Aktuellt datum och tid: sön apr 22, 2018 12:52 am

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Allting i födelsehoroskopet?
InläggPostat: tor nov 19, 2009 12:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Ibland undrar jag om det är så att allting – en människas hela liv – finns att avläsa redan i födelsehoroskopet utan att man behöver ”ta till” progressioner och transiter. Kanske hänger det bara på astrologens ”läskunnighet” - förmågan att se allt det som redan från början finns i födelsehoroskopet?

Läste en kusligt skicklig tolkning av Adolf Hitlers horoskop, gjord av den serbiske astrologen Nikola Stojanovic, där han bara använder sig av födelsehoroskopet. Trots det kan han utläsa inte bara viktiga förhållanden i Hitlers liv utan också alla detaljer kring hans död.

Bild

Adolf Hitler, 20 april 1889, 18:30, Braunau am Inn, Österrike

Till att börja med visar Stojanovic att Hitlers Vågen-ascendent stämmer mycket bra. Den blivande diktatorn sökte sig i sin ungdom till konstnärlig verksamhet (Vågen/Venus). Men Merkurius, styraren av hans nionde hus (högre utbildning) är i opposition till Ascendenten och den unge Hitler blev aldrig antagen till konsthögskolan.

Istället tog han värvning som soldat i första världskriget (sjunde huset i Väduren med Mars konjunktion Venus, Ascendent-styraren). Efter kriget kom han att ägna sig åt politik (Ascendent-styraren Venus i Oxen i sjunde huset) och agitation (Mars i Oxen i sjunde huset och Merkurius i Väduren på sjunde husspetsen). Som landets ledare (MC i Lejonet) startade han anfallskrig i avsikt att utöka sitt lands territorium – Mars (anfall, krig) i Oxen (territorium) trigon Jupiter (expansion).

Så långt kanske inget anmärkningsvärt, men den nästan kusligt exakta analysen gäller Hitlers sista tid och självmordet i bunkern. Enligt Stojanovic representerar fjärde huset också händelser i slutet av ens levnad och dessutom själva graven (horoskopets lägsta punkt). Hitlers fjärde hus är i Vattumannen. Fjärdehusstyraren Uranus är i Vågen i tolfte huset och den traditionella styraren Saturnus är i Lejonet i tionde huset.

Mot slutet av diktatorns liv föll hela hans maktapparat i spillror och han förlorade all makt – Saturnus, den traditionella fjärdehusstyraren, är försvagad i Lejonet i tionde huset och i kvadratur till Mars, (traditionellt) försvagad i Oxen i sjunde huset.

Berlin utsattes för intensiv bombning under Hitlers sista dagar (fjärde huset i Vattumannen). Fjärdehusstyraren Uranus är i Vågen i tolfte huset – dvs. diktatorn höll sig gömd i en bunker (tolfte huset) tillsammans med en kvinna (Vågen, Venus), Eva Braun. Under den sista tiden drabbades Hitler av svåra nervösa besvär (skakningar och andra rubbningar) – Uranus är i opposition till Merkurius.

Hitlers död framgår av det åttonde huset. Styrare är Venus i sjunde huset i konjunktion med Mars, som i sin tur styr det sjunde huset (giftermål, äktenskap). Hitler och Eva Braun gifte sig i bunkern dagen innan deras gemensamma självmord – åttondehusstyraren Venus är i sjunde huset (död tillsammans med hustrun).

I åttonde huset befinner sig Neptunus i konjunktion med Pluto i Tvillingarna (dubbelt självmord). Dessutom begick Hitler självmord på två sätt: med giftampull (Neptunus) och pistolskott genom munnen (åttondehusstyraren Venus i konjunktion med Mars i Oxen – skott genom munnen).

Hitler hade dessförinnan bett sin chaufför (Tvillingarna) att hälla bensin (Neptunus) över deras båda (Tvillingarna) kroppar och bränna dem fullständigt (Pluto, förstörelse) på gårdsplanen (Tvillingarna) utanför bunkern.

Neptunus i Tvillingarna i åttonde huset kan också spegla den osäkerhet (Neptunus) som kom att råda om Hitler verkligen var död (åttonde huset) eller inte och de rykten (Tvillingarna) det gav upphov till.

Fjärde huset står slutligen för graven och fjärdehusstyraren Uranus är i tolfte huset. Diktatorn fick aldrig någon gravplats.

Att Hitler var dömd att förlora kriget framgår av att Mars i sjunde huset är (traditionellt) försvagad i Oxen och i kvadratur till Saturnus i tionde huset, som i sin tur är (traditionellt) försvagad i Lejonet.

Det märkliga tycker jag är att allt detta – framför allt alla detaljer kring makarna Hitlers död – går att utläsa ur födelsehoroskopet. Att allt så att säga fanns där redan från början. Även om det då också förstås hade kunnat ta andra vändningar.

Några synpunkter?

Länk till Nikola Stojanovics hemsida: http://www.astrologyinserbia.com/e/index.html

Kommentar: Enligt de flesta uppgifter jag har sett, anses Hitler ha släckt ut sitt liv genom att skjuta sig i huvudet samtidigt som han bet i en giftkapsel. Ett skott genom munnen, som Stojanovic nämner, verkar då vara mindre troligt.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Även Eva Braun
InläggPostat: fre nov 20, 2009 4:30 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Med tanke på att deras öden var så nära länkade ända in i döden, så bör ett liknande mönster gå att se även i Eva Brauns horoskop. Hennes födelsetid anges till kl. 02:22 den 6 februari 1912 i boken "The Lost Life of Eva Braun" av Angela Lambert. Det ger följande horoskop:

Bild

Eva Braun, 6 februari 1912, 02:22, München, Tyskland

Jag har försökt använda den serbiske astrologen Nikola Stojanovics metod (se föregående inlägg) för att se om Eva Brauns födelsehoroskop, i likhet med Adolf Hitlers, visar på detaljerna kring parets hastiga giftermål och gemensamma självmord i bunkern.

Jag börjar med det fjärde huset, som då enligt Stojanovic ska visa på slutskedet av hennes liv. Huset har Fiskarna (upplösning, offer) på spetsen. Husstyraren Neptunus (giftdos) är i åttonde huset (död). Åttonde huset har Tvillingarna (dubbel död) på husspetsen. Dessutom är Pluto i Tvillingarna, med samma innebörd, på den åttonde husspetsen. Pluto styr också både Ascendenten och det tolfte huset (isoleringen i bunkern).

Sjunde huset (äktenskap) styrs av Venus som är i kvindecil-aspekt (tvångsmässighet, besatthet) till Neptunus i åttonde huset. Maken (Mars i Tvillingarna i sjunde huset) sköt ihjäl sig (Mars) medan Eva Braun svalde gift (Neptunus i åttonde huset).

Liksom i Adolf Hitlers fall visas att fru Hitler inte heller fick någon gravplats - fjärde huset (graven) är i Fiskarna. (Enligt en uppgift togs deras brända kvarlevor om hand av ryska soldater och hälldes slutligen i floden Elbe. I så fall stämmer ju Fiskarna in lika bra). Väduren är "inbakad" i fjärde huset och Fiskarna (bensin) och Väduren (eld) antyder att hennes kropp, liksom makens, brändes upp.

Så det verkar, tycker jag, som om även Eva Brauns födelsehoroskop innehåller hela scenariot kring makarnas dramatiska sista dygn. Säkert finns det mycket mer att säga om det här. Välkommen med synpunkter och kommentarer!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Allting i födelsehoroskopet?
InläggPostat: tis dec 08, 2009 8:58 pm 

Visst är det så att allt som inträffar i en människas liv bör finnas i födelsehoroskopet. Om livet ska kunna utvecklas i viss riktning bör ju människan ha fröet till en sådan utveckling i sig i form av anlag, andra egenskaper, önskningar, bakgrund mm och följaktligen måste det åtminstone i grova drag kunna utläsas av födelsehoroskopet. Problemet är dock att kunna göra det i förväg vilket är vad både astrologer och deras klienter önskar. Varje placering och konstellation kan ju tolkas på ett mycket stort antal sätt och frågan är om det ens någon gång i framtiden kommer att bli möjligt att med hjälp av ett horoskop göra exakta förutsägelser. Det är med hjälp av prognosmetoderna oftast mycket lättare att säga "när" än att säga "vad".

Stojanovics gör tolkningar som ibland kan tyckas mycket träffande. En del av de teorier han presenterar på sin hemsida tycker jag dock är väldigt ologiska men det är onekligen roligt att läsa det han skriver.

För den som tycker det är roligt med detaljerade efterhandsanalyser och kan läsa på engelska kan jag också rekommendera den brittiske astrologen Dennis Elwells utmärkta bok "Cosmic Loom". Elwell är i mitt tycke mer logisk och klartänkt och hans bok är sådan att stora delar av den på grund av intressanta teoretiska resonemang också kan läsas av den som inte är insatt avancerad astrologisk teknik.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Tack för boktipset!
InläggPostat: tor dec 10, 2009 10:48 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ragdoll!

Tack för dina intressanta synpunkter! Håller med dig om att det inte går att utläsa händelser direkt ur födelsehoroskopet i förväg. Som du säger, är möjligheterna så stora att det blir rena gissningar om man försöker sig på att göra sådana förutsägelser.

Men varför ska man gå händelserna i förväg? :D Jag är kanske lite bakvänd i det fallet, men faktum är att jag är mycket mer intresserad av att analysera ett horoskop i efterhand, med facit i hand, så att säga. Antagligen beror det på att jag framför allt är intresserad av astrologins sätt att visa på hur verkligheten egentligen är beskaffad, att allt hör ihop och hänger samman.

Därför blev jag också väldigt "tänd" på boken du rekommenderar! Den verkar mycket spännande och intressant, tycker jag (kollade lite om den på nätet). Så det får väl bli en julklapp till mig själv :D . Tack för tipset!

Jag håller också med dig i det du säger om vår serbiske vän Stojanovic. Särskilt hans terori om Zodiakens grader tycker jag haltar en hel del, eftersom han verkar blanda ihop grundtal och ordningstal. "Första graden" för honom är 1º - 1º59'59'', osv. medan 0º - 59'59'' för honom är ett "mysterium"! Helt otroligt, tycker jag, att han resonerar så. Att han sedan får det hela att "stämma in" i alla fall, tycker jag pekar på en allvarlig fara med astrologin - bara fantasin är tillräckligt stor kan nästan vilka tolkningar som helst göras!

Det jag tyckte var anmärkningsvärt var bara hur han - med facit i hand - lyckades utläsa så många detaljerade händelser direkt ur Adolf Hitlers födelsehoroskop. Hans spekulationer kring graderna lämnade jag helt utan avseende.

Tack än en gång för boktipset!

Ha det så bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]