Aktuellt datum och tid: tis jan 16, 2018 5:00 pm

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ascendent och soltecken
InläggPostat: tor nov 16, 2006 8:38 pm 
En del astrologer säger att det är soltecknet som visar hur vi är utåt sett och ascendenten som visar vårt inre jag och andra säger precis tvärtom. Vilket är rätt? Mitt soltecken är skytten och ascendenten har jag i skorpionen och månen i fiskarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 18, 2006 1:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Filosofia!

Det riktiga är att Solen i det tecken den befinner sig representerar vårt inre jag, vår individualitet och vilja, medan Ascendenten visar på det yttre jaget, hur vi möter omvärlden och hur andra uppfattar oss.

Ascendenten är ju det zodiaktecken som steg upp över horisonten i öster när vi föddes. Enligt astrologin präglar det vår yttre personlighet i mötet med omvärlden. Solen, som den centrala himlakroppen i solsystemet, symboliserar sedan gammalt vårt eget innersta, vår individualitet. Den står därför för allt som kommer ur vårt inre: livsglädje, vitalitet, kreativitet, generositet, handlingskraft, osv.

Med Solen i Skytten har du säkert en inre drivkraft som är frihetsälskande, optimistisk och entusiastisk till sin natur. Troligen vill du vidga dina vyer och är allmänt nyfiken och kunskapstörstande. Ascendenten i Skorpionen tyder på självständighet, målmedvetenhet och viljestyrka tillsammans med en viss hemlighetsfullhet. Månen i Fiskarna visar på känslighet och lyhördhet, empati och inlevelseförmåga.

Hur de här olika sidorna sedan kommer till uttryck och balanserar varandra i ditt liv visas av hur alla planeterna i horoskopet är placerade och hur de förhåller sig till varandra.

Ibland kan Solen och Ascendenten i viss mån motverka varandra och det kan innebära en livslång process att förena dem på ett harmoniskt sätt, så att Ascendenten inte helt "skymmer" Solens ljus. Själv har jag t.ex. Solen i Väduren men Ascendenten i Fiskarna. Det innebär framåtanda och tillbakadragenhet på en gång... Ofta är det då tillbakadragenheten (Ascendenten i Fiskarna) som syns mest utåt, medan Solen kan ha svårt att lysa igenom. Ändå finns den där hela tiden som en inre drivkraft.

Så astrologin och horoskopet visar på alla de motsättningar och konflikter som kan finnas både i vårt inre och i vårt möte med omvärlden.

Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 21, 2006 8:12 pm 
Tack för ditt svar! Jag har länkat till dina sidor i min blogg idag. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 22, 2006 4:31 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Det var vänligt av dig! Tack så mycket!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: ascendent och soltecken
InläggPostat: mån maj 24, 2010 4:13 pm 

Hejhopp!
Nu hoppar jag in i diskussionen lite. Jag är förvisso en nybörjare när det kommer till horoskopstolkningar och vet inte allt för mycket om det hela ännu...men är det verkligen bra att säga att "det riktiga är att..."? Det hela är väl diskutabelt. :wink:
Eftersom att jag styrs mycket av månen är jag en sådan som "känner" mycket och när jag känner in människor som jag möter är det nästan alltid soltecknet jag känner av mest och först, eller kanske främst vilket element soltecknet har att göra med. När jag sedan lär känna personen i fråga kan jag känna in fler drag, ofta länkat till ascendenten eller betydande planeters inflytande. Jag tycker att ascendenten mycket handlar om hur man är innerst inne och inte så mycket om hur vi ter oss för omvärlden (även om hur vi är innerst inne även påverkar hur vi ter oss utåt men inte vid en första anblick), dels pga det jag skrivit här ovan och dels tänker jag som så att ascendenten ligger i första huset och huset handlar mycket om vår psykologiska motivation och har stor betydelse för hur vi mår, både fysiskt och psykiskt. Förstår ni hur jag menar?

Julia och Derek Parker (stora astrologiboken, 1991) skriver att ascendenten visar oss sådana vi verkligen är, men att "de drag ascendenten uttrycker visar sig inte förrän man känner personen i fråga mycket nära". De menar även att asc inte alls behöver vara så iögonenfallande som en del påstår: t ex "skulle en lejonkvinna med skytten i stigande vara bra mycket mer benägen att gå till snabbköpet i sin elegantaste vinterkappa (lejonets image) än att uppträda vardagsklädd på en galatillställning (skyttenmotivation och personlighet)."

Det viktiga när man tittar på ett horoskop är ändå att se helheten. Och att ascendenten är av stor vikt är vi nog alla överens om.

PS. Hoppas ingen tar illa upp. Jag vill inte "komma här och komma" då min kunskap i ämnet är förhållandevis liten, det var bara mitt sätt att säga att man kan tycka olika. :D

InläggPostat: mån maj 24, 2010 6:36 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Luna!

Tack för ditt inlägg! Ja, nu ser jag vad fult jag skrev där, "Det riktiga är att...". Naturligtvis kan det finnas olika synpunkter och uppfattningar och att resonera och lyssna till andras synsätt är väldigt berikande. Jag får nog ta tillbaka det där, "det riktiga är...". Inte, kanske, för att jag har ändrat uppfattning men för att det var ett väldigt bombastiskt och dumt sätt jag uttryckte mig på.

Det hela är nog också mycket mer komplicerat än det jag uttryckte i det där inlägget. Alla faktorer i horoskopet spelar ju in i ett komplext mönster, där Ascendenten är en del av hela samspelet.

Det är intressant att du säger att du "känner in" människor du möter och då i första hand känner av soltecknet. Där tror jag att jag förstår vad du menar.

Däremot har jag svårt att se Ascendenten som "hur man är innerst inne". Solen är ju en oerhört stark arketyp för det centrala, för det allra innersta, det som strålar ut från det inre. Solen står i alla traditioner för det andliga eller gudomliga som bor i vårt allra innersta. Solen står för både identitet och livskraft. Som jag ser det - och jag tror ändå det gäller de flesta astrologer - är Solen det mest centrala medan Ascendenten är mer perifer.

Som jag uppfattar det handlar Ascendenten i stor utsträckning om vår sociala och fysiska person. Det handlar om vår yttre mask eller persona. Men visst, den existerar inte i någon slags isolering, utan allt annat i horoskopet finns med - inte minst Solen och soltecknet. Så en person med Ascendenten i Skytten och Solen i Lejonet, som i ditt exempel, framträder säkert helt annorlunda än den som har Ascendenten i Skytten men Solen i Kräftan.

Sedan har jag en känsla av att soltecknet "tränger igenom" mer och mer ju mer man utvecklas och mognar som människa. Själv - med Solen i Väduren och Ascendenten i Fiskarna - uppfattar jag det som att jag är mycket mer Vädur nu och att jag var mycket mer Fiskarna när jag var ung.

Det är intressant att höra hur du uppfattar det här och hur du ser på det. Och det är uppfriskande att få sina egna (ingrodda) uppfattningar omskakade lite, så att man tvingas tänka till på nytt. :D

Men om du går till dig själv, med Solen i Kräftan och Ascendenten i Vågen, vilket uppfattar du som "inre" och "yttre"? Om det är Solen som du uppfattar som det yttre, kan det då bero på att den "lyser igenom" och så att säga färgar din Ascendent?

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tis maj 25, 2010 2:50 pm 

Hej igen!
Ja...det är lite knivigt detta med asc och sol. Jag tycker att soltecknet har stor betydelse i horoskopet men att ascendenten liksom färgar av sig och rör till det hela. Själv är jag ju, som sagt, kräfta med ascendenten i vågen. I mitt horoskop känns inte vågen särskilt stark tycker jag... Kräftan styrs av månen och månen ligger i första huset i ascendenten, så kräftan i mig tar liksom över tycker jag. Vågen i mig märker jag i den bemärkelsen att jag dels är en liten "fredsmäklare" som vill skapa jämvikt och harmoni, och dels pga att jag har oerhört svårt att ta beslut. Jag säger nästan alltid "det spelar ingen roll för mig." (Min sambo har lyft fram för mig att jag då lägger allt ansvar på honom och att det kanske inte är så bussigt alla ggr.) När jag väl fattar beslut gör jag det i princip alltid med hjälp av intuition. Dessutom har jag kräftan i MC, så jag identifierar mig mycket med kräftan och månen :D

Tja du...när man tänker efter blir det hela logiskt. Solen är av mycket stor vikt! Men det är sällan man träffar "en typisk" oxe eller "typisk" kräfta osv. Så enkelt är det inte. Ascendenten och alla planeter och deras aspekter kan göra t ex en oxe väldigt luftig osv.

Nåja, nu har även jag fått mig en tankeställare. Kanske det bästa är att inte leta efter färdiga koncept och mallar och bara känna in och noga avväga alla bitar. Hur vi än vrider och vänder på det ÄR ascendenten av stor betydelse i horoskopstolkningen.

Ha det!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]