Aktuellt datum och tid: tor apr 26, 2018 7:46 am

Sida 1 av 2 [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Andlighet- Hur uttrycker planeterna olika andlighet
InläggPostat: lör jan 10, 2009 12:19 am 

Hej igen!

Lämnar Saturnustråden.Hoppar istället in på en ny tråd då det finns så mycket spännande inom astrologi.

Har funderat på det här med andlighet och hur den kan utrycka sig inom astro.

Intressanta tankegångar som diskuterades på tråden om Fiskarna jupiter el Neptunus som styrare. Där tog ni upp en del om de olika planeterna Neptunus-Uranus-Jupiter och Pluto. Känner att jag har ett litet hum om alla dessa.Tar gärna emot mer kunskaper om dem hur de kan sägas uttrycka andlighet och hur de utrycker andligheten. :D.

Neptunus tex Kan man säga att den har med det esoteriska att göra. Dvs det flyktiga som exempelvis finns mellan människor.Spånar fritt men tänker såsom en andlig förnimmelse känslouttryck."Anden"- Medialitet- andra sidan-telepati?
Anders du pratade om bönens kraft ngt Mats oxå tidigare varit inne på. Hör det till Neptunus ex Gudskontakt eller Gudsupplevelser. Kan de sägas höra till Neptunus.Konst,musik,drömmar etc?

Uranus- Anders du nämnde exempelvis Reiki och astrologi räknas till Uranus.Finns det fler andliga uttyck för hur Uranus uttrycker sig?

Jupiter kan man säga att den handlar om andlig filosofi? Typ bibeln hamnar den här?Hur man kan leva expandera sin själ genom teorierna?

Pluto förstod enligt Anders att bland annat taoism hör till Pluto.Önskan om att vilja gå till grunden med allt. Transformation.Djupa förändringar.Makt-Rikedom.Det ockulta räknas väl hit?

Vad kan man säga om dessa planeter för att förstå det andliga uttrycket bättre? 8) finns det mer att säga om dem för att bättre kunna greppa det praktiskt när vi pratar om andlighet...? :D

Nyfiken vad ni tänker om dessa planeter o andlighet... :)

Vänliga hälsningar Marianne

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Vår andliga utveckling
InläggPostat: sön jan 11, 2009 2:11 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Intressanta funderingar och frågor du tar upp. Andlighet förknippas ju framför allt med planeten Neptunus, tecknet Fiskarna och tolfte huset. Men vill man förstå hur det andliga i vårt liv kan speglas på olika sätt i horoskopet, så finns det många olika saker att se på, alldeles som du tar upp här.

Märkte förresten att du noga aktade dig för att ta med Saturnus i din uppräkning av "andliga planeter" :lol: . Men man kan nog säga, att alla planeter i horoskopet - inte minst Saturnus :D - samverkar i vårt liv och i det vi kallar andlighet - att växa och mogna som människa och så att säga blomma fram inifrån (kunna uttrycka vår inre själsidentitet i vårt yttre liv).

Den traditionella astrologins sju planeter (Månen, Merkurius, Venus, Solen, Mars, Jupiter, Saturnus) speglar ju framför allt vår personliga utveckling, det vi är medvetna om i vårt jordeliv. De yttre planeterna, Uranus, Neptunus och Pluto speglar då mera det ännu omedvetna - sådant som påverkar oss inifrån på olika sätt utan att vi är direkt medvetna om det.

En intressant tanke är att den lilla planeten Kiron som färdas i en bana mellan Saturnus (vårt personliga liv) och Uranus (det transpersonella) genom sin mytologiska symbolik kan belysa mycket av vår andliga utveckling. Den så att säga förbinder vårt personliga liv (de inre planeterna) med det andliga (de yttre planeterna). Jag har skrivit en del om Kiron på min blogg: http://gondolbloggen.blogspot.com/. Kolla gärna (klicka på Kiron bland nyckelorden i bloggens högra spalt).

Nu finns det ju många olika slag av andligt inriktad astrologi som alla använder lite olika synsätt och olika metoder och tekniker. En intressant form är den som vår vän Anders har introducerat här på forumet, den s.k. "evolutionära astrologin", där planeten Pluto representerar vår Själ. Plutos tecken- och husplacering i vårt horoskop visar då på vilket sätt och på vilka områden Själen vill komma till uttryck i vårt nuvarande liv och hur det hänger ihop med tidigare liv. Månens noder berättar sedan om vår karma, vad vi har att lära i det här livet. Samtidigt visar horoskopet som helhet - alla planeter, tecken, hus och aspekter - hur Själen förmår uttrycka sig i vårt liv och vilka problem och svårigheter som vi upplever och behöver övervinna. Jag tycker det är en mycket intressant form av astrologi. Men den kan Anders berätta mer om.

Rent allmänt kan man kanske säga att så länge vi är centrerade bara i vårt ego, vårt yttre jag, är vårt inre, vårt själsmedvetande, omedvetet för oss. På sin höjd kanske vi förnimmer det som diffusa impulser ur vårt inre. Vår andlighet består då i att växa och mogna som människa för att Själen bättre ska kunna komma till uttryck i vårt liv. Först sedan vi gradvis mer och mer närmar oss det inre själsmedvetandet, kan vi mer direkt spegla de yttre transpersonella planeterna i vårt liv. Men det är förstås en lång process att komma dit.

Nu är det ju inte bara planeterna utan också tecknen och husen som på olika sätt handlar om vår andliga utveckling. Så man får se på horoskopet som helhet. Det mest påtagliga sätt vi upplever de yttre planeternas energier på är dels när de bildar aspekter till de inre, mer personliga planeterna i vårt födelsehoroskop och dels när de transiterar genom de olika husen. Eftersom de rör sig så långsamt genom Zodiaken blir deras inflytande desto större och varaktigare i vårt liv.

Du har ju, som vi tog upp förut, sedan flera år transiterande Neptunus genom ditt fjärde hus. Uranus passerar samtidigt genom ditt femte och Pluto genom ditt tredje hus. Det här är då områden i ditt liv som påverkas djupt inifrån och där stora förändringar sker sakta men säkert. Transiterna bildar ju också aspekter med födelsehoroskopets planeter. Så t.ex. transiterar Uranus just nu i trigon till din Saturnus.

Det här blev kanske mer en allmän sammanfattning än svar på dina särskilda frågor kring de olika planeterna. Men vi får väl fortsätta att resonera mer i detalj om det. Det finns mycket mer att säga om allt det här. Spännande ämne du tar upp, tycker jag! Ser fram emot dina fortsatta funderingar.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Jag gjorde det igen...
InläggPostat: tis jan 13, 2009 1:28 am 

Hej Mats.

Hur kan jag lyckas med samma sak om och om igen.? :roll:

Satt precis och hade skrivit ett långt inlägg igen då jag råkade trycka på ngn tangent o swosch så var allt borta... :o Har inte lärt mig det här hur man kopierar eller sparar text här.Jag tror det är dags jag börjar lära mig det.Tråkiga inlägg som försvinner i det blå :wink:

För att nämna ngt som är lite tragikomiskt i det hela :) så var det att jag åter skrev just tankegångar om Saturnus.Bland annat om reflektioner om din (Mats) Saturnus i Femte huset samt min egna i Nionde. Hmm ja den där Herr Saturnus kan nog vara en riktig bråkstake.

Men mig muckar han inte med :lol:

Jag ger mig aldrig :wink:

Lite trött nu...Får se om jag får flyt i nästa inlägg...Annars fortsätter jag imon.

Ljus,allt gott.

Marianne

Inläggsrubrik: Andlighetens uttryck i Saturnus
InläggPostat: tis jan 13, 2009 3:15 am 

Hej igen Mats.

Lite synd med mitt förra inlägg och med bråkige herr Saturnus som krånglade med mig och mitt inlägg men jag fortsätter. Antar att det kan vara min Pluto som är stark i mitt astro.Dvs viljan att vilja gå till botten med allt. :)

Samma uttryck som förövrigt en fd statsminister Göran Persson råkade använda när Estonia sjönk- Vi måste gå till botten med det här... :lol: Hmm ... vet. Kanske inte alla som tycker att detta citat är ngt att skratta åt. Det är det ju inte heller om man skall se vad det åsyftar...

Samtidigt kan jag inte annat än att skratta ofta och gott när jag hör just Göran Persson o när han uttalar sig...Ser humor och en pojkspoling inom honom :wink: Tänker på typ Pojken i tavlan grindslanten- En buspojke i äppleknyckarbyxor som pallar äpplen... :lol: Lustigt kom på efter jag skrivit om hans uttalande att han är Stenbock. Saturnus- Stenbocken stark då han har Solen i Stenbocken.

Hmm ja lämnar Göran för ett tag. Återgår till hur jag återkom in på Saturnus-andlighet.

Tack Mats för dina intressanta reflektioner och svar. Din förmåga som jag tycker du har i att iakta-beskriva det aktuella i situationen- att ta upp det den andre kanske inte säger men som den andre tänker på...Dvs en stark förmåga att nå saker spot- on dvs som i ditt förra inlägg då du så träffande skrev- att jag noga aktade mig för att nämna exvis Saturnus som en andlig planet. 8)

Det är just det jag funderade på när jag skrev mitt inlägg om planeterna. Kan man exvis inte nämna Saturnus som en andlig planet.

Där vi får kämpa hårdast för att nå framgång då vi har ett så seriöst, ambitiöst synsätt tänker jag där vi har vår Saturnus.Tänker oxå att där vi får kämpa hårdast blir vi som starkast. Efter stormen bedarrat. :D

Exvis som vi tidigare varit inne på din Saturnus i Femte huset.

Saturnus-Disciplin-ambition-vilja-struktur-resultat
Femte huset. Huset för nöje,kreativitet,skapande,barn,fritid nöje,självuttryck.

Dvs som du tidigare nämnt att ha roligt i livet.Femte huset.

Tänker om jag spånar fritt utan att se för mycket tolkningar från texter och andras tänk etc.Så tänker jag att du med din Saturnus i femte huset är seriös ambitiös i ditt självuttryck,kreativ skapande men gissar att det du kan ha haft det slitsamt med att ha för höga krav på dig själv i din skapandeprocess.

Där vi har vår Saturnus har vi svårt att vara som det lilla barnet som kastar sig ut i glädje utan att fundera på resultatet...

Men som du skrivit har du din Mars i femte huset vilken säkerligen hjälper att hävda barnet inom dig som du själv tidigare nämnt och kanske bidrar till att kunna ha roligt och säger till herr Saturnus ibland att nu får du backa för jag gör mitt astroforum som jag vill :wink:

Du har oxå tidigare nämnt min Saturnus i nionde som liknande till din Saturnus i femtehuset.

Tänker på det du sa om ett allvarligt-(Saturnus) (Nionde huset)-synsätt tro filosofi,utland,långa resor,religion. Om jag skall titta på min Saturnus där kan jag säga att jag jag sedan ung ålder haft som du skrev ett seriöst synsätt. Gick till kyrkan själv redan som liten trots att ingen annan i min familj gjorde det. :) Som du oxå varit inne på din fascination över utlandet har jag oxå haft sedan jag var ung. Drogs tidigt till människor från andra kulturer-musik-mat-kultur etc.Med facit på hand kan jag se att jag oxå hade några av mina största problem o hinder (läs utmaningar) med en del människor jag mötte från andra kulturer då jag i unga år kunde vara en aning naiv och ha svårt med min egna auktoritet och vad jag själv tyckte. Som du så klokt tagit upp med åldern lär vi oss behärska vår Saturnus bättre och finner en form.

Hmm ja att skriva är en bra form för att förstå astro. Blir ofta tydliggjort som en process ju mer man skriver förstår man sammanhanget.Fortsätter gärna diskutera andlighet och de andra olika planeterna o hur de kan utrrycka andligheten...

En fråga du skrev om att jag har Saturnus i trigon med Uranus. Hur kan man översätta den? Kan det vara en vilja i att förstå exvis astro på ett djupare plan?

Du ser... Kunde inte lämna Saturnus som en andlig planet som du lyckades snappa upp... :D Är det din Ascedent i Fiskarna eller kanske Uranus i första huset som lyckas nå frågeställningen jag hade men som inte uttalades :lol: För du har väl oxå Uranus i första huset?

Ja kom på en sak till med herr Saturnus och herr Göran Persson. Det jag tycker är lustigt med honom är motsatserna dvs han har en gudstro o har tex sjungit Åh store gud i Norsk tv. Men kan likväl komma med dräpande inte så snälla repliker som till Maud Olofsson- Har inte du gått upp lite i vikt Maud som han sa en gång o nöp henne i midjan. Hmm ja den GP :lol: ... Han har ju en del hull själv 8)

Tog lite tid men jippie jag lyckades med inlägget trots herr Saturnus i hasorna :wink: ...Ser fram emot fortsatta reflektioner och tankegångar.

Blev kanske mycket egna reflektioner här men ser det som en fördjupning i att förstå andra planeter som inte alltid ses som de mest andliga men som du skrev Mats att alla planeterna strävar emot vår utveckling-andlighet.

Inläggsrubrik: Inre och yttre verklighet
InläggPostat: ons jan 14, 2009 1:24 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Roligt att du lyckades med inlägget till slut, trots den "bråkige herr Saturnus" :lol: Och så har vi den motsägelsefulle herr Persson också :D Inte nog med att han har Solen i Stenbocken, som du skriver, han har också Ascendenten där. Men framtoningen mjukas kanske upp, antar jag, och görs lite "fylligare" eftersom han har både Venus och Jupiter i konjunktion med Ascendenten. Med Norra månnoden i Oxen i andra huset kanske han faktiskt också passar bättre som lantbrukare på sin omtalade gård än som statsminister...

Visst har du rätt i dina funderingar kring Saturnus, att vi får kämpa extra mycket på det område i livet som motsvaras av det hus där Saturnus befinner sig. Din beskrivning av min Saturnus i femte huset är träffsäker. Intressant också hur du kan känna igen din egen Saturnus i nionde huset i ditt liv. Säkert inser du nog också att du har lärt dig en hel del och utvecklats genom allt det du beskriver, om andra länder, kulturer, osv. Så om jag förstår dig rätt så är du nog trots allt inne på att även den stränge "herr Saturnus" bidrar till att främja vår utveckling på ett positivt sätt :)

Roligt att du tycker att skrivandet hjälper dig att förstå astrologin bättre. Visst är det så. Särskilt nu, när Uranus (på himlen) transiterar i trigon till din natala (födelse-) Saturnus. Det är en extra bra tid och ett gyllene tillfälle att lära mer grundligt (nionde huset, Saturnus) om astrologi (Uranus).

Det är också en bra tid i största allmänhet för förändring och förnyelse i ditt liv, framför allt när det gäller sådant som rör nionde huset, som studier och liknande. Man kan nog kanske till och med säga att herr Saturnus är på ett ovanligt gott humör i ditt liv just nu :) Men det skulle han förstås aldrig erkänna...

Du undrar om min Uranus. Nej, den är inte i första huset i mitt födelsehoroskop, men däremot transiterar Uranus (på himlen) genom mitt första hus just nu och lång tid framöver. Min natala Uranus är i Tvillingarna i tredje huset (dvs astrologi på internet :D ).

När det nu gäller de olika planeterna, de yttre och inre, är det intressant att se hur de traditionella planeterna (Månen till Saturnus) stämmer väl in på människans olika åldrar: Månen (föremål för moderlig omvårdnad) och Merkurius (vetgirighet, rörlighet, inlärning) motsvarar barndomen, Venus (kompisar, romanser) tonåren, Solen (positiv utstrålning) de tidiga vuxenåren, Mars (energi) och Jupiter (framgång) yrkes- och karriäråren, och Saturnus (erfarenhet, visdom), slutligen, den gamle herrn, motsvarar de äldre åren.

De här planeterna är ju alla synliga för oss på himlen. Och man kan säga att de handlar om, eller speglar, vårt jordiska liv, vår synliga verklighet. De yttre planeterna (Uranus, Neptunus, Pluto) däremot är inte synliga för oss på grund av det stora avståndet. Och de speglar också en mer osynlig verklighet - den andliga utveckling som sker inom oss, i vårt allra innersta djup.

De yttre planeterna speglar en öppning inåt mot vårt inre/djupare/högre jag. Ju mer vi är i kontakt med den inre verkligheten desto mer kan vi uppfatta andlig inspiration, intuitiva insikter och också känna en inre ro och livstillit.

De tre yttre planeterna står sedan förstås också, som du är inne på, för olika sidor av den här inre, andliga verkligheten. En viss uppfattning får man om man tänker sig att Uranus motsvarar en högre oktav av Merkurius (tanke, rörelse, förändring), Neptunus en högre oktav av Venus (kärlek, harmoni, samhörighet) och Pluto en högre oktav av Mars (kraft, energi, intensitet, drift).

Man kan då föreställa sig att de högre oktaverna (de yttre planeterna/de andliga energierna) får sitt lägre eller yttre uttryck i vårt jordiska liv genom de inre planeterna i vårt horoskop, som de är aspekterade till på olika sätt. Mars kan uttrycka Plutoenergin, Venus Neptunusenergin och Merkurius Uranusenergin.

Lustig paradox egentligen - de inre planeterna speglar vårt yttre liv och de yttre planeterna vårt inre... :)

Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2009 2:57 am 

Hej Mats!

Roligt att läsa det du skrev om herr GP och att han utöver Solen har Ascendendenten i Stenbocken.

Venus i konjunktion med Jupiter som gör hans framtoning lite fylligare mer avrundad. :D

Kanske en av förklaringarna till att jag finner honom fascinerande.

Venus är stark i mitt horoskop :D Bland annat Solen och Ascendendenten i Vågen(Venus planet). Eller...

Kanske det kan vara så att jag själv med min Saturnus i Nionde som ibland kan vara väl seriös i synsätt och tro upplever Görans attityd som osvensk och med ett buffligt sätt som gör mig full i skratt ändock tycker jag det är humoristiskt befriande. :D

Hmm ja det kan nog finnas massor och kanske andra vinklingar... vad det är som fascinerar...Upplever en viss kontrast med Görans personlighet och min egna :lol:

Även intressant vinklingen du tog upp med Görans Norra Månnod i Oxens tecken i andra huset och att han eg kanske skulle passa bättre som jordbrukare.

Känns som att min tolkning av pojken i tavlan Grindslanten stämde väl överens med det du tog upp här. :D

Roligt att höra att min tolkning av din Saturnus i femte huset var träffande. :D

Visst är jag inne på att där vi har vår Saturnus växer vi som mest och kanske prövas mest för att kunna växa och bli starka stabila stammar med årsringar och erfarenhet och visdom som du tog upp. :D

Det var det som gjorde mig en aning förvirrad då vi tidigare diskuterat Saturnus. :roll:

Ragdoll beskrev en del träffande om Saturnus, men han beskrev oxå Saturnus som vår blinda fläck.Exvis som i mitt fall att det tryggaste skulle vara att inte bo för långt ifrån Sverige då jag har min Saturnus i nionde huset...

Hmm denna frågan har dröjt sig kvar inom mig...Måste det innebära en så stark begränsning där vi har vår Saturnus? :roll:

Visst att vi får kämpa hårdare då vi möter fler prövningar där vi har Saturnus. Men...

Kan man inte säga att (spånar fritt nu)där vi har vår Saturnus har vi oxå en stark gåva och förmåga att arbeta med det som finns inom oss i den formen dvs tecken o husplacering...

Konsten kanske är att vi ska lära oss att slappna av mer inom det området där Saturnusen uttrycker sig? :)

För herr Saturnus har ju som du varit inne på uppgiften att lära oss saker...

Behöver det innebära att vi alltid bär med oss hämningar o hinder inom det området?

Eller är det som du oxå tidigare varit inne på Mats att med åldern har Saturnus lärt sig att slappna av och uttrycka sig våra djupa kunskaper inom just det specifika området där vi har vår Saturnus?

Tänker exvis som två väninnor. Båda har liksom dig Saturnus i femte huset.Båda är väldigt ambitiösa,viljestarka och seriösa i sitt självuttryck och skapande.

Den ena är en utav de mest kreativa människor jag känner. :D Hon har massor av projekt som hon ständigt arbetar med som hon har svårt att slutföra då hon har många projekt. Hon har påbörjat skriva sin bok,hon ger alternativa behandlingar,hon har en trädgård som är vacker och tar mycket tid.Rör sig mycket i skog o mark. Utöver det försöker hon vara en perfekt matmamma både till sin man och katter.Hon har även mycket vänner.Hennes föräldrar och barn tar oxå mycket tid i anspråk. Även om barnen nu är vuxna och föräldrarna så har hon en konstant ansvarskänsla för dem.

Den andra väninna får jag ibland en känsla av att hon trots sin ålder och erfarenhet kämpar alltsomoftast med Stränge Saturnus i hasorna.Då hon växte upp i ett Shartauanskt hem tror jag detta ligger kvar och hon har svårt att se sin egna potential då det fanns en begränsning tidigt hemifrån och mer restriktioner och begränsningar :? ...

Kan tänka att du kan känna igen dig,speciellt den första väninnan jag tog upp då du oxå verkar ha massor av projekt aktiviteter inom skapande och självuttryck som du tidigare nämnt. :D

Hmm märker att jag återigen mest har avhandlat Herr Saturnus. Tycker det är intressant att förstå honom bättre då min fråga är som jag nämnt ovan att kan inte Saturnus utöver prövningarna innebära att där vi har mest prövningar är ngt som vi har mycket inom oss... Inte en blind fläck. Utan en stark fläck :) som vi har som uppgift att lära oss växa genom och befria våra rädslor...

Även intressant tolkningen Saturnus i trigon med Uranus som du tog upp med stora förändringar inom studier etc.

Det lustiga är oxå som jag tidigare nämnt min syster är gift med en man från Libanon. Just nu har jag ju flyttat och bor nära min syster och hennes familj.Kanske det oxå återspeglar sig i det positiva med Saturnus-Uranus? Tänker då jag har min Saturnus i Nionde om oxå kan ha med utland att göra.

Som du skrev Mats har jag kännt tydligt att det är stora förändringar i mitt liv just nu. Känns positivt men känslan är oxå som att jag skriver på ett helt nytt blad just nu där jag inte kan veta vart det bär... :D

Blev återigen mycket egna reflektioner men i dem ligger oxå funderingar ...Nyfiken på att få höra flera tankar om Saturnus...Kan vår Saturnus vara en "stark fläck" som vi skall växa genom?

Intressant det du skrev igen Mats med att Neptunus och tolfte huset är det vi förknippar med andlighet.
Befriande med ett positivt perspektiv då jag hört andra prata mer negativt om just 12:e huset...

Ser fram emot tankar reflektioner om ovanstående och att fortsätta diskutera andlighet och de olika planeterna ...

Vänlig hälsning Marianne

Inläggsrubrik: Frihet och ansvar
InläggPostat: fre jan 16, 2009 1:40 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Du ser, det gick inte att smita från Saturnus :lol: Fastän du inledde den här tråden med att skriva "Lämnar Saturnustråden..." så sitter vi här ändå och diskuterar samme gamle Saturnus :D

Även om alla planeterna i viss mån kan ses som våra "lärare" i livet, så är ändå Saturnus vår huvudlärare eller "klassföreståndare" :) Eller på universitetet, vår stränge examinator.

Framför allt vill han lära oss självdisciplin och självrespekt. Men också, naturligtvis, ansvar. Det hus där Saturnus uppehåller sig i vårt horoskop är, som du varit inne på, det område i vårt liv där vi mest behöver lära självdisciplin. Det är det område där vi, särskilt tidigt i livet, upplever stora svårigheter, besvikelser, misslyckanden, sorger och så vidare. Det är området där vi blir mest prövade och där vi behöver anstränga oss allra mest för att till slut lyckas. Därav Saturnus rykte som "sträng läromästare".

Misslyckas vi, hamnar vi ganska säkert i nedstämdhet och depression och blir kanske till slut bittra och cyniska. Och då får vi börja om från början igen... :( Men är vi läraktiga så lyckas vi och det område som förut var vår "svaga punkt" blir nu istället, som du säger, vår "starka punkt".

Det är viktigt att inse att inga planeter eller tecken i sig själva är "bra" eller "dåliga", "onda" eller "goda". Vi gensvarar på energierna på ett visst sätt och det är resultatet av hur vi handskas med dem som vi sedan uppfattar som bra eller dåligt, ont eller gott. Resultatet är vår karma, som avgör vad vi kommer att möta i framtiden.

Vi har alltså ett eget ansvar för vårt liv, hur vi lever, hur vi handskas med planetenergierna. Och det är Saturnus som hjälper oss att inse det.

Saturnus motpol är Uranus, som ju istället står för frihet, rörelse och förnyelse. Det är viktigt att det finns en balans mellan dem. Frihet och ansvar är vad vårt liv handlar om. Båda är lika viktiga. Utan ansvar urartar friheten och går ut över andra. Utan frihet blir ansvaret en outhärdlig börda som till slut gör oss sjuka.

Det handlar om balans. Hela vår tillvaro är ju ett märkligt och förunderligt balansnummer :D

Det finns så mycket mer att säga om Saturnus stora betydelse i vårt liv och vi kan gärna fortsätta resonemanget.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Saturnus kontra Uranus...
InläggPostat: ons jan 21, 2009 3:00 am 

Hej Mats!

Vilken tur, satt precis och skulle skicka detta inlägg då jag inte fick iväg det och det inte gick att förhandsgranska ...

Upptäckte att jag var utloggad från sajten.Då slog det mig dina ord om att kopiera... :D

Försökte med det du sa att kopiera men den var inte aktiv i menyn men på ngt sätt lyckade jag aktivera den så jag tog både klippa ut o kopiera och klistra in. :lol:

Tack för din beskrivning räddade min nattsömn :wink:

Ja herr Saturnus naglar sig lätt fast då man inte lättvindigt och lättsamt går fram där han finns... :wink: Blev nyfiken då du skrev att det finns så mycket mer att säga om Saturnus och vår utveckling.

Han är onekligen intressant.Har hört en del säga att du inte kan bli vän med din Saturnus.

Ser det som "hoppingivande" kanske väl optimistiskt att förstå och se var han befinner sig för att förstå hur han påverkar oss och området där han är som en stark andlig faktor...På tal om Saturnus och hur det kan visa sig... En vän har honom i sjunde huset. Denna vän har massor av planeter i sjunde huset 6 st tror jag.Så när jag sa till honom att 7:e huset bland annat är äktenskap,offentlighet sa han och skrattade gott: :lol: Hmm -äktenskap... Vart har det tagit vägen?

Tyckte oxå att det var mystiskt då han på inget sätt är utan kvinnliga intressenter. Han har sedan unga år mött flera som velat mer i relationen men han har inte velat... 8) Han har aldrig varit gift och närmar sig 60 trots alla planeter han har i sjunde huset...

Däremot arbetar han i yrkeslivet som spindel i nätet för en förening vilket stämmer väl med sjundehuset. :D När jag kikade på hans karta såg jag att hans Saturnus ligger i just sjunde huset :lol: Förklarar en del tänker jag med varför han inte har gift sig trots alla sjundehusplaceringar i Vågens- Venus-hus.

Tack för dina fortsatta kloka reflektioner som ger perspekiv och fördjupning med andligheten och hur den kan uttrycka sig. :D Intressant att du tog upp det här med balans och Saturnus motpol Uranus som du beskrev står för det mottsatta mot Saturnus. Uranus dvs frihet,rörelse,förändring. :D

Har funderat en del sista tiden just om Uranus kontra Saturnus och hur det kan yttra sig i vardagslivet och förstås om man kikar på en astrologisk karta.

Ex tänker på det du hjälpte mig se på min karta om husen och motsatserna att jag jämt känner mig så dubbel... Ytlig- djup. Sprallig-Seriös. Äventyrare-Hemmasittare etc etc...Humoristisk-allvarlig
Tänker med min Saturnus i Kräftan nionde huset kontra Uranus i Vågens i första huset.Om jag förstått det rätt är det ofta så att de flesta har motsatser i sina kartor då vi människor är komplexa och föränderliga :D Tänker på min Saturnus nionde kontra Uranus i första huset. Detta är väl en stark motpol till varandra? :roll:Vad skulle du säga om den?

Nyfiken på hur du upplever din Saturnus i Kräftan femte huset kontra din Uranus i Tvillingarna i tredje i Tvillingarnas ex astrologi på nätet som du var inne på. Är det en liknande stark kontrast för dig?Tänker...Din Saturnus som prövar dig i skapandet och att uttrycka dig fritt kontra Uranus i Tvillingarna i tredje huset som du skrev bla är astrologi. Med Tvillingarna och Uranus i tredje gissar jag att det innebär ett stort flöde snabbhet av kommunikation,ord,kunskap,orginalitet att förmedla till andra dvs tredje huset,samhället,grannar ett. Så ditt astroforum gör sig väl :D

Nyfiken på dina tankar om ovanstående om Saturnus kontra Uranus och det du var inne på att det finns så mycket mer att säga om Saturnus... :roll: Ser fram emot dina reflektioner då de tydliggör och ger helhet :D

Ljus,allt gott Marianne

Inläggsrubrik: Uranus opposition Saturnus
InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Ja, visst finns det jättemycket att säga om Saturnus. Och inte bara om Saturnus utan om allt inom astrologin. Tror nästan det är ett outtömligt ämne, liksom livet självt som det speglar.

Nog tror jag det är möjligt att "bli vän med Saturnus". Jag tror det handlar om att acceptera livets spelregler. Vissa saker är som de är och allt och alla måste rätta sig efter det. Gravitationen, t.ex, verkar överallt. Orsak och verkan följer alltid på varandra. Saturnus står för allt sådant som inte går att rubba eller rucka på, som man måste inse och rätta sig efter. Kan eller vill man inte det, så är det förstås svårt att bli vän med Saturnus. Då tar det tid... :)

Men vänskap är ju alltid bättre än fiendskap och jag tror man kan säga att bli vän med Saturnus är detsamma som att gradvis mogna som människa.

Men samtidigt är det förstås lika viktigt att vara vän med Uranus! Att inte vara rädd för förändring. Utan förändring och rörelse blir livet stillastående och man känner sig alltför begränsad och låst. Det är samspelet mellan rörelse (Uranus) och struktur (Saturnus) som gör livet möjligt och som gör att vi kan växa och utvecklas. Uranus står ju för Himlen och Saturnus för Jorden, eller i alla fall det jordiska (fysiska) livet. Som människor kan man ju säga att vi förenar de här båda sidorna inom oss, Himlen (den andliga energin, rörelsen) och Jorden (det fysiska).

Från senare delen av 2008 till mitten av 2010 står Uranus (i Fiskarna) på himlen i opposition till Saturnus (i Jungfrun). Eftersom de båda rör sig sakta (sett från Jorden) varar oppositionen under så lång tid. Den var exakt (planeterna befann sig exakt mitt emot varandra i Zodiaken) just på dagen för det amerikanska presidentvalet (4 november 2008). Och det är intressant, för Barack Obamas främsta slagord var under hela valkampanjen "förändring" (Uranus). Oppositionen Uranus-Saturnus kommer helt säkert spegla det som sker i världen de närmaste åren. Strukturer/det etablerade (Saturnus i Jungfrun) kommer att förändras (Uranus) och lösas upp (Fiskarna). Förra gången Uranus och Saturnus bildade opposition på himlen var på 1960-talet, då ju också "förändring" låg i luften (Bob Dylan: "For the times they are a-changing...").

Men också i våra personliga liv spelar förstås förhållandet mellan Uranus och Saturnus stor roll. Du har ju en mycket framträdande Uranus i första huset och dessutom i konjunktion med Merkurius. Också Saturnus är framträdande i ditt horoskop eftersom den är i konjunktion med MC. De här båda placeringarna beskriver dig som en mycket frihetsälskande person (Uranus i första huset) men som också ser allvarligt på din roll i samhället (Saturnus konjunktion MC).

Samtidigt är ju Saturnus i det nionde huset och det antyder att du har fokus på sådant som vidgar vyerna och som rör meningen med livet (nionde huset). Kanske har du känt dig begränsad (Saturnus) när det gäller att utforska sådana saker. Men i så fall kommer du nog att få större framgång med tiden (Saturnus). Säkert känner du stort ansvar (Saturnus) när det gäller sådant som yrkesval (Saturnus konjunktion MC), studier, livsfilosofi och religion (Saturnus i nionde huset) och även när det gäller din familj eller mer allmänt när det gäller omsorg om andra (Saturnus i Kräftan).

Men med Uranus i första huset tillåter du nog inte att någonting får begränsa dig alltför mycket som person. Frihet blir kanske lika viktigt som att andas! En viss motsättning upplever du säkert mellan frihet (Uranus) och ansvar (Saturnus) eftersom det finns en kvadratur mellan de här planeterna i ditt horoskop. Uranus är också i kvadratur med MC, så du kanske i viss mån upplever hur friheten begränsas eller hindras av den roll du känner att du bör spela i samhället (MC). Uranus konjunktion med Merkurius gör att du upplever den yttre planeten mer personligt i ditt liv.

Kvadraturen mellan Uranus och Saturnus är inte så stark (dvs. exakt) i ditt horoskop. Det skiljer nästan 9º från en exakt kvadratur. Så du kanske inte upplever motsättningen så starkt. Men den finns nog där ändå, åtminstone i bakgrunden. Och en lösning kan vara att inte låta motsättningen bygga upp alltför stor spänning mellan behoven av frihet och ansvar, utan istället försöka tillgodose båda behoven, t.ex. genom att först fullgöra ansvaret och sedan vara fri att göra det du vill :D

Vore intressant att höra om du känner igen dig i något av det här...

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Tips om en artikel
InläggPostat: fre jan 23, 2009 2:21 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Eftersom vi har tagit upp frågan om man kan "bli vän med" Saturnus, kan jag tipsa om en artikel som heter: Saturnus - vår värsta fiende eller vår bäste vän? av Karen Drye. Den finns på Astrologiföreningen Vintergatans hemsida (som jag är med och hjälper till med :D ) Kolla gärna: http://www.astrologi-vintergatan.com/saturn.htm

Artikeln går ganska mycket på djupet när det gäller Saturnus roll i vårt liv.

Astrologiföreningen Vintergatan är en livfull förening i Malmö. På hemsidan finns en hel del artiklar och annat.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Hej...
InläggPostat: lör jan 31, 2009 2:06 am 

Hej Mats.

Tack för givande reflektioner.Varit en aning intensivt senaste dagarna.Har inte hunnit svara på ditt inlägg. Skriver mer imorgon då jag är lite piggare :).

Ljus allt gott Marianne

Inläggsrubrik: For times they are changing
InläggPostat: lör jan 31, 2009 11:51 pm 

Hej igen Mats!

Tack för givande reflektioner och den läsvärda artikeln. :)

Spännade med det du beskrev om oppositionen mellan Saturnus och Uranus och att det kommer innebära en stor förändring och upplösning av strukturer som du så bra beskrev och tydliggjorde med sången For times they are changing :D samt Obamas seger.

Det låter onekligen spännade och känns som många i världen är på väg att öppna upp då flera inklusive mig själv verkar se positivt och hoppingivande med Barrack som president. För när han vann innebar ju verkligen en underbar For times they are changing... :D

Tack för din tolkning av mina aspekter. Ger mycket då du har förmågan att knyta samman tolkningarna. För visst är det så som du skrev...Frihet-Uranus är livsviktigt för mig precis som du skrev näst intill lika viktigt som att andas. Har tagit mig ett par år att inse hur stort detta behovet är.

Samtidigt som jag ser allvarligt på min samhällsroll samt studier och yrke.Har oxå sedan jag var ung kännt ett nästan tvunget behov att finnas för min familj och ställa upp.

Detta har tidigare varit en knivig balansgång då jag inte trivts om jag inte är fri och kan göra vad som faller mig in.Börjar inse att de går att kombinera friheten-med ansvar då jag kan göra som du skrev ta mitt ansvar o sedan koppla av :wink:

Stämmer även det här med att jag har fokus på frågor som rör meningen med livet,religion etc. Har kännts som att det öppnades upp September 2007 då jag sedan dess börjat känna ett större flyt i dessa frågor...

Har en fundering...Har du studerat numerologi ngt?

Blev så förundrad idag när jag läste i en bok Tolka ditt öde av Carmen Harra.

När jag gick in och läste om siffran 4 beskrev hon att dess energi kom ifrån Uranus- Hon beskrev vidare Uranus som disciplinens-jordbundhetens-strukturens planet... :roll: Hmm tänkte för mig själv att det låter väl mer som Saturnus alltså med struktur-jordbundenhet?

Tänker Vattumannen är ju lufttecken och som du oxå var inne på det himmelska samt New-age etc som Anders nämnde.

Vore intressant o höra dina reflektioner om detta.

Sverige får numerologiskt siffran 4 om man räknar samman bokstävernas siffror med namnet Sverige.

Funderar vidare på det här med Saturnus roll i vårt Astro. Häromdagen kikade jag på en väninnas astro. Hon har Saturnus i sjunde huset.

Hur skulle du beskriva denna position. Kan man säga att det ofta är så att där vi har vår Saturnus har vi ett stort intresse och ser allvarligt på det område den berör och att vi oxå möter våra prövningar där?Ex som för henne äktenskap-offentlighet? Vad tänker du Mats om detta.

En annan jag känner har Saturnus i andra huset hur skulle man fritt kunna översätta det för en nybörjare.Om jag förstår det rätt kan det bli prövningar med det materiella hur kan man vidareutveckla det?

Ja som du skrev Mats finns så mycket intressant inom astrologin. Tänker precis som du att om man är vän med sin Saturnus går det snabbare i livet att nå vad vi är ämnade för. :D Även om saturnus kanske inte alltid går att snabba på :lol: kan man göra det bästa för då utvecklas vi mest.

Ser fram emot dina reflektioner.

Kikar gärna vidare med nya reflektioner om andra planeter-aspekter-chiron etc...

Önskar dig en fortsatt trevlig helg

Ljus allt gott Marianne

Inläggsrubrik: Saturnus i sjunde och andra husen
InläggPostat: sön feb 01, 2009 7:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Intressant att du känner igen dig i min tolkning av samspelet mellan Uranus och Saturnus i ditt horoskop. Som sagt är Uranus-Saturnus en grundläggande motsättning - eller mer positivt uttryckt ett grundläggande samspel - i vår tillvaro.

Det låter helt fel, det du beskriver om talet 4 och Uranus enligt Carmen Harras bok. Står det verkligen så? Det är helt bakvänt. Som du själv säger, disciplin, jordbundenhet och struktur är vad Saturnus står för, inte Uranus. Kanske har det blivit fel i boken. Kanske ska det stå Saturnus där det står Uranus? :)

Jodå, jag är intresserad av numerologi och talmystik också. Det hör ju på många sätt ihop med astrologin.

Du undrar om Saturnus i sjunde och andra husen. Sjunde huset handlar ju om relationer till andra, framför allt nära relationer. Med Saturnus i sjunde huset så finns en problematik, förstås, i det här området av livet. Kanske har man, till att börja med i alla fall, svårt att relatera till andra, särskilt då i nära, intima relationer. Kanske dröjer det länge (Saturnus) innan man finner "den rätte". Eller kanske man ser särskilt allvarligt och ansvarsfullt (Saturnus) på relationer. Man kanske söker sig till en äldre (Saturnus) partner, eller i varje fall en ansvarsfull eller disciplinerad person. Slutligen kan Saturnus i sjunde huset betyda ett långt och stabilt äktenskap. Eller livslång ensamhet... :?

Det kan alltså - liksom så gott som allting inom astrologin - ta olika vändningar och yttra sig på olika sätt. Det som avgör är - man själv! Hur man förmår förhålla sig till i det här fallet Saturnus-energin.

Kanske måste man se det här i ett karma- och reinkarnationsperspektiv. Varför skulle man annars födas med en inneboende problematik på ett visst område? Det verkar rimligt att Saturnus placering i vårt horoskop visar på ett område i livet där vi i tidigare jordeliv misslyckats eller upplevt stora motgångar och svårigheter.

I det nya livet har turen kommit att komma till rätta med det som förut gått så snett. För att klara av det behöver vi just Saturnus-energin (känna av begränsningen, tvingas ta itu med problematiken, vara uthållig och disciplinerad, osv). Målet - den inneboende Själens önskan och strävan - är att vi ska lyckas bättre den här gången med det vi förut misslyckades med eller inte hade möjlighet att klara av.

Andra huset - besläktat med Oxens tecken - handlar ju istället om tillgångar, ägodelar, resurser, förmågor och värderingar. Egentligen kan man säga att det handlar om överlevnad (motsatta huset, det åttonde, står ju bl.a. för död). Saturnus här tyder då förstås på en begränsning inom det här området. Kanske har man det knapert och svårt att få ekonomin att gå ihop. Kanske behöver man lära sig att hushålla med de små resurser man har. I varje fall tyder det på att det är ett område i livet där man behöver lära disciplin och uthållighet. Antagligen har man det särskilt svårt i början av livet, innan man "blir vän med" Saturnus. :D

Sedan spelar det förstås in också i vilket tecken Saturnus är och vilka aspekter som finns till andra planeter i horoskopet.

Ja, vi får väl se om lyckas ta oss förbi Saturnus till slut, så vi kan diskutera de andra planeterna också... :D

Vänlig hälsning,

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Holistiskt tänk...
InläggPostat: tis feb 03, 2009 2:06 am 

Hej Mats!

Tack för dina intressanta vinklingar som förklarar,förtydligar och ger en djupare förståelse.

Gillade din beskrivning om Saturnus och Karma.Visst låter det rimligt.Har dragit Saturnusen här i långbänk då min fråga som hela tiden legat på lut varit..

Innebär Saturnus verkligen handikapp/ "blind fläck". Kan det inte vara ngt precis som du beskriver som vi har inom oss men som vi får kämpa med då vi blir tvugna att möta mer ansvar och fler prövningar inom området.Exvis med din Saturnus i femte som jag gissar på tidigt kanske innebar en vilja och förmåga skapande och självuttryck på olika sätt men att det oxå funnits hinder som du besegrade. :D

För mig känns det naturligt det du skriver med Karma och att det har varit ett problem eller område i ens förra liv som man hade svårigheter och i detta livet ligger utmaningen/möjligheten att efter olika prövningar uppnå frid genom struktur,vilja ambition,disciplin. :D

Det var detta som jag försökte få kläm på då jag tidigare blivit lite förvirrad av en del astro på nätet exvis med min Saturnus i Nionde då det ibland beskrivits om det skulle inneburit att jag skulle vara "stängd" för religion/filosofi/Utland. :roll:
Vilket jag upplevt som tokigt..

Som jag beskrivit tidigare gick jag själv till kyrkan som liten. Även då ingen annan i min familj gjorde det. :D Det är ngt jag tidigare tänkt på hur kom sig detta...Sedan har det varierat med kyrkobesöken under åren :lol: men tron har alltid funnits där. :D
Även det här vi tagit upp tidigare tänker att du liksom jag haft ett stort intresse för utlandet. Några av de mest viktiga personerna som funnits i mitt liv har kommit från andra sidan jorden. 8)

Kan se att det tagit tid för att börja uppnå balans...Först nu jag närmar mig balansen och inser att mina frågor om tro/kyrka/religion/filosofi/utland är kopplade till min Saturnus.

Glad för din förmåga att förklara astro mer holistiskt/positivt.

Även intressant med tolkningarna av den lilla informationen jag gav om de två jag känner med Saturnus i andra och sjunde huset. Tänker på min väninna med Saturnus i sjunde huset.

Hennes man är mycket äldre än henne.Stämmer bra din tolkning :D Tror att hon ofta upplever det som lite slitsamt att han inte är så mogen och ansvarsfull som hon skulle vilja :lol:vilket du oxå nämnde.Dvs Viljan att ha en ansvarspull partner...

Slog mig just nu vilket jag inte tänkt på tidigare. Den andre personen med Saturnus i hus två är en ung person. Hans pappa gick bort när han var liten och han och hans far var väldigt lika. Saturnus-fadern- svårighet kan det vara det som indikeras i hans astro?

Numerologi ja visst är det intressant hade en känsla av att du oxå är intresserad av det då det ligger nära astrologi då du oxå verkar vara en mångsidig person.

Jo märkligt i Carmen Harras bok. Hon måste skrivit fel för det stod just så som jag skrev...
(4 Uranus.Huvudattribut Fyran bär med sig energi från Uranus:disciplinens,jordbundenhetens och strukturens planet... :roll: )

Tänkte som du skrev kanske skall det stå Saturnus för fyra och åtta är ju kopplat till karma och beskrivningen lät ju mer Saturnusaktig.

Hon skriver om åttan:Siffran åtta bär energin från Saturnus,karmans planet.

De andra hon beskrev kunde jag mer känna igen

Siffran 1 Solen
2 Månen
3 Jupiter
4 stod Uranus men Saturnus låter ju rimligare 8)
5 Merkurius
6 Venus
7 Neptunus
8 Saturnus
9 Mars/Pluto

Hmm ja Saturnus närmar sig slutet puh börjar kännas befriande att vi kan diskutera andra frågor. :lol: Har en fråga om Ascendenten och Tolfte huset funderar på finns ju redan e tråd om Tolfte huset hör den kanske eg dit? :D

Ngn tog upp den på ett annat forum o jag blev nyfiken då det är intressant och då de inte beskrev det så mycket.

En person där skrev att om man har Solen i 12:e huset uppstår en intressekonflikt utifrån Ascendenten...Antar att hon menade med Ascendenten det vi visar utåt.12:e huset det dolda...

Blev nyfiken är det en svårare position att ha solen i 12:e och att man kan ha svårare att definiera sig som en egen person?... :roll:

Tänker om man har Solen i Vågen i 12:e huset i konjunktion med Ascendenten i Vågen.

Pluto i konjunktion med Ascendenten.

Mars i konjunktion med Ascendenten.

Merkurius i Ascendenten.

Uranus i Ascendenten.

Nyfiken på dina kloka tankar och reflektioner. Vad skulle du säga spontant om denna person utifrån dessa aspekter?

Börjar förstå komplexiteten med astro men tänker vad får du in spontant om denna person utifrån dessa aspekter... :wink:

Ser fram emot dina reflektioner
Vänlig hälsning Marianne

Inläggsrubrik: Inressekonflikt?
InläggPostat: ons feb 04, 2009 3:13 pm 

Hej Mats!
Tänkte vidare på frågan jag senast tog upp.

Är det en konflikt att ha Solen i 12:e huset i förhållande till Ascendenten...? Blir det svårare att greppa denna person...

Hur påverkar det om man har Solen-Mars-Pluto-Venus i 12:e huset alla i Vågens tecken förutom Venus i Jungfrun. Tillsammans med aspekterna till Ascendenten...
Solen i konjunktion med Ascendenten
Pluto i konjunktion med Ascendenten
Mars i konjunktion med Ascendenten

O därutöver Merkurius i Ascendenten
Uranus i Ascendenten...

Nyfiken på dina tankar då du brukar lyckas samla ihop och ge helhet.Jag anar o förstår en del men kan fortfarande inte tillräckligt om astro för att få ihop alla delar och vad det säger med tanke på ascendentens betydelse för astrot...

Vad skulle du säga om ovanstående....

Vänlig hälsning Marianne 8)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 2 [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa