Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:29 pm

Sida 2 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ascendenten i Jungfrun
InläggPostat: tis maj 18, 2010 7:33 pm 

Tack så hemskt mycket för svaret! Jag kände redan i början att det fanns en viss osäkerhet mellan oss fastän vi ibland kom riktigt nära varandra, därför ville jag ta reda på det via en horoskoptolkning så det här besvarade verkligen min fråga.

Finns det någon möjlighet att tolka mitt horoskop en aning djupare? Jag blev ganska nyfiken när du nämnde lite om mina andra tecken i planeterna och dess positioner. Hittills har jag bara jämfört mitt horoskop med andras, och glömt helt och hållet att koncentrera mig på bara mitt. Ska jag kanske skapa en ny tråd i ämnet Horoskoptolkningar eller duger det att fråga det här?

Tack än en gång för dina fantastiska svar, Mats. Du har verkligen inspirerat mig på många sätt och gett mig nya kunskaper om Astrologi!

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tis maj 18, 2010 7:42 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Nemesis!

Tack för dina vänliga ord! Roligt att du tycker att astrologin är intressant!

Javisst, du kan skapa en ny tråd under Horoskoptolkningar, så kan vi kolla ditt horoskop lite mer noga. Men det får väl bli lite i taget. :D

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 22, 2010 1:50 pm 

Om vi går tillbaka till den första jämförelsen mellan mig och min vän. Hur förändras hennes horoskop om man drar fram ett år, sen jämför med mitt? Bara en spekulation.

910613 11:20 Bollnäs
950522 13:41 Malmö

InläggPostat: tis maj 25, 2010 3:01 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Menar du om din vän hade varit ett år yngre? Man kan nog inte säga då att det är hennes horoskop som förändras utan det blir horoskopet för en helt annan person - eller om ingen föddes i Malmö just då, bara en tänkt eller hopdiktad person. Om hon fötts ett år senare, så hade det inte längre varit samma person utan någon annan.

Den personen hade visserligen också haft Ascendenten i Jungfrun och Solen i Tvillingarna eftersom han eller hon hade varit född vid samma tid på dygnet och året. Men Månen hade inte längre varit i Vågen och inte i andra huset utan i Fiskarna och i sjätte huset. Venus hade inte heller varit i Kräftan i tionde huset utan i Oxen i nionde huset, osv. Med andra ord, det hade varit en helt annan person med ett helt annat liv!

Jämför man ditt horoskop med den här tänkta personens horoskop, så blir det inte lika positivt som vid jämförelsen med din (riktiga) vän. Din relation till den tänkta person som skulle ha fötts ett år senare hade varit mer problematisk och fylld av utmaningar. Det visas bl.a. av att det är många kvadraturer mellan de båda horoskopens planeter.

Det som kan vara intressant med att spekulera så här, är att man inser hur varje människa hör samman med sin födelsetid. Ingen annan tid skulle "producera" samma person. Varje människa är helt unik!

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 25, 2010 5:10 pm 

Jag förstår det. Men kan vi gå lite djupare in på varför det tänkta horoskopet inte är lika positivt med mitt? Jag menar till exempel, Venus i Oxen borde vara positivt med min Kräfta i Månen. Fast det är kanske själva positionerna som du syftar på. För tydligen ska min vän vara född ett år senare, därför tog jag upp det här igen. Vill gärna ha en liten jämförelse analys på oss två med det tänkta horoskopet om det är okej. Men stämmer min beskrivning på min vän fortfarande eller har det helt förändrats?

InläggPostat: tis maj 25, 2010 9:07 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen! :D

Det finns fortfarande positiva kontakter mellan planeterna i ditt horoskop och det nya horoskopet, särskilt kontakterna mellan Merkurius och Solen. Även det du nämner, det nya horoskopets Venus i Oxen och din Måne i Kräftan, innebär en positiv kontakt eftersom de bildar en sextil, men då är Venus i Oxen samtidigt i kvadratur (spänningsfylld aspekt) till din Venus, Mars, Jupiter och Saturnus! En kvadratur (90 graders vinkel) innebär en utmaning, något svårt som behöver redas ut. Det är just de här kvadraturerna som överväger vid jämförelsen mellan ditt horoskop och det här nya horoskopet.

Det betyder inte att det måste bli en dålig relation mellan er (om nu det här ändå är din väns riktiga horoskop), bara att det inte ser ut att vara lika lättsamt som vid den förra jämförelsen. Det är mer att arbeta på, mer av en utmaning med flera konflikter att lösa. Men ni har i så fall ändå kvar en del positiva planetkontakter, liksom samma Soltecken och Ascendent!

Så din inledande beskrivning av hur väl ni förstår varandra passar in även med det här horoskopet. Era båda Merkurius är i en mycket nära konjunktion (tänker lika, förstår varandra bra).

Det bästa är väl att du tar reda på vilket som är din väns rätta födelseår.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 25, 2010 9:31 pm 

Okej, nu blev jag intresserad här. Kan vi gå in utförligare på konflikterna mellan oss?

Är också nyfiken på hur människor med Fiskarna i Månen beter sig, vill bara ha en bild utav det. Eftersom det står inte så mycket om Fiskarna i Månen på nätet. Men vill också lära mig lite om Oxen i Venus.

Sen undrar jag, du nämnde positiva delar om våra horoskop (den senare) hur bra placeringar har vi, är det ovanligt bra som den tidigare jämförelsen eller är det helt okej?

Skulle det vara okej om du kan lägga in en horoskop bild på våra horoskop i jämförelse med varandra som tidigare. Vill se skillnaden mellan de samt beskrivning.

Du bad mig ta reda på det rätta datumet:
Min vän: 950522 13:41 Malmö

Tack för att du tar din tid åt att svara på mina frågor. Jag hoppas bara inte mina frågor stör dig på något sätt eller tar all din tid.

InläggPostat: tis maj 25, 2010 10:43 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Nejdå, din frågor stör inte på något vis! Tvärtom, det är bara roligt och intressant att försöka svara på dem.

Ok, jag ska kolla lite närmare på det här nya horoskopet och de konflikter som kan speglas i era horoskop. Men det kan ta lite tid, någon dag eller så. :D

Ha det gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tor maj 27, 2010 10:56 pm 

Vad bra! Jag ser fram emot din analys, det är alltid lika intressant.

InläggPostat: fre maj 28, 2010 8:47 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis!

Då ska vi se lite på vad era horoskop visar. Jag kan ju börja med din fråga om Månen i Fiskarna och Venus i Oxen.

Månen i Fiskarna står för (extrem) känslighet och mottaglighet. Din vän har Månen opposition sin Ascendent och kvadratur sin Venus, så hon kan ha en del problem med det här. Kanske är hon sårbar och överkänslig, kanske flyr hon ibland undan vardagen? Antagligen är hon romantisk och drömmande, kanske konstnärligt eller poetiskt lagd? Månen i Fiskarna innebär också värme och inlevelse och stark förmåga att vara medkännande och att se till dem som har det svårt.

Om vi så går till Venus i Oxen, så är Oxen Venus eget tecken, där planeten trivs extra bra. Den här placeringen tyder på lojalitet och långvariga vänskapsband. Din vän tycker antagligen också om att njuta av livets goda (lyx, komfort, god mat, vackra omgivningar, osv). Hon har säkert också god smak och intresse för konst.

Du undrar om de positiva kontakterna mellan era horoskop fortfarande är "ovanligt bra" eller om de bara är rätt okej. Som jag skrev i föregående inlägg, så är de positiva kontakterna inte lika många som förut, så det är mera åt okej-hållet. Däremot är det fler utmaningar och potentiella konflikter.

Vad som sedan är bra eller inte beror ju på hur man ser på det. Positiva, lättsamma energier kan ju vara bra och önskvärda ur en synvinkel. Ur en annan kanske utmaningar och konflikter är mer utvecklande och på sikt mer givande.

Här har jag lagt din väns horoskop i en cirkel kring ditt horoskop:

Bild

Inre ring: Nemesis, 13 juni 1991, 11:20, Bollnäs.
Yttre ring: Nemesis vän, 22 maj 1995, 13:41, Malmö

Vi kan se lite på de utmaningar och konflikter som horoskopen visar på. Nu vet jag inte arten av er relation. Du har beskrivit henne som din vän. Men samtidigt vet jag inte om du själv är man eller kvinna :D . Jag är alltså osäker på om det handlar om en ren vänskap eller om det är en mer intim eller romantisk relation. Jag försöker skriva så att det kan gälla båda fallen.

Din Sol bildar en halvkvadratur till hennes Venus. Det antyder en del olikheter i värderingar. Kanske är ni delvis oense om vad ni vill med vänskapen/relationen. Det finns en stark attraktion men kanske du upplever att du på något sätt förlorar din egen identitet genom relationen? Det är inte säkert att det behöver vara så, men det finns en antydan om det. Kanske vännen istället känner sig överväldigad av din starka personlighet och inte riktigt känner att hon kan ägna sig åt det hon själv vill? Det kan alltså finnas en viss tvekan från båda håll.

Din Sol är också i kvadratur till hennes Saturnus. Det visar att ni tar allvarligt på vänskapen/relationen. Kanske vännen beundrar sidor hos dig men samtidigt skräms på något sätt av din personlighet och därför visar upp en försvarsattityd, vilket du i din tur kan tycka är jobbigt? Nu behöver det inte heller vara så, men risken finns. Det är viktigt att ni kan kommunicera öppet med varandra. Det gäller också att var och en bevarar det egna självförtroendet och samtidigt respekterar den andra.

Ni kan säkert båda två växa och förändras genom den här vänskapen/relationen. Kanske upptäcker du talanger du har tack vare er vänskap. Ni kan antagligen lära er mycket av varandra.

Sedan har ni era Merkurius i en nära konjunktion med varandra, som jag redan varit inne på i tidigare inlägg. Men på samma gång är din Merkurius i Tvillingarna i kvadratur till hennes Måne i Fiskarna. Det här visar att ni förstår varandra mycket bra på det mentala planet, tänker lika, läser varandras tankar, osv. Men samtidigt tyder kvadraturen till hennes Måne på att det ändå kan finnas ett kommunikationsproblem. Det verkar som om din vän tänker mer intuitivt och går mer på känsla medan du tänker mer rationellt.

Nu har vännen själv den här kvadraturen mellan sin Merkurius och sin egen Måne (eftersom era Merkurius är i konjunktion). Så hon kanske har den här konflikten mellan tanke och känsla inom sig själv samtidigt som hon upplever den i relation till dig.

(Den här horoskopanalysen är naturligtvis bara att betrakta som en karta över verkligheten. Om kartan inte stämmer så är det verkligheten som gäller :D ).

Nu kan det hända att även du har en inre konflikt mellan tanke och känsla. Riktigt hur stark den är kan vara svårt att säga men den antyds bl.a. av att du har din Måne i opposition till din Uranus. Kanske du tenderar att misstro och inte riktigt lita på dina känslor?

Så kanske er vänskap/relation för upp en del av den här konflikten till ytan. Antagligen kan det uppstå en del konflikter er emellan. Men kan ni hantera dem så kanske ni hjälper varandra att hitta harmoni mellan tanke och känsla.

Sedan är, som jag nämnde förut, hennes Venus i konjunktion till flera av dina planeter. Men för att gå in på det mer i detalj skulle jag nog helst behöva veta ifall det rör sig om en ren vänskap eller om en kärleksrelation.

Hoppas att det jag har skrivit hittills är till någon hjälp. Och kom ihåg - om kartan inte stämmer med verkligheten så gå efter verkligheten! (Eller kolla verkligheten mer noga, kanske stämmer kartan i alla fall :wink: ).

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 28, 2010 4:44 pm 

Först och främst vill jag bara påpeka att varenda detalj i det du har skrivit är rätt.

Jag blev mycket intresserad av det här stycket:
"Din Sol är också i kvadratur till hennes Saturnus. Det visar att ni tar allvarligt på vänskapen/relationen. Kanske vännen beundrar sidor hos dig men samtidigt skräms på något sätt av din personlighet och därför visar upp en försvarsattityd, vilket du i din tur kan tycka är jobbigt? "

Ja det stämmer väldigt bra, jag upplever det ganska jobbigt för det leder oftast till att vi blir känslokalla mot varandra. Men på sistone har det hänt att vi lyckats respektera varandra och besvarar varandras känslor med värme, fast det tar inte lång tid förrän någon av oss bryter det där mönstret. Finns det någon speciell åtgärd?

Du undrar om jag tenderar att misstro mina känslor? Ja det är självklart, för risken finns jag blir offer för mina egna känslostämningar. Därför håller jag mig till min förnuft.

När det gäller vår relation är det en aning tveksamt, vi tycker om varandra fast på ett diskret sätt. Romantik sker ju också fast ytligt. Men eftersom hon tänker i stort sätt som mig är det enkelt att lista ut att hon vill ha mer än bara vänskap, vilket också visas ibland. Fast du kommer nog med en förklaring till detta också antar jag.

Dina svar har verkligen varit till hjälp, det leder mig in i rätt tankebanor om man säger så. Om det är någon tanke eller fundering som skulle hjälpa dig att analysera bättre så fråga gärna.

InläggPostat: tis jun 01, 2010 6:41 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis,

Roligt att tolkningarna stämmer in. Du undrar hur ni bättre ska kunna fortsätta att visa varandra respekt och besvara varandras känslor med värme och inte bryta det mönstret så snabbt. Det är naturligtvis viktigt hela tiden med kommunikationen er emellan, inte bara mentalt utan även - och framför allt - känslomässigt. En annan viktig sak är det jag nämnde tidigare om bevarat självförtroende samtidigt med en ömsesidig respekt.

Hennes Saturnus är inte bara i kvadratur till din Sol, den är också i en problematisk aspekt (seskvikvadratur) till din Venus. Saturnus kan i negativ mening stå för rädsla, tveksamhet, rigiditet, osv. Din vän har också sin Saturnus i sitt sjunde hus (nära relationer). Så de här aspekterna er emellan kan vara lite problematiska. Men samtidigt är de också utmaningar som kan få er att växa och utvecklas tillsammans.

Med Kiron (den nyckelformade symbolen i ditt elfte hus) i Kräftan och med Månen i opposition till Uranus i Stenbocken, visas i ditt horoskop ganska tydligt att känslor är ett problematiskt område i ditt liv. Som du själv säger, "risken finns att jag blir offer för mina egna känslostämningar". Det är förståeligt att du då - med Solen och Merkurius i Tvillingarna - distanserar dig från känslorna. Även den Norra månnoden i Stenbocken stöder, som jag redan varit inne på, ett sådant "distanserande".

Men samtidigt är också känslolivet en viktig och nödvändig del av den helhet som är du. Månen i Kräftan visar på en rikedom av känslor som väntar på att "få vara med". Kiron i samma tecken antyder dels att du har ett "sår" (en problematik) på det här området dels att också läkedom och helande finns att hämta här, i integrerandet av känslorna i ditt liv!

Så lösningen på sikt är inte att helt överge känslorna utan att få med dem i positiv mening, som en tillgång, som något som berikar din person!

Och här tror jag just vänskapsrelationer är värdefulla för dig. Ditt elfte hus (vänner) är i Kräftans tecken och där finns också Venus, Mars och Jupiter i Lejonet. Det här verkar vara "tummelplatsen" för glädje, upptåg och vänskap och samtidigt en plats där känslolivets "sår" på sikt får tillfälle att läkas (Kiron i Kräftan i elfte huset)!

Fråga gärna mer om det är saker du undrar över. Svar kommer, men det kan ta ett par dagar eller så i det här fina försommarvädret :wink: !

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tis jun 01, 2010 7:46 pm 

Jag förstår. Du skrev att vår relation ger oss fördelen att utvecklas, menas det då att vi inte skulle hålla i längden?

En annan fråga, jag förstår mig både på henne och hennes känslor så som jag förstår på mig själv d.v.s jätte bra. Men förstår hon något på mig? Jag menar, det är kanske Kräftan i Månen som ger mig förmågan att förstå mig på människor och se livet från deras synvinklar men kan hon förstå mig på samma sätt? Kräftan är i mycket behov av ömhet och ha någon att dela sin obegränsade kärlek med, hur känner hon?

Hittills kan jag inte finna en brist i vår gemensamhet, om vi två hamnade i två helt olika områden utan kommunikation hade vi funnit varandra ändå. Vilket är helt sinnessjukt. Därför tvivlar jag inte på att vi skulle känna likadanat, men som sagt det där rörde om vårt intellekt. Men hur fungerar våra känslor för varandra och hur olika är vi om man jämför våra känsloliv?

InläggPostat: tor jun 03, 2010 4:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nemesis,

Att ni kan utvecklas och växa genom er relation betyder inte att det "inte skulle hålla i längden". Tvärtom, genom att utvecklas tillsammans och klara av de utmaningar som relationen medför, så stärks banden er emellan och ökar förutsättningarna för ett långvarigt förhållande.

Att svara på hur hon känner och om hon förstår sig på dig, är naturligtvis jättesvårt. Det är nog bara hon själv som kan svara på det!

Det enda jag kan bidra med är en jämförelse mellan era horoskop. Din Måne i sextil till hennes Venus visar - som jag redan varit inne på - att ni har goda förutsättningar att förstå varandra även känslomässigt. Säkert upplever ni att ni tycker om varandra och att ni trivs tillsammans och tycker om att göra saker tillsammans. Så det visar att det finns en grundförutsättning, så att säga, för känslomässig förståelse. Men samtidigt finns då de kvadraturer som jag nämnde förut och som innebär mer av konflikt och utmaning.

Ni har båda Månen i känsliga vattentecken, Kräftan och Fiskarna, och det främjar också känslomässig förståelse mellan er. Dessutom formar hennes Måne i Fiskarna mycket gynnsamma aspekter (sextiler och trigon) till de tre yttre planeterna i ditt horoskop, Uranus, Neptunus och Pluto. Det tyder på att din vän har kul i ditt sällskap, att det ger krydda åt hennes liv (sextil Uranus) men också att det finns romantik med i bilden (sextil Neptunus). Det visar också att ni attraheras starkt till varandra och att det finns en intensitet och passion i ert förhållande (trigon Pluto).

Det kan hända att din vän upplever att hennes liv förändras starkt genom relationen till dig. Samtidigt kan hon antagligen locka fram mycket av dina positiva sidor.

Så det är mycket som ser positivt ut vid jämförelsen av era horoskop!

Ha en härlig försommar!

Mats i det blå

InläggPostat: fre jun 04, 2010 11:55 pm 

Kommer dessa problematik och utmaningar fortsätta komma i vägen för oss fastän vi har löst och kommit förbi dem? Eller lättar det på vår relation för varje problem vi löser?
Jag menar, ska man fortsätta anstränga sig hela tiden för att hålla en god relation?

Vad tror du?

Ha en härlig försommar du också!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 5 [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa