Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:15 pm

Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Annhe
InläggPostat: sön okt 17, 2010 5:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Annhe!

Jag öppnar en tråd här, i den här avdelningen, där jag lägger ut horoskopet för din man, född 25 september 1959 i Korpilombolo. Jag använde mig här av ett ganska ovanligt hussystem, Alcabitus, för att få horoskopet så bra som möjligt. Det är svårt med platser ovanför polcirkeln. Horoskopet blev så här:

Bild

Jag försöker föra över inläggen i dina andra trådar till den här tråden. Vi kan väl hålla oss här sedan. Det är din helt egna tråd :D. Du behöver alltså inte klicka på "Ny tråd" varje gång du skriver, utan klicka istället på "Svara på tråd", även om det är något nytt du skriver, ok? Sedan kan vi i lugn och ro kika på de olika frågor du har tagit upp.

Vi får se nu om jag lyckas med konststycket att flytta över trådarna hit. Kanske blir det ännu rörigare... :shock: vi får se.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Annhe
InläggPostat: sön okt 17, 2010 8:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Tyvärr tycks det inte vara möjligt att sammanföra inläggen i de olika trådarna under en och samma tråd. Så jag försöker lösa det hela genom att här nedanför kopiera in de olika frågor du tar upp i spridda trådar. På så vis har vi det samlat här på ett ställe. Här följer dina, Annhes, olika inlägg i samlad form, under olika rubriker:

Storkors:

Hur starka kan egentligen storkors bildade med planeter i generationsinfluenser bli? Har förstått att storkors överhuvudtaget är ganska ovanliga. Hur är det med IC. Hur mkt krut ska man lägga på det? Det kan stå för det förflutna kan det finnas saker där som stör? Lite lustigt att DC står i skytten. Har två av barnen födda i skytten och har alltid haft mest problem med folk som har stark skyttinfluens. Med det ej sagt att jag har problem med just mina barn. Dem lär mig ofantligt mycket. De jag mött som jag haft problem med har varit väldigt frispråkiga och framfusiga. Vilket jag själv lustigt nog kan vara hemma och när jag känner mig verkligt trängd på något sätt. Jag är dock mer finkänslig. Mina problem är långvariga. Blev mobbad som barn men stod alltid upp för mig själv. Vägrade att tryckas ned. Det känns som att mina lejonfasoner var mer starka då, men inte nu när jag också behöver dem. Har alltid drivit mig själv till botten, för att sen kravla upp.

Vad jag förstår finns det olika typer av storkors. Kardinalt stort kors, fast stort kors och föränderligt stort kors. Alla betyder i stort "vinna eller försvinna" Är det det jag håller på att göra? Vilket av dem har jag? En annan bok kallar det för kosmiskt kors och skall vara en av de svåraste utmaningar ett horoskop kan innehålla. Är det dessa slitningar jag känner av? Mycket skall tydligen värkas fram, men hur länge och ont skall det behöva göra?

Saturnus spökar:

Jag har en opposition mellan saturnus och uranus vilket kan ge negativ psykologisk inverkan. Alltså saturnus pessimism och uranus spänning kan skapa problem. Ibland kylig och auktoritär, vilket kan slå igenom hemma. Vad det gäller saturnus opposition pluto kan det finnas problem svåra tt lösa. Tydligen är dessa extrema tendenser vilka visar sig extra om andra horoskopfaktorer tyder på samma patologiska hämmningar. Usch, låter hemskt. Typ fast i ett omöjligt uppdrag, eller?

Månen i Väduren eller Oxen:

Jag var en gång hos en medial astrolog. Hon påstod att min måne befann sig i väduren. Min befinner sig ca 2 grader i oxen. Det hon berättade om mig som att i mitt sinne var det som ping- pong bollar som for fram och tillbaka, vilket stämmer, och även vädurens otolighet. Jag föreställer mig oxen som mer sävlig. Varför säger man så olika. Vad gäller?? Ska jag se det som att väduren slår igenom i oxen? I det österländska horoskopet står också månen i väduren. Kan det vara det hon tittat på? Vad jag förstår så blir det österländska kontra västerländska dynamiskt likvärdigt i slutändan. I det österländska horoskopet ses 8:e huset som ett ödeshus. Inget särskilt bra att ha. Vad säger du? Kommer mina problem därifrån jämte 12:e huset samt 6:e? Är dessa placeringar roten till det onda? Hur mycket slår lejonet igenom? Ska jag försöka rikta kraften därifrån? Ingen risk att jag blir för pompös. Har för mycket blödigt och bakåtriktat inom mig. Annhe.

Mats svar:

Hej Annhe!

Månen är i Oxen i ditt (västerländska ) horoskop. Men den är i ditt åttonde hus som är i Vädurens tecken! Så Månen färgas till viss del av Vädurens energier. Dessutom är den ju ganska nära gränsen till Väduren, som du säger. Men pingpongbollarna har nog med oppositionen till Mars att göra. Mars styr ju Vädurens tecken. Så man kan säga att det är mycket av Vädurens energier kring din Måne. Det kan yttra sig som irritation och otålighet.

Kanske finns det en slags svårförenlig kombination av planetplaceringar i horoskopet, som gör att du upplever din situation som jobbig. Solen i Lejonet står ju t.ex. för något helt annat än Saturnus i Fiskarna. Det kan vara svårt att förena de här olika sidorna och det i sin tur kanske ger näring åt pingpongbollarna mellan Mars och Månen. Naturligtvis behöver din Sol få lysa fram inom dig. Lejonet är ju Solens eget tecken och den behöver få lysa fram i ditt liv.

Du har alldeles rätt i att de österländska och västerländska horoskopen (med sideriska respektive tropiska zodiakerna) blir likvärdiga i slutändan. I ditt sideriska horoskop är Månen i Väduren men i ditt vanliga, västerländska horoskop visar sig Väduren-energierna på annat sätt, som jag antydde i början, utan att du har någon planet i det tecknet.

Mats i det blå

Neptunus:

Det står ju att neptunus har en generationsinfluens i kring mitt födelseår och att många just faller för den negativa, eskapistiska drogmissbrukarsidan. Det står också att om neptunus är personlig planet så ökar den känslomässiga intensiteten. Vid gynnsamt aspekterad influens kan känslorna vändas i positiv riktning, vilket mina inte gjort. Man skall heller inte överbetona generationsinfluenser. Den eskapistiska ådran är tyvärr fruktansvärt stark. I 8:e huset befinner sig månen där tonvikten ligger på intuition, känsla och djupa emotioner. Och just att man kan ha ett sjätte sinne. Särskilt om andra faktorer antyder samma sak, ex stark och positiv neptunus, tonvikt på skorpinionen eller pluto. Om månens inflytande hämmas kan det leda till psykologiska problem. Ja, här är jag. Varför så starkt? Det är precis som att jag dras till det. Alla mörka sidor. Förståelsen för hur det kan bli så. Klarar av allt starkt och snuskigt. Kan verkligen hugga in där det behövs. Dras till rättsmedicin, födelse mm. Det är så fruktansvärt starkt. Kontra min jungfruerliga sida som vill ha ordning och reda och ta ansvar. Gud vad jag är tjatig. Jag vill bara försöka förstå. Kram Annhe.

Tack!

Glömde att tacka för ditt engagemang. Det betyder mycket. Kram Annhe.

Mats svar:

Hej Annhe!

Tack själv. Det är bara roligt om jag på något sätt kan bidra till att du kommer mer underfund med dig själv och din livssituation.

Men du, stopp, det blir lite många trådar nu ! Vi kan väl hålla oss till den första tråden du började, den med rubriken "dubbel". Annars blir det lite svårt att hålla reda på alla trådar

Såg du förresten mitt senaste svar till dig i tråden "dubbel"? Där skriver jag lite om hur man kan se tidigare livs inflytande på det nuvarande livet. Kolla det, om du inte redan har sett det.

Mats i det blå

Tack igen!

Hej och stort tack!!

Inte meningen att vara tjatig. Jag är bara så glad att någo bryr sig. Börjar bli desperat. Kan du förstå att det känns svårt??. Löjliga medelålders!. Föreställer mig dig som av typ samma årgång. Annhe.

* * *

Annhe, tänk alltså nu på att klicka på "Svara på tråd" när du skriver något, inte på "Ny tråd" eftersom vi då får alldeles för många trådar att hålla reda på!

Är det ok om jag tar bort de trådar som jag har kopierat från? (Jag lämnar kvar de andra).

Nu när vi har dina frågor och funderingar samlade här, kan vi lättare resonera om dem.

Mats i det blå

InläggPostat: mån okt 18, 2010 1:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Annhe!

Jag har stuvat om en del bland trådarna, som du ser. Kopierade över dina spridda inlägg till föregående inlägg i den här tråden och raderade de spridda trådarna. Inget av det du skrivit har gått förlorat utan allt finns samlat här. Ok?

Jag lägger också ut ditt horoskop en gång till här, så vi lättare kan referera till det. Tråden "dubbel" får vara kvar eftersom vi har skrivit rätt mycket där.

Bild

Annhe, 18 augusti 1965, 07:30, Alingsås

Bild

Ska kolla igenom det du har skrivit och se vad jag kan svara på dina frågor. Det kan ta lite tid.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: ons okt 20, 2010 12:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jag går igenom dina frågor och börjar med den om storkorset. Ditt storkors är i Tvillingarna, Jungfrun, Skytten och Fiskarna, dvs. i föränderliga tecken. Planeter med generationsinfluenser får personlig betydelse genom aspekter till de mer personliga planeterna Solen, Månen, Merkurius, Venus och Mars eller med Månens noder.

I ditt fall bildas storkorset av Månens noder (och delvis även IC-MC axeln) i kvadratur till oppositionen mellan Uranus/Pluto och Saturnus. Månnoderna, som du har i Skytten (Södra noden) och i Tvillingarna (Norra noden), speglar din livsväg i ett fleralivsperspektiv. (Inom parentes sagt, kan det här förklara att du har svårt med Skytten-energier, eftersom Södra månnoden förknippas med tidigare liv och du har den i kvadratur till Uranus/Pluto och Saturnus). Ditt storkors berättar alltså något om hur erfarenheter från tidigare liv spelar in i och påverkar ditt nuvarande liv.

I tråden "dubbel", där vi började resonera om det här, skrev jag bl.a:

Det är svårt, naturligtvis, att säga bestämt vad som har föregått ditt nuvarande liv och vad det är som du upplever är svårt. Horoskopet visar ju en hel del del spänningar och laddade energier, som vi redan varit inne på. Vill man med hjälp av astrologin försöka förstå något av hur tidigare liv kan spela in och påverka det nuvarande livet, så finns det en del saker i horoskopet som man särskilt kan titta på.

Framför allt är det Månens båda noder och hur de är placerade. Man ser då också på hur de planeter är placerade som styr de tecken som noderna befinner sig i. Även Pluto, som här representerar Själens intentioner, är viktig att titta på. Tillsammantaget kan det här visa på saker i tidigare liv som är med och påverkar det nuvarande livet. Man kan säga att nodaxeln från Södra till Norra månnoden visar på ens livsväg ur Själens perspektiv. Södra månnoden står för sådant man har erfarenhet av sedan tidigare medan Norra noden representerar det man nu behöver inrikta sig på. Det kan låta enkelt och bra men det hela kompliceras en hel del om det förekommer hårda aspekter (framför allt kvadraturer) till noderna.

I ditt horoskop är Södra månnoden i Skytten i tredje huset och den Norra i Tvillingarna i nionde huset. Samtidigt är nodaxeln i kvadratur till såväl Saturnus i Fiskarna som till Uranus och Pluto i Jungfrun. Jupiter styr den Södra noden och Merkurius den Norra.

Det är i det här storkorsmönstret i ditt horoskop som tidigare livs erfarenheter och karma från tidigare liv (och hur det spelar in i det nuvarande livet) kan speglas. Kvadraturerna till noderna gör "livsvägen" mer komplicerad på så vis att du ännu inte är "färdig" med Södra noden utan behöver "arbeta med" båda noderna. Även andra faktorer kan vara med och berätta om tidigare liv, framför allt Saturnus och Månen.

Så det hela är komplicerat och kräver en ganska grundlig och tidskrävande analys och syntes av alla faktorer som ingår i mönstret. Du kan väl kanske börja med att själv se på det här "karmiska mönstret" i ditt horoskop (vi har ju en bild på det i början av den här tråden). Kanske känner du intuitivt på dig vad det kan handla om. Berätta gärna om du kommer fram till något, så kanske jag kan hjälpa till med att försöka hitta en väg ut ur "labyrinten". Jag ska också se vad jag kan få ut av det karmiska mönstret i ditt horoskop och när jag kommer på något så återkommer jag.

* * *

Eftersom du är rätt så insatt i astrologi, tror jag att det är bra om du själv försöker känna av det här storkorsmönstret i ditt horoskop som alltså är relaterat till karma och tidigare liv. Det är inte helt lätt att se vad det kan innebära. Men jag tror att det är bra om du gör ett försök. Berätta gärna, som sagt, vad du känner in eller kommer att tänka på, så kanske jag kan utveckla det hela vidare med hjälp av ditt horoskop. Det här är i alla fall ett sätt att försöka närma oss en förståelse för vad det i grunden är som du upplever som svårt i ditt liv. Och kommer du inte på något, så kan vi försöka ändå. Jag ska också se på mönstret och vad det kan ha att berätta. Ok?

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tor feb 03, 2011 8:32 pm 

Hej, Annhe ! Jag var inne på rubriken Horoskoptolkningar och läste det mesta av din dialog med Mats beträffande ditt horoskop. Och vi kan alla se att du har ett mycket besvärligt horoskop att ta till dig från din födelsetid där år 1965. Det år när den jobbiga konjunktionen Uranus/Pluto dunsade oväntat omvälvande in i alla vi människors sinnen, och radikalt omvälvande samhällsförändringar började ske.

Jag är ganska ny på denna sajt, men har skrivit en hel del astrotexter under namnet AZTRO här. De som du kanske har sett under huvudmenyn på galaktiska gondolen.
Min astrologiprofil är att jag låter de olika aspekttexterna och teckenpositionerna i mycket
stå för sig själva, utan att jag vrider och vänder på varje ord så mycket. De vanliga nyckelorden finns i en längre textstruktur, som jag skrivit en gång för alla. Från den kan sedan de som vill, ta till sig de ord och meningar, som de anser stämmer för dem. Och till sist kunna bli sin egen bästa astrolog. Detta när var och en börjar hitta de rätta orden om sig själv. Vilket dock inte är lätt, som vi vet.

Mitt förslag till dig är att du tittar på de Aztroaspekter jag gjort, och sedan kopierar hem de du vill se närmare på. Du känner av starka vibrationer från Mars, skriver du.Och det är inte att undra på, eftersom du har besvärliga oktiler och trioktiler i form av MO-SA, MO-UR och MO-PL-MO-MC. Och en opposition från ditt sinnelags Måne, MO-MA som ger många och stora känslobehov, som du har svårt att tolka och bearbeta ordentligt.
Men du har även positiva Sol och JU-aspekter, vilket är löftesrikt, samt även ME och VE-aspekter, som i huvudsak är fördelaktiga.

Sedan har du dessa väldigt starka marsenergier som du måste få utlopp för på olika sätt, när dina aspekter MA-UR, MA-UR, MA-PL. samt SA-UR och SA-PL pressar på för att du ska ge kraftfulla uttryck för dem. Men de kan du nog bemästra allt bättre under livets gång.

Jag tror att om du kopierar hem ovanstående aspekter ur Aztro-texterna, så kan du tolka hur du berörs av dem. Och om de syns tydliga för dig, kan din tolkning effektivt komma fram i en ny förståelse,och du kan nå in i nya nivåer i ditt sinne. Och på så sätt kan du frigöra en del av dina trauman. Ja, så tror och anar jag.

Själv är jag nu en äldre astrolog som inte längre orkar analysera så mycket. Jag får lita på mina tidigare skrivna texter, att de tidsoberoende allmängiltigt men såväl subjektivt som objektivt kan hyggligt stämma in på enskilda personer.

Hör gärna av dig här på sajten om texterna känns som att de har giltighet för dig.
Vänligen Aztro

Profil Skicka personligt meddelande  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ]