exakt samma sak samtidigt.

Att din vän och du har samma sol- och ascendentteckan gör säkert att ni förstår varandra väldigt bra, att ni tänker och agerar lika, osv. Att din vän sedan har Venus i Kräftan där du har Månen bidrar nog också till att ni förstår varandra.

Ja, man kan jämföra två horoskop och se hur personerna relaterar till varandra (s.k. synastri). Skriv gärna ner datum, tid och födelseort, så kan vi kolla in hur det ser ut.

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 08, 2010 7:30 pm 

910613 11:20 Bollnäs
940522 13:41 Malmö

Om det inte är till mycket besvär hade det varit trevligt med en jämförelse analys och lite om hur husen är placerade. Som du ser är mitt datum det första.

InläggPostat: lör maj 08, 2010 7:38 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Ok, jag ska kolla upp lite hur det ser ut (men det tar ett tag). Är det ok att jag lägger ut bilder på horoskopen "till allmän beskådan"? :D

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 08, 2010 7:44 pm 

Javisst, ta den tid du behöver.

InläggPostat: sön maj 09, 2010 6:46 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Din beskrivning av hur din vän och du förstår varandra på ett ovanligt bra sätt och hur lika ni är till person och tänkesätt, det bekräftas verkligen av era horoskop!

Jag har lagt samman horoskopen på så sätt att ditt är innerst och hennes är i ringen utanför:

Bild

Inre ring: Nemesis, 13 juni 1991, 11:20, Bollnäs.
Yttre ring: Nemesis vän, 22 maj 1994, 13:41, Malmö

I ditt tionde hus, högst upp, kan man se hur din Sol och Merkurius i Tvillingarna är i nära konjunktion med hennes Merkurius, som också är i Tvillingarna. Det här speglar hur väl ni förstår varandra och tänker lika, rentav "läser" varandras tankar.

Samtidigt är din Måne i Kräftan i samma hus i konjunktion med din väns Venus, också i Kräftan. Det här förstärker det hela och gör att ni också känslomässigt upplever att ni har mycket gemensamt. Säkert trivs ni bra i varandras sällskap och tycker om att göra saker tillsammans.

Likheten mellan er visas också tydligt genom att era Ascendenter (längst till vänster i horoskopen) också är i konjunktion med varandra. Ni är verkligen "Tvillingar"! :D

Banden er emellan förstärks sedan ytterligare av att din Måne bildar trigoner (en gynnsam aspekt) både till hennes Jupiter i Skorpionen i ditt tredje hus och till hennes Saturnus i ditt sjunde hus. Månen och Jupiter trivs i varandras sällskap och tycker om att upptäcka världen tillsammans. Månen och Saturnus betyder stabilitet och allvar er emellan.

Som om inte det här var nog, är din Sol också trigon hennes Måne i Vågen i ditt tredje hus. Det visar än en gång att ni trivs med varandra och att ni förstår varandra och har mycket gemensamt.

Det är faktiskt ganska enastående, hur väl horoskopen visar att ni samspelar och förstår varandra! Det är nästan som att ni var tvillingar.

Vad som skiljer lite, är att du har fler planeter i ditt elfte hus (vänner, grupper, ideal, drömmar). Att många av de nära kontakterna mellan era planeter är i ditt (och delvis hennes) tionde hus antyder att ni mycket väl kan komma att samspela också i yrkesroll och karriär eller i ett offentligt sammanhang.

Fråga gärna om det är något du undrar över!

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: sön maj 09, 2010 9:41 pm 

Oj! Det här bekräftar verkligen att det inte bara var jag som inbillade mig. Väldigt intressant analys, däremot har jag fortfarande brist på kunskaper när det gäller husen och placeringar. Men jag förstår ändå ganska bra!

En fråga, av egen erfarenhet är kräftan ganska svartsjuk av sig och vill oftast ha sin nära och kära för sig själv. I allafall när man har kräftan i månen, men påverkar det här min vän också på samma sätt fastän hon har det i venus?

Vill också tacka dig för att du tog dig tiden att analysera det här åt mig. Det uppskattar jag verkligen!

InläggPostat: tis maj 11, 2010 4:59 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Det är väldigt mycket som spelar in i ett horoskop och man kan nog inte säga att planeter i Kräftan (eller Oxen eller Skorpionen) alltid eller per automatik visar att personen är utpräglat svartsjuk av sig, även om det kanske kan finnas mer eller mindre starka tendenser till det.

Kräftan karakteriseras av känslighet och sårbarhet. Det kan finnas oro för att inte räcka till och inte riktigt duga. Det finns också ett stort trygghetsbehov och en tendens att klamra sig fast. Allt det här är förstås sådant som kan leda till svartsjuka, men hur starkt det visar sig varierar från person till person. Utpräglad svartsjuka visas nog också genom andra saker i horoskopet (planetaspekter, husplaceringar, osv).

Svartsjuka kan ju sägas bottna dels i äganderättskänslor och dels i egen osäkerhet och brister i självförtroendet. Äganderättskänslor brukar associeras med Oxens tecken men även med Kräftan. Osäkerhet och lågt själförtroende kan visas av många olika saker i horoskopet, men det kan kräva en ganska ingående analys för att reda ut.

Både Månen och Venus kan, med placering i Kräftan, antyda tendenser till svartsjuka. Men, som sagt, i vilken grad kan ha med många andra faktorer i horoskopet att göra.

Hoppas jag i någon liten mån kunnat svara på din fråga.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 11, 2010 7:00 pm 

Okej, du har hittills svarat på alla av mina frågor och det tackar jag än en gång för. Ifall du upptäcker något annat intressant med mitt eller våra horoskop, får du gärna dela med dig av det. För jag gillar att lära mig nytt!

InläggPostat: mån maj 17, 2010 10:29 pm 

Det är en annan sak jag undrar nu, Mats. Jag är helt nyfiken på vad skillnaden mellan mig och en vän är. Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med det, det hade jag uppskattat.

Jag: 910613 11:20 Bollnäs
Vän: 890611 16:55 Solna, Karolinska

Jag känner att vi är lika på sätt och vis. I allafall när det gäller åsikter och sätt att vara. Vad tror du?

InläggPostat: tis maj 18, 2010 7:16 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Den här vännen och du har många likheter, ni känner säkert en hel del samhörighet. Men det du undrar över är vad som är skillnaden.

Om vi ändå börjar med likheterna, så har ni - precis som du och den förra vännen - många nära planetkontakter i Tvillingarna och även i Kräftan. Din Sol och Merkurius och hans/hennes Sol och Jupiter är i nära konjunktion med varandra. Så här ser det ut när jag lägger vännens horoskop i en yttre ring kring ditt horoskop:

Bild

Inre ring: Nemesis, 13 juni 1991, 11:20, Bollnäs.
Yttre ring: Nemesis vän, 11 juni 1989, 16:55, Solna

De här nära planetkontakterna i Tvillingarna visar att ni säkert förstår varandra mycket bra, tänker på liknande sätt och har lätt att kommunicera med varandra. Att sedan din Måne i Kräftan också är i konjunktion med vännens Venus och Kiron i Kräftan och dessutom i trigon till hans/hennes Ascendent i Skorpionen är också positivt för er vänskap och bidrar till att ni förstår varandra bra.

Men vilka olikheter antyds då genom horoskopen? Jag uppfattar det som att du - trots att du har Ascendenten i den något reserverade Jungfrun - ändå är mer utåtriktad än din vän. Hon/han har Ascendenten i Skorpionen med Pluto i första huset och samtidigt Solen/Jupiter/Merkurius i sitt mer slutna åttonde hus. Du har Solen/Merkurius/Månen i det öppna tionde huset och dessutom många planeter i ditt elfte hus (vänner, grupper, föreningar, ideal och drömmar). Din Tvilling-Sol och Tvilling-Merkurius i tionde huset är antagligen mer utåtriktade än vännens motsvarande planeter i det åttonde huset.

Med den starka betoningen hos din vän på Skorpionen, Pluto och åttonde huset bör din vän vara mer svåråtkomlig och hemlighetsfull, mer sluten, så att säga - men samtidigt kanske (inom sig) mer intensiv, viljestark, uthållig och orädd. Du har ju Lejonet starkt betonat. Kanske är du - i det yttre - mer dominerande, men vännen mer viljestark inombords, så att säga?

Det finns en del problematiska kontakter mellan era planeter. Så är t.ex. din Måne i opposition till vännens Saturnus, Uranus och Neptunus i Stenbocken. Här antyds en viss instabilitet och osäkerhet er emellan. Kanske kan du ibland tendera att ha en del orealistiska förväntningar (Neptunus) på personen? Hur starkt det är kan vara svårt att säga.

Din Sol är också i kvadratur till vännens Måne. Det är ett starkt band men kan också vara problematiskt och innebära en del osäkerhet er emellan, liksom också att din Venus bildar en halvkvadratur till din väns Sol. Även din Mars är i halvkvadratur till hans/hennes Måne och det kan också innebära en del friktion er emellan.

I stort sett verkar det ändå som att det finns god samhörighet mellan er och att ni förstår varandra bra - som du ju själv framhåller. :D

Tyvärr är det här bara en lite ytlig genomgång. Det finns naturligtvis mycket mer att säga på ett mer djupgående plan, men det innebär en alltför omfattande analys för att jag ska kunna gå in på det här. Hoppas ändå det jag skrivit kan vara till någon hjälp.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa