Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 11:01 pm

Sida 3 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ascendenten i Jungfrun
InläggPostat: lör jun 05, 2010 4:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis,

Det är svårt att svara med någon bestämdhet på det du frågar här. Allmänt kan man väl säga att en kärleksrelation oftast har en inledande förälskelsefas, då man attraheras väldigt starkt av varandra och samtidigt är nästan helt blinda för, eller i varje fall gärna överser med, varandras avigsidor. Så småningom avklingar den här lyckofasen mer eller mindre och relationen kommer gradvis in i en mer kritisk fas - problem och utmaningar blir tydligare.

Det är väl här, i den här kritiska fasen, som relationens framtid avgörs. Antingen vill man fortsätta vara tillsammans, trots de problem som kan finnas, eller så har man fått nog och väljer att avbryta relationen. Fortsätter man relationen och antar de utmaningar som den kan innebära, så medför det - i bästa fall - att kärleken undan för undan fördjupas och relationen kan bli långvarig, kanske livslång.

Men hur det hela går i varje enskilt fall kan man ju inte veta i förväg, inte ens med astrologins hjälp. Här blir det verkligheten som får utvisa hur det går. Vad astrologin kan erbjuda är en hjälp till självinsikt och hjälp att bli medveten om och förstå vilka särskilda utmaningar eller svårigheter en viss relation kan innebära.

Att vara medveten om vilka problem som kan finnas och om de djupare liggande orsakerna är till stor hjälp. Men hur det sedan verkligen går, hur långvarig en relation kommer att bli eller hur den kommer att utvecklas, det måste som sagt verkligheten utvisa.

I ert fall finns goda utsikter till både långvarig vänskap och/eller en mer nära relation. Enligt horoskopen förstår ni varandra bra, trivs i varandras sällskap och tycker livet blir mer spännande och intressant när ni är tillsammans. Horoskopen visar också på stark attraktion, att ni dras till varandra. Sedan finns också, som vi har varit inne på, en del latenta utmaningar och svårigheter som kan uppstå. Bara att vara medveten om dem kan underlätta en hel del.

Men, som sagt, hur det hela utvecklas beror på er själva. Astrologin kan inte förutsäga något med absolut säkerhet, utan bara visa på vilken problematik som kan finnas och vad man behöver tänka på.

Hoppas mitt svar är till någon hjälp! Fråga gärna mer om sådant du undrar över.

Mats i det blå

InläggPostat: sön jun 06, 2010 11:16 pm 

Du kunde inte ha förklarat det bättre! Du har helt rätt i det du säger, allt beror inte på horoskop. Ibland händer det man blir för beroende av vad stjärnorna säger, däremot har horoskop varit till stor hjälp.
Du har åtminstone sagt att det finns goda förutsättningar för oss och det duger bra för mig. Då har jag något att gå efter.

Antagligen finns det inte så mycket att säga för stunden. Men jag har en fråga till.

Jag förstod att min Måne i Kräftan får stöd av Stenbocken ju mer jag mognar. Då är min fråga: hur funkar det hos henne, kommer hon alltid att styras av Fiskarna i sin Måne?

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: ons jun 09, 2010 1:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Hos varje människa och i varje horoskop finns både en viss problematik och möjligheter att lösa problematiken (= växa som människa, mogna, aktualisera sin potential, osv).

Din väns Måne i Fiskarna nära gränsen till det sjunde huset ingår i ett komplext aspektmönster med en opposition till Ascendenten och flera kvadraturer. Det antyder en del problem i känslolivet, kanske att känslorna kommer i konflikt med hennes "mask" utåt (Ascendenten) och med hennes livsmål och strävanden (MC).

Jag vill inte gå in alltför djupt på det här utan hennes medgivande. Men rent allmänt kan man säga att lösningen nog ligger i att förena motsatserna, utjämna skillnaderna mellan hennes strukturerade yttre (Ascendenten i Jungfrun) och de mer ostrukturerade känslorna (Månen i Fiskarna).

Hennes Måne styr (via Kräftan) hennes elfte hus (vänner) och påverkar hennes sjunde hus (nära relationer) i Fiskarnas tecken. Så vänskap och relationer betyder mycket för henne och kan kanske vara en del av både hennes problematik och lösningen av problemen. Dvs. vänskap och nära relationer är ett område i livet där hon både upplever svårigheter och där hon kan lära mycket och utvecklas som människa.

Så hennes Måne kommer alltid att vara i Fiskarna men de uttryck som det får i hennes liv kan förändras allteftersom hon växer och utvecklas.

Hoppas svaret är till någon hjälp.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tor jun 10, 2010 3:31 pm 

Okej, du sa att nyckeln till vår relation är kommunikation och det stämmer. Men jag förstår fortfarande inte hur vi kan vara så lika, vi är nästan som en enad själ i två parallella kroppar. Du nämnde att vi är ganska lika mentalt, men känslomässigt också. Vill du förklara det?

InläggPostat: fre jun 11, 2010 10:50 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Tvillingarna är framträdande i båda era horoskop. Merkurius, som har nästan samma position (bara en grads skillnad) i horoskopen, står för tanke, intelligens och kommunikation och Tvillingarna är Merkurius eget tecken. Eftersom ni båda också har Solen i det här tecknet, så är förutsättningarna för såväl mental förståelse (Merkurius) som ömsesidig identifikation (Solen) mycket goda. Du säger att ni är "som en enad själ i två parallella kroppar" och det uttrycker det hela väldigt bra, tycker jag. Ni har ju också båda Ascendenten i Jungfrun - ytterligare en viktig likhet.

Sedan möts ni också känslomässigt genom att ni har Månen i känsliga vattentecken (Kräftan och Fiskarna). Hennes Venus i Oxen bildar en sextil (en positiv aspekt) till din Måne i Kräftan. Också hennes Månnoder bildar positiva aspekter till din Måne. Hennes Måne är i sin tur, som jag också varit inne på, i positiv aspekt till din Uranus, Neptunus och Pluto och dessutom till dina Månnoder.

Så det visar på att det finns en känslomässig förståelse er emellan. Jag får nog ta tillbaka det jag skrev för ett antal inlägg sedan, att er relation var "mer åt ok-hållet" än ovanligt bra (jag jämförde ju då med den första versionen av hennes horoskop, då du uppgav att hon var född 1994). Det är nog riktigare att säga att förutsättningarna för förståelse er emellan - både mentalt och känslomässigt - fortfarande är ovanligt bra!

Det som tillkommer är ju sedan de kvadraturer och andra "svåra" aspekter mellan era planeter som jag har beskrivit en del och som innebär att det ändå finns (latenta eller uppenbara) utmaningar i er relation. De behöver inte vara negativa i det långa loppet (men kan naturligtvis vara det). Det beror helt på hur ni handskas med dem och hur ni utvecklas genom dem.

Min uppfattning är att ni har goda förutsättningar att lära mycket av varandra och att er relation och de utmaningar som finns kan vara utvecklande för er båda, framför allt när det gäller att få kontakt med era känslor. Sedan är det förstås verkligheten som får utvisa hur det hela fortlöper.

Jag vill i alla fall önska er lycka till!

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: sön jun 13, 2010 8:03 pm 

Vad bra, visst vi är lika nu. Men kommer vi fortfarande vara det framöver?

InläggPostat: mån jun 14, 2010 12:19 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Som jag redan har framhållit kan inte astrologin förutsäga allting - eller ens någonting med någon riktig säkerhet. Framtiden förblir alltid till stor del osäker och oviss. Det är så livet är. Vår tillvaro är ett ovisst äventyr. Vad astrologin kan erbjuda är större självinsikt och livsinsikt, så att man är bättre rustad att möta den ovissa framtiden.

Att säga säkert hur ni båda kommer att utvecklas och hur er relation kommer att utvecklas är inte möjligt. Det enda som kan göras är en prognos. Horoskopen kan visa på vilka förutsättningar som finns, vad som ser bra ut och vad som ser mer problematiskt ut.

Den samhörighet och stora förståelse er emellan som ni upplever - och som horoskopen också visar på - kommer säkert att bestå. Klarar ni också av de eventuella utmaningar som kan uppstå och som antyds i horoskopen, då finns förutsättningar för att banden er emellan kommer att stärkas ännu mer. Kanske kommer ni - om relationen består över en längre tid - också att trots allt upptäcka mer och mer olikheter som ni ändå säkert har. Det är inget negativt i det, tvärtom. Men förmodligen kommer er upplevelse av att "vara lika" ändå alltid att vara det som överväger.

Hoppas svaret är till någon hjälp.

Mats i det blå

InläggPostat: mån jun 14, 2010 8:40 pm 

Okej, tack så mycket för dina logiska svar. Jag har en fråga kvar..

Jag vet inte riktigt om ascendenten påverkar intellektet, men om jag som Tvilling får ascendenten i Jungfrun, gör det mig mer kvicktänkt inom intellekt och tänkande på något sätt? Med tanke på att Tvillingarna och Jungfrun är de enda tecknena som representerar Merkurius som står för intellekt och tänkande. Jag vet att det är en väldigt orealistisk fråga, men tanken i sig är intressant.

Tack igen för alla fantastiska svar du har gett mig, har verkligen varit till stor hjälp. Hoppas fortfarande inte mina frågor blir för mycket.

InläggPostat: ons jun 16, 2010 9:16 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Du behöver inte vara orolig, dina frågor är hur välkomna som helst! :D Nyfikenhet hör ju till Merkurius egenskaper och bör vara en framträdande sida hos dig.

Det är riktigt som du skriver att Merkurius står för intellekt och tänkande och att Tvillingarna och Jungfrun är Merkurius "egna" tecken.

Merkurius är framträdande i ditt horoskop dels genom att den är i sitt eget tecken, Tvillingarna, i konjunktion med Solen i tionde huset och dels genom att den styr ditt Ascendent-tecken, Jungfrun.

Även om både Jungfrun och Tvillingarna är Merkurius tecken, så skiljer de sig åt en del. Tvillingarna brukar karakteriseras som mångsidig, utåtriktad, nyfiken, snabbtänkt, osv, medan Jungfrun anses vara arbetsam, flitig, noggrann, ambitiös och hjälpsam.

Kanske har du en kombination av de här egenskaperna? Det "merkuriska" framträder i alla fall tydligt i ditt horoskop. Noggrannhet och precision bör vara något som du har fallenhet för liksom en hjälpsam inställning till andra (Ascendenten i Jungfrun). Merkurius i Tvillingarna i tionde huset antyder att du kan passa för ett yrke där kommunikation och information spelar stor roll.

Du har också Pluto i Skorpionen i det tredje huset i sextil till Neptunus i Stenbocken i det femte huset. Båda planeterna bildar sedan varsin aspekt med det konstiga namnet quincunx till Merkurius i Tvillingarna. Tillsammans bildar de här planeterna ett aspektmönster som brukar kallas "yod". Kanske det här speglar lite av ditt intresse för och nyfikenhet kring astrologi (och kanske andra "ockulta" områden).

Om du vill lära mer om astrologi, tror jag du skulle ha glädje av någon bra nybörjarbok i ämnet. Jag har också en liten avdelning på min hemsida som tar upp de viktigaste grunderna i astrologin: http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... torial.htm
Och vill du lära ännu mer så rekommenderar jag Anders kurs "Grunderna i astrologi": grunderna-i-astrologi-f14.html
(Än så länge finns bara den första lektionen men Anders har lovat att det ska bli mer.)

Svaret på din fråga, för att sammanfatta det hela, är att Merkurius, med allt vad den representerar, är mycket framträdande i ditt horoskop och därför säkert färgar din person på ett merkuriskt sätt (intelligent, nyfiken, kvicktänkt, humoristisk, osv).

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: ons jun 16, 2010 1:40 pm 

Tack, det var ett bra svar!

Nu börjar nyfikenheten komma fram och jag är väldigt nyfiken på en sak. Det är så att jag ser när en person har drag från ett viss tecken, och jag undrar varför hon "Min Tvilling" påminner mig om kräftan. Du nämnde dock om att hon hade nåt hus i kräftan, för vad jag ser verkar hon ha drag från det tecknet. Även hennes utseende ger mig ett intryck av kräftans, det är en aning svårt att förklara det med ord. Men vad tror du?

InläggPostat: tor jun 17, 2010 7:35 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Svårt att svara på. Det kan ju vara väldigt subjektivt hur man uppfattar en person. Kanske du tycker att din vän "påminner om Kräftan" därför att hennes Venus (i Oxen) bildar en sextil (60º) till din Måne i Kräftan!

Det är nog den bästa förklaring jag kan "komma upp med". Din vän har själv inga planeter alls i Kräftan, men hennes elfte hus (vänskap) är i det här tecknet, om nu det skulle spela in på något sätt.

Eller kanske har det att göra med att ni båda har Månen i vattentecken (Kräftan respektive Fiskarna). Vattentecken har en hel del gemensamt och det kanske gör att du uppfattar henne "som Kräfta", eftersom du själv har Månen där. Mer förklaring än så kan jag inte komma på.

Mats i det blå

InläggPostat: mån jun 21, 2010 8:03 pm 

Det låter ganska rimligt. Jag råkar ha en fråga till, kan mitt Lejon i Venus orsaka någon skillnad mellan mig och henne?

Jag kan verka en aning svårfångad, självsäker och även känslokall. Var kommer det ifrån? Hon är minst sagt väldigt lik mig, men är jag väldigt lik henne? Du påstod innan att min "starka personlighet" kan vara nästan som ett hot för henne, då vill jag veta från vilket tecken det kommer ifrån. Sen behöver jag ett utförligare svar på hur mycket jag påverkas av Lejonet i Mars jämfört med henne och hur mitt Lejon i Venus påverkar henne. För där kan det nämligen finnas en del konflikter, för mitt sätt att vara svårfångad, känslokall och kanske dominant kan få henne att vilja ge tillbaka eller helt enkelt känna sig osäker. Vad tror du om det här?

Vill också tillägga att jag har stor kärlek för mig själv(Lejonet) vilket gör att jag inte vill bjuda för mycket på mig själv eller ta alltför stora risker, för jag vill att man ska lägga värde på mina ord när jag väl har någonting att säga eller lägger en charmig replik(Jungfrun?). Det är nog en blandning av känslor från Kräftan och lite drag av Lejonet, kanske därför jag inte vågar offra mer i början än vad andra gör för mig för att inte riskera bli sårad(Kräftan). Vad tycker du där?

InläggPostat: fre jun 25, 2010 11:22 pm 

Jag är inte riktigt säker på om tråden visar sig som oläst när man redigerar senaste inlägget, därför skapar jag ett nytt inlägg för säkerhetsskull. Vill bara påpeka att inlägget ovan är redigerat eftersom jag först inte hade något att skriva vilket jag har nu.

InläggPostat: sön jun 27, 2010 10:32 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Du har rätt i att ett redigerat inlägg inte visas som oläst. Så gör man något viktigt tillägg, så är det bäst att skriva ett nytt inlägg.

Ja, dina planeter i Lejonet - Venus, Mars och Jupiter – antyder en viss dominant sida hos dig, som eventuellt kan skrämma din vän/partner, särskilt som de alla tre bildar kvadraturer till hennes Venus. Din självständighet eller dominans kanske gör din vän osäker eller kanske att hon känner sig hotad på något vis. Det här förstärks av att din Sol också är i kvadratur till hennes Saturnus.

Som jag har skrivit tidigare, är det viktigt att ni båda bevarar det egna självförtroendet och samtidigt visar respekt för varandra. Det är nog förutsättningen för att det ska bli ett bra förhållande er emellan. Kvadraturerna jag nämnt visar på att det kan finnas en viss svårighet just med det här och att det är något ni kan behöva tänka på.

Det är alltså din Sol och dina planeter i Lejonet som genom kvadraturer till hennes planeter antyder den här problematiken, att hon kan uppleva dig för självsäker, för dominerande.

Venus står för relationer med andra. Din Venus i Lejonet är i konjunktion med både Mars (energi, framåtanda) och Jupiter (optimism, framgång). Samtidigt är den i opposition till Saturnus, vilket kan innebära en del problem för dig i relationer, att du kanske har svårt att lita på andra eller svårt att visa att du tycker om dem. Det kan vara viktigt för dig att älska både dig själv och andra och att du också kan visa din vän att du tycker om henne.

Med Månen i Kräftan kan det ju vara så att du är rädd för att bli sårad, som du säger, och att det kan hindra dig från att visa dina känslor. Men å andra sidan är, som vi ju varit inne på, din Måne i sextil till hennes Venus i Oxen – en mycket positiv aspekt som visar att ni har goda förutsättningar att förstå varandra också känslomässigt. Så sammanfattningsvis, horoskopen visar på goda förutsättningar men också på en del utmaningar och svårigheter.

Mad vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: sön jun 27, 2010 10:47 pm 

Saken är den, jag har inte svårt för att anpassa mig efter henne men problemet är när jag öppnar mig och visar mig som förstående istället för dominant, får jag då en känsla av underskattning. Dock kan det hända att vi visar varandra fel intryck fast vi egentligen menar något annat. Hon kanske känner likadant, som du skrev tidigare är kommunikation lösningen till problemet. Men hur kommer det sig att det blir så här ändå?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 3 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa