Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:35 pm

Sida 4 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ascendenten i Jungfrun
InläggPostat: mån jun 28, 2010 8:43 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Det är svårt att svara på varför du får en "känsla av underskattning". Det är ju inte ens säkert att hon verkligen underskattar dig. Det kan ju hända att du bara får känslan av det eftersom du kanske själv blir osäker när du öppnar dig och visar mer förståelse? Om det är så vet jag naturligtvis inte, bara en tanke jag fick.

Det är ju mycket som "händer" mer eller mindre omedvetet i det dynamiska samspelet mellan två människor. Kommunikation - öppen och ärlig kommunikation - är naturligtvis mycket bra, som du skriver. Och där har ni ju, enligt horoskopen, väldigt bra förutsättningar att förstå varandra. Förhoppningsvis kanske det löser sig med sådana här saker ju mer ni lär känna varandra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jul 14, 2010 9:29 pm 

Jag håller nog med, inte nog med att vi har varit med om likadana upplevelser vi har också föräldrar av samma stjärntecken, ganska underligt tycker jag. Men det är kanske långsökt hehe. Vi lämnar det för tillfället.

Det är så att jag har en fråga igen, jag undrar det finns vissa likheter mellan mig och en viss kändis. Jag tänkte om du kunde hjälpa mig med att göra en liten analys om oss två i jämförelse med varandra. Jag skriver ner uppgifterna nedan.

Robert Pattinson; 860513 8:32 AM London
Jag; 910613 11:20 Bollnäs

Det finns dock olika typer av London, det skiftar mellan Kräftan och Tvillingarna. Enligt en hemsida där de fokuserar sig på folks horoskop påstår de han ha Kräftan. Men hans långa längd kan inte komma ifrån Oxen, inte ens Kräftan, därför tror jag mer på Tvillingarna. Fast det är vad jag tror, du tror kanske inte på att stjärntecken kan påverka utseendet? Så jag låter dig dra din egen slutsats.

Jag hoppas inte det blir några problem att analysera det här, jag är väldigt nyfiken på om det finns likheter mellan oss.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Robert Pattinson
InläggPostat: fre jul 16, 2010 8:03 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Med födelsetiden 08:32 ser Robert Pattinsons horoskop ut så här:

Bild

Robert Pattinson, 13 maj 1986, 08:32, London

Han har Ascendenten i Kräftan i konjunktion med Månen. Solen och Merkurius är i Oxen i elfte huset. Jupiter är i konjunktion med MC i Fiskarna - vilket kan tolkas framgång (Jupiter) som skådespelare (Fiskarna).

När det gäller "kändisar", så får man tänka på att det finns en mediaproducerad "bild" av dem, det vi ser och uppfattar på filmduken, fotografier, osv. Hur de verkligen är som personer och människor - och hur det speglas i födelsehoroskopet - kan avvika en del från den bilden.

Jämför man era horoskop, så har ni ju båda Månen i Kräftan. Din Sol och Merkurius är också i konjunktion med hans Venus i Tvillingarna.

Robert Pattinsons mest framträdande tecken är Oxen (Solen, Merkurius), Kräftan (Asc, Månen) och Fiskarna (Jupiter, MC). Det beskriver honom som stabil, jordnära (Oxen), känslig, omtänksam (Kräftan) och medkännande, mild, självuppoffrande (Fiskarna).

Det dominerande elementet i hans horoskop är vatten (intuition, medkännande) och jord (stabilitet). Eld (entusiasm, motivation) och luft (objektivitet, rationalitet) är mer sparsamt representerade. Hos dig är elementen mer balanserade, med viss betoning på jord. Elfte husen (vänner, grupper, ideal) är viktiga områden i livet hos er båda.

Ser man till planeternas spridning i horoskopen, så har ni ett likartat mönster: flest planeter i den s.k. fjärde kvadranten (husen 10, 11, 12). Det visar på att ni vill påverka och göra ett intryck på omvärlden. Ni har också båda flest planeter över horisonten (husen 7-12), vilket visar att ni är socialt inriktade och aktiva personer som tycker om att synas och som njuter av framgångar.

Det är i stort sett vad jag kan säga om en jämförelse mellan era horoskop.

Ha det gott!

Mats i det blå

InläggPostat: fre jul 16, 2010 10:07 pm 

Okej, tack så mycket! Uppskattar att du tog din tid att besvara min fråga.

Ha en trevlig helg!

InläggPostat: tis sep 07, 2010 10:32 pm 

Hej Mats!

Det var länge sen jag delade med mig av min nyfikenhet, så jag tänkte skriva några rader samt ställa några frågor som jag har lite funderingar kring.

Jag vet inte om du är så insatt i kinesiskt horoskop men jag sammanknyter det med det vanliga horoskopet ibland. Hur som helst finner jag det intressant, anledningen till att jag skriver inlägget här är för att jag vill jämföra mitt kinesiska stjärntecken med hennes (tvillingen) och vi är fortfarande inne på det ämnet. Som du vet, har jag fåret/geten som kinesiskt stjärntecken och hennes är tydligen grisen, på vissa hemsidor står det att de två passar ihop bra och på andra står det tvärtemot. Därför tänkte jag fråga om du hade några kunskaper inom detta område ?

Enligt en hemsida om astrologi står det att fåret representerar kräftan och grisen är skorpionen men ändå passar grisen med andra kinesiska horoskop som inte överstämmer med vanliga stjärntecken. Hoppas inte det blev alltför komplicerat nu, men det är så det försiggår i mitt huvud just nu. Men min fråga är, hur passar fåret och grisen ihop ? Det är bara intressant att se hur kinesiska horoskop påverkar oss.

Inläggsrubrik: Kinesisk astrologi
InläggPostat: tor sep 09, 2010 7:35 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Jag är ledsen men jag är inte särskilt insatt i den kinesiska astrologin, bara rent allmänt. Men det är kul att du intresserar dig för den. Den kinesiska astrologin bygger ju på en tolvårscykel där varje år får sin särskilda karaktär. Det kan vara intressant att jämföra och se ifall den visar på ungefär samma saker som vår västerländska astrologi eller om det skiljer sig åt.

Fåret/geten har inre styrka, är tålig, stabil, arbetssam, pålitlig, har förmåga att lyssna och iaktta. Känner du igen dig i det? Grisen är förnöjsam, "rik" i någon mening, intelligent, klarsynt och klok, läraktig, självständig och bestämd. Kan du känna igen din vän i det?

Man får väl tänka sig att de tolv djuren i den kinesiska "djurkretsen" speglar grundläggande egenskaper som sedan visar sig på lite olika sätt hos olika personer. Som komplement till "vanlig" astrologi kan det vara både intressant och roligt att kolla sitt kinesiska "djur". Själv är jag född i hundens år - voff, voff...

Lycka till med dina iakttagelser och berätta gärna om det stämmer in!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tis okt 05, 2010 10:10 pm 

Absolut, tack! Får jag fråga hur Lejonet i mars fungerar hos en person? Det är så att jag tolkar Lejonet som stolt, som vägrar ta första steget utan låter andra komma till en först. Stämmer det? Självklart är Lejonet generös, men de går aldrig över sin egen värdighet eftersom de har sån stor kärlek till sig själva? För isåfall fungerar inte ett Lejon med ett annat Lejon?

Inläggsrubrik: Lejonet
InläggPostat: ons okt 06, 2010 5:46 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Det vilar något kungligt över tecknet Lejonet - värdighet, makt, mod och styrka. Det är Solens eget tecken och Solen är ju alltings centrum med alla planeterna kretsande omkring den. Den utstrålar värme och generositet och allt är beroende av den!

Det finns mycket ambition och kreativitet i tecknet Lejonet - men också lekfullhet. Det representerar både kungen och barnet. Båda vill ha uppmärksamhet och stå i centrum, båda vill bli beundrade och applåderade. Lejonets svagheter - trots all kunglig styrka och auktoritet - är dels en oförmåga att träda tillbaka och låta andra få företräde och dels en dold känslighet och sårbarhet. Lejonet är beroende av att bli uppskattat och erkänt. Om uppskattningen uteblir så blir Lejonet lätt sårat och drar sig undan för att slicka sina sår.

Mars i Lejonet förstärker stoltheten och kreativiteten liksom ledarskapsförmågan. Venus i Lejonet vill gärna ha kreativa vänner att vara stolt över. Festligheter och nöjen har hög prioritet, liksom god smak och komfort. Så jag är inte så så säker på att inte två Lejon skulle kunna trivas ihop, under förutsättning att det finns ömsesidig respekt.

Man får inte glömma att människor är komplicerade och mångfasetterade. Ingen är helt och hållet ett Lejon, det finns alltid andra sidor också. Därför kan man egentligen aldrig säga kategoriskt att "Lejon" alltid är på ett visst sätt eller alltid trivs ihop med det eller det tecknet. Mycket beror på horoskopet i övrigt.

I ditt fall har du ju en hel del Lejon-kvaliteter med Mars, Venus och Jupiter i det här kungliga tecknet. Men horoskopet visar samtidigt på många andra sidor. Solen och Merkurius är i Tvillingarna och Månen i Kräftan, osv. Så, som du förstår, är du inget renodlat Lejon, även om Lejonet finns med och har en viktig roll att spela i ditt horoskop. Samma gäller förstås alla andra människor. Ingen är helt och hållet Lejon.

Ha det gott!

Mats i det blå

InläggPostat: ons okt 06, 2010 8:13 pm 

Okej, väldigt bra svar. Det har lite med min relation med "tvillingen" att göra, ibland känns det som att jag pratar med mig själv i spegeln när vi konverserar, eftersom vi speglar varandras tankar, ageranden och uppträdanden vilket jag finner irriterande men samtidigt fascinerande. Även när vi inte har kontakt händer det att vi gör exakt samma aktiviteter vid samma ögonblick och har exakt samma tanke kring det också. Det är kanske det du menade med konflikter, att någon av oss måste ha modet/självförtroendet att träda fram och ta steget annars slutar det med kylighet i relationen, för tydligen är båda av oss för stolta av oss och det skapar så mycket osäkerhet eftersom vi inte vet var vi har varandra. Det har nog mycket med ombytligheten att göra. Det där med stoltheten måste komma från Lejonet i Mars som vi båda har. Finns det någon förklaring till detta ? Kanske husen har också nåt att berätta eller ?

InläggPostat: mån okt 11, 2010 4:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Att vara lika och olika är ju egentligen en djupt mänsklig erfarenhet. Vi är alla både lika och olika :). Ibland är det bra att vara lika, ibland att vara olika. Likheterna är det som förenar oss, får oss att kunna identifiera oss med varandra och olikheterna är det vi fascineras av och tycker är spännande. Och ibland, som du skriver, med någon särskild person är vi extra mycket lika, som du och din "tvillingvän".

Det är klart att det finns en hel del stolthet, som du säger, hos två personer båda med planeten Mars i tecknet Lejonet. Men vad det blir för resultat av det beror sedan förstås på hur ni hanterar det - och det kan ju speglas av horoskopen i övrigt. Det finns, som vi redan varit inne på, många kvadraturer mellan olika planeter i era horoskop. Det kan tolkas som spänningar och utmaningar. Bland annat är ju din Mars i Lejonet i kvadratur till hennes Venus i Oxen. Det kan betyda en stark attraktion er emellan. Också din Venus är i kvadratur till hennes Venus. Det finns en stark dragning till varandra men potentiellt också problem och utmaningar. Problemen kanske yttrar sig i en osäkerhet kring relationen, vilken form den ska ha, hur nära den ska vara, osv. Vi har varit inne på det förut.

Om man, som du föreslår, ser på husen, så antyder Mars i elfte huset, som du har, en social och utåtriktad sida hos dig. Du gillar säkert att omge dig med goda vänner. Det antyder också att du vill leda och bestämma i en grupp. Risken med det kan förstås vara att du blir väl dominerande på andras bekostnad. Din "tvillingvän" har istället Mars i sitt tolfte hus, dessutom i kvadratur både till sin Sol och sin Pluto. Det är en mer problematisk placering. Marsenergin är här mer tillbakadragen och försiktig. Till det positiva kan höra en hjälpsam och omtänksam sida.

Så jag får intrycket att du ändå är den mer dominerande och utåtriktade av er båda och att din vän är något mer tillbakadragen. För att er relation ska vara så bra och bestående som möjligt kan det kanske ibland behövas att du håller tillbaka lite av din dominanta sida. Annars kan risken kanske vara att vännen blir överväldigad och drar sig tillbaka.

Jag skriver mycket "kanske" och "kan vara", eftersom det är så svårt, eller egentligen omöjligt för mig att säga något säkert och bestämt. Jag känner er ju inte och har bara horoskopen att gå efter. Hoppas ändå du har någon nytta av det jag skriver.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: mån okt 11, 2010 5:04 pm 

Så kan det verkligen vara, jag brukar själv ogilla den där dominanta sidan. Jag ska tänka extra på det där. Tack för svaren, det var faktiskt till stor hjälp!

InläggPostat: lör dec 04, 2010 2:37 pm 

Hej Mats!

Jag undrar vad jag har för förutsättningar med detta horoskop. Gärna en analys i en jämförelse.

6/8 1993 7:29 Kanchanaburi

Tack på förhand

InläggPostat: sön dec 05, 2010 4:21 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Det var ett tag sedan :).

Du vill att jag jämför den här personens horoskop med ditt horoskop. Precis som förra gången - eller gångerna - så vill jag betona att det är verkligheten som gäller. Mina tolkningar kan vara fel och om det jag skriver inte stämmer in med vad du och din vän verkligen upplever, så bry dig då inte om mina tolkningar :).

Mitt allmänna intryck när jag jämför horoskopen är att där finns både sådant som ser väldigt bra ut och samtidigt också sådant som ser ganska svårt, för att inte säga explosivt, ut. Hur ni klarar av och kan hantera de svåra aspekterna kan ju bara verkligheten utvisa.

Jag antar att det finns en mycket stark attraktion er emellan. Vännens Venus faller exakt på din Måne i Kräftan. Din Måne är också i trigon till vännens Saturnus och i sextil till Ascendenten. Allt det här är positiva aspekter som gynnar er relation. Du har Venus, Mars och Jupiter i Lejonet i konjunktion med vännens Sol i samma tecken. Förmodligen finns det en hel del ömsesidig och positiv beundran er emellan.

Svårare aspekter att handskas med kan vara att din Sol är i kvadratur både till vännens Måne och Mars. Likaså att din Merkurius formar en kvadratur till hennes/hans Måne. Din Mars och Jupiter formar också besvärliga aspekter (halvkvadraturer) till den andra personens Mars. Så det verkar handla både om krig och kärlek :). Attraktionen tycks vara mycket stark men det verkar också kunna bli en hel del meningsskiljaktigheter mellan er. Verkligheten får väl utvisa vilketdera som tar överhanden.

Önskar er lycka till!

Mats i det blå

InläggPostat: sön dec 05, 2010 8:56 pm 

Du har haft så rätt förut, och jag vet när jag ska vara kritisk så du får gärna berätta mer om hur du tror och tänker om den här relationen. Jag kan säga att än så länge har det inte uppstått konflikter, vi attraherades till varandra ganska snabbt och kände direkt att vi förstår varandra och delar samma intressen men tenderar vi inte vara alltför ytliga för varandra eller måste det inte vara så? Men du påstår att det finns dåliga aspekter, menar du att min ombytlighet(Tvillingen) och min dominanta sida(Lejonet) kan skrämma iväg den tillbakadragna Fiskarna i hennes måne och komma i konflikt med hennes Jungfrun i mars? Men hur påverkar Jupiter oss som person förutom att symbolisera lyckobringare? Vad kan jag göra för att bearbeta de konflikter som skulle kunna dyka upp? Jag uppskattar alla sorts teorier från din sida.

InläggPostat: sön dec 05, 2010 10:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Bra att du tog upp om Jupiter. Jag borde ha nämnt att din Jupiter har flera positiva aspekter till hennes planeter (konjunktion hennes Sol, sextil hennes Jupiter och dessutom trigon hennes Norra månnod som hamnar i ditt fjärde hus). Det innebär ju att ni trivs väldigt bra tillsammans och att ni betyder väldigt mycket för varandra!

De svårare, "explosiva" aspekterna, som jag nämnde, där Mars är inblandad på olika sätt, har två sidor, kan man säga. Dels kan de innebära mycket stark attraktion mellan er, men de kan också betyda olika viljor och meningsskiljaktigheter. Risken finns att attraktionen vänds i "fiendskap".

Men det är ju möjligt att det går över fort och att de positiva aspekterna - som är ganska många - tar överhanden. I sådana här fall är det nog alltid mycket bättre att följa sitt hjärta än horoskop och astrologi! Kärleken, om den är äkta, kan övervinna det mesta!

Så, än en gång, lycka till med er relation!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 4 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa